Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@16:27:20 GMT

شعور آگاهانه به جای پیرایه‌بندی کاذب

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۳۴۵۰

شعور آگاهانه به جای پیرایه‌بندی کاذب

از دل تاریخ چند هزارساله سرزمینمان برمی‌آید که افرادی دور از فرهنگ، افسارگسیخته و بی‌دانش چه بر سر نخبگان آورده‌اند و چه گوهرهای گرانبهایی را از جماعت علم و اندیشه و نخبگی هدف آماج حملات خود قرار داده‌اند. صائب تبریزی می‌گوید: «صدق در سینه هر کس که چراغ افروزد/ از دهانش نفس صبحدم آید بیرون».

تاریخ، امیرکبیرها را در فین کاشان مثله کرده، خانه مصدق را به آتش کشیده و بی‌مایگانِ بی‌دانش را بر صدر نشانده است، چرا که امیرکبیر و مصدق، مدافع حاکمیت ملی و عدالت اجتماعی بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متملقین و بله‌قربان‌گوها هر روز بالاتر رفته‌اند و نخبگان و گوهرها را به قعر کشیده‌اند. به تجربه ثابت شده که وقتی به نخبگان آنچنان که لایقش هستند بها داده نمی‌شود آنان یا ترک وطن می‌کنند یا می‌مانند و به حاشیه رانده می‌شوند. مولا علی(ع) می‌فرماید: «ای مردم مرا نقد کنید. اگر ایرادی دارم به من گوشزد کنید تا هم خود و هم جامعه را اصلاح کنم» و بزرگان دینمان نیز گفته‌اند که عدالت در سایه گماشتن نخبگان، متعهدین و متخصصین در مصدر امور تحقق می‌یابد. این در حالی است که در کشور ما، در مواردی، چنانچه پایین‌دستی به بالادستی خود در مؤسسات و شرکت‌های دولتی ایراد بگیرد در لیست سیاه قرار می‌گیرد و امکان رشد و ارتقا را از دست می‌دهد. اینها نیز آموزه‌های دینی ما هستند؛ تنها اشک‌ریختن برای سیدالشهدا(ع) کافی نیست: گرچه باید در غمش بگریستن/ ای خوشـا یـکدم حسینـی‌زیستـن. بویژه در این روزهای عزیز، توجه به این موضوع، لازم است که تمرکزِ صرف بر بُعد پیرایه‌بندی و بُعد شورانگیزانه حماسه‌های ملی و مذهبی، بی‌اعتنایی به شعورِ آگاهانه نهفته در این حماسه‌هاست. بارِ فرهنگ‌سازی این حماسه‌ها همانند حماسه حسینی، غنی‌تر از هویت‌سازی اسطوره‌ای آن است. بنابراین باید با نگاه جهان‌شمول و با کاربردی فراگیر با محوریت نخبگان در جامعه حرکت شود و باید نخبگان برای نوسازی معنوی جامعه، محور قرار گیرند. و این مهم مورد توجه ویژه قوای مقننه و مجریه قرار گیرد تا احساس تعلق خاطرِ نخبگان به سرزمین خود فراهم شود؛ هیچ جامعه‌ای بدون استفاده مؤثر از آنان، طعم موفقیت را نخواهد چشید و عدم استفاده از دانشِ آنان ضربه مهلکی بر پیکر جامعه خواهد بود. از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم و بویژه اعضای کمیسیون فرهنگی نیز انتظار می‌رود با تصویب قوانین کامل‌کننده و حمایت‌کننده تمام‌عیار از نخبگان در اداره امور فرهنگ و جامعه از آنان پشتیبانی کنند تا تصمیمات مؤثر آنان با درخشندگی در پیشانی تاریخ مجلس‌های کشورمان ثبت شود.‌

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۳۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899473

دیگر خبرها

  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • عکس/ حماسه حضور یمنی‌ها در حمایت از غزه
  • دعوت امام جمعه ایلام از نخبگان برای ارتقاء فرهنگ کار
  • سندرز خطاب به نتانیاهو: به شعور مردم آمریکا توهین نکنید!
  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • ببینید | حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • پیش بینی تولید ۱۵۰۰ قلم کالای دانش بنیان در مازندران
  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • معرفی همراه اول به عنوان کارفرمای برتر سلامت‌محور