Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زمان زیادی به پایان دوره ریاست جمهوری حسن روحانی نمانده است و دوره‌ای که با وعده‌های بسیار اغاز شد و با نارضایتی‌ مردم در حال اتمام است. روحانی در دوره ریاست جمهوری‌اش با سیاست‌هایی که در پیش گرفت و وضعیتی که برای کشور به وجود اورد هر روز به تعداد مخالفانش افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست‌های بین‌الملل، اقتصادی، معیشتی و ‌رفاهی دولت سازدهم و دوازدهم که ساکاندارش حسن روحانی بود بیشترین نقدها را از سمت دوست و دشمن وی به همراه داشت. برجام که قرار بود گل سیاست‌های دولت روحانی باشد و از ثمره‌اش بهره‌های زیادی نصیب کشور شود با خروج آمریکا از آن به آشفتگی در اقتصاد داخلی منجر شد و به گفته کارشناسان روحانی و دولتش که فکری برای اداره کشور بدون برجام نداشتند نتوانستند سیاست‌های مناسبی با شرایط موجود و برای بهبود وضعیت تدوین کنند و در فاز اجرایی هم کابینه با وجود افراد مسن نتوانست فعالانه گرهی از کار کشور بگشاید.

به هرحال ادعاها بسیار است و تعیین سهم دولت در مشکلات کنونی کشور، نیازمند بررسی است. از این رو به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، در نشستی به این مهم پرداخته‌ایم تا علاوه بر بررسی کارنامه گذشته و برنامه آینده دولت دوازدهم، تصویر روشنی از روزهای گذشته و آینده برای مخاطبان ترسیم کنیم.

نشست «ارزیابی عملکرد دولت دوازدهم» با حضور علی ریاحی‌پور مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، حسین کرباسی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سوره و محمد جواد دارا مسئول دفتر جهان اسلام بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ایسکانیوز برگزار شد.

دارا در این نشست با بیان اینکه دولت روحانی، دولت تصمیات یک شبه است، گفت: فردی که تحت فشارهای شدید معیشتی قرار دارد نمی‌تواند وظایف اجتماعی و سیاسی خود را به خوبی انجام دهد.

در بخش نخست این نشست، گفت‌وگوی ریاحی تحت عنوان «روحانی بجای رسیدگی به مردم بدنبال آرزوهای محال خود در برجام است/ دولت فعلی به خط تولید پرونده فساد تبدیل شده» منتشر شده است و در بخش دوم گفت‌وگو با دارا را می‌خوانید:

انتخاب حسن روحانی را برای دو دوره به ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضای کشور قبل از دولت اول حسن روحانی اقتصاد سیاسی را تجربه می‌کرد یعنی مردم از تورم به وجو دآمده و گرانی و افزایش چند برابر قیمت‌ها به ستوه آمده بودند و رأیی که مردم در انتخابات به دولت یازدهم دادند، کاملا اقتصادی بود. تقریبا تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری در سال 92 با ایده مذاکره با غرب و دست دراز کردن به سوی کدخدا یعنی آمریکا جلو آمده بودند چرا که افکار عمومی آن زمان می‌طلبید که دنبال راهکار حل مشکلات بیرون از کشور باشیم.

جریان نفوذ داخلی در اقتصاد کشور که شاهرگ‌های این حوزه را اعم از کشاورزی، صنعتی، صنفی و بازرگانی در اختیار دارد و از این شاهراه‌ها بعضا سو استفاده‌های سیاسی می‌کند.

دولت یازدهم تقریبا تمام امور کشور را به مذاکره با آمریکا در قالب برجام گره زد. ایده محوری جریان اصلاحات و جریان غرب‌گرا توسعه است و این توسعه هیچ راهی برای تحقق آن وجود ندارد جز اینکه سرمایه جذب شود. سرمایه از طریق تولید، دلالی تجارت، وام گرفتن از کشورهای خارجی و تبادل سرمایه است. دولت آسان‌ترین راه را برای جذب سرمایه یعنی مذاکره با غرب در نظر گرفت.

برجام در واقعیت هیچ دستاوردی برای کشور نداشت اما به خیال برخی از دولت‌مردان تحریم‌ها علیه ایران برداشته و فشار اقتصادی و نظامی کمتر شد.

جریان نفوذ داخلی در اقتصاد کشور وجود دارد که شاهرگ‌های این حوزه را اعم از کشاورزی، صنعتی، صنفی و بازرگانی در اختیار گرفته و از این شاه‌راه‌ها بعضا سوءاستفاده‌های سیاسی می‌کند.

به عنوان مثال اتاق بازرگانی که نماینده بخش خصوصی در دولت و حاکمیت است، زمانیکه نهاوندیان رئیس این اتاق فرد دولتی می‌شود طبیعتا با استفاده از مافیا و شبکه‌ای که تشکیل دادند، شرکت‌ها را به عرصه ورشکستگی می‌کشانند و راهکار داخلی از برای حل مشکلات ناخودآگاه از روی میز برداشته می‌شود.

جریان اقتصاد سیاسی پشت مشکلات و گرانی‌های کشور وجود دارد که از سویی ظرفیت‌های داخلی را نابود می‌کنند و از سوی دیگر تورم را از طریق دلالی ایجاد کرده و نهایتا اعلام می‌کنند هیج راهکاری به غیر از مذاکره با غرب وجود ندارد.

برخورداری از حقوق شهروندی و انجام وظایف شهروندی از اصولی است که دولت مکلف به انجام آن است، به نظر شما این امر در دولت فعلی محقق شده است؟

یکی از اصول اولیه قانون اساسی دولت را موظف کرده شرایط را فراهم کند تا مردم به وظایف سیاسی و اقتصادی برسند. فردی که تحت فشارهای شدید معیشتی قرار دارد نمی‌تواند وظایف اجتماعی خود را به خوبی انجام دهد.

دولت با بی‌مسئولیتی خود باعث ریزش سرمایه‌های اصلی نظام شده یعنی دولت با بدترین شکل ممکن و ایده سیاسی مرکزی خود باعث شد تا سرمایه‌های اجتماعی نظام انقلابی نابود شود و مردم را درگیر مسائل معیشتی و روزمره و منفعل کند. این کار دولت بزرگ‌ترین خیانت به انقلاب و جمهوری اسلامی است.

دولت چگونه مردم را نسبت به نظام بدبین کرده است؟

دولت روحانی معروف به دولت تصمیم‌های یک شبه و فراموش کردن اصل جمهوریت نظام است. مردم ایران در جایگاهی قرار دارند که مانند نظام‌های سیاسی غربی و شرقی نیستند بلکه شأن‌شان بسیار بالاتر است.

اگر جایگاه مردم به قهقهرا برود ماهیت جمهوری اسلامی ایران نیز نابود خواهد شد. دولت زمانیکه تنها در عرض یک شب تصمیمی بسیار حیاتی را می گیرد و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌کند و بعد می‌گوید در جریان نبودم مردم را نسبت به نظام بی‌اعتماد می‌کند.

مردم در دولت دوازدهم فقیرتر شدند

دولت روحانی برای گسترش عدالت در کشور تلاش کرده است؟

موضوع عدالت در دولت اول و دوم روحانی مغفول ماند چراکه عدالت با ایده مرکزی دولت یعنی توسعه و جذب سرمایه از راه مذاکره با آمریکا و اروپا تناقض دارد.

در حال حاضر روز به روز فاصله طبقاتی بین مردم بیشتر می‌شود و مردمی که در زمان دولت اول محمود احمدی نژاد از طبقه ضعیف جامعه به طبقه متوسط ارتقا پیدا کرده بودند، در دولت روحانی به طبقه ضعیف بازگشتند. مردمی که از طبقه متوسط به ضعیف بازگشتند طبعتا ناراضی و دچار خود باختگی فرهنگی می‌شوند و زمینه برای اعتراضات خیابانی فراهم می‌‌شود.

در حال حاضر مردم می‌بینند که از نظر فرهنگی در قشر متوسط و از لحاظ مالی در جایگاه ضعیف قرار دارند و این تعارض نشان می‌دهد که عدالت به معنای واقعی در جامعه و توسط دولت برقرار نشده است.

دولت برای برقرار ارتباط با کشورهایی که منافع اقتصادی، مذهبی، سرزمینی مشترک با ایران دارند، تلاش نکرد

به نظر شما دولت فعلی در حوزه خصوصی سازی عملکرد موفقی داشته است؟

شبکه گسترده‌ای از مافیا در اتاق بازرگانی تشکیل شده است که با فعالیت خود قیمت بازار و فراوانی کالاها را به نفع خود بالا و پایین می‌کند. خصوصی‌سازی در ایران باعث شده عده‌ای که وابسته به دولت هستند ساز و کارهای قانونی را دور زده و در نظم بازار اخلال ایجاد کنند.

برخی از وزرا در اتاق بازرگانی دستور می‌دهند که فلان شرکت یا کارخانه را به شخصی خاص واگذار کرده‌ایم و بقیه باید این کار را تحت عنوان خصوصی‌سازی قانونی جلوه دهند.

دولت برای برقراری ارتباط با کشورهایی که منافع اقتصادی، مذهبی، سرزمینی مشترک با ایران دارند، تلاش نکرد و تنها با کشورهایی که هیچ منافع مشترکی با ایران ندارد وقت را تلف کرد.

دولت دیر به یاد گسترش ارتباط با کشورهای شرق آسیا افتاد؛ علت را در چه می‌دانید؟

بهترین رویکرد و نگاه در سیاست خارجه، نگاه رئالیسم و نئو رئالیسم است یعنی کشور براساس تامین منافع خود روابطش را با سایر کشورها تنظیم و بسط دهد. در عرصه بین‌الملل منفعت کشورها مورد سنجه قرار می‌گیرد و متاسفانه ایدئولوژی جایگاهی ندارد.

شعار نه شرقی و نه غربی همچنان باید سرلوحه سیاست خارجی کشور باشد و مقام معظم رهبری نیز نفرمودند که کاملا با شرق ارتباط ‌گیری کنیم و بازهم اقتصاد درون زا را فراموش کنیم بلکه بر اساس منفعت ملی با چین ارتباط دوجانبه تجاری داشته باشیم.

ایران زمانی در عرصه بین‌الملل پیشرفت کرده که با کشورهایی که منافع مشترک و بیشتری با ایران داشتند، پیمان و قرارداد بین‌المللی بسته‌ است. دولت متاسفانه به این درک نرسید که روابط سیاسی خارجی یا اقتصادی و واردات و صادرات تنها به آمریکا و چند کشور اروپایی محدود نمی‌شود.

کشورهای بسیاری نظیر کشورهای بلوک شرق و آمریکای لاتین هستند که می‌توان از بازارها و سرمایه‌های آنها استفاده کرد.

پدیده مدیران میانی عامل ایجاد فساد و رانت در دولت‌ها

دولت‌ها در انقلاب اسلامی همواره 2 دوره‌ای بودند؛ مشکلی که فراتر از دولت روحانی بوده این است که در ماه‌های انتهای دولت‌ها عملا امور کشور رها شده و هیچ تلاشی برای بهبود وضع مردم نمی‌شود. به نظر شما مشکل در چیست؟

کارگزار و ساختار در پیدایش موضوع رها شدن امورات کشور در ماه های آخر دولت‌ها تاثیر گذار است.

رهبر انقلاب می‌فرمایند: هر کجا ما به مردم رجوع کرده‌ایم؛ موفق بوده‌ایم. به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس، مسائل هسته‌ای و حتی جمهوریت نظام مردم مشارکت کردند، کشور با موفقیت مشکل را پشت سر گذاشت.

نظام‌های شرقی و غربی مبتنی بر ایدئولوژی‌های خاصی از جمله سرمایه ‌گذاری و دولت هستند. در حال حاضر نظام اسلامی به درستی اجرا نمی‌شود یعنی تمایل به شرق یا تمایل به غرب وجود دارد وگرنه کشورهای اسلامی از سایر کشورها پیشرفته‌تر خواهند شد.

نظام اسلامی باید تکیه‌گاه خود را بر محور مردم استوار کند یعنی در مباحث اقتصادی اگر به مردم رجوع نشود هیچ گاه موفقیتی حاصل نمی‌شود. مردم در ایران تنها مصرف کننده نیستند و باید همانند عامل تاثیرگذار باشند.

پدیده مدیران میانی در جمهوری اسلامی وجود دارد یعنی دولت‌ها از هر جریان سیاسی که امور کشور را به دست بگیرند، این مدیران یعنی رئیس برخی از سازمان‌ها و معاونان وزرا عوض نخواهند شد. این مدیران میانی محلی برای فساد اداری و رانت خواری در کشور هستند.

انتهای پیام/

300 / 320 عملکرد دولت هفته دولت خیانت دولت به نظام فساد اقتصادی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: عملکرد دولت هفته دولت خیانت دولت به نظام فساد اقتصادی ریاست جمهوری دولت روحانی حسن روحانی دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۴۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدرضا یحیوی گفت: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید؛ مرتضوی: ادامه طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی نیازمند تصمیم مجدد است

وی افزود: بنا براین است که تا زمان پایان مرحله اجرای فجرانه، در خصوص اجرای مرحله جدید طرح تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی صورت گیرد؛ چراکه با راه‌اندازی شبکه ملی اعتبار طرح حمایتی تداوم دارد و قطع نمی‌شود.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سیاست دولت حمایت مضاعف از جامعه است که این موضوع در دستور کار است و در حال انجام برنامه‌ریزی‌های جدیدی هستیم که یا طرح فجرانه اجرا خواهد شد و یا مدل جدیدی طراحی می‌کنیم که مردم بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229399 برچسب‌ها یارانه­

دیگر خبرها

  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!