عاشورا به عنوان یک قاعده در تاریخ
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۰۰۸۵۰
«امام حسین نه آغازگر و نه پایانبخش قیام علیه جور است.»
به گزارش ایسنا، محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه، در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «واقعه عاشورا را دو گونه میتوان تفسیر کرد؛ رازآلود و قدسی و دیگری تحلیلی و تاریخی. نگاه نخست که جریان عاشورا را رازآلود میداند، برای نسل روزگاران بعد از عاشورا نمیتواند درس و پیامی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سخنی نیست که پیامش تنها برای مسلمین یا هویتبخشی برای شیعیان باشد. این پیام به همه انسانهای ظلمستیز تاریخ است که باید در برابر جور حاکمان ایستاد. این که حضرت چنین قاعدهای را به صورت عام و فراگیر از قول پیامبر بیان میدارد، در مقام بیان این است که در هر نقطهای از تاریخ اگر کسی با چنین حکومتی مواجه شد، باید واکنش داشته باشد و در برابر جور و بیدادپیشگی بایستد. در این نگاه، امام حسین نه آغازگر و نه پایانبخش قیام علیه جور است. هر کجا ستمی درگیرد، باید در برابر آن ایستاد تا از آدمیان رفع ستم شود و بساط ستم در جامعه برچیده شود. حضرت از آغاز حرکت خود به دنبال این نبوده است تا شهید شود و پیروانش را در آخرت رستگار کند یا آنان را شفاعت بخشد. اینها همه هست اما در عبارت بالا امام حسین یک اصل تکلیفی را که بر دوش همه آدمیان در این دنیاست، بیان میکند. خطر بزرگی که حکومت امویان و در رأس آن معاویه، برای دنیای اسلام آفرید این بود که دین خداوند را در راستای منافع خود تأویل و توجیه میکردند.
علی(ع) در یکی از نامههای خود اسلام آلامیه را چنین معرفی میکند: «ما اسلموا ولکن استسلموا و اسروا الکفر فلما وجدوا اعوانا علیه اظهروه»، آنان اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و کفر و پیشینه خود را نهفته داشتند، زمانی که حامیانی یافتند حقیقتشان که کفر است آشکار کردند(نامه ۱۶).» اسلام امویان برای دستیابی به دو چیز بود؛ یکی قدرت و دیگری ثروت. معاویه برای دستیازیدن به این دو چیز و حفظ آن، دست به هر کاری زد. به طور کامل از سیره خلفای پیشین عدول کرد و جامعه را به رسم جاهلیت بازگرداند و نظام قبیلگی قریش و سیاست برتری عرب بر عجم را که پیامبر از بین برده بود، بازگرداند.
امام حسین در یکی از سخنان خود درباره اینان میگوید: استاثروا باموال فقرا و المساکین؛ اینها - بنیامیه پس از قدرتگرفتن - اموال فقرا و مساکین را در اختیار خود گرفتند. پس از این که قدرت و ثروت مسلمین در اختیارشان قرار گرفت بنای تحریف دین خدا را گذاشتند. واعظانی را در اختیار گرفتند و بر منابر علی(ع) را که مظهر اسلام واقعی بود، از چشم مردم انداختند و روایاتی را در شأن امویان جعل میکردند و برخی از عالمان دین که حقیقت را میدانستند، از ترس و از طمع سکوت برگزیدند. امام حسین دو سال پیش از واقعه عاشورا و پس از شهادت امام حسن در صحرای منا خطبهای ایراد کرد که بنا بر نقل تاریخ دست کم در میان حاضران، ۳۰۰ نفر از کسانی بودند که پیامبر را درک کرده بودند. امام حسین در مذمت برخی اصحاب و علمای دین فرمود :... إِنَّمَا عَابَ اللَّهُ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ لِأَنَّهُمْ کَانُوا یَرَوْنَ مِنَ الظَّلَمَةِ الَّذِینَ بَیْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْکَرَ وَ الْفَسَادَ فَلَا یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِکَ...، علت این که خداوند عالمان یهود و نصاری را در قرآن سرزنش کرده این بوده است که ظلم و فساد جلوی چشمشان بود و سکوت کرده و از فساد و تباهی جلوگیری نمیکردند؛ یعنی یکی از عوامل مهم پیدایش حکومتی مانند معاویه سکوت عالمان دین در برابر بدعتها و ستمهای این حاکم اموی بود. طبیعی است معاویهای که در برابر کردارهای خود مخالف و فریادگری نبیند تولید این نظام سیاسی یزید خواهد بود؛ لهذا امام حسین در برابر چنین حاکمی مرگ را بر زندگی ترجیح میدهد. آنجاست که میفرماید: انی لا اری الموت الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الا برما. و در روز عاشورا که حضرت را به تسلیمشدن دعوت کردند چنین پاسخ داد: لا والله لا اعطیهم بیدی اعطاء الذلیل و لا اقر اقرار العبید؛ به خدا سوگند که نه مانند انسان ذلیل تسلیم ایشان میشوم و نه مانند بردگان اقرار میکنم. بنابراین مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح داد.»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۰۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان گفت: شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی محسوب شده و حساسیت فوق العادهای در برابر حرکات نفوذی در اندیشه اصیل اسلامی داشت.
حجت الاسلام علی نوری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: اگر فهم سیاسی بالاتر و تحلیل بهتری وجود داشته باشد، انقلابی و ضد انقلابی بهتر از یکدیگر تمایز داده میشوند و هم چنان که در ابتدای انقلاب انواع گروهها و جریانهای چپ و راست وجود داشت و اگر افراد تحلیل خوبی داشتند، جزئیتر وارد مسائل شده و فرق انقلابی و ضد انقلابی را بهتر درک میکردند.
وی با تاکید بر گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و نقش بارز ایشان در تفکر اسلامی تصریح کرد: شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی محسوب شده و حساسیت فوق العادهای در برابر حرکات نفوذی در اندیشه اصیل اسلامی داشت.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان خاطرنشان کرد: شهید مطهری به برخورد انفعالی اکتفا نمیکرد بلکه اول دیدگاه جهان بینی اسلامی را بیان و سپس تألیف میکرد.
نوری یکی از خصوصیات شهید مطهری را جدال احسن در مسائل مهم و افکار انحرافی مانند ماتریالیسم عنوان و تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگیهای شهید مطهری در نقد اندیشههای مخالف، پرهیز از مطلق گرایی است و این بدین معنا است که نه عینک خوش بینی میزند تا به اعمال دیگران نظر کنند و نه عینک بدبینی به چشم داشتند که دیگران را مقصر بدانند.
وی اضافه کرد: استاد شهید مرتضی مطهری، معلم بزرگی برای دیروز، امروز و فردای کشور است و ایشان متفکری دین شناس بود که در برابر التقاط، نفاق و تهاجم فرهنگی غرب و شرق ایستاد و اسلام ناب و اسلام فقاهتی را ترویج داد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان تصریح کرد: ایشان همچنین از دیگر ویژگیهای این متفکر اسلامی را انصاف علمی عنوان کرد و ادامه داد: شهید مطهری در پاسخگویی به شبهات و نقد اندیشهها، روحیه استکباری و بزرگ اندیشی نداشت و بر همین اساس ایام گرامیداشت مقام این استاد شهید تحت عنوان هفته عقیدتی سیاسی در سپاه نام گرفته است.
کد خبر 750079