Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین اعتصامی گفت: وزارت ارتباطات مسئول اجرای شبکه ملی اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی باید بر آن نظارت کند ولی دولت‌ها این مرکز را ضعیف نگه می‌دارند تا نظارت چندانی بر وزارت ارتباطات نداشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین اعتصامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اهمیت فضای مجازی، اظهار کرد: جنگ‌های سایبری دائمی در فضای مجازی با هدف حمله به زیرساخت‌های کشور مقابل را داریم که ویژگی این فضا این است که حمله‌کننده گمنام می‌ماند و عامل حمله شناسایی نمی‌شود و نظرات درباره شناسایی عامل حمله در چارچوب حدس و گمان است که در مقابله با این موضوعات باید زیرساخت‌های مهم را در بستر امن به بخش شبکه اطلاعات ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی یکی از موضوعات مرتبط با شبکه اینترنتی کشور را تحریم‌های اینترنتی دانست و گفت: به‌دلیل اینکه بستر اینترنت برای ما نیست به همین دلیل امکان تحریم آن وجود دارد که می‌توان به تحریم دامنه بین‌المللی خبرگزاری فارس اشاره کرد و همچنین گوگل ۱۹۸ سرویس ارائه می‌کند که ۳۱ سرویس‌ خوب خود را برای ایرانی‌ها تحریم کرد که برای نمونه در بستر اندروید نرم‌افزار کنترل والدین ارائه کرده بود که با نصب این نرم‌افزار در گوشی والدین قابلیت چک کردن فرزندان وجود داشت و ما باید در مقابل این قبیل حملات، خدمات پایدار اینترنتی ارائه کنیم.
 
این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: ساختار غلط فعلی باعث شده سرعت اینترنت ما بسیار پایین، هزینه گران و کیفیت مناسب نباشد و شبکه ملی اطلاعات قرار است در این بخش به ما کمک کند که اگر می‌خواهیم در داخل کشور ارتباط داشته باشیم از اینترنت بین‌الملل استفاده نکنیم که هم سرعت افزایش یابد و هم کیفیت استفاده اینترنتی بالاتر برود.
 
اعتصامی تصریح کرد: از طرفی برخی ذهنیت‌ها وجود دارد که شبکه اطلاعات می‌خواهد ما را تبدیل به کره شمالی کند و ارتباط ما را با شبکه بین‌المللی قطع کند که همچین کاری انجام نخواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در کشور شورای عالی فضای مجازی داریم که کارش سیاست‌گذاری است، مجری وزارت ارتباطات و کنترل کردن مصوبات فضای مجازی برعهده مرکز ملی فضای مجازی است، افزود: در شورای عالی فضای مجازی کشور سندی وجود دارد به نام شبکه ملی اطلاعات که ساز و کارش در سایت این شورا قابل مشاهده است و وزارت ارتباطات مسئول اجرای آن و مرکز ملی فضای مجازی باید بر آن نظارت کند ولی دولت‌ها این مرکز را ضعیف نگه می‌دارند تا نظارت چندانی بر وزارت ارتباطات نداشته باشد.
 
اعتصامی گفت: آبان ماه سال گذشته وزیر ارتباطات گفت ۸۰ درصد شبکه ملی اطلاعات ما تجهیز شده اما بعد حوادث آبان ماه دیدیم چنین چیزی نبوده و نمایندگان مجلس می‌گویند که کمتر از ۳۰ درصد تکمیل شد.
 
وی درباره چرایی این تناقضات بیان کرد: چون مجری تابع شورای عالی سیاست‌گذاری فضای مجازی نیست و کار خودش را می‌کند، در این بحث  مطالبه باید توسط مجلس صورت بگیرد و همچنین اگر نظارتی از سوی مرکز ملی فضای مجازی از وزارت ارتباط صورت نگرفت می‌توان آن را بازخواست کرد.
 
این کارشناس فضای مجازی، اظهار کرد: وزیر ارتباطات نقل قولی از مقام معظم رهبری رهبری دارند که گفتند فناوری‌های جدید هرجا وارد شدند با خودشان یک سبک زندگی خاصی هم آوردند و به این شکل رها شدن و ضابطه‌مند نکردن حتما سبک زندگی ما را تحت تاثیر خواهد گذاشت.
 
اعتصامی افزود: با توجه به اینکه نسبت به فناوری‌های جدید نگاه‌های خاصی وجود دارد برخی از کشورها همچون چین برای موفقیت به سمت تولیدات داخلی رفتند و در مقابل واتس‌آپ آمریکایی، وی چت را تولید کردند که خدمات خوبی می‌دهد و نرم‌افزارهای بیگانه را فیلتر کردند.
 
 وی اضافه کرد: برخی کشورها شبکه‌های اجتماعی را قانون‌مند کردند هم‌چون؛ قانون اتحادیه اروپا، بدین صورت که اگر شرکتی بخواهد در این کشورها فعالیت کند باید همه سرورها را به داخل منتقل کند و تابع قوانین اروپا باشد و ضابطه‌مند عمل کند‌.
 
اعتصامی درباره نحوه برخورد ما با شبکه‌های اجتماعی خارجی، گفت: تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که در کنار نمونه‌های خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام، نمونه‌های داخلی مانند سروش و ایتا و... را تقویت کنیم از طرف دیگر خارجی‌ها را هم قانون‌مند کنیم ولی ما در هر دو مورد نصفه نیمه پیش رفتیم.
 
کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: برای ارسال پیام‌ها در نرم‌افزارهای خارجی، پیام پس از رمزگذاری به شبکه بین‌الملل آمریکا رفته، تایید شده و برمی‌گردد و ارسال می‌شود که هزینه بالایی دارد، اگر در شهرهای بزرگ کشور ابرهای اینترنتی راه اندازی کنیم تا از اینترنت بین الملل استفاده نشود هزینه کمتر و سرعت بیشتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مرکز ملی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۵۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری فردی که با جعل هویت یک خواننده محبوب اقدام به راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی کرده بود و از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می کرد، خبر داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: یکی از خواننده های مطرح در کشور به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد یک صفحه جعلی با نام و تصاویر وی در شبکه های اجتماعی ساخته شده و اقدام به دریافت وجه و کلاهبرداری از شهروندان می کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات خود را آغاز کردند و در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد یک صفحه اینستاگرامی با بیش از ۴۰۰ هزار نفر دنبال کننده با سوءاستفاده از جایگاه اجتماعی و محبوبیت شاکی با جعل هویت وی با استفاده از تصاویر آرشیوی و ترفند کمک به افراد بی بضاعت از کاربران کلاهبرداری می کند.

وی افزود: کارآگاهان سایبری پلیس فتا پایتخت با بهره گیری از روش های علمی مجرم را در فضای مجازی شناسایی و با به دست آمدن اطلاعات هویتی وی پس از تشریفات قضایی متهم در یکی از مناطق شمال تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: مجرم در تحقیقات به‌عمل‌آمده به ساخت صفحه جعلی با نام و مشخصات شاکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و دریافت وجه از بیش از ۳۰ نفر از شهروندان اعتراف و ابراز پشیمانی کرد، وی همچنین انگیزه خود را کسب مال نامشروع و مطرح شدن در فضای مجازی عنوان کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: به طور معمول افراد سودجو با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی و هویت‌های مجازی جعلی که با جذابیت‌های ظاهری اغواکننده آراسته شده اقدام به فریب قربانیان خود کرده و از جملات زیبا و فریبنده برای رسیدن به نیت شوم خود استفاده می‌کنند لذا هموطنان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی می توانند موضوع را از طریق مرکز فوریتها سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ یا نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • صبا آذرپیک به ۲ سال حبس قطعی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد
  • مسدودسازی بیست و هشت صفحه هنجارشکن در فضای مجازی
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس