Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@08:46:28 GMT

جنگل‌های هیرکانی سرمایه در حال نابودی

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۱۲۱۷۳

جنگل‌های هیرکانی سرمایه در حال نابودی

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت جنگل‌های هیرکانی در کشور اظهار کرد: جنگل‌هایی که در رشته کوه‌های البرز کشیده شده اند و به عبارتی در شمال نقشه جغرافیایی هستند تحت عنوان جنگل‌های شمال یا جنگل‌های هیرکانی از آن‌ها نام برده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه بیان کرد: نیمی از جنگل‌های کشور طی چهل سال اخیر نابود شدند که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تا ۵۰ سال آینده جنگل‌های هیرکانی کاملا نابود خواهند شد.

این کارشناس تصریح کرد: تنها در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار مورد آتش سوزی رخ داد که متاسفانه بخش زیادی از جنگل‌ها در رشته کوه‌های زاگرس نابود شد.

محبوب فر با اشاره به اینکه خطر حذف جنگل‌های هیرکانی از نقشه ایران وجود دارد، گفت: پیامد اصلی طرح انتقال آب دریای خزر سبب نابودی جنگل‌های هیرکانی می‌شود.

او در ادامه بیان کرد:حجم انبوه گردشگران که به مناطق شمالی کشور ورود می‌کنند از آن دسته گردشگرانی هستند که به فکر محیط زیست نیستند.

این کارشناس محیط زیست گفت: جنگل‌های هیرکانی به وضعیتی دچار شدند که چشمه‌ها هم در امان نیستند و در حال خشک شدن هستند.

محبوب فر با اشاره به اینکه جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث ۲۵۰ ساله در حال نابودی هستند، گفت: جنگل‌های هیرکانی سرمایه‌هایی اند که در حال نابودی هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست جنگل های هیرکانی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۲۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کوهستانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اردیبهشت ماه بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده است.

رئیس اداره محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: آبگیری ۸۰ درصد تالاب باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیر زمینی خواهد شد که یک خبر خوب در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: تالاب کجی نمک زار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با تأکید بر اینکه گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است، ادامه داد: زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان است.

کد خبر 6092030

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار