Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به قدمت تاریخی روضه خوانی و مقتل خوانی در این استان، گفت: مرحوم استاد «حسین سعادتمند»، اسطوره‌ی مداحی کشور و عامل موثری در الگو شدن عزاداری حسنیه ایران است.

«غلامعلی سفید» پیش از ظهر امروز پنجم شهریورماه در جلسه شورای اسلامی شهر یزد که با حضور اکثر اعضای شورا  و جمعی از مداحان و شاعران شاخص یزدی برگزار شد، با اشاره به اهمیت ثبت ملی صدای استاد «حسین سعادتمند»، اظهار کرد: این مهم به حق انجام شده و باید بیش از پیش پاس داشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌ که عزای سیدالشهدا در حقیقت توسل به امام حسین(ع) است، افزود: طبق روایات عزاداری بر امام حسین(ع) قبل از واقعه کربلا بوده و توسط ائمه اطهار انجام می‌شد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد در ادامه عزاداری بر شهدای دشت نینوا را نماد فرهنگی و آزادگی شیعه دانست و گفت: آن چه ما امروز داریم به برکت خون شهدا و عزاداری در وصف امام حسین(ع) است.

سفید با اشاره به قدمت تاریخی روضه خوانی و مقتل خوانی در ایران اسلامی، تصریح کرد: حاکمان در ادوار مختلف سعی داشتند عزاداری در سوگ سید الشهدا را حذف کنند ولی مردم متدین ایران و استان یزد با زنده نگه داشتن این شور در دل خود از این میراث ارزشمند پاسداری کردند.

این مسئول شهر میراث جهانی یزد را حسینیه ایران دانست و بیان کرد: هیأت فهادان یکی از بزرگترین هیئات عزاداری حسینیه ایران است و با نوحه خوانی مرحوم استاد سعادتمند در تمام ایران اسلامی شناخته شده است.

وی با بیان این‌که ثبت نوحه خوانی مرحوم سعادتمند در فهرست ناملموس آثار ملی اقدامی به حق و شایسته تقدیر است، گفت: مرحوم استاد حسین سعادتمند اسطوره مداحی کشور و عامل موثری در الگو شدن عزاداری حسنیه ایران است.

صدای مرحوم سعادتمند، صدای مردم یزد است

«مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این جلسه، با بیان این‌که میراث ناملموس استان یزد همتای ثبت جهانی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: دارایی‌های فرهنگی و آثار به جا مانده از هنرمندان شاخص به عنوان میراث ناملموس این دیار معرفی می‌شوند.

وی افزود: پرونده ثبت سبک نوحه خوانی مرحوم سعادتمند از دو سال پیش در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان یزد قرار گرفت.

فاطمی در این جلسه با بیان این‌که شهرها هویتی‌هایی دارند که باید از آنها به درستی پاسداری شود، گفت: هویت شهری از لحاظ بسری المان‌ها و از لحاظ ناملموس تولیدات هنرمندان شاخصی نظیر استاد حسین سعادتمند است.

این مسئول با بیان این‌که یزد رکورد بیشترین ثبت آثار ناملموس را به خود اختصاص داده است،  تأکید کرد: صدای استاد حسین سعادتمند، صدای مردم استان یزد است و باید به عنوان بزرگترین اثر ناملموس این استان به تمام مردم جهان معرفی شود.

«فرید سعادتمند» فرزند مرحوم استاد سعادتمند و یکی از شاخص ترین هنرمندان موسیقی در استان یزد نیز در این جلسه با بیان این‌که ملودی تمام نوحه‌های مرحوم سعادتمند ثابت است، گفت: تمام نوحه‌های سعادتمند فرمولی ساده و مشخص دارد.

وی افزود: سبک نوحه خوانی و شیوه ملودی سازی مرحوم سعادتمند به ثبت ملی رسیده و این پاداش ارادت وی به ائمه اطهار است.

این هنرمند شاخص استان یزد با بیان این‌که عشق به امام حسین(ع) خط قرمز مرحوم سعادتمند بود، گفت: مادرم هم موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت و به خوبی این مهم را به فرزندان خود منتقل کرده است.

فرید سعادتمند، تصریح کرد: ملودی حسین سعادتمند فقط برای نوحه و اشعار محرمی اثرگذار بوده و نمی شود این سبک را برای یک شعر عاشقانه استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی يزد شوراي شهر يزد سعادتمند مرحوم سعادتمند حسین سعادتمند مرحوم استاد امام حسین ع نوحه خوانی استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۷۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است! (+تصاویر)

عصر ایران- گاک از نسل دوم خودرو آیون وی در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. آیون نماینده محصولات گاک در بازارهای بین المللی است و این شاسی بلند جدید نیز رویای جهانی شدن را دارد.

در مقایسه با نسل قبلی شاهد افزایش ابعاد بدنه آیون وی هستیم. نسل اول در سال 2020 رونمایی شد و ایون وی جدید اکنون 4605 میلیمتر در طول و 2775 میلیمتر در فاصله بین محورها توسعه یافته است.

آیون وی همچنین اول محصول گاک است که در ساختار الکتریکی خود از سیستم خنک کننده مایع استفاده می کند.

طراحی خودرو نیز از یک دایناسور به نام تیرانوسوروس الهام گرفته شده که ارزیابی میزان موفقیت ایجاد شباهت برعهده بینندگان است.

درباره جزئیات کابین نیز باید به صندلی های ردیف اول با امکان تغییر حالت و تبدیل به تختخواب 2 متری اشاره کنیم. سیستم صوتی با 9 اسپیکر، یخچال کوچک، هوش مصنوعی، شارژر بی سیم و... از دیگر ویژگی های کابین هستند.

برد حرکتی گاک آیون وی 750 کیلومتر است و در تغییرات دمایی شدید به خوبی کیفیت عملکردی خود را حفظ می کند. مقامات گاک به بازه دمائی منفی 30 تا مثبت 55 درجه اشاره کرده اند.

آیون وی براساس معماری 400 ولت الکتریکی توسعه یافته که امکان ذخیره انرژی لازم برای پیمایش 370 کیلومتر در 15 دقیقه را فراهم می کند. گاک می گوید تغییرات اختصاصی در فناوری شارژ ایون وی ایجاد کرده که بازدهی سیستم را 60 درصد بهبود داده است.

همچنین گاک ادعا کرده کاربران ایون وی برای جستجو و یافتن ایستگاه شارژ به 5 دقیقه زمان در شهر و 10 دقیقه در راه های اصلی چین نیاز دارند که این مساله حکایت از پشتیبانی گسترده گاک از محصولات الکتریکی خود دارد.

اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول منتشر خواهد شد.

گاک آیون وی کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آیون ویی؛ کراس اوور چینی با کروز کنترل تطبیقی و نمایشگرهای دیجیتال در کابین (+عکس)

دیگر خبرها

  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • مداح معروف عراق برای عملیات وعده صادق نوحه خواند | ویدئو
  • ویدئو| نوحه‌خوانی مداح عراقی برای عملیات «وعده صادق»
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است! (+تصاویر)
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش