Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی هر سال شاهد اخبار تلخی از قربانی شدن کودکان در روستاهای میزبان گاندو هستیم که مردم این منطقه به دلیل عدم دسترسی کافی به آب شرب بهداشتی و لوله کشی در سایه بی تدبیری ها، ناچار هستند از همان برکه‌ای که تمساح ها سکونت دارند برای برداشت آب آشامیدنی و حتی استحمام استفاده کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، کمبود امکانات اولیه زندگی مانند آب و بهداشت در جنوب شرق کشور نه تنها امان مردم را بریده، بلکه خیلی ها را داغدار کرده است، منابع حیاتی که جای خالی آن بسیاری از مردم را به پای هوتگ ها و رودخانه ها می کشد تا آبی به تن بزنند یا کام تشنه شان را سیراب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما در این میان با توجه به زیستگاه تمساح پوزه کوتاه در قسمت عظیمی از سیستان و بلوچستان تاکنون ده ها دختر و پسر بچه این استان پهناور، هنگام برداشت یک سطل آب یا در حال بازی کودکانه قربانی گاندو شدند، جانوری که برای مردم منطقه جایگاه مقدسی دارد، اما برای دفاع از خود گاهی تهاجمی می شود.

حوادثی تلخ که اخبار آن هر سال از بیشتر رسانه ها مخابره می شود، تلخی هایی که فقط به گوش می رسد، اما برای تکرار نشدن آن گامی برداشته نمی شود. در حالی که ماجرای "حوا" و "آسیه" هنوز در ذهن ها تازه بود، اواخر مرداد ماه انسال ماجرای بلعیده  شدن دست "امیرحمزه" دیگر کودک این خطه سرتیتر خبرها را به خود اختصاص داد.

در حالی که می شد با بهره مندی از منابع موجود برای سیرابی کام تشنه مردم جنوب سیستان و بلوچستان گامی برداشت یا حداقل برای ساماندهی هوتگ هایی که توسط مردم محلی ایجاد شده است، اقدامی کرد تا این چنین کام شان با از دست دادن عزیزانشان در قربانگاه های بی تدبیری تلخ نشود.

نبود منابع آب؛ مقصر اصلی ماجرا

در همین راستا عادل عفتی، فرماندار دشتیاری در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: فلسفه احداث هوتگ یا هوتک در جنوب سیستان و بلوچستان و به ویژه دشتیاری، مدیریت سنتی منابع آب موجود و ناشی از بارندگی توسط مردم روستاها و با هدف تامین آب شرب، مورد نیاز احشام و طیور و بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی به ویژه در حوزه باغ ها است.
 
وی با بیان این که دلیل اینکه مردم اقدام به احداث هوتگ ها می‌کنند این است که زیر ساخت های اصلی تامین منابع آب شرب، کشاورزی و احشام در منطقه ایجاد نشده است، ادامه داد: با توجه به این که وزارتخانه متولی تامین و توزیع آب در کلان کشور وزارت نیرو و در استان شرکت های آب منطقه ای و آبفا هستند و هر دو باید به این مهم اهمیت دهند.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: اگر منابع آب برای شرب تامین شود به طور قطع مردم برای تامین آن به سراغ هوتگ ها نمی روند و مورد حمله تمساح پوزه کوتاه که از نظر زیست جانوری در منطقه اهمیت دارد، قرار نمی گیرند.
 
وی تصریح کرد: با توجه به این که در جنوب سیستان و بلوچستان از این گونه جانوری برخوردار هستیم حفظ آن اهمیت زیادی دارد، چندین هزار هکتار از اراضی که محل زاد و ولد و تخم گذاری این جانور است، به منطقه حفاظت شده گاندو شهرت دارد.
 
عفتی گفت: ایجاد محیط زیست مناسب برای گونه جانوری نایاب به نام گاندو از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است، بنابراین می توان گفت که وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در این رابطه وظایف ذاتی بر عهده دارند.
 
وی تصریح کرد: به اذعان محیط زیست گاندو در زمان تخم گذاری حساس می شود و انسان را به عنوان یک مهاجم تلقی می کند و برای محافظت از تمساح نوزاد به آن حمله می کند، بنابراین برای این که فرزندان این سرزمین مانند "حوا" و "امیرحمزه" دچار حملات تمساح نشوند سه راهکار وجود دارد.

حصار کشی زیستگاه گاندو ناممکن است
 
وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان هم درباره حصارکشی محدوده زیستگاه گاندو گفت: نگرانی، دلسوزی و نظرات کسانی که از دور دستی بر آتش دارند قابل درک است اما باید نظرات مبتنی بر مباحث علمی باشد و به دقت امکان سنجی شود.
 
پورمردان تصریح کرد: ایده حصارکشی محدوده زیست تمساح پوزه کوتاه، در گذشته توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان طرح شد اما زمانی که امکان سنجی برای عملی کردن آن صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که امکان کاربردی و عملی کردن آن مقدور نیست.
 
وی تصریح کرد: مساحت محیط زندگی تمساح پوزه کوتاه یا همان گاندو در بلوچستان در اطراف و حاشیه رودخانه باهوکلات بسیار گسترده و پراکنده و حصارکشی آن در عمل ناممکن است و از سویی رفتارشناسی، ساختار بیولوژیکی و فیزیکی جانور به شکلی است که بسیار جابه جا می شود و از طرفی در زیر زمین نقب های متعدد جهت ذخیره آب و تخم گذاری حفر و در صورت نیاز و به دلخواه از زیر هرگونه حصار و حفاظی عبور می کند.
 
این مقام مسئول با بیان این که عمق نقب های تمساح ها گاهی تا ۱۵ متر هم می رسد، ادامه داد: این موضوع از دلایلی است که موجب تبخیر کم آب می شود و این اعتقاد بومیان که "در هرجا گاندو است آب فراوان نیز خواهد بود" را گواهی می کند.
 
به گفته وی، حصارکشی، پاک کردن صورت مسئله است چراکه اهالی بومی منطقه برای دست یابی به منابع آبی که نیاز اصلی آن هاست به طور طبیعی از هر مانعی عبور می کنند تا به آب برسند که این امر از اصول مشکلات ایجاد شده در موضوع تعارض بین انسان و حیات وحش است و نتیجه ای معکوس دارد که به طور قطع آغاز دعاوی متعدد بین مردم و محیط زیست و مانعی بر اجرای برنامه های حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض کشور است.
 
پورمردان افزود: عبور از هرنوع حصاری برای کودکان بازیگوش و کم سن و سال به منزله عبور از یکی از مراحل بازی برای رسیدن به آب و آبتنی است و نه تنها در عمل نمی تواند مانع شود بلکه راه فرار آنها نیز در موقع خطر سخت خواهد شد.
 
وی با اشاره به اقدام های انجام شده در این راستا بیان کرد: نصب تابلوهای هشداردهنده با تصاویر، آموزش مداوم چهره به چهره ساکنان و همسایگان زیستگاه، هشدارهای مداوم بالاخص بین ماه های اردیبهشت تا مهر که گاندو به دلیل زادآوری و دفاع از قلمرو خود تهاجمی می شود، تهیه کلیپ به زبان بلوچی و استفاده از انیمیشن های مرتبط در فضای مجازی از جمله این اقدام ها است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پیگیری موضوع تامین آب روستاها از دستگاه های متولی، جلب مشارکت انجمن ها و خیران و نصب دهها مخزن ده و پنج هزار لیتری آب در روستاها، استفاده از پتانسیل ریش سفیدان و معتمدان و همیاران بومی منطقه، اعزام ۳۰ نفر از محیط بانان در فصول مختلف سال جهت پایش و اطلاع رسانی خانه به خانه و توزیع بروشور بین مردم و نصب بنر و پلاکارد در مساجد و معابر روستاها، جابه جایی بیش از ۳۰ سر تمساح و انتقال آنها از هوتک ها و محل های نزدیک روستاها به زیستگاه های امنشان نیز در این راستا انجام شده است.
 
وی با اشاره به افزایش نزولات جوی و بارندگی های 2 سال اخیر در استان که منجر به وسعت گرفتن زیستگاه و پراکندگی بیشتر گاندوها شده است، افزود: همکاری مردم منطقه در این زمینه و عدم مراجعه و شنا در این فصول می تواند در کاهش خطرات ناشی از حملات گاندو بسیار موثر باشد تا در آینده دیگر شاهد بروز چنین حوادث تلخی برای کودکانمان نباشیم.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان تمساح پوزه کوتاه حفاظت محیط زیست منابع آب هوتگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۰۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد

محمدرضا بسملی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: با آغاز فصل گرما و عدم بارش مناسب در منطقه حفاظت شده پروند، آبرسانی به این منطقه در سال جدید از سر گرفته شده است.

او افزود: بازدید از آبشخور‌ها و منابع آبی حیات وحش مناطق حفاظت شده سبزوار و آبرسانی به آب انبار‌ها به صورت منظم انجام می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار لیتر ظرفیت آب انبار‌ها و تانکر‌های پلی اتیلنی ذخیره آب منطقه حفاظت شده پروند است که در فصل گرما به طور مرتب با یک دستگاه خودرو ایسوزو ۶ هزار لیتری مستقر در اداره محیط زیست سبزوار آبرسانی می‌شود.

بسملی بیان کرد: همچنین یک منبع ذخیره آب ۲۰۰ هزار لیتری در این منطقه حفاظت شده در حال ساخت است که در صورت تامین اعتبار و تکمیل آن، با جمع آوری آب باران، ظرفیت آن بیش از ۲ برابر کل آب انبار‌های منطقه بوده و دیگر نیازی به آبرسانی با تانکر به این منطقه نخواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • هشدار درباره کلاهبرداری پیامکی
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکستن سد کنیا را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود