Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@23:16:29 GMT

کشف استعدادهای دانش آموزان در جشنواره تجارب برتر

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۵۵۳۴

کشف استعدادهای دانش آموزان در جشنواره تجارب برتر

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: امید است با کشف و معرفی تجارب برتر و اثر بخش زمینه تعالی و رشد همه جانبه آینده سازان این مرز و بوم را فراهم کنیم و بتوانیم گام‌های بلندی در جهت ارتقای هویت متربیان برداریم.

به گزارش ایسنا، مسعود شکوهی با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی گفت: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با نگاهی فراتر و جامع‌تر از پیش، معلم را به‌عنوان یک مربی که دارای نقش مرجعیت علمی است معرفی می‌کند و برخورداری از مقبولیت و محبوبیت در نزد متربیان را برای ایفای این نقش ضروری می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


و ی ادامه داد: منظور از تجارب تربیتی، تدابیر، روشها و تعاملاتی است که از سوی مربیان، مشاوران و معلمان جهت تغییر و تحول ضمن فرایند یاددهی- یادگیری در متربیان به کار گرفته می‌شود. 


شکوهی افزود: باتوجه به اهمیت غایت اختصاصی جریان تربیتی که در واقع آماده ساختن فرد برای تحقق مراتبی از حیات طیبه در همه ابعاد حرکت در مسیر قرب الی ا...  است و این امر نیز تنها از طریق تکوین و تعالی پیوسته هویت ایشان محقق می شود.


 مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت: به همین منظور توانمندسازی مربیان، مشاوران و معلمان با استفاده از روش‌های خاص باید با نهایت دقت و ظرافت همراه با برنامه ریزی صورت گیرد تا در آنها توانایی های لازم ایجاد شود و آنان را برای عصر حاضر و نیازهای خاص دانش آموزان آماده کند. بنابراین ضرورت دارد در چارچوب دستگاه معرفتی امور پرورشی الگوهای مفهومی مختلفی در ساحت های مختلف تربیتی با رویکرد اسلامی- ایرانی تولید و ارائه شود.


وی خاطر نشان کرد: امید است با همکاری کامل تمامی دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت در سطوح مختلف، مقدمات لازم جهت اجرای مطلوب فرایند برگزاری هشتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی با رویکرد توسعه و تعمیق آن، که یکی از برنامه‌های مصوب اداره کل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی است، فراهم شود.


شکوهی در ادامه اهداف برگزاری هشتمین جشنواره  تجارب برتر تربیتی  اشاره کرد و افزود: دستیابی به اندوخته های تجربی مستند معاونین، مربیان، مشاوران و سایر منابع انسانی در مدرسه، تثبیت نقش و جایگاه عناصر تربیتی مدرسه، شناسایی و معرفی استعدادهای انسانی در عرصه امور تربیتی، دسترسی به نظرات و دیدگاههای صاحبنظران علاقمند، تولید آثار فرادستی در زمینه پرورشی، توسعه فضای رقابتی سازنده و هم افزایی تربیتی در مدارس از جمله این اهداف هستند.


وی با اشاره به اقدامات انجام شده خاطر نشان کرد: از تیرماه سال ۱۳۹۷ با صدور ابلاغ (دوسالانه) برای استان اردبیل به عنوان دبیرخانه راهبری کشوری و تدوین شیوه‌نامه مربوطه مراتب به استانها ابلاغ و فعالیت‌های جشنواره آغاز شده است. از مجموع ۴۹۵۰ اثردریافت شده ۱۹۵۹نفر مرد و ۲۹۹۳ نفر زن شرکت کردند که ازاین افراد تعداد ۱۷۲ اثر از مرحله استان به مرحله داوری درسطح کشور راه پیداکردند. پس از داوری ۱۷۲ اثر، توسط سه نفر از داوران در استان اردبیل، ۳۰ اثر حائز بالاترین امتیاز شدند و اسامی وآثارآنها جهت داوری نهایی به ستاد ارسال شد.

 این مقام مسئول ادامه داد: از مجموع میانگین امتیازات داوران استان اردبیل با داوران ستاد،  ۱۵ اثر برگزیده شدند که به ترتیب ۵ نفر اول و ۵ نفر دوم و ۵ نفر سوم شدند که جوایز و تقدیرنامه ای با امضای معاون پرورشی وفرهنگی وزیر محترم به آنان تقدیم می‌شود.همچنین مجموعه آثار نفرات برتر در قالب لوح های فشرده وکتاب در اختیار تمامی استانها قرار می گیرد. 


با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اختتامیه جشنواره به صورت غیر حضوری و از طریق فضای مجازی برگزار و از نفرات برتر کشوری  تقدیر می شود. 


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ شکوهی در خاتمه تاکید کرد: امید است با کشف و معرفی تجارب برتر و اثر بخش زمینه تعالی و رشد همه جانبه آینده سازان این مرز و بوم را فراهم کنیم و بتوانیم گام‌های بلندی در جهت ارتقای هویت متربیان برداریم و درساختن شهروندانی مطلوب برای جامعه اسلامی و تمدن اسلامی موفق عمل کنیم و در پیشگاه خداوند متعال سر بلند باشیم. 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استعداديابي دانش آموز آموزش و پرورش تجارب برتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۵۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی گفت: وزارت آموزش و پرورش با چند نفر از این افراد، برخورد کرده و از سیستم حذف شده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی، نهاد امور تربیتی وجود داشت و بعد از انقلاب اسلامی به ابتکار شهیدان رجایی و باهنر این نهاد شکل گرفت، اظهار کرد: معاونت پرورشی سال 1363 در وزارت آموزش و پرورش ایجاد اما در سال 1380 حذف شد آن هم با این منطق که معلمان در کلاس درس به جز فعالیت آموزشی باید فعالیت پرورشی و تربیتی داشته باشند.

وی افزود: انتظار اقدامات تربیتی از تمام اجزای آموزش و پرورش، صحیح است اما این موضوع دلیل نمی‌شود که فعالیت‌های پرورشی و تربیتی تعطیل شود، سال 1385 قانون احیای معاونت پرورشی در مجلس به تصویب رسید و تا به امروز با گذشت 18 سال، رهبر انقلاب به عدم رضایت از معاونت پرورشی اشاره دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: از معاونت پرورشی در حوزه مسائل تربیتی این انتظار وجود دارد که فرایند رشد دانش‌آموز را تسهیل کرده و سرعت دهد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید دارد که دانش‌آموز باید در تمام ساحت‌های تربیتی رشد کند.

فوق‌برنامه‌ها را تعطیل و فعالیت تربیتی جایگزین کنید

پورثانی با اشاره به اینکه اگر مسائل تربیتی حل شود مشکلات آموزشی دانش‌آموزان مرتفع خواهد شد، مطرح کرد: بنده زمانی که  مدیر مدرسه بودم، دانش‌آموزان معدل پایین داشتند و مدرسه برای حل این موضوع کلاس فوق برنامه برگزار می‌کرد اما بنده برای حل مسائل آموزشی، اقدامات تربیتی طراحی کردم، دانش‌آموزان را به اردو بردیم، کلاس ریاضی فوق برنامه را تعطیل و به جای آن فعالیت‌های تربیتی برگزار کردیم و در نهایت معدل مدرسه 4 نمره افزایش یافت. وقتی دانش‌آموز از حضور در مدرسه حس خوشایند داشته باشد و برای رسیدن زنگ آخر لحظه شماری نکند، قطعاً به آموزش علاقه مند می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزی دختر از شهر میناب استان هرمزگان در این جشنواره رتبه نخست را کسب کرد، او توانسته بود بدون هیچ کلاسی استعداد شعر را در خود شناسایی کرده و رشد دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات این معاونت در راستای تبیین دلایل شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل برای دانش‌آموزان عنوان کرد: کنشگری دانش‌آموزان، یکی از نکات مهم در فعالیت‌های پرورشی است و دانش‌آموز را عنصر فعال و موثر می‌دانیم، 50 هزار گروه جهاد تبین دانش‌آموزی داریم و دانش‌آموزان در گروه‌های 5 نفری و 7 نفری، اثر تولید می‌کنند. دانش‌آموزان دختر کتاب بی پرده با حجاب و دانش‌آموزان پسران کتاب یک ون شبهه را مطالعه کرده و تولید اثر می‌کنند.

وی ادامه داد: 300 هزار عنصر فعال در قالب بزرگترین رویداد جهاد تبیین را داریم و معتقدیم فضای دانش‌آموزی نباید به فضای تخصصی تبدیل شود، سرودی دارای اهمیت است که در کلاس درس، از محتوای کتاب درسی و توسط معلم و دانش‌آموزان کلاس، تهیه شود.

برخورد با معلم بلاگرها

پورثانی درباره اقدامات معلم بلاگرها عنوان کرد: دانش‌آموز وسیله نیست بلکه ما وسیله‌ای برای رشد دانش‌آموزان هستیم. معلم بلاگری که برای جمع کردن فالوئر در فضای مجازی، دانش‌آموز را وسیله می‌کند از تربیت هیچ چیزی دریافت نکرده و رسالت اصلی معلم و تربیت را فراموش کرده است.

واکنش آموزش‌وپرورش به اقدامات "معلم بلاگرها"/ فیلمبرداری از دانش‌آموزان در کلاس ممنوع است

وی ادامه داد: در بحث فعالیت معلم بلاگرها باید در در دو حوزه فعالیت کنیم. نخست؛ حوزه سلبی که وزارت آموزش و پرورش با چند نفر از افراد معلم نما به واسطه حکم هیئت رسیدگی به تخلفات اداری، برخورد کرده است و این افراد از سیستم حذف شده‌اند. برخورد با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی بوده است و با هر معلمی که شأن معلم یا همان رسالت انبیا را فراموش کند و از دانش‌آموز به عنوان وسیله استفاده کند، برخورد خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: حوزه دوم؛ اقدامات ایجابی یا فرهنگی است، باید دانش‌‌آموزان را نسبت به نقش خود در فضای مجازی آگاه کنیم و در حوزه هوش مصنوعی و سواد رسانه‌ای اطلاعات آنها را افزایش دهیم تا خودشان اجازه ندهند که دستمایه این افراد شوند.

وی درباره نحوه گزینش معلمان مناسب و اینکه در برخی موارد شاهد تنبیه بدنی دانش‌آموزان به دلیل ورود معلمان نامناسب به آموزش و پرورش هستیم، گفت: ورود به آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد اما در مقطعی از زمان این دانشگاه تضعیف شد همچنین 300 هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و افراد حق التدریس با مصوبه مجلس بدون گذراندن یک روز آموزش وارد مدارس شدند. هم اکنون در گزینش جدید، کانون‌های ارزیابی مستقر هستند که افراد را به طور دقیق بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش : با معلم بلاگرها برخورد قانونی می‌شود/ چند نفر از این افراد را از سیستم حذف کرده ایم
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • استعدادهای دانش‌آموزان همچون گنجینه‌ای در دست معلمان است
  • شهریه دانش‌آموزان چهار دهک اول در مدارس سمپاد رایگان است
  • برخورد قانونی با معلم بلاگر‌ها در مدارس
  • تحصیل این عده از دانش‌آموزان در مدارس سمپاد رایگان است
  • معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش: دانش‌آموز وسیله نیست/ برخورد قانونی با معلم بلاگرها
  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی
  • استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان