Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی فاطمی درباره فعالیت تبلیغاتی برخی شرکت های دارویی برای کرونا گفت: با شیوع کرونا داروهای فراوان تبلیغ شد. هرچند بعد از گذر زمان تیم درمان متوجه شد که داروهای تجویز شده چندان تاثیرگذار نیست اما مصرف برخی از داروها از سوی شرکت‌ها برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شیوع کرونا جامعه پزشکی را غافل‌گیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقوله باعث بروز ایده‌های متعدد شد. هر چند این اید‌ه‌ها یکی از پس از دیگر رد شد اما برخی از شرکت‌های دارویی از این وضعیت سوء استفاده کرده و به تبلیغ و افزایش قیمت داروهای موثر در مهار این بیماری پرداختند در این وضعیت ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت درباره عملکرد برخی شرکت‌های داخلی در این آشفته بازار گفت: شرکت‌های تجاری دارویی مردم را می‌دوشند.

بر این اساس به سراغ علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران برای بررسی این موضوع رفتیم.

اعلام برخی داروهای موثر در کرونا به صورت برنامه ریزی شده

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار برنا درباره اقدامات شرکت‌های تجاری دارویی در ایام کرونا گفت: برخی از پزشکان به دلیل تجربیات شخصی داروهایی را برای مهار کرونا تجویز کردند. برای مثال در ابتدای شیوع کرونا داروی مالاریا تجویز شد، اما بعد از گذشته زمان پزشکان متوجه شدند که داروی مالاریا چندان تاثیرگذار نیست.

 او افزود: با شیوع کرونا داروهای فراوان تبلیغ شد. هرچند بعد از گذر زمان تیم درمان متوجه شد که داروهای تجویز شده چندان تاثیرگذار نیست. مصرف  برخی از داروها از سوی شرکت‌ها برنامه‌ریزی شده است.

فاطمی تاکید کرد: برخی داروها به‌دلیل برنامه‌ریزی‌های شرکت‌ها مورد استفاده قرار گرفت و برخی دیگر نیز ربطی به فعالیت شرکت‌های داروساز و جذب مشتری در این باره ندارد.

 نایب رییس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: بسیاری از همکاران پزشک بدون بررسی نتایج انجام شده تجربیات خود را بر اساس یک دارو اعلام کردند.

استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته و تقلبی برای کرونا

فاطمی تصریح کرد: همین مقوله باعث ایجاد تقاضای القایی در مردم شد. این جو باعث شد تا افراد در جامعه به دلیل تبلیغات به دنبال یافتن داروی خاص هستند. این شرایط باعث نایابی در بازار دارو  و جست و جوی آن در  بازار سیاه شد.

به گفته او همین جو روانی باعث شد تا مشکلات متعدد در قالب استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته و تقلبی از سوی بازار سیاه  رواج یابد.

فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است

نائب رییس انجمن داروسازان ایران درباره قوانین در زمینه جلوگیری از اقدامات سو در زمینه دارو تاکید کرد: بر اساس قانون فروش دارو در شبکه‌های اجتماعی و هر مکانی به دور از روند درمان، نسخه و تجویز پزشک غیرقانونی است. درضمن بر اساس قانون حق تبلیغات برای مصرف دارو وجود ندارد.

فاطمی افزود:  هر گونه ادعایی در زمینه اثربخشی دارو مصرفی باید به اثبات برسد و از سوی مراجع رسمی یا سازمان غذا و دارو تاییدیه بگیرد. به این دلیل شاهد تبلیغات اغواگرایانه‌‎ای در زمینه تبلیغات دارو غیرمجاز است چون در این اقدام نیازهای کاذب ایجاد و این شرایط باعث بروز حواشی متعدد  است.

او درباره داروهای کرونا گفت: این داروها با اثربخشی کامل باعث از بین رفتن ویروس می‌‎شود. دو داروی ضد ویروس در مقابله با کرونا است. برای مثال فاویپیراویر را برای اولین بار دانشمندان ژاپنی ساختند. در چین ماهیت اولیه این دارو ساخته شده و داروی دیگر برای درمان روند کرونا رمدسیویر است. این دارو را آمریکایی‌ها ساختند. این دو دارو  بسیار کارآمد هستند، اما هر دو دارو به شکل نسبی و در مراحل پیشرفته بیماری موثر و ضد ویروس هستند.

ناپروکسن کارآمد در مهار کرونا

نایب رییس انجمن داروسازان ایران  افزود:  در مراحل اولیه بیماری داروی ناپروکسن استفاده می‌شود. این دارو ویروس کرونا را از بین نمی‌برد، اما دردهای شدید بدنی بیماران کرونا را از بین می‌برد. این داروها در پروتکل‌های درمان کرونا قرار می‌گیرند.

فاطمی تاکید کرد: همچنین داروی آزیترومایسین به عنوان داروی ضد ویروس و ضد باکتری است. هر مکانیزم ناشناخته‌ای می‌تواند علائم این بیماری را از بین ببرد. درضمن داروی هیدروکلروکین در پروتکل برخی کشور ها برای درمان کرونا وجود داشته و برخی دیگر نیز بر این باورند که این دارو تاثیر ندارد.

//انتهای پیام: 2.5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دارو علی فاطمی برنامه ریزی شده شیوع کرونا شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۴۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،، پایگاه اطلاع رسانی رهبری استفتائات اردیبهشت ماه را به شرح زیر منتشر کرد:

شرایط فقیر برای دریافت کفاره

سؤال۱: چه کسی فقیر محسوب می شود و برای دریافت کفاره، چه شرایطی باید داشته باشد؟

جواب: فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد و نمی تواند به دست آورد؛ برای پرداخت کفاره به فقیر شرایط زیر باید مراعات شود:

۱- مسلمان باشد (پرداخت کفاره به غیر شیعه در صورتی که از نظر اعتقادی مستضعف بوده و ناصبی نباشد، اشکال ندارد).

۲- از کسانی نباشد که حیایی در ارتکاب گناه نداشته و آشکارا آن را مرتکب می شوند.۳- از کسانی نباشد که نفقه او بر کفاره دهنده، واجب است.

مسئولیت کودک برای خسارت زدن به دیگران

سؤال۲: آیا کودک نسبت به خسارت های مالی که وارد کرده، ضامن است یا والدین او؟

جواب: خود کودک، ضامن است و ولیّ او می تواند از مال کودک، خسارت را بپردازد و اگر نپرداخت، پس از بلوغ بر خودش واجب است که جبران کند یا از شخصِ خسارت دیده، حلالیت طلب کند.

استشمام بوی خوش در اعتکاف

سؤال۳: در برخی مساجد معمولاً غیر معتکفین عطر می زنند؛ احساس بوی عطر آنان، چه حکمی دارد؟ آیا لازم است معتکف، بینی خود را بگیرد؟

جواب: بوییدن مواد معطّر و گیاهان خوش بو برای لذّت بردن، از محرمات اعتکاف است؛ بنا بر این اگر برای لذت بردن نباشد، مانعی ندارد و گرفتن بینی لازم نیست.

به کار بردن لفظ رکیک

سؤال۴: دشنام و فحش چیست و چه حکمی دارد؟

جواب: اگر مسلمانی را به عمل یا صفتی زشت بنامند؛ مثلاً به او بخیل یا گدازاده بگویند، یا کور یا به نام حیوانی، صدا ‌کنند، چنانچه این تعبیرات در عرف، شتم و تحقیر محسوب شود، دشنام و حرام می‌باشد.

نماز جماعت مأمومِ معذور از تبعیت

سؤال۵: اگر مأمومی به دلیل بیماری (تنگی نفس) ناچار است که زودتر از امام، سر از رکوع یا سجده بردارد؛ آیا نمازش به جماعت صحیح است؟

جواب: اگر مأموم عمدا زودتر از امام سر از رکوع یا سجده بردارد، نمازش فرادا می شود؛ بله می تواند با مقدار کمی تأخیر، رکوع و سجود را انجام دهد تا بتواند همراه امام یا پس از او، از رکوع و سجده بلند شود.

مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری

سؤال۶: آیا زنی که احتمال می دهد باردار است، جایز است که دارویی برای سقط جنین مصرف کند؟

پاسخ: در صورتی که احتمال می دهد باردار باشد، باید اجتناب کند.

کسر هزینه های کفن و دفن از خمس

سؤال۷: با توجه به اینکه اگر فردی در بین سال فوت کند، سال خمسی او به پایان می‌رسد و باید خمس آنچه که از درآمدِ سال فوت، باقی مانده، پرداخت شود؛ آیا می توان هزینه کفن و دفن میت را به مقداری که از اصل مال برداشت می‌شود هم جزء مؤونه وی محسوب و کسر کنیم و خمس بقیه مال را پرداخت کنیم، خصوصا در صورتی که هزینه کفن و دفن، تمام اموال میت را در بر گیرد، یا این‌که قبل از کفن و دفن، کل مال باید تخمیس شود؟

جواب: اگر برای تجهیز میت از اموال او هزینه شود، ادای خمس آنچه هزینه شده واجب نیست، هرچند این عمل موجب شود که تمام اموال وی صرف هزینه های کفن و دفن شود و چیزی برای ادای خمس باقی نماند.

انحراف از قبله هنگام نماز

سؤال۸: نمازگزاری به جهت درد پا و کمر در حین برخاستن برای رکعت بعدی، گاهی به سمت راست و گاهی به سمت چپ می چرخد؛ حکم انحراف از قبله او چیست؟ تا چه حد مجاز است؟

جواب: در فرض سؤال تا اندازه چهل و پنج درجه از هر طرف، اشکال ندارد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900956

دیگر خبرها

  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • اقدامات فرهنگی باید باعث امیدآفرینی در جامعه شود
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت
  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت
  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور