Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- چهارم شهریور ماه هر سال مصادف با زادروز اکبر عبدی یکی از بازیگران صاحب سبک سینمای ایران است. تاریخ انتشار: 23:45 - 04 شهريور 1399 - کد خبر: ۶۴۹۴۶۴

خبرگزاری میزان - چهارم شهریور ماه هر سال مصادف با زادروز اکبر عبدی یکی از بازیگران صاحب سبک سینمای ایران است، وی چهارم شهریور ماه ۱۳۳۹ از پدر و مادری اردبیلی در محله نازی‌آباد تهران زاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پس از دریافت مدرک دیپلم از سال ۱۳۵۸ با نمایش‌های آماتوری فعالیت هنری اش را آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۲ به تلویزیون رفت و در مجموعه محله بروبیا (داریوش مؤدبیان، ۱۳۶۳) و بازم مدرسه ام دیر شد (۱۳۶۵) خود را به عنوان بازیگری مستعد خلاق شناساند.

عبدی با بازی در فیلم «جنجال بزرگ» خود را به عنوان استعداد تازه نقش های کمدی به سینمای ایران معرفی کرد. «جنجال بزرگ» شش سال پس از تولید به نمایش عمومی درآمد و عبدی در آن فاصله در فیلم های «مردی که موش شد»، «اجاره نشین ها»، «گراند سینما» و «ای ایران» بازی کرد، که نقش او در همه این فیلم ها کمدی بود.

دهه شصت دهه شکوفایی اکبر عبدی به عنوان بازیگری کامل بود، وی در این ابتدای دهه شصت بعد از جنجال بزرگ تجربه بازی در فیلم هایی همچون «مردی که موش شد»، «اجاره نشین ها»، «مادر»، «گراند سینما»، «دزد عروسک ها»، «ای ایران» و «سفر جادویی» را به دست آورد.

اکبر عبدی در سال ۱۳۶۸ برای بازی در فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی برنده سیمرغ بلورین نقش دوم مرد از هجدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

وی در دهه هفتاد علاوه بر فیلم «آدم برفی» و «هنرپیشه»، در فیلم‌هایی همچون «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «مدرسه پیرمردها»، «آرزوی بزرگ»، «آقای شانس»، «تحفه هند»، «مرد آفتابی»، «پاک باخته»، «پنجه در خاک»، جنگوی پیروز» و بسیاری دیگر از فیلم‌ها به ایفای نقش پرداخت.

در مجموعه عبدی در این دهه در بیست و سه فیلم به ایفای نقش پرداخت و دهه پرکار و مهم تر از با کیفیت زندگی خود در عرصه بازیگری را پشت سر گذاشت.

عبدی در «اجاره نشین ها»، «ای ایران»، «مادر» و «دلشدگان» (علی حاتمی) و «هنرپیشه» قابلیت های خود را در ایفای نقش های متنوع اثبات کرد. همین قابلیت موجب شد که عبدی در «سفر جادویی» هم نقش کودکی خود را ایفا کند و هم نقش میانسالی اش را، همینطور در «آدم برفی» در دو نقش مردانه و زنانه توانایی هایش را نشان داد.

«نان، عشق و موتور هزار» آغاز راه اکبر عبدی در دهه هشتاد بود. وی در این فیلم به موفقیت های بسیاری هم در بازی و هم در گیشه دست یافت. «تارزن و تارزان»، «قاعده بازی» و «گوشواره» از دیگر فیلم هایی بود که پس در ابتدای دهه هشتاد بازی کرد.

اخراجی‌ها در سال ۱۳۸۵ به کارگردان مسعود ده نمکی یکی از موفق‌ترین آثار اکبر عبدی در گیشه بود. این فیلم با حضورش تمامی رکورد‌ها شکست و اکبر عبدی را به یکی از بازیگران پولساز تبدیل کرد.

نیمه دوم دهه هشتاد اما دوران افول این بازیگر ذاتی سینمای ایران است. با این در این نیمه وی بالاترین تعداد فیلم در سال های هنری خود را تجربه می کرد اما کیفیت آثار پذیرفته شده توسط عبدی هر روز رو به افول بود.

«کلاغ پر»، «استخونای بابام»، «نظام از راست»، «در شب عروسی»، «کیش و مات»، «چشمک» و «افراطی ها» از نمونه فیلم‌هایی هستند که عبدی در آن سال‌ها بازی می‌کرد. این کارنامه آنقدر ضعیف بود که نقطه قوت فیلم هایش را می‌توان فیلم ضعیفی همچون شبکه نامید. «اخراجی‌ها ۲» هم نتوانست آن طور که باید از پس نسخه یکم این فیلم بر آید و اقبال چندانی نداشت.

اکبر عبدی در دهه ۹۰ انتخاب‌های بهتری داشت و مخاطبان را کمی به یاد عبدی سال‌های شصت و هفتاد انداخت. بازی در فیلم‌هایی مثل تلفن همراه رئیس جمهور، «قندون جهیزیه»، «خوابم میاد» و «رسوایی» میزان کیفی بازی او را بار دیگر به مخاطبان عرضه کرد. با اینکه اکثر این فیلم‌ها در قیاس با آثار دهه هفتاد وی از درجه کیفی کمتری برخوردار بودند، اما عبدی در مقام بازیگر در آن‌ها خوش درخشید.

اکبر عبدی در فیلم «خواب زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی بعد از فیلم «آدم برفی» و «خوابم میاد» برای سومین بار نقش یک زن را ایفا کرد.

وی به خاطر بازی در نقش مکمل مرد آن هم برای بازی در نقش مادر خانواده فیلم «خوابم میاد» سیمرغ بلورین را دریافت نمود. در مراسم اختتامیه جشنواره همان سال عبدی ضمن انتقاد از روند برگزاری و داوری جشنواره اظهار کرد بایستی برای بازی در فیلم‌ای ایران جایزه سیمرغ بلورین دریافت می‌کردم.

در کنار کارنامه پر بار سینمایی عبدی برای بسیاری از ایرانیان خاطر بسیاری در تلویزیون آفریده است. بازی در مجموعه هایی همچون «محله برو بیا»، «مثل آباد»، «بازم مدرسه ام دیر شد»، «محله بهداشت»، «امام علی (ع)»، «زیر بازارچه»، «زیر آسمان شهر»، «معصومیت از دست رفته» و«در چشم باد» از عبدی بازیگری موفق در عرصه سیما ساخته است. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار سینما سینای ایران سینمای ایران بازی در فیلم اکبر عبدی فیلم هایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۳۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد

مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان و تهیه‌کنندگی راحیل صحرایی و علیرضا دهقان بعد از موفقیت در جشنواره‌های داخلی و خارجی از زمستان ۱۴۰۲ در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در تهران و شهرستان‌ها به اکران عمومی درآمد و بر اساس آمار سامانه فروش فیلم‌های سینمای ایران «سمفا»، با بیش از ده هزار مخاطب اکنون عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم این گروه را از آن خود کرده و رضایت مخاطبان و منتقدان را همراه دارد.

«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المان‌های آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.

«ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستان‌هاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و همچنین فیلم‌های سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گسترده‌ای در شهرهای مختلف به ارمغان می‌آورد.

امکان اکران برابر و عدالت در نمایش‌های سینمایی در تهران و استان‌ها باعث افزایش آمار مخاطبان فیلم‌های سینمای هنر و تجربه شده است که مانند نمونه‌های مشابه در سینمای جهان با وجود آمار کمتر مخاطب نسبت به سینمای بدنه وظیفه تأمین محتوا برای مخاطبان حرفه‌ای و علاقه‌مندان جدی سینما را دارد و در زمان اکران تمرکز بر تبلیغات گسترده و بازاریابی‌های رایج را ندارد.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامی‌نژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت می‌شود.

گروه سینمایی هنر و تجربه در سال‌های اخیر موفق به گسترش دامنه مخاطبان خود در سراسر ایران شده است. این گروه در حال حاضر دارای سانس‌های ثابت و مستمر در شهرستان‌هاست و کلیه فیلم‌های نمایش داده شده این گروه روزهای چهارشنبه به صورت متمرکز و در طی هفته به شکل تک سانس به نمایش در می‌آیند. همچنین تمام فیلم ها امکان اکران در سانس‌های ویژه و تک سانس در شهرهایی که توسط مخاطبین و علاقه‌مندان و عوامل فیلم و سینماها درخواست داده شود را خواهد داشت.

برای دسترسی به برنامه نمایش فیلم مستند ایساتیس و دیگر فیلم‌های هنر و تجربه و همچنین اطلاع از برنامه‌های جنبی به سایت این گروه به آدرس هنر و تجربه و صفحه‌های هنر و تجربه در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • روایتی از معلم شهید حاج علی اکبر شمشیری
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • عکس| تغییر چهره بازیگر «بزرگ‌مرد کوچک» در کنار رامبد جوان
  • روایتی دیگر از چهره جدید دانشگاه کلمبیا
  • علی‌اکبر طوفان‌پناه به کما رفت
  • رسالت اصلی و وظایف ذاتی قوه قضاییه در اولویت است
  • ۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد