Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-04@20:44:41 GMT

تفاوت ها در شهرآورد 93 را احساس کنید!

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۰۲۸۵۹

  به گزارش جام نیوز، علاقمندان به فوتبال تقریبا هر سال منتظر هستند تیمهای مطرح پایتخت در جام حذفی هم به برخورد بکنند تا علاوه بر دو دربی در لیگ، شاهد یک دربی دیگر هم باشند. اما این اتفاق کمتر پیش می‌آید. دو تیم تا الان ۹۲ بار رودرروی هم قرار گرفته‌اند اما فقط 3 مسابقه از این ۹۲ مسابقه در جام حذفی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امشب اما برای چهارمین بار دو تیم در جام حذفی به جنگ هم می‌روند. این بازی در مرحله نیمه نهایی برگزار خواهد شد و برنده باید در بازی فینال با تیم پیروز مسابقه تراکتور و نفت مسجد سلیمان که دیشب برگزار شد مسابقه بدهد. بازی فینال هم قرار است روز ۱۳ شهریور برگزار شود. البته مکان برگزاری بازی فینال هنوز مشخص نشده! با این وجود بازی امشب اهمیتی کمتر از بازی فینال ندارد و خیلی‌ها معتقدند برنده بازی امشب در نهایت قهرمان جام حذفی هم خواهد شد. این بازی اما تفاوت‌های مهمی با دربی‌هایی که در سال‌های اخیر برگزار شده است دارد. تقاوت‌هایی که می‌تواند به جذابیت بازی اضافه کند.

 

بدون تماشاگر؛ نفس راحت سازمان لیگ

برای اولین بار و به طور رسمی این بازی بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. گسترش ویروس کرونا باعث شده هواداران فوتبال در سرتاسر از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شوند. همین یکشنبه شب بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا هم بدون حضور تماشاگران برگزار شد. عادت نداریم شهرآورد پرهیاهوی تهران را در ورزشگاه خالی آزادی ببینیم. ولی چاره‌ای نیست و بازیکنان دو تیم برای اولین بار وقتی از رختکن وارد محوطه چمن ورزشگاه آزادی می‌شوند با سکوهای خالی روبرو خواهند شد. صحنه ای غریب و احتمالا دلگیر. فکرش را بکنید! معمولا در این لحظات صدای تشویق و سوت هواداران دو تیم در لحظه ورود بازیکنان به زمین گوش‌ها را کر می‌کرد. اما این بار سکوها خالی است و بازیکنان به جای هواداران با بنرهای تبلیغاتی غول پیکر روبرو خواهند شد. نتیجه چنین وضعیتی خالی ماندن جیب باشگاه‌ها از  درآمد بلیت فروشی این بازی است که معمولا سود خوبی برای‌شان داشت. طبیعی است که باشگاهها از این مساله ناراضی باشند اما برنده این موقعیت سازمان لیگ است که دیگر نیازی به برنامه ریزی برای ساماندهی هواداران نمی‌بیند. وقتی بلیت فروشی در کار نیست طبیعتا مشکلی هم در این باره وحجود نخواهد داشت که با انتقاد هواداران روبرو شود. مسئولان سازمان لیگ این بازی مهم را مثل یک بازی معمولی و با کمترین دشواری و فشار برگزار خواهند کرد.

 

اولین تقابل در نیمه نهایی

همان طور که بالاتر خواندید این چهارمین بازی دو تیم در تمام ادوار جام حذفی است. دربی شماره ۳۱ که در ۱۹ اسفند ۱۳۶۷ برگزار شد اولین تقابل دو تیم در جام حذفی بود. آن مسابقه در مرحله یک چهارم نهایی بود و دو تیم در وقت معمولی و اضافی به تساوی بدون گل رسیدند. در ضربات پنالتی مجتبی محرمی، محسن آشوری، رحیم یوسفی و مرتضی کرمانی مقدم برای پرسپولیس گل زدند. برای استقلال هم جعفر مختاری فر و رضا حسن زاده گل زدند اما وحید قلیچ موفق شد ضربه امیر قلعه نویی را بگیرد و محمدرضا شکورزاده هم پنالتی‌اش را به آسمان زد. به این ترتیب پرسپولیس در ضربات پنالتی۴-۲ به پیروزی رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد. دربی شماره ۴۷ دومین رویارویی دو تیم در جام حذفی بود. این بار در بیستم تیر ۱۳۷۸ و در بازی فینال. ابتدا در دقیقه ۱۲ مهدی هاشمی نسب از روی نقطه پنلتی برای پرسپولیس گل زد. اما سهراب بختیاری زاده در دقیقه ۵۰ با ضربه سر توپی را که از نقطه کرنر ارسال شده تبدیل به گل تساوی کرد. در دقیقه ۸۵ اما افشین پیروانی سانتر پایان رافت از سمت چپ را با ضربه سر تبدیل به گل دوم تیمش کرد تا پرسپولیس با پیروزی در این بازی قهرمان جام حذفی شود. دربی شماره 74 که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۰ برگزار شد سومین و آخرین بازی دو تیم در جام حذفی بود. بازی در وقت عادی بدون گل تمام شد اما استقلال در وقت‌های اضافه ۳گل به پرسپولیس زد و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. مجتبی جباری در دقایق ۹۶ و ۹۸ و اسماعیل شریفات در دقیقه ۱۰۶ گل‌های استقلال را زدند. امشب برای اولین بار است که دو تیم در مرحله نیمه نهایی جام حذفی روبروی هم قرار می‌گیرند.

 

طلسم شکست؛ بالاخره دیاباته

در لیگ نوزدهم دو تیم پرسپولیس و استقلال دو بار با هم بازی کردند. در دور رفت پرسپولیس با تک گل مهدی عبدی حریف را شکست داد و در دور برگشت بازی با تساوی دو بر دو تمام شد. نکته عجیب اما غیبت بهترین گلزن استقلال و لیگ نوزدهم در هر دو بازی بود. شیخ دیاباته در بازی هفته سوم استقلال و نفت مسجد سلیمان که در مسجد سلیمان برگزار شد در دقیقه 37 مصدوم شد و از بازی بیرون رفت. مصدومیت او جدی به نظر می‌رسید و او نتوانست در بازی رفت مقابل پرسپولیس به زمین برود. این در خالی بود که هواداران استقلال سخت به او امیدوار بودند. در کمال شگفتی این اتفاق در دور برگشت هم رخ داد. یعنی شیخ دیاباته در دقیقه ۲۰ بازی استقلال و نفت مسجد سلیمان در ورزشگاه آزادی مصدوم و تعویض شد. استقلالی‌ها فکر نمی‌کردند مصدومیت او جدی باشد و شیخ دربی برگشت را هم از دست بدهد اما تراژدی تکرار شد و شیخ به دربی برگشت هم نرسید. به نظر می رسید حضور آقای گل لیگ نوزدهم در دربی ها طلسم شده باشد اما قرعه کشی مرحله نیمه نهایی جام یک بار دیگر این دو تیم را در مقابل هم قرار داد تا دیاباته بالاخره فرصت حضور در دربی را پیدا کند. هواداران استقلال این بار بسیار امیدوارند دیاباته در دربی گل بزند و تیم‌شان را به فینال جام حذفی برساند.

 

علی علیپور؛ بازتعریف نماد ۴؟

خالق نماد ۴ برای استقلال این روزها روی نیمکت این تیم نشسته است. فرهاد مجیدی در دربی‌های ۶۸، ۶۹، ۷۰ و ۷۳ موفق شد به پرسپولیس گل بزند. این 4 گل برای استقلال دو برد، یک تساوی و یک شکست در پی داشت. او زمانی که با تیم الغرافه در آسیا مقابل پرسپولیس قرار گرفت و از زمین اخراج شد با دستهایش عدد 4 را به هواداران پرسپولیس نشان داد و جو ورزشگاه را متشنج کرد. این حرکت مجیدی از همان روز تبدیل به نمادی در مقابل نماد 6 پرسپولیسی‌ها تبدیل شد. حالا اما یک پرسپولیسی می‌تواند در این بازی به چهارمین گلش در دربی‌ها برسد و خودش نماد ۴ را برای پرسپولیسی‌ها بازتعریف کند. این بازیکن کسی نیست جز علی علیپور که گفته می‌شود آخرین روزهای حضورش در پرسپولیس را سپری می‌کند و به همین دلیل انگیزه زیادی برای گلزنی در این بازی دارد. علیپور در دربی‌های 81، 86 و 92 دروازه استقلال را باز کرده است. ثمره این 3 گل، دو برد و یک تساوی برای پرسپولیس بوده است. او در لیگ نوزدهم اگرچه نتوانست آقای گل لیگ برتر شود اما باز هم بهترین گلزن پرسپولیس بود و حالا فرصت این را دارد که با زدن گل چهارم در دربی پایان خوشی برای خودش و پرسپولیس در این فصل رقم بزند.

 

لذت و ترس توامان؛ ضربات پنالتی

یکی از تفاوت‌های اساسی این دربی با دربی‌های سال‌های اخیر این است که باید برنده داشته باشد. حتی به قیمت کشیده شدن به ضربات پنالتی. ضربات پنالتی در ذات خودش هم ترس دارد هم لذت! برای همین تکلیف احساسات هواداران با این مقوله مشخص نیست. همان طور که بالاتر خواندید آخرین بار که بازی دو تیم به ضربات پنالتی کشیده شد سال ۱۳۶۷ بود. سالی که خیلی از هواداران دو تیم حتی به دنیا هم نیامده بودند و اگر هم بودند سن کمی داشتند. آن روزها البته بازی‌ها به گستردگی امروز پخش زنده نداشت و شاید خیلی‌ها هیچ تصویری از آن بازی به یاد ندارند. برای همین هم به نظر می‌رسد طرفداران دو تیم بدشان نمی‌آید بازی به پنالتی کشیده شود. اما وضعیت دو تیم در ضربات پنالتی هم چندان قابل پیش بینی نیست. مثلا پرسپولیس پنالتی زنان خوبی دارد اما بوژیدار رادوشویچ دروازه‌بان پنالتی‌گیری نیست. در آن سو بازیکنان استقلال در این مدت نشان داده‌اند که تبحر چندانی در پنالتی زدن ندارند و فقط در دو دربی در سال‌های اخیر، پنالتی خراب کرده‌اند. اما سید حسین حسینی در گرفتن پنالتی وضعیت بهتری نسبت به رادوشویچ دارد. به همین دلیل پیش بینی نتیجه ضربات پنالتی اصلا ساده نیست.

سازندگی 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: مجیدی نیوز بازیکن یحیی گل محمدی پرسپولیس جام گزارش گل محمدی استقلال فوتبال جام نیوز فرهاد مجیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۲۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنالتی واضح بود، داور نگذاشت PSG ناامید برگردد!

به گزارش "ورزش سه"، دورتموند شب گذشته در دیداری جذاب توانست پی اس جی را در سیگنال ایدونا پارک شکست دهد و امیدوار به بازی برگشت برسد. تک گل دقیقه 37 نیکولاس فولکروگ کافی بود تا دورتموند یک قدم دیگر به فینال لیگ قهرمانان نزدیک تر شود.

قهرمان دورتموندی ها در پایان بازی گفت: «یک جو باورنکردنی در ورزشگاه وجود داشت. همیشه اینطور به نظر می رسد که شما از قبل شروع بازی 1-0 جلو هستید. ما امشب دقایق زیادی خوب بودیم و مقاطعی از بازی هم رنج کشیدیم اما واضح است که شما در چنین بازی هایی تحت فشار نیز قرار خواهید گرفت. این فقط بازی رفت بود و بازی برگشت نیز بسیار مهم است. ما متواضع می مانیم ولی حالا در موقعیت خوبی هستیم. در صحنه گل، یک توپ شگفت انگیز از نیکو شلاتربک گرفتم و او من را در موقعیتی قرار داد که نمی توانستم از دستش بدهم.»

فولکروگ همچنین معتقد بود داور در نیمه دوم یک پنالتی روی او اعلام نکرد: «من برای زدن توپ به هوا پریده بودم و بازیکن پی اس جی من را از پشت هل داد. وقتی در هوا هستید، حفظ کنترل بسیار سخت است و هر فشاری می تواند تعادل‌تان را بر هم بزند. او اجازه نداد من ضربه سر را بزنم و این یک پنالتی واضح بود. 

معتقدم داور اشتباه کرد. در نیمه نهایی لیگ قهرمانان تصمیمات داوری بسیار تاثیرگذارند. فکرمی کنم داور (آنتونی تیلور) نمی خواست سوت بزند و خودش را در موقعیتی دشوار قرار دهد. او به من گفت صحنه واضح نبود. قطعا نتیجه 2-0 پی اس جی را در شرایط بدی قرار می داد اما در هر صورت باید به بازی برگشت برویم و برای فینال 90 دقیقه دیگر بجنگیم.»

دیگر خبرها

  • اولین مصاحبه شهاب زاهدی با شبکه معروف ژاپنی
  • زمانی که پرچم کشورم را میان تماشاگران می‌بینم، بسیار افتخار می‌کنم
  • روایت تازه از پنالتی جنجالی رضاییان - طارمی
  • شادی ممنوع برای باقری در دربی خانوادگی
  • ۱۰ نکته از دربی دیده نشده هفته ۲۵ لیگ برتر
  • انریکه تحقیرم کرد، او حتی با من دست نداد
  • جای خالی مهدی‌پور احساس نشد!
  • معرفی یک گلر جدید از تیم اخباری(عکس)
  • پنالتی واضح بود، داور نگذاشت PSG ناامید برگردد!
  • سانچو: فکر به یونایتد نه، فقط دورتموند و سی‌ال!