Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده سابق سپاه پاسداران وجود دانشگاه‌های مرجع با توانمندی‌های پژوهشی و آکادمیک را از مهم‌ترین ظرفیت‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: باید از ظرفیت فضاهای مطالعات آکادمیک که قابلیت بهره‌برداری تحلیلی و اختصاصی در زمینه دفاع مقدس را دارند به خوبی استفاده شود.

‌ فرا رسیدن چهل سالگی دفاع مقدس در انقلاب اسلامی افتخار بزرگی برای ملت ایران و به خصوص رزمندگان و ایثارگران به‌شمار می‌آید و نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت یکی از اهداف انتشار آثار با موضوع دفاع مقدس است که برای تحقق این مهم همه ظرفیت‌ها باید پای کار بیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهم این است که در انتشار آثار مربوط به دفاع مقدس نباید تنها به فعالیت رزمندگان اکتفا کرد، نقش‌های بسیاری در دفاع مقدس تأثیرگذار بودند که امروز جای گفتن دارند و یکی از آنها نقش مردمی در ابعاد مختلف است که باید به طور ویژه در قالب‌های مختلف بر روی آن کار کرد. در این زمینه گفت‌وگویی با سردار محسن رشید، از فرماندهان سابق سپاه که سال‌های زیادی در دفتر سیاسی این نهاد انقلابی فعالیت داشت، انجام شده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

سردار پاسدار محسن رشید در خانواده‌ای به دنیا آمد که عاشق مرام و مسلک شیخ فضل‌الله نوری بودند و حمایت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از شیخ در عمیق‌تر شدن این عشق و علاقه بسیار تأثیرگذار بود. مبارزی که خود را آزاد شده امام خمینی(ره) از زندان دژخیمان پهلوی و نجات یافته از فریب سازمان مجاهدین خلق می‌داند.

با تبریک چهلمین سالگرد دفاع مقدس خدمت شما، لطفاً کمی درباره آثاری که در زمینه دفاع مقدس داشته‌اید بفرمایید تا مخاطبان با فعالیت‌های شما آشنا شوند.

چندین اثر در زمینه دفاع مقدس داشته‌ام که از اواخر سال 1378 به بهره‌برداری رسید، اولین اثر، نبردهای فشرده جنگ ایران و عراق بود و همچنین کتابی که به عنوان کتاب مادر انتشار یافت که مقدمه‌ای برای اطلس‌های راهنما شد و یکی از اطلس‌های راهنما، «دشت آزادگان» است که ساختار کلی دارد و شامل تجاوزات عراق قبل از جنگ و حوادث و عملیات‌ها در آغاز جنگ است و گام سوم شامل عملیات‌های بزرگی است که در این منطقه انجام شده است.

چهارمین مجلد از مجموعه اطلس‌های راهنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس با عنوان «دشت آزادگان در جنگ» در سال 1381 منتشر شده و به مرور به نبردهای صورت گرفته در شهرهای تابع این منطقه پرداخته است. در 4 فصل این کتاب وقایع 10 روز اول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و همچنین جغرافیای دشت آزادگان، بحران‌ها و اقدامات خرابکارانه و ایذایی ارتش صدام و دست‌نشاندگان آن‌ها قبل از آغاز رسمی جنگ، به تصویر کشیده شده است.

این اطلس با تکیه بر 17 عنوان کتاب منتشر شده توسط سپاه، ارتش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و همچنین مدارک موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌ مقدس تهیه شده است.

در واقع مرکز مطالعات که امروزه با عنوان مرکز اسناد و دفاع مقدس نام گذاری شده است، مجموعه‌ای است که هر کتابی که توسط این مرکز تألیف شود، سیر تحقیقاتی گسترده‌ای را طی کرده است و این تحقیقات، فردی نیست.

قطعاً مستندنگاری، ادبیات و انتشار آثار بهترین امکان برای بازتاب مقاومت‌ها در دوران دفاع مقدس است و می‌تواند فرهنگ دفاع مقدس را حفظ و پایش کند، با توجه به این موضوع به نظر شمات شاخص‌ترین آثاری که طی چهل سال در این زمینه تألیف شده چه آثاری هستند؟

اینقدر دامنه حوادث این هشت سال، وسیع است که نمی‌توان گفت کدام آثار جزء بهترین‌ها هستند، اما بدون تعصب، معتقد هستم، بهترین نهادی که راجع به جنگ قلم زده، مرکز اسناد دفاع مقدس است و این ادعا، ادعای صحیحی است و از مجموع فعالیت‌های مرکز اسناد بالاترین تولیدات که جزء اساسی‌ترین‌ها هم محسوب می‌شوند، روزشمارها هستند که تاکنون چندین مجلد از این نوع آثار منتشر شده است.

به نظر شما کتاب‌هایی مثل «دا»، «بابا نظر» و «دشت آزادگان» توانسته‌اند حس و حال جنگ را منتقل کنند؟ چه دلایلی باعث شده استقبال از بعضی کتاب‌ها بیشتر باشد؟

حس و حال جنگ در کتاب‌های مستند، خیلی قابل انتقال نیست، حس و حال جنگ را بیشتر کتاب‌هایی که جنبه ادبی، عاطفی و خاطره‌گویی دارند، منتقل می‌کنند. کتاب‌های مستند، منطق جنگ را منتقل می‌کنند و مرکز اسناد هم هدفش انتقال منطق جنگ است.

نکته دیگر اینکه مخاطبان به تناسب نیاز خود به کتاب مراجعه می‌کنند و چون بشر از عاطفه جدا نیست، لذا کلاً کتاب‌هایی که جنبه خاطره و مستند دارند از تیراژ بالاتری برخوردارند و کتاب‌هایی مانند «روزشمار دفاع مقدس»، کتاب‌های مرجع به شمار می‌آیند و ویژه افرادی هستند که می‌خواهند تحقیق کنند. ویژگی اطلس‌های راهنما این است که متن و تصویر را با هم در اختیار خواننده می‌گذارند به همین منظور کاربرد بسیاری در زمینه‌های گزارشگری و سیاحتی دارند و در این راستا بیشترین خدمت را به اردوهای «راهیان نور» کرده‌اند.

فکر می‌کنید در این سال‌ها چه ظرفیت‌هایی در خصوص دفاع مقدس مورد غفلت قرار گرفته است؟

ظرفیت نگارشی در زمینه دفاع مقدس، خیلی مهم نیست، اما از ظرفیت فضاهای مطالعات آکادمیک که بهره‌برداری تحلیلی و اختصاصی باید داشته باشد خوب استفاده نشده است.

به نظر شما چرا آثار دفاع مقدس در عرصه جهانی ناکام بوده است؟

موضوع اول اینکه حوزه قلم‌فرسایی در این زمینه‌ها همچنان در حال تولد و بلوغ است و هنوز قدرت پیدا نکرده، نکته و دوم اینکه جنس اتفاقاتی که در دفاع مقدس افتاده، جنس خاصی است که همه‌پذیر نیست و نوع جان‌نثاری و ایثارگری که بروز کرده با فرهنگ عمده جهان امروز منطبق نیست و این به معنای ضعف فرهنگ دفاع مقدس نیست، بلکه به این معناست که آنچه در دهه اول انقلاب اسلامی رخ داد از عمق فطرت بشری بروز کرده بود و دنیای امروز با آن فطرت بشری فاصله زیادی دارد، البته چون از نهاد پنهان فطرت بشر بروز کرده طبیعی است که حتماً هر انسانی در برابر آن سر تعظیم فرود می‌آورد، اما متأسفانه دنیایی که با فرهنگ اولیه انقلاب اسلامی سر ستیز دارد، خود مانع از این است که قلمی درباره بلوغ ما در مباحث و سازه‌های فرهنگی نفوذ کند.

ایبنا/

 

سردار محسن رشید تأکید کرد ضرورت استفاده از ظرفیت فضاهای آکادمیک برای انتشار آثار دفاع مقدس

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: زمینه دفاع مقدس ظرفیت فضاهای انقلاب اسلامی انتشار آثار دشت آزادگان مرکز اسناد کتاب هایی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۹۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین احمد لقمان پور،مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در گفتگو با خبرنگاران گفت: به مناسبت شهادت امام صادق علیه‌السلام، دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس میهمان شهر قم خواهند بود.

وی بیان کرد: یکی از این دو شهید والامقام در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده و دیگری در عملیات عاشورای ۲ در سال ۱۳۶۴ در چنگوله به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم افزود: پیکر‌های مطهر این دو شهید گمنام روز جمعه هفته جاری از ساعت ۱۶:۴۰ از میدان آل یاسین به سمت مسجد مقدس جمکران تشییع خواهند شد.

وی ادامه داد: این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در صحن اصلی مسجد مقدس جمکرا ن خاکسپاری می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان