Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مطالعه جدید، نقش رطوبت نسبی در انتقال سندرم حاد تنفسی کروناویروس ۲ (SARS-CoV-۲) از فردبه‌فرد دیگر در داخل خانه را بررسی کرده است.

 به گزارش مدیکال نیوز، این تحقیق حاصل همکاری محققان پژوهشگاه Tropospheric لایبنیتس، لایپزیگ  آلمان و آزمایشگاه ملی فیزیک نیودهلی هند ( CSIR) است. این گروه نقش رطوبت نسبی (RH) در انتقال ذرات معلق آلوده به ویروس SARS-CoV-۲ در هوا را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان دریافتند، مکان‌ها با رطوبت بالاتر خطر گسترش در محیط داخلی بسته را افزایش می‌دهند. رطوبت بهینه برای حفظ سلامت انسان بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است و تعیین استانداردهای RH در محیط داخلی برای جلوگیری از انتقال عفونت ضروری است.

دکتر آجیت احلاوات، محقق این تحقیق از TROPOS اظهار کرد: "در تحقیقات آئروسل از مدت‌ها قبل مشخص شده که رطوبت هوا نقش اصلی در انتقال ویروس ایفا می‌کند؛ هر چه هوا مرطوب‌تر باشد، آب بیشتری به ذرات می‌چسبد و سریع‌تر رشد می‌کنند."

انتقال ویروس‌ها از طریق هوا

این گروه اعلام کرد که عوامل خاصی می‌توانند در انتقال کروناویروس نقش داشته باشند. این موارد شامل ورود ذرات ویروس به محیط‌های سرپوشیده از منابعی است که عوامل دیگری مانند رطوبت نسبی، سرعت باد و دما به انتقال آن کمک می‌کنند.

آنان تشریح کردند که عفونت‌های تنفسی مانند بیماری کووید-۱۹ می‌توانند از طریق ذرات معلق در هوا با اندازه کمتر از ۵ میکرومتر و قطرات ویروسی که اندازه آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ میکرومتر است، گسترش یابند. فرد آلوده معمولا از طریق تنفس این ذرات آلوده را وارد بدن می‌کند. قطرات بزرگتر به دلیل وزن سنگین به زمین می‌افتند، قطرات کوچکتر به دلیل تبخیر، جرم خود را از دست می‌دهند و برای مدت‌زمان طولانی‌تری در هوا معلق می‌مانند.

این گروه گفت: "قطرات کوچک با شعاع تقریبا ۵ میکرومتر برای رسیدن به زمین هنگام تولید در ارتفاع ۱۶۰ سانتی‌متری، یعنی متوسط ارتفاع انتشار قطرات در زمان صحبت کردن، ۹ دقیقه زمان لازم دارند تا بر زمین بیفتد. آنان معتقدند این قطرات در انتقال SARS-CoV-۲ بسیار مهم هستند.

محیط‌های داخلی و انتقال ویروس

این گروه توضیح داد، مناطقی که تهویه مطبوع نامناسبی دارند و گردش مجدد هوای آلوده در داخل اتاق‌ها صورت می‌گیرد و در آب‌وهوای سرد و معتدل، در یک محیط داخلی، مقادیر RH به‌طورمعمول کم است. در هوای خشک و رطوبت نسبی کم، تبخیر سریع‌تر انجام می‌شود و قطرات بزرگ‌تر به قطرات کوچک‌تر تبدیل می‌شوند که می‌توانند به انتقال ویروس کمک کنند.

اما در مناطقی با رطوبت زیاد، اندازه قطرات ویروس افزایش می‌یابد. بنابراین سریع تر سقوط می‌کنند  و احتمال خطر انتقال به سایر افراد در مجاورت قطرات عفونی تنفسی وجود ندارد. این گروه خاطرنشان کرد که می‌تواند سه اثر RH در انتقال ویروس نقش داشته باشند که شامل موارد ذیل است:

سرنوشت میکروارگانیسم‌ها در داخل قطرات ویروسی

میزان زنده ماندن ویروس‌ها در RH کم بین ۳۳ تا ۱۰۰ درصد بود؛ در کمتر و بیشتر از این میزان ویروس‌ها زنده ماندند.

زنده ماندن یا غیرفعال کردن ویروس بر روی سطوح

درجه حرارت پایین و رطوبت کم، بقای طولانی‌مدت ویروس‌ها روی سطوح را افزایش می‌دهد.

نقش هوای خشک در محیط داخلی در انتقال ویروس‌های منتقل‌شده از هوا

در RH کمتر از ۴۰ درصد، خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروسی بسیار جدی است.

مقایسه خطر RH در محیط‌های داخلی و خارجی و خطر ابتلا به کووید-۱۹

نتایج تحقیق نشان داد که در محیط داخلی خشک با RH کمتر از ۴۰ درصد خطر انتقال کووید-۱۹ از طریق هوا افزایش می‌یابد. در یک مطالعه گفته می‌شود که خطر RH از ۲۳.۳۳ درصد به ۸۲.۶۷ درصد افزایش‌یافته است.

آنان خاطرنشان کردند که رطوبت مطلق (AH) با خطر گسترش کووید-۱۹ ارتباط مستقیمی دارد. نتایج تحقیقی نشان داد که ۷۳ درصد موارد تایید شده از مناطق دارای AH در محدوده سه تا ۱۰ گرم در مترمکعب بود.

نتیجه‌گیری

دکتر آجیت احلاوات با بیان خلاصه این یافته‌ها گفت: "اگر رطوبت نسبی هوای داخلی زیر ۴۰ درصد باشد، ذرات منتشرشده توسط افراد آلوده آب کمتری جذب می‌کنند، سبک‌تر می‌شوند، بیشتر در داخل محیط بسته منتشرشده و احتمالا توسط افراد سالم استنشاق می‌شوند. علاوه بر این، هوای خشک باعث می‌شود که غشاهای مخاطی در بینی‌ ما خشک‌شده و نسبت به ویروس‌ها نفوذپذیرتر باشد. "

پروفسور آلفرد ویددنشلر از TROPOS افزود: "گرم کردن هوا تضمین کننده خشک شدن هواست. بنابراین در مناطق آب و هوایی سرد و معتدل، هوای داخلی معمولا در فصل گرما بسیار خشک است و این مورد در انتشار کروناویروس نقش دارد. "

دکتر سامیت کومار میشرا از CSIR، آزمایشگاه ملی فیزیکی در دهلی نو گفت: "رطوبت حداقل ۴۰ درصد در ساختمان‌های عمومی و حمل‌ونقل محلی باعث می‌شود نه‌تنها تاثیر کووید-۱۹ بلکه سایر انتقال بیماری‌های ویروسی کاهش یابد. مقامات باید ضریب رطوبت را در زمان شیوع آنفلوآنزای فصلی و دستورالعمل‌های داخلی برای کاهش انتقال بیماری‌های ویروسی مانند این مورد را در آینده ارائه دهند. "

توصیه

این گروه با اعلام اینکه هنوز هیچ سیاستی برای تنظیم دما و RH در محیط داخل برای جلوگیری از انتقال SARS CoV-۲ وجود ندارد، توصیه کردند، "بر اساس یافته‌های تحقیق، برای سناریوهای آینده، تعیین حداقل استاندارد RH  به میزان ۴۰ درصد برای ساختمان‌های عمومی نه‌تنها تاثیر کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد، بلکه تاثیر شیوع بیشتر ویروس فصلی را نیز کاهش می‌دهد.

آنان همچنین بر دیگر اقدامات کنترل عفونت مانند افزایش تهویه طبیعی با استفاده از پنجره‌های باز، استفاده از ماسک صورت و شیلد برای جلوگیری از تماس نزدیک افراد آلوده به ویروس با افراد سالم را تاکید کردند.

این تحقیق با عنوان "مروری بر نقش رطوبت نسبی در انتقال هوای SARS-CoV-۲ در محیط‌های داخلی در جدیدترین شماره نشریه Aerosol and Research Quality Quality منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی کروناویروس کووید 19 رطوبت محیط داخلی انتقال ویروس محیط داخل رطوبت نسبی کووید ۱۹ ویروس ها ۴۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۶۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرمای بی سابقه در راه است

آفتاب‌‌نیوز :

ارث نوشت: کمربند گرمسیری برای گرمای بی‌سابقه تابستان امسال آماده می‌شود و شرایط برای رکورد‌های جدید در دما و رطوبت فراهم شده است.

این پیش‌بینی، بر اساس نتایج تحقیقات جدید دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بر تأثیر فزاینده تغییرات آب‌وهوایی همراه با ال نینوی شدید تأکید می‌کند.

چرا رطوبت گرما را خطرناک می‌کند؟

بدن ما برای خنک ماندن به شدت به تعریق متکی است. هنگامی که عرق از پوست ما تبخیر می‌شود، گرما را با خود می‌برد و دمای داخلی بدن ما را کاهش می‌دهد، با این حال، در رطوبت بالا، هوا به شدت مملو از بخار آب است. این امر تبخیر عرق ما را بسیار سخت‌تر می‌کند و اثر خنک‌کنندگی آن را کاهش می‌دهد.

رطوبت بالا مانع از عملکرد مؤثر فرآیند تنظیم دمای طبیعی ما می‌شود و خنک ماندن بدن در شرایط گرم را بسیار دشوارتر می‌کند.

پروفسور ویلیام از محققان این تحقیق گفت: اگر نتوانید بدن خود را تا دمای زیر ۹۸.۶ درجه فارنهایت یا ۳۷ درجه سانتی‌گراد خنک کنید، جان خود را از دست خواهید داد. عرق اصلی‌ترین راه برای خنک‌کردن خود در هنگام گرم شدن است.

ال‌نینو و گرم شدن زمین منجر به رطوبت گرمسیری می‌شود

افزایش مداوم دمای زمین که به‌عنوان گرمایش جهانی شناخته می‌شود، باعث افزایش میزان بخار آب در جو می‌شود به این دلیل که هوای گرمتر می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد.

ال نینو، الگوی آب‌وهوایی طبیعی است که باعث گرم شدن اقیانوس آرام گرمسیری می‌شود. این امر تبخیر را بیشتر می‌کند و مقدار زیادی هوای گرم و مرطوب را به اتمسفر می‌فرستد.

نتایج این تحقیق در Geophysical Research Letters منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چمبر تست دما و رطوبت چیست؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • عوامل تاثیرگذار بر کپک زدن فرش
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • گرمای بی سابقه در راه است
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند