Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رد پای برخی از آلاینده‌های معیار در هوای کلانشهرهای ما مشهود است. از جمله این آلاینده‌ها می‌توان به ازن اشاره کرد. آلاینده ازن آلاینده‌ای ثانویه است که بر اثر واکنش‌های شیمیایی ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن در حضور نور خورشید تولید می‌شود. منبع تولید هر کدام از این آلاینده‌ها بخارات سوخت و وسایل نقلیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن در روزهای گرم تابستانی با حضور نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند و به همین دلیل است که ازن آلاینده شاخص روزهای گرم سال است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، افزایش غلظت ازن سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های ریوی و مرگ و میر زودرس می‌شود.

ذرات معلق که آلاینده دیگر شاخص کلانشهرها است و بر اثر انتشار مستقیم و واکنش‌های شیمیایی ایجاد می‌شود. این آلاینده عموما در روزهای سرد سال سبب کاهش کیفیت هوا و غبار آلود شدن آسمان می‌شود. عمده‌ترین منبع انتشار این آلاینده احتراق سوخت مانند سوزاندن زغال سنگ و چوب، خودروها و ماشین آلات دیزلی و فاقد فیلتر دوده، فرآیندهای صنعتی و کشاورزی و انتشار از خودروها (اگزوز، لنت، لاستیک) است.

مواجهه کوتاه مدت با این آلاینده می‌تواند منجر به تشدید علایم بیماری‌های قلبی و ریوی و علایم تنفسی شود همچنین مرگ و میر زودرس و تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی از جمله اثرات سوء ذرات معلق است.

بر اساس این گزارش، دی اکسید نیتروژن یا ناکس از جمله آلاینده‌های دیگر هوا است. در تولید این آلاینده وسایل نقلیه ۳۵ درصد و نیروگاه‌ها ۳۲ درصد نقش دارند. هر چند که در برخی روزها غلظت این آلاینده از ازن و ذرات معلق بیشتر می‌شود اما کمتر پیش می‌آید که غلظت آن در هوا در شرایط ناسالم قرار گیرد. تشدید بیماری‌های ریوی، افزایش آسیب‌پذیری و استعداد ابتلا به عفونت‌های ریوی از جمله اثرات این آلاینده بر انسان است.

دی‌اکسید گوگرد که آلاینده معیار دیگری در هوا است در نتیجه احتراق سوخت، فعالیت‌های صنعتی و تولید برق تولید می‌شود. در صورت افزایش غلظت این آلاینده افراد مختلف با تشدید آسم و افزایش علائم تنفسی مواجه می‌شوند.

کد خبر 544103 برچسب‌ها آلودگی هوا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا آلاینده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۸۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذای پزشکی تولید شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اصغر خسروشاهی اصل در توضیح طرح پژوهشی خود با عنوان «تهیه و تعیین ویژگی امول ژل‌های خوراکی حامل لیپاز پانکراسی» گفت: موضوع تحقیق یکی از نیازهای جامعه است که در بیماری نارسایی پانکراس کاربرد دارد؛ چرا که در این بیماری، پانکراس به تدریج توانایی تولی آنزیم‌های پانکراتیک را از دست می‌دهد. در این صورت جذب چربی و پروتئین مختل می‌شود.

خسروشاهی افزود: لیپاز پانکراس یکی از آنزیم‌های بسیار مهم برای هضم چربی‌ها است و از ناپایدارترین آنزیم‌های پانکراتیک به شمار می‌رود. مهمترین مشکل افرادی که نارسایی پانکراس دارند، کمبود یا فقدان آنزیم لیپاز است.

این پژوهشگر حوزه سلامت بیان کرد: کمبود هضم لیپولیتیک پانکراسی غیر قابل جبران است و چون منبع عمده انرژی چربی است احتمال سوء تغذیه افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن فقر ویتامین و ریزمغذی‌ها ایجاد می‌شود. همین امر موجب نارسایی پانکراس آنزیم لیپاز به بدن می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه، ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است؛ می‌توان از آن در تهیه غذاهای پزشکی که داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور می‌دهند استفاده کرد.

این دانش آموخته دکتری تخصصی علوم و صنایع غذایی دانشگاه Reading انگلستان در ادامه به تعریف غذاهای پزشکی پرداخت و گفت: غذاهای پزشکی، نسل جدیدی از غذاها هستند که با غذاهای متداول و نیز غذاهای فراسودمند متفاوتند و هدف از تهیه و مصرف این دسته از غذاها کمک به درمان بیماران است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است، می‌توان در تهیه غذاهای پزشکی از آن استفاده کرد تا داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • چهار معیار مهم سلامتی در ساعت‌های هوشمند
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • اثرات مقاومت در آن سوی آتلانتیک
  • چهار معیار سلامتی مهم در ساعت‌های هوشمند
  • فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است
  • غذای پزشکی تولید شد
  • تاثیر مخرب دروغگویی بر سلامت مغز
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد