Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@21:10:20 GMT

زنگنه: صنعت نفت با وجود تحریم ها زنده است

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۷۰۴۶

زنگنه: صنعت نفت با وجود تحریم ها زنده است

ایران اکونومیست- وزیر نفت گفت: صنعت نفت در حال حاضر بیشتر متکی به بازار سرمایه و تجهیز منابع از بازار سرمایه است چون منابع سنتی کفاف نمی دهد.

بیژن نامدار زنگنه در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: جمهوری اسلامی ایران از دو سال و سه ماه پیش تا به اکنون تحت شدید ترین تحریم های تاریخ خود است.

وی اظهارداشت: این تحریم ها بی سابقه، شیطانی، هوشمندانه، بی رحمانه، ستمگرانه و غیر قانونی است ولی ملت ایران به طرز ناباورانه ای با این تحریم ها مقابله و در مقابلش مقاومت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نفت گفت: کمترکسی در دنیا باور می کرد ملت ایران بتواند دو سال و سه ماه در مقابل شدید ترین تحریم ها مقاومت کند.

وی افزود: این تحریم ها هیچ شباهتی به تحریم های سال 90 و 91 ندارد بلکه خیلی گسترده تر، وسیع تر، عمیق تر و اثرگذارتر است.

نامدار زنگنه بیان داشت: بطورکلی در کشور گرانی داریم ولی قحطی نداریم این نشان می دهد دولت در این مدت کارهای بزرگی انجام داده است.

وی ادامه داد: کسی نمی گوید دولت بی عیب و نقص است اما کارهای بزرگ و مهمی در این مملکت انجام شده نباید کوچک شمرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه این تحریم ها بطور مستقیم ملت ایران را نشانه گرفته نه حاکمان و حاکمیت گفت: دشمنان در شرایط کرونا هم حاضر نشدند تحریم ها را کاهش دهند.

وی افزود: دولت به رغم تمامی تحریم ها، کارشکنی ها و فشارها توانسته با تلاش شبانه روزی نیازهای مردم را تامین کند.

نامدار زنگنه بیان داشت: مردم در اثر تحریم های ناجوانمردانه آمریکا و غرب به شدت تحت فشار هستند و این قضیه بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: این جنگ به ظاهر کشته و زخمی نداشت ولی بسیار گسترده و عمیق است.

وزیر نفت گفت: با تلاش شبانه روزی مدیران و پرسنل این وزارتخانه توانسته ایم در دوران بسیار سخت تحریمی میزان تولید را حفظ کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در این شرایط سخت اقتصادی و کرونایی نه تنها میزان تولید کم نشده بلکه در برخی از حوزه ها از جمله گاز و پتروشیمی روند تولید افزایشی بوده است.

نامدار زنگنه با بیان اینکه صنعت نفت زنده است، اظهارداشت: اجرای طرح های توسعه ایی، افزایش بازیافت، نگهداشت و تولید نفت و همینطور توسعه گازرسانی خود شاهدی صادق بر این مدعاست.

وی ادامه داد: اشتغال موجود در صنعت نفت در این دوران حفظ و صیانت شده به عبارتی حتی یک نفر اشتغال هم در بالادستی صنعت نفت کم نشده است.

وزیر نفت گفت: کارهای مهم و بزرگی در طول بیست و هفت ماه تحریم در مجموعه وزارت نفت انجام شده است.

وی افزود: صنعت نفت در شاخه های مختلف در حال توسعه است و در عین حال نیازهای مردم نیز همراه با کرونا در حال تامین است.

نامدار زنگنه بیان داشت: بطورکلی حتی یک ثانیه روند سوخت رسانی کشور در این مدت دچار اختلال نشده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در دوران شدیدترین تحریم ها حتی یک پمپ بنزین با کمبود سوخت مواجه نشد و در ضمن گاز هیچ نقطه ای از کشور قطع نگردید.

وزیر نفت گفت: مجموعه وزارت نفت در این جنگ نابرابر و ظالمانه از همه تجربیات و ابتکارات خود استفاده و در مقابل ترفندها، توطئه ها و فشارهای حداکثری دشمنان ایستادگی خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی که پرسیده شد «خیلی از میادین نفتی کشور در نیمه دوم عمر خود هستند و طبق قاعده 14,5 درصد از فروش نفت بایستی سرمایه گذاری شود برای توسعه این صنعت اکنون توسعه در صنعت نفت با وجود اعمال شدیدترین تحریم ها چگونه شکل می گیرد»، افزود: صنعت نفت در حال حاضر بیشتر متکی به بازار سرمایه و تجهیز منابع از بازار سرمایه است چون منابع سنتی کفاف نمی دهد.

نامدار زنگنه اظهارداشت: طرح بسیار خوبی از سال 1393 در خصوص توسعه گازرسانی در کشور کلید خورد و برکات خیلی زیادی به همراه داشت.

وی تصریح کرد: تعداد روستاهای تحت پوشش گازرسانی با اجرای این طرح از 14 به بالای 31 هزار روستا رسیده است.

وزیر نفت گفت: هم اکنون 84 تا 85 درصد جمعیت روستایی و 99 درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه گاز رسانی قرار دارند.

وی افزود: اکنون 94 تا 95 درصد کل جمعیت کشور زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار داشته و از نعمت گاز بهره مند هستند.

نامدار زنگنه اظهارداشت: این طرح گازرسانی یک کار بی نظیری در جهت محرومیت زدایی، رفاه حال عمومی مردم و ایجاد اشتغال در کشور بود.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح مزبور تاکنون 22 تا 23 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وزیر نفت گفت: اجرای این طرح دو اثر مهم محیط زیستی هم داشت یکی کاهش آلودگی زیست محیطی و دیگری صیانت از جنگل ها و منابع طبیعی بود.

وی افزود: وقتی میزان فرآورده های مصرفی کم می شود به تبع آلودگی زیست محیطی هم کم خواهد شد.

نامدار زنگنه اظهارداشت: گاز رسانی به مناطق جنگلی و سرد سیری از روز اول جزء اولویت های اصلی این وزارتخانه بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این سال ها توانستیم با توسعه تولید و به تبع توزیع بنزین یورو چهار میزان آلودگی هوا را در بسیاری از شهرهای کشور کاهش دهیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه به اندازه نیاز کشور در حال تولید بنزین یورو چهار هستیم، گفت: هم اکنون در تهران بنزین یورو چهار و گازوئیل بدون گوگرد توزیع می شود.

وی افزود: بطورکلی 17 فاز پارس جنوبی از سال 1392 تا به امروز وارد مدار بهره برداری شده و در عین حال میزان تولید از 280 میلیون مترمکعب متوسط در روز به 700 میلیون متر مکعب متوسط در روز رسیده است.

نامدار زنگنه تصریح کرد: این بزرگترین جهش تاریخ ایران در توسعه تولید گاز است.

وی ادامه داد: در خشکی بزرگترین میادین مشترک میدان های نفتی غرب کارون (یاران، آزادگان و یادآوران ) بود که تولید این میادین در سال 1392 به میزان 70 هزار بشکه در روز بودو اکنون توان تولید به 400 هزار بشکه در روز رسیده است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بازار سرمایه نامدار زنگنه تحریم ها وزیر نفت گفت صنعت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۷۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد

وزیر نیرو گفت: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، علی‌اکبر محرابیان در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

وی در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از 8500  مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور‌ افزوده شد‌‌ و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحدهای نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت:  با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل‌ نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار 1403 اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال 1401 برای این موضوع 100 اقدام، در سال 1402 تعداد 140 اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز 180 اقدام طراحی و‌اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو‌ در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز می گردد.

وی‌ با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف‌کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از 80 میلیون پاداش اعم از هدایایی چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صدها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین می‌شود،گفت: هم‌اکنون 5 واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است ‌صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود تامین کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشورهای همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما 80 درصد صادرات و 20 درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش  اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است
  • رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است