Web Analytics Made Easy - Statcounter

آخرین اصلاحیه آیین‌نامه ارتقای اساتید، اعتراض بسیاری از کارشناسان را در پی داشت، به همین منظور به گفتگو با استادیار دانشگاه شهيد بهشتي پرداختیم تا از چالش‌های ایجاد شده برای اعضای هیئت علمی پس از اجرای این آیین‌نامه آگاه شویم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آخرین اصلاحیه آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی در سال ۹۴، اعتراضات کارشناسان و اساتید دانشگاهی را در پی داشت، با تمام چالش‌های ایجاد شده سرانجام وزارت علوم در سال ۹۷ با الحاق ماده‌ای تحت عنوان ماده ۵ و بدون توجه به الباقی ایرادات، پروند اعتراضات به آیین‌نامه ارتقاء اساتید را به کلی بست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید مهدی طباطبایی آل یاسین استاديار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی نیز از جمله اساتیدی محسوب می‌شود که در جهت ارتقاء رتبه علمی خود بار‌ها با این آیین‌نامه دست و پنجه نرم کرده است، به همین منظور به گفتگو با او پرداختیم تا چالش‌های که اساتید دانشگاهی در آیین‌نامه ارتقاء اساتید با آن مواجه هستند را مورد بررسی قرار دهیم. مهم‌ترین وجه قابل اصلاح در این آیین‌نامه ارتقاء اساتید از نظر شما مربوط به چه موضوعی می‌شود؟
آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی وزارت علوم از نظر بنده بسیار کلی تدوین شده است به طوری که تفاوتی میان رشته‌های گوناگون در آن دیده نشده است مخصوصا رشته‌های علوم انسانی که نیاز دارد از سایر رشته‌ها تفکیک شود. متاسفانه یک آفتی نیز در این زمینه گریبان گیر آیين‌نامه‌های ارتقاء اساتید دانشگاه‌ها شده است به طوری که اغلب افرادی که به تدوین این آیین‌نامه‌ها می‌پردازند از رشته‌های فنی و مهندسی هستند که این موضوع در مقام عمل یک مقدار برای اساتید علوم انسانی آسیب به بار می‌آورد؛ بنابراین اگر آیین‌نامه ارتقاء اساتید جزئی‌تر شود یا حداقل چندین حوزه دانشی را پوشش دهد و به تفکیک رشته‌ها بپردازد، جامع‌تر خواهد شد.  نظر شما درباره واگذاری مسئولیت تدوین آیین‌نامه ارتقاء اسایتد به هر دانشگاه براساس ماموریت خود چیست؟ بنده معتقده هستم وزارت علوم باید یک آیین‌نامه‌ای جامعی را تدوین کند و در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار دهد، زیرا در این زمینه نیازمند یک نظارت کلی هستیم در واقع اگر هر دانشگاه برای خود به تدوین آیین‌نامه ارتقاء اساتید بپردازد ممکن است پراکندگی، آشفتگی و سلیقه کاری رخ دهد؛ بنابراین لازم است وزارت علوم با استفاده از پیشنهادات دانشگاه‌ها به تدوین آیین نامه‌ای جامع‌تر بپردازد. اساتید دانشگاهی در بخش آموزشی آیین‌نامه ارتقاء اساتید با چه چالشی روبه رو هستند؟ اساتید دانشگاهی تمایل بیشتری به تدریس دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارند، زیرا با انجام فعالیت‌های پژوهشی و پایان‌نامه نویسی از امتیاز ارتقاء برخوردار خواهند شد همچنین که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز بیشتر می‌توانند کمک حال استاد خود باشند. در این میان لازم است به اساتیدی که به تدریس دانشجویان کارشناسی می‌پردازند نیز توجه شود و برای آن‌ها امتیاز ویژه در نظر بگیرند تا اساتید برای تدریس آن‌ها مشتاق شوند. کیفیت آموزش اساتید از طریق پرسشنامه‌ای که دانشجویان تکمیل می‌‎کنند نمره دهی می‌شود، به نظر شما آیا این امتیازبندی درست است؟ ارزیابی اساتید که در پایان هر ترم انجام می‌شود و نمره آن در ارتقاء اعضای هیئت علمی تاثیر می‌گذارد باید بیش از این دقیق باشد، زیرا این موضوع که دانشجو به چه میزان می‌تواند صلاحیت استاد را تشخیص دهد و دانشگاه تا چه اندازه به این امتیاز‌ها اعتبار می‌دهد، معضلی همچون تعامل استاد با دانشجو در اخد نمره درس و نمره ارزشیابی ایجاد می‌کند به نحوی که استاد درس‌ها را آسان می‌گیرد و به دانشجو با چشم پوشی نمره می‌دهد تا دانشجو نیز در ارزشیابی نمره بالایی به استاد دهد.
علاوه بر آن در مواقعی شاهد هستیم که استاد از دانشجو طلب می‌کند تا نمره ارزیابی بالایی به آن دهد، و در مقابل استاد در نحوه امتحان گیری را تسهیل می‌کند این موضوع بد است، زیرا استاد در مقام ضعف قرار خواهد گرفت. ارزشیابی اساتید در دانشگاه شهید بهشتی از طریق تمام دانشجویان انجام می‌شود که البته کار پسندیده‌ای است، زیرا دانشجو حق دارد درباره استاد خود اظهارنظر کند، اما به نظر بنده لازم است درصد اعتبار این نوع از ارزیابی‌ها کاهش يابد. مهم‌ترین مسئله‌ای که بند پژوهشی آیین‌نامه ارتقاء اساتید در حوزه ارتباط با صنعت برای اساتید علوم انسانی ایجاد کرده است؛ چیست؟ وزارت علوم چند سالی می‌شود که عنوان ارتباط با جامعه را جایگیزن ارتباط با صنعت کرده است، اما متاسفانه تغییر این نامگذاری نیز برای برخی رشته‌ها مانند علوم اجتماعی و جامعه شناسی کارساز بود، اما برای رشته ادبیات فارسی راه گشا نبود، زیرا مشخص نیست ما قرار است با چه رویکردی به کار پژوهشی بپردازیم در حقیقت ما از این بخش نیز در آیین‌نامه ارتقاء اساتید امتیاز کسب نخواهیم کرد. در آیین‌نامه ارتقاء اساتید چاپ مقالات در مجلات بین‌المللی از امتیاز وِیژه‌ای برخوردار شده است؛ آیا شما موافق این موضوع هستید؟   خير، متاسفانه بحث مقاله محوری در آیین‌نامه ارتقاء، مسئله‌ای است که اساتید دانشگاهی را با خود درگیر کرده است مهم‌ترین نکته در این موضوع تکمیل جدول و نموداری از مقالات است به طوری که استاد دانشگاه اگر یک تعداد مقاله خاص نداشته باشد در نظام ارتقاء جایی نخواهد داشت.
بنده با مقاله محور کردن اساتید دانشگاهی بسیار مخالف هستم، زمانی که شما این رویکرد را دارید که هرچه مقاله بیشتر ارائه کنی آسان‌تر ارتقاء می‌یابی در حقیقت موجب شده‌ای تا اساتید خواه ناخواه به سمت مقاله پردازی حرکت کنند. اینکه ما ذهن استاتید دانشگاهی را از همان روزی که استخدام می‌شوند درگیر مقاله محوری کنیم طبیعتا به ارتقاء علم کمکی نخواهیم کرد.

متاسفانه گاهی نیز شاهد ورود برخی مسائل سلیقه‌ای در آیین‌نامه ارتقاء اساتید هستیم. به عنوان نمونه استادی در یک حوزه پژوهشی کار می‌کند و در آن حوزه به ارائه مقاله می‌پردازد، در ارتقاء به او گفته می‌شود از آن جایی که شما تنها در یک حوزه فعالیت کرده‌اید و مقاله ارائه داده‌اید امتیاز زیادی به دست نخواهید آورد و از سوی دیگر به شخصی که چندین مقاله در حوزه‌های گوناگون ارائه کرده است، گفته می‌شود لازم است مقالات خود را در حوزه تخصصی رشته خود ارائه دهید! به نظر بنده در آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی این موضوع باید مورد توجه واقع شود به طوری که یک استاد در چند حوزه و حیطه می‌تواند به فعالیت پژوهشی و ارائه مقاله بپردازد.

مسئله دیگری که در حوزه پژوهشی باید به آن توجه شود در حقیقت میزان امتیاز دهی به مقالات چاپ شده در مجلات است، متاسفانه در ارزیابی وضعیت حال مقاله در نظر گرفته می‌شود به طوری که در هنگام چاپ رتبه اول را کسب کرده باشد و در هنگام ارزیابی مقالات به رتبه دو و سه د رمجله رسیده باشد هیئت ارزیابی رتبه دو و سه آن را در نظر میگیرند و به رتبه نخست آن توجه‌ای نمی‌کنند. این هم باز یک جفایی در حق استادی است که مقاله اش در روز چاپ، رتبه یک را داشته است، اما اکنون از امتیاز کمتری برخوردار می‌شود.
اختصاص امتیاز بالا به چاپ مقالات در مجلات بین‌المللی نیز از نظربنده باید مورد بازنگری قرار گیرد زیرا ما در برخی رشته‌ها همچون ادبیات فارسی سر آمد هستیم و لازم است کشور‌های دیگر مقالات خود را در مجلات ما به چاپ برسانند نه اینکه ما برای چاپ مقالاتمان در مجلات آن‌ها سرو دست بشکنیم.

همچنین با اجبار اساتید برای پرداختن به مقالات بین‌المللی سبب می‌شویم تا آن‌ها متحمل بار اضافی شوند که البته اگر دقت کنید خواهید دید که زحمت اغلب مقالاتی که در مجلات بین‌المللی منتشرشده‌اند را دانشجوییان به دوش کشیده‌اند و این هم یک آفتی محسوب می‌شود که در اصلاح آین نامه ارتقاء اساتید باید به آن توجه شود.
البته بنده به طور کامل مخالف چاپ مقالات در مجلات بین المللی نیستم زیرا در آن صورت جریان علم و انتقال آن اتفاق نخواهد افتاد، اما به نظر بنده لازم است امتیاز محدودتری به آن داده شود. همچنین لازم است اعضای هیئت ممیزه دانشگاه‌ها این موضوع را در نظر داشته باشند که اگراستادی از میان ده مقاله ارائه داده، شش مورد آن را به صورت مشترک با دانشجو نوشت، تنها از یک حد نصابی از امتیاز برخوردار شود.
آیین‌نامه ارتقاء اساتید در حوزه فرهنگی از حالت وتویی خارج شده است و مشکلات چندی را به وجود آورده، از نظر شما چه تغییراتی باید در این بخش ایجاد شود؟ ماده یک آیین‌نامه ارتقاء اساتید مربوط به مسئله فرهنگی می‌شود، در این خصوص اساتید در کلاس‌های فرهنگی حضور خواهند یافت، اما نکته بسیار مهم این است که این کلاس‌ها به چه میزان برای استاد فایده دارد. با وجود اینکه بنده خود برای ارتقاء ناگیز بودم در این کلاس‌ها شرکت کنم، اما به این کلاس‌ها خوش بین نیستم. لازم است استادی که در این حوزه قصد دارند به استادان مطالبی ارائه کنند، بسیار ماهر باشد و توانایی جذب استادان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی را داشته باشد.   همچنین در حوزه فرهنگی برای فعالیت‌های خلاقانه اساتید هیچ امتیازی در نظر گرفته نمی‎‌شود به عنوان نمونه در رشته اختصاصی بنده اگر شخصی داستان، فیلم‌نامه و مجموعه شعری را بنویسد امتیازی دریافت نخواهد کرد و این باعث می‌شود تا استاد اشتیاق خود را از دست دهد و احساس یاس کند.

سنجش کار فرهنگی اساتید نیز مسئله دیگری است که باید برای آن شورایی از اساتید پیشکسوت دانشگاه در نظر گرفته شود. زیرا هرکار فرهنگی دیگری به جز حضور در کلاس‌ها اگر بخواهد امتیاز دهی شود بار سلیقه‌ای را افزایش می‌دهد که موجب رضایت برخی از اساتید و اعتراض برخی دیگر خواهد شد، اما اگر دوستان یک سنجه‌ای را برای میزان ارتباط استاد با دانشجو در نظر بگیرند، این ماده نیز قوی‌تر خواهد شد. حوزه اجرایی یکی دیگر از بخش‌های آیین‌نامه ارتقاء اساتید است به نظر شما عدم وجود کار‌های اجرای در دانشگاه‌ها موجب نمی‌شود تا اساتید امتیازات لازم در این بخش را کسب نکنند؟ برخی معتقد هستند همه اساتید باید کار اجرایی انجام دهند در صورتی که این کار عبث است، اگر کار اجرایی برای تمام استادان اجباری شود آن وقت به تعداد اساتید دانشگاهی نیز باید کاراجرایی تعریف کنیم که این امر موجب می‌شود تا کار اجرایی به نحو مطلوبی انجام نشود. افرادی که در این زمینه سیاست گذارهستند می‌توانند این بخش را به گونه‌ای امتیازبندی کنند که اگر شخصی توانایی کار اجرایی داشت از امتیاز بیشتری برخوردار شود نه اینکه اگر کسی کار اجرایی نداشت به او عنایتی نشود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزارت علوم دانشگاه شهیدبهشتی آیین نامه ارتقاء اساتید مهدی طباطبایی ارتباط صنعت و دانشگاه ارزشیابی اساتید آیین نامه ارتقاء اساتید ارتقاء اعضای هیئت علمی مجلات بین المللی اساتید دانشگاهی اساتید دانشگاه آیین نامه کار اجرایی چاپ مقالات دانشگاه ها وزارت علوم نظر بنده نظر شما کلاس ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۴۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در صفحه ویراستی خود نوشت: نقش آموزش‌وپرورش در مهارت‌آموزی، سال‌هاست که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و در دیدار روز گذشته کارگران نیز مجدد به آن اشاره فرمودند.

وی افزود: از مسیر تقویت آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی، به عنوان یکی از قطعه‌های پازل توسعه اقتصادی کشور، برنامه‌ریزی شد؛ دولت مردمی در جلسه دیروز هیئت وزیران، به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش، آیین نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را تصویب کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • تنها «حمل» دارو از طریق سکوی اینترنتی است/ به هیچ وجه «فروش» دارو مطرح نیست
  • آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد/اجرای آزمایشی در ۶ ماه
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد