Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:54:19 GMT

نقطه روشن سفر «رافائل گروسی» به تهران

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۳۷۸۷

نقطه روشن سفر «رافائل گروسی» به تهران

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم حسن بهشتی‌پور کارشناس مسایل بین‌الملل نوشت: این در حالی است که ایران معتقد است طبق پروتکل الحاقی که بعداز دستیابی به برجام به‌صورت داوطلبانه آن را اجرا می‌کند، آژانس باید اسناد و مدارک کافی داشته باشد تا بتواند به مراکز اعلام نشده دسترسی یافته و از آن مکان‌ها بازرسی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از منظر ایران از آنجایی که چنین اسناد و مدارکی دریافت نکرده است بنابراین آژانس حق دسترسی ندارد اما طرف مقابل مدعی دریافت اسنادی است که جنبه محرمانگی دارد و نمی‌تواند در اختیار ایران بگذارد ...
ولی در عین حال می‌گوید که این مدارک از طریق کارشناسان و صاحبنظران این سازمان قابل بررسی توصیف شده است؛ یعنی به اعتقاد مقامات آژانس، هر مدرک و سندی که این سازمان دریافت کند، بلافاصله مورد پیگیری در کشور مربوطه قرار نمی‌گیرد بلکه دستور کار آژانس براساس ارزیابی کارشناسان فنی اجرایی می‌شود. طرح موضوع اختلافی جدید علیه ایران در قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس و تهدید شورا به ارجاع این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل در صورت حل نشدن آن و عدم همکاری ایران این ضرورت را ایجاب می‌کرد تا ایران هم در قالب تفاهمنامه جدیدی مانع از ساختن پرونده تازه‌ای مشابه مطالعات ادعایی در شورای امنیت شده و بهانه به دست دشمنان دهد تا فشارهای خود علیه جمهوری اسلامی را به نتیجه برسانند.
حضور آقای «گروسی» در تهران که پیش از نشست بعدی شورای حکام انجام شد، می‌تواند کمک مؤثری به رفع سوء‌تفاهم ایران و آژانس و همکاری برای رفع این اختلافات تازه باشد. ایران از بعد از دستیابی به برجام تاکنون تحت گسترده‌ترین و شدیدترین نظارت‌های آژانس قرار گرفته است. طبق آمار، آژانس در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۰ مرتبه از مراکز هسته‌ای ایران بازرسی داشته که در طول تاریخ این نهاد بین‌المللی بی‌سابقه است. بیش از ۳۰ مورد از این بازرسی‌ها به‌صورت اعلام نشده، سرزده و تحت اجرای پروتکل الحاقی بوده است. حالا ایران که تاکنون مسیر مثبتی را بعد از حل پرونده «پی‌ام‌دی» با آژانس آغاز کرده درصدد است با پیگیری بموقع ادعاهای جدید مانع از بازگشایی پرونده دیگری شود. رایزنی‌های «گروسی» در تهران و تفاهماتی که در این مذاکرات حاصل شد فرصت خوبی را برای یافتن راه میانه جهت ایجاد اطمینان به آژانس نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و رفع مشکلات تازه میان طرفین فراهم می‌کند. بویژه آنکه پروتکل الحاقی که ایران از آن پیروی می‌کند، تدابیری را اندیشیده تا ملاحظات امنیتی کشور در مسیر راستی‌آزمایی آژانس رعایت شود. به هر روی سفر مدیرکل آژانس به تهران فرصتی را برای مسدود کردن سناریوی مخالفان جمهوری اسلامی فراهم کرده که نشانه‌های استفاده از این فرصت از طریق تفاهماتی که طی روزهای اخیر شکل گرفته، پدیدار شده است.

ارسال دیدگاه

برچسب‌ها برجام شورای امنیت سازمان ملل شورای عالی امنیت ملی رافائل گروسی روزنامه ایران پروندهٔ خبری سفر رافائل گروسی به تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام شورای امنیت سازمان ملل شورای عالی امنیت ملی رافائل گروسی روزنامه ایران برجام شورای امنیت سازمان ملل شورای عالی امنیت ملی رافائل گروسی روزنامه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۳۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا

جنبش حماس امروز شنبه در بیانیه‌ای درباره تعیین هرگونه نهاد بین‌المللی برای نظارت بر فعالیت‌های آژانس آنروا هشدار داد.

به گزارش ایسنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز در بیانیه‌ای ضمن هشدار درباره تعیین هر گونه نهاد بین‌المللی جهت نظارت بر آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) به جای سازمان ملل، از همه طرف‌های بین‌المللی که از حمایت از این آژانس امتناع می‌کنند، خواست به مسئولیت‌های خود در قبال جنگ نسل‌کشی که فلسطینی‌ها در معرض آن قرار دارند، عمل کنند.

به گزارش وب‌سایت «صدی البلد»، حماس در ادامه بیانیه خود تاکید کرد، تمام تلاش‌هایی که با هدف حذف هر یک از سرفصل‌های مساله فلسطین در قدس یا ماجرای «نکبت» و با سرزمین فلسطین انجام می‌شود، قطعا تنها به شعله‌ور شدن آتش‌های بیشتری در مقابل امنیت و صلح جهانی منجر خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • بستن پرونده نقاط پرحادثه همدان
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد
  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش
  • رسانه عرب زبان: تل‌آویو در پرونده «آنروا» سیلی محکم خورد
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد