Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تکذیب شایعه تامین درآمد دولت از محل حمایت از بازار سهام، گفت: از اهداف عرضه سهام در قالب صندوق ETF حرکت به سمت عادلانه سازی نظام توزیع درآمد و ثروت است. به گزارش پول نیوز، «فرهاد دژپسند»، امروز در حاشیه جلسه هیات دولت ضمن تشریح سیاست‌های بازار سرمایه گفت:صیانت نباید معادل ضمانت بازار سرمایه فرض شود و میان این دو تفاوت وجود دارد و سیاست های حمایتی دولت، امروز یک نمونه اش در پذیره نویسی سهام دارا دوم یا پالایشی یکم مشهود است و به دنبال صیانت از این بازار هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: ولت اهتمام جدی برای تقویت بازار سرمایه دارد و به اعتقاد دولت یکی از محیط‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری به ویژه برای دارندگان سپرده‌های خرد، این بازار است.
 دژپسند پیرامون تاثیر بلند مدت بازار سرمایه بر اقتصاد کشور، افزود: این بازار علاوه بر آنکه می‌تواند محل خوبی برای نگهداری پس اندازهای عموم مردم باشد، می‌تواند جایگاه مناسبی هم برای برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی باشد.
به گفته وی، بنگاه‌ها برای تامین سرمایه‌گذاری ثابت و سرمایه در گردش خود می‌توانند از ظرفیت این بازار به اشکال مختلفی مانند عرضه سهام، عرضه اوراق صندوق پروژه و تشکیل و پذیره نویسی شرکت‌های سهامی عام اقدام کنند.
دژپسند توضیح داد: امروز در بازار سرمایه از نظر روش، تنوع وجود دارد و محیطی نیز برای سرمایه‌گذاری در تولید فراهم شده که در نتیجه آن عرضه کالا برای بازار داخلی و صادرات افزایش پیدا می‌کند.
رییس شورای عالی بورس و اوراق بهادار گفت: دولت چنانچه به دنبال تامین درآمد بوسیله فروش سهام شرکت‌های دولتی بود، نباید با این روش سهام خود را می‌فروخت و برای این فروش هم تخفیف در نظر می گرفت.
دژپسند افزود: چنانچه دولت اقدام به فروش بلوکی این سهام می‌کرد و فردی ۱۵ درصد از سهام پتروشیمی‌ها را خریداری می کرد، یک صندلی مدیریتی به او می داد، بنابراین نیازی نبود تا ۲۰ درصد تخفیف را برای این فروش اختصاص دهد، این امکان وجود داشت ۲۰ درصد هم گران‌تر سهام خود را به فروش برساند.
او هدف دولت از انتخاب این شیوه را توزیع فراگیر ثروت، ایجاد زمینه برای مشارکت عمومی، حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و اصلاح نظام توزیع درآمد دانست.
وزیر اقتصاد در عین حال تصریح کرد: اختصاص ۲۰ درصد تخفیف برای این سهام به این معنی است، فردی که پنج میلیون تومان از این سهام را خریداری کند، به ازای آن یک میلیون تومان از ارزش این سهام، تحفیف گرفته و به عبارت دیگر به اندازه یک میلیون تومان از ثروت ملی بهره می‌گیرد و این یک حرکت به سمت عادلانه سازی نظام توزیع درآمد و ثروت است.
وی افزود: سوالی که در مورد افراد خریدار دارا یکم، وجود دارد اینکه، چنانچه فردی دو میلیون تومان سهام دارا یکم را خریداری کند، آیا در این پذیره‌نویسی جدید می‌تواند به اندازه سقف تعیین شده پنج میلیون تومانی از سهام دارا دوم را هم خرید کند، پاسخ داد: افرادی که دو میلیون تومان از سهام دارا یکم را با تخفیف خریده‌اند، از سهام دارا دوم می‌توانند سه میلیون تومان با اعمال تخفیف ۲۰ درصدی خریداری کنند و بقیه خرید آنها بدون اعمال تخفیف انجام خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و امور دارایی تاکید کرد: امکان پذیره‌نویسی در دارا دوم یا پالایشی یکم برای همه مردم که دارای کارت ملی باشند، امکان پذیر است. اما به افرادی که تصمیم دارند به بازار سرمایه ورود کنند، توصیه می‌کنم، اقتضای بازار سرمایه داشتن صبر و به خرج دادن حوصله است. این افراد باید با نگاهی بلند مدت، از انجام واکنش‌های هیجانی در این بازار پرهیز کنند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: دارا یکم سقف سهام خریداری اوراق بهادار اوراق میلیون تومان بازار سرمایه پذیره نویسی سهام دارا دارا دوم ۲۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۶۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست

ارزش بازار آلفابت روز جمعه در پی انتشار گزارش مالی این شرکت که سرمایه‌گذاران را مطمئن کرد شرکت مادر گوگل، یک بازیگر بزرگ در هوش مصنوعی خواهد بود، از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد.

به گزارش ایسنا، سهام آلفابت روز جمعه ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷۱.۹۵ دلار رسید که بزرگترین افزایش یک روزه از ژوئیه سال ۲۰۱۵ بود و ارزش بازار این شرکت را به ۲.۱۵ تریلیون دلار رساند. این رشد، تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلار به ارزش بازار آلفابت افزود و یکی از بزرگترین افزایش‌های روزانه را در تاریخ بازار سهام رقم زد. سهام این شرکت امسال ۲۳ درصد رشد کرده است در حالی که رشد شاخص نزدک ۱۰۰، حدود ۵.۳ درصد بوده است.

نقطه عطف ۲ تریلیون دلاری، پس از انتشار نتایج مالی این شرکت حاصل شد. درآمد آلفابت تحت تاثیر عملکرد قوی واحد رایانش ابری این شرکت، فراتر از انتظارات بود. تقاضای ابری، تحت تاثیر رشد هوش مصنوعی بوده است و همزمان، آلفابت با اعلام سود نقدی و برنامه بازخرید ۷۰ میلیارد دلاری سهام، سرمایه‌گذاران را تشویق کرد.

وین کوفمان، تحلیلگر شرکت «فونیکس فایننشیال سرویس» گفت: آلفابت به شکل فوق‌العاده‌ای مدیریت می‌شود. جریان نقدی آزاد آن، فوق العاده مبهوت‌کننده است و یک بودجه عظیم برای تحقیقات و توسعه دارد. از این رو، هر چند هیچ کس نمی‌داند کدام شرکت، بهترین محصولات هوش مصنوعی را دارد اما مشکل بتوان علیه آلفابت، شرط بست.

اگرچه ارزش بازار آلفابت در سال ۲۰۲۱، در یک روز معاملات، از سطح ۲ تریلیون دلار عبور کرد و اوایل ماه میلادی جاری، بار دیگر از این سطح توانست عبور کند اما برای نخستین بار است که در بالای ۲ تریلیون دلار بسته شد. شرکت انویدیا تحت تاثیر تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی، اوایل امسال از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد در حالی که آمازون، فاصله زیادی با این رکورد ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مسیر رسیدن به این نقطه عطف، هموار نبوده است. ارزش سهام آلفابت در بحبوحه انتقادهای جدی نسبت به محصولات هوش مصنوعی این شرکت، نوسان داشته است و قبل از گزارش درآمد، برخی از سرمایه‌گذاران، توانایی آلفابت برای رقابت با شرکتهایی مانند OpenAI در این حوزه را زیر سوال برده بودند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • تاکیدامام جمعه خوی براهتمام اعضای شوراهابه توزیع عادلانه امکانات
  • توزیع عادلانه امکانات مدنظر اعضای شوراها باشد
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور