Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامه مصطفی الکاظمی به بشار اسد، زخمی شدن چند سرباز آمریکایی در درگیری با نیروهای روسیه در سوریه، حمله برایان هوک به توافق ایران و چین و شرط عربستان برای عادی سازی با اسرائیل از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش اتحادیه‌اروپا به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «هلگا اشمیت» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در واکنش به بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری نوشت: خبری خوب از تهران در خصوص همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص اعلام کرد: اتحادیه اروپا به نقش غیرجانبدارانه و منصفانه آژانس اعتماد دارد. همزمان، ما به تلاشمان برای حفظ برجام در جلسه هفته آینده کمیسیون مشترک ادامه می‌دهیم. من از طرف جوزپ بورل ریاست این جلسه را به عهده خواهم داشت.

این در حالیست که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز ساعاتی پیش در واکنش به بیانیه مشترک ایران و آژانس در پیامی توئیتری نوشت: پیشرفتی واقعی. سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، رافائل گروسی به توافقی بسیار مهم در زمینه دو سایت مشخص‌شده توسط آژانس منجر شد. این گواه دیگری است که نشان می‌دهد گفتگو سازنده تر از فشار است. تبریک به هر دو طرف.

گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز و در پایان سفر دو روزه «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات کشورمان، بیانیه مشترکی صادر کردند.

نامه مصطفی الکاظمی به بشار اسد

سایت شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه نوشت که«فالح الفیاض» رئیس هیأت حشد شعبی برای ابلاغ پیام مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به بشار اسد رئیس جمهور سوریه وارد دمشق شد.

بر اساس این گزارش، فالح الفیاض در جریان دیدار با بشار اسد، نامه مصطفی الکاظمی را به رئیس جمهور سوریه تحویل داده است.

سفر فالح الفیاض به سوریه در حالی صورت می گیرد که به تازگی یک نشست سه جانبه میان عبدالله دوم پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در اردن برگزار شده است.

زخمی شدن چند سرباز آمریکایی در درگیری با نیروهای روسیه در سوریه

دو مسؤول آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند، تعدادی از سربازان آمریکایی در حادثه برخورد با نیروهای روسیه در سوریه زخمی‌ شده‌اند.

این دو تصریح کردند، زخمی‌ شدن سربازان در حادثه تیراندازی نبود. یکی از آنها گفت، این حادثه ناشی از یک تصادف بوده است.

طرف روسی تاکنون هیچ بیانیهای در این باره منتشر نکرد.

حمله برایان هوک به توافق ایران و چین

«برایان هوک» نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه در مصاحبه با پایگاه خبری اکسیوس اعلام کرد که دولت متبوعش با روابط میان چین و رژیم صهیونیستی مخالف است و این مخالفت را آشکارا ابراز داشته است.

برایان هوک که یکی از حاضران در نشست اخیر «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده است، به خبرنگار پایگاه خبری اکسیوس گفت: «آمریکا خطاب به مقامات اسرائیلی تأکید کرده است که حمایت چین از ایران در جریان قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران و همچنین توافق راهبردی چین و ایران نباید بدون پاسخ بماند.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی که چندی پیش از سمت خود به‌عنوان مسئول ویژه گروه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا استعفا کرد، در ادامه گفت: «چینی‌ها با ایران رابطه برقرار کرده‌اند و ما بر این باوریم که نباید به چین اجازه داد که از هر دو طرف منتفع شود. آنها نمی‌توانند روابط خود را با رژیم ایران که حامیانش شعار مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند، تقویت کنند و همزمان با اسرائیل نیز روابط تجاری عادی داشته باشند.»

وی افزود: «ما نظرمان در این زمینه را خیلی صریح ابراز کردیم و من مطمئنم که اسرائیل تصمیم درستی را درباره چین خواهد گرفت.»

برایان هوک مدعی شد: «چین به دنبال این است که به محض انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر [مهرماه] فروش سلاح‌های سنگین به ایران را آغاز کند که این کار باعث شکل‌گیری مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهد شد. مخالفت چینی‌ها با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، حرف‌های زیادی را در این رابطه اثبات می‌کند.»

نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران روز دوشنبه نیز در یک نشست خبری در سرزمین‌های اشغالی خاطرنشان کرده بود که چین با رأی ندادن به نفع قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، به امنیت رژیم صهیونیستی آسیب وارد کرده است.

وی در این نشست خبری به مقامات رژیم صهیونیستی هشدار داد که چین با توجه به روابطش با ایران دیگر نمی‌تواند یک شریک قابل‌اعتماد برای رژیم صهیونیستی باشد.

شرط عربستان برای عادی سازی با اسرائیل

براساس گزارش زیدان القنائی، تحلیل‌گر سیاسی و سخنگوی سازمان "عدالت و توسعه" مطالعات خاورمیانه، دیدگاه عربستان که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی برای دولت آمریکا مطرح کرده این است که صلح و عادی سازی بین کشورهای عربی و اسرائیل تنها در یک صورت اجرایی می‌شود، این‌که محور و طرح مقاومت به رهبری ایران از بین برود. محور مقاومت شامل حماس، حزب‌الله لبنان و انصارالله در یمن می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: مقامات سعودی معتقدند، هرگونه عادی سازی بین کشورهای عربی و اسرائیل بدون نابودی طرح مقاومت در عراق، سوریه، یمن، فلسطین و لبنان شکست خواهد خورد و کوتاه مدت خواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه مارک ویلموتس شب های محرم هفته دولت روح الله حسینیان شب هفتم محرم دارا دوم تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین مکانیسم ماشه مارک ویلموتس شب های محرم هفته دولت روح الله حسینیان شب هفتم محرم دارا دوم ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیروهای روسیه در سوریه تحریم های تسلیحاتی نامه مصطفی الکاظمی توافق ایران رژیم صهیونیستی اتحادیه اروپا بشار اسد علیه ایران برایان هوک عادی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۶۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان به بورل: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد/ از سفر گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران استقبال می‌کنیم

به گزارش جماران؛ امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بوررل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، طی تماسی تلفنی درباره مناسبات اتحادیه اروپا و ایران و مسائل منطقه ای گفت و گو کردند. 

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر لزوم پایان دادن هر چه سریع‌تر تر به نسل‌کشی و جنایات رژیم اسراییل در جنگ علیه غزه، تحرک جدی منطقه‌ای و بین المللی با نقش آفرینی واقعی سازمان ملل با در نظر گرفتن خواسته ها و آمال بحق فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین الملل شد. 

امیرعبداللهیان اقدام نظامی ایران در پاسخ به حمله رژیم اسراییل به سفارت ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع خواند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان از تداوم گفتگو میان اتحادیه اروپا و ایران در راستای پیشبرد همکاری های فیمابین استقبال کرد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بورل، با یادآوری تلاش های صورت گرفته و گام های مثبت کشورمان در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات اشاره کرد و افزود: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می کنیم.

جوزپ بوررل مسئول امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی،‌ با تاکید بر این که اتحادیه اروپا خواهان تنش با جمهوری اسلامی ایران نیست، از اقدامات سازنده و گام های مثبت، همزمان با تداوم رایزنی های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا استقبال کرد. 

جوزپ بوررل با اشاره به مطالبات گسترده بین المللی برای دستیابی هر چه سریعتر به آتش بس در جنگ غزه و تبادل اسرا، خواستار تمرکز همه طرف ها برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد.

مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا همچنین از نقش مثبت ایران در کاهش تنش ها و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه استقبال کرد.

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان به بورل: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد/ از سفر گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران استقبال می‌کنیم
  • تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱
  • تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر گروسی به تهران
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر گروسی به ایران را تایید کرد
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد