Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخترشناسان برای اولین بار از یک فرآیند مبتنی بر یادگیری ماشین (شکلی از هوش مصنوعی) استفاده کردند تا نمونه‌ای از سیارات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و تعیین کنند که کدام یک واقعی هستند و کدام یک مثبت کاذب هستند و سپس احتمال واقعی بودن یک سیاره را محاسبه کنند.

محققان طی این مطالعه با استفاده از تکنیک‌های اعتبار سنجی چندگانه، از جمله الگوریتم یادگیری ماشین موفق به شناسایی ۵۰ سیاره جدید شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محققان دانشکده فیزیک و علوم کامپیوتر دانشگاه "واریک" و همچنین موسسه آلن تورینگ، الگوریتمی مبتنی بر یادگیری ماشینی را ساختند که می‌تواند سیارات واقعی را از سیارات غیرواقعی در نمونه‌های بزرگ مانند حضور هزاران جرم آسمانی که توسط مأموریت‌هایی مانند کپلر ناسا و تس کشف شده‌اند تشخیص دهد.

به این الگوریتم آموزش داده شده است تا سیارات واقعی را با استفاده از دو نمونه بزرگ سیارات تأیید شده و مثبت کاذب توسط ماموریت "کپلر" تشخیص دهد.

فضاپیمای "کپلر" (Kepler) یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است که با هدف کشف سیارات فراخورشیدی مشابه زمین به فضا پرتاب شده‌است. این ۵۰ سیاره از جهان به بزرگی نپتون تا کوچکتر از زمین متغیر هستند، با مدار‌های مختلف تا ۲۰۰ روز تا کمتر از یک روز. اخترشناسان با تأیید اینکه این ۵۰ سیاره واقعی هستند، اکنون می‌توانند برای مشاهده‌های بیشتر با تلسکوپ‌های اختصاصی این موارد را در اولویت قرار دهند.

دکتر "دیوید آرمسترانگ" (David Armstrong) از دانشکده فیزیک دانشگاه واریک گفت: الگوریتمی که ما ایجاد کرده‌ایم به ما امکان داد تا ۵۰ سیاره فراخورشیدی را شناسایی کنیم.

سیاره فراخورشیدی یا سیارهٔ غیرخورشیدی (Exoplanet یا Extrasolar planet) سیاره‌ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" منتشر شده است.


منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر سیاره سیاره فراخورشیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۷۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

سیاره عطارد یازدهم اردیبهشت در دورترین فاصله از خورشید قرار می‌گیرد، اما این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گردش ۸۸ روزه سیاره عطارد به دور خورشید باعث می‌شود سه‌شنبه -یازدهم اردیبهشت‌ماه- به دورترین نقطه از خورشید در فاصله ۰.۴۷ واحد نجومی برسد؛ سیاره عطارد برخلاف بیشتر سیارات که دقیقاً مدارهای دایره‌ای به دور خورشید را دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید تنها چند درصد تغییر می‌کند، دارای مدار بیضی شکل است.

فاصله سیاره عطارد از خورشید بین ۰.۳۰۷ واحد نجومی در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و ۰.۴۶۷ واحد نجومی در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است، این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنا است که سطح آن در زمان حضیض نسبت به زمان اوج، دو برابر بیشتر انرژی از خورشید دریافت می‌کند.

قرار گرفتن سیاره عطارد در اوج خورشیدی از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و زمان غروب نیز بیش از سه درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

کد خبر 749256

دیگر خبرها

  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
  • زبان برنامه نویسی پایتون چیست و چگونه می‌توان آن را یاد گرفت؟
  • انسان‌ها سوگیری یادگیری ماشینی را بیشتر از سوگیری خود تشخیص می‌دهند
  • چرا اینستاگرام الگوریتم خود را تغییر می‌دهد؟
  • ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • معلمان نمونه کردستان معرفی شدند