Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان با ادغام سیستم‌های زنده با نانومواد کاربردی سعی در تغییر یا تقویت خواص زیستی گیاهان مانند فتوسنتز مصنوعی را دارند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان با ترکیب سیستم‌های زنده و نانومواد کاربردی، نانوهیبرید‌هایی طراحی کرده‌اند که می‌تواند خواص جدید زیستی مانند رسانایی، فتوسنتز مصنوعی، متابولیسم برنامه‌ریزی شده و حتی تکثیر یا افزایش تحمل در برابر استرس در جانوران به ویژه گیاهان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته محققان، گیاهان گزینه ایده‌آلی برای استفاده از این نانوهیبرید‌ها هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را با مواد دیگر اصلاح کرد، زیرا دارای شبکه‌های عروقی هستند و تغییرات محیطی را بسیاری سریع درک و با ارسال سیگنال‌های پیچیده، نسبت به آن‌ها پاسخ می‌دهند.
این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، محققان دانشگاه MIT در اولین اقدام اصلاح گیاهان با نانومواد، نانولوله‌های کربنی را درون برگ‌های اسفناج جاسازی کردند به این ترتیب، گیاه زنده اسفناج را به حسگر‌هایی تبدیل کردند که می‌توانست مواد منفجره را کشف کند و اطلاعات مربوط به این مواد را به صورت بی‌سیم به ابزاری شبیه به گوشی هوشمند منتقل کند.   در این آزمایش نانولوله‌های کربنی برای تشخیص نیتروآروماتیک‌ها در گیاه به کار گرفته شدند. نیتروآروماتیک‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که در انواع مواد منفجره به کار می‌روند و می‌توان در آب‌های سطحی حضور آن‌ها را ردیابی کرد. به محض تشخیص وجود چنین موادی در آب، برگ‌های اسفناج سیگنال‌های فلورسنت منتشر می‌کنند که می‌توان آن‌ها را با دوربین‌های اینفرارد متصل به میکرو کامپیوتر‌ها یا گوشی‌های هوشمند دریافت کرد. پس از دریافت سیگنال، سیستم طراحی شده قادر به ارسال هشدار از طریق ایمیل یا پیام کوتاه به کاربر نهایی خواهد بود.
همین تیم تحقیقاتی دو سال بعد در ادامه پژوهش‌های خود، گیاهان نانوبیونیکی توسعه دادند که خاصیت ساطع کردن نور داشتند و با کمک نانوموادی که درون گیاه جاسازی شده بود و از طریق استراتژی جذب ریشه می‌درخشیدند.   حال یک تیم تحقیقاتی متشکل از محققان استرالیایی و چینی از این پژوهش‌ها الهام گرفته‌اند و چارچوب‌های آلی فلزی نورتابناک (MOFs) را در گیاهان جاسازی کردند. چارچوب‌های آلی فلزی نورتابناک دسته جدیدی از مواد نانومتخلخل به شمار می‌روند که به دلیل دارا بودن حفرات با اندازه بزرگ، سطح ویژه زیاد، جذب انتخاب‌پذیر مولکول‌های کوچک و پاسخ‌های نوری یا مغناطیسی در حضور مولکول‌های مهمان به طور گسترده‌ای در ذخیره و جداسازی گاز‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محققان به شکلی این چارچوب‌ها را درون گیاهان تعبیه کردند که همراه با گیاه رشد کنند؛ بدون اینکه تاثیری روی بقای آن داشته باشد.   این نانوهیبرید‌های گیاهی مبتنی بر MOF توانستند در صورت تشخیص هر گونه آلودگی محیطی، سیگنال‌های روشن و خاموش ارسال کنند. البته این کار زیر نور لامپ فرابنفش میسر است. این محققان همچنین یک اپلیکیشن توسعه دادند که می‌تواند سیگنال‌های نوری این گیاه هیبریدی را دریافت کند و آن را به صورت اطلاعات دیجیتال ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حسگر آلودگی گیاهان فناوری نانو نانومواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۴۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جیمی کرگر پس از حضور در دیوار زرد ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک: می‌خواهم بلیت فصل دورتموند را بخرم! (زیرنویس فارسی)

در جریان دیدار دورتموند و پاری سن ژرمن در دور رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، جیمی کرگر که به عنوان مفسر ورزشی در ورزشگاه حضور داشت در میان جایگاه اصلی تماشاگران دورتموند موسوم به دیوار زرد حاضر شد.

دانلود (2.9MB)

دیگر خبرها

  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • شبکه خبر دو هک نشده است/ تکذیب اضافه شدن صوت خارجی به سیگنال
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟
  • (عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!
  • جیمی کرگر پس از حضور در دیوار زرد ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک: می‌خواهم بلیت فصل دورتموند را بخرم! (زیرنویس فارسی)
  • کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا ، پوتوس ، گندمی ، سانسوریا و... | کدام گیاهان برای آپارتمان مقاوم هستند؟
  • سیگنال عجیب قیمت ارز به بازار خودرو/ پژوپارس چند قیمت خورد؟
  • اتمسفر تماشایی ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک پیش از آغاز بازی دورتموند و پاری سن ژرمن / فیلم