Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن بزرا کارگردان نمایش های آیینی در گفت و گو با برنا از مشکلات اجرای نمایش های دینی و لزوم حمایت توسط نهادهای فرهنگی گفت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، حسن بزرا کارگردان تئاتر که سالهاست نمایش تنها تر از مسیح را با روایتی عاشورایی در ایام ماه محرم روی صحنه می برد در گفت و گو با خبرنگار برنا با بیان اینکه امسال این اثر روی صحنه نمی رود گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتیم امسال این نمایش روی صحنه نرود و متاسفانه امسال از حضور در میان مخاطبان تئاتر محروم هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته این نمایش هر شب تعداد بسیار زیادی مخاطب را دور هم جمع می کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا این ریسک بزرگی بود که بخواهیم امسال هم اجرا را با تماشاگران زیادی روی صحنه ببریم.

وی در ادامه گفت: امسال ابتدا تصمیم هایی برای پخش تلویزیونی و یا اینترنتی نمایش گرفتیم ولی بعد به دلیل نبودن شرایط از انجام آن منصرف شدیم. با این حال تصمیم داریم بخش هایی از نمایش را در قالب ویدئوهای کوتاه در فضای مجازی منتشر کنیم تا مخاطبان در دوران کرونایی بتوانند در منزل کار را ببینند و در فضای واقعه عاشورایی قرار بگیرند. 

وی با بیان اینکه نمایش های آیینی با نبض مخاطب زنده است گفت: اجرای چنین نمایش هایی بدون حضور تماشاگر هیچ لطفی ندارد و پویایی و شادابی خود را از مخاطب می گیرد. 

این کارگردان عرصه نمایش های آیینی با اشاره به مشکلاتی که در اجرای نمایش های دینی وجود دارد گفت: هنرمندان عرصه نمایش متاسفانه به دلیل برخی محافظه کاری ها و نگاه های تک بعدی به سمت ساخت آثار دینی نمی آیند. بسیاری از آنها برای اینکه برچسب کارگردان دینی بهشان نخورد و از فعالیت در دیگر عرصه ها کنار گذاشته شوند به سمت ساخت و اجرای نمایش های دینی و آیینی نمی آیند. این مشکل باعث شده است بسیاری از هنرمندان با تردید به چنین فضایی نگاه کنند. این البته به اعتقادات درونی هنرمندان باز نمی گردد و من مطمئن هستم بیشتر آنها قلبا به باورهای دینی معتقد هستند. اما بروز و نشان دادن آن را در فضای حرفه ای کاری نشانه تک بعدی بودن می دانند و برای همین با احتیاط به این مقوله نگاه می کنند. 

وی در ادامه با انتقاد از اجرای ضعیف نمایش های آیینی گفت: معدود هنرمندانی هم که در این عرصه فعال هستند متاسفانه در سالهای گذشته کارهای خوبی ارائه ندادند و نتیجه کار آنقدر از وضعیت مطلوب فاصله دارد که هر روز کار را برای کسانی که می خواهند به این حوزه ورود کنند و کار قوی و خوب بسازند سخت تر می کند. نتیجه اجرای این نمایش های ضعیف این است که در باور عموم این نکته به وجود بیاید که این نمایش ها اتوبوسی مخاطب جمع می کند و همگی سفارشی هستند. در واقع با بد کار کردنشان نگاه عمومی را نسبت به کارهای آیینی منفی می کنند. 

بزرا با انتقاد از برخی نهادهای فرهنگی گفت: متاسفانه با وجود آنکه برخی از نهادهای فرهنگی رسالتشان کمک کردن و حمایت از ساخت آثار دینی و اسلامی است و پسوند اسلامی هم با خود همراه دارند؛ اما در عمل هیچ گونه حمایتی از آثار این حوزه صورت نمی گیرد و به غیر از سازمان اوج که سال گذشته با دغدغه های شخصی مدیریت مجموعه از نمایش تنها تر از مسیح حمایت کردند؛ دیگر نهادها ضعیف عمل می کنند.

این کارگردان در پایان گفت: امیدوارم برخی از نهادهای فرهنگی روزی بگویند خروجی سالیانه شان برای اجرای کارهای فرهنگی و دینی چه بوده است؟ امروز اگر با زبان هنر نخواهیم مفاهیم دینی را منتقل کنیم دیگر با هیچ چیز دیگری نمی شود آن را به نسل امروز انتقال داد. نسل امروز حوصله نصیحت شنیدن را ندارد و باید زبان هنر به کمک بیاید تا خلاهای مدیریت فرهنگ پوشیده شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تئاتر عاشورایی نمایش های آیینی تئاتر دینی نمایش تنهاتر از مسیح نمایش های آیینی نهادهای فرهنگی روی صحنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۵۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیمای معلم در آثار کاریکاتوریست اردبیلی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، فیروز اسوار کاریکاتوریست اردبیلی چهره معلم و مربی را در چند قطعه از آثار خویش نمایان کرده است که در یکی از آنها معلم با برافروختن شمعی درصدد روشنایی بخشیدن به عالم است و به نوعی عظمت کار معلم و تاثیر نور آگاهی در منور شدن تاریکی مجهولات و رفع جهل و نادانی را نشان می‌دهد.
روشنای علم حتی اگر ابتدا به اندازه جرقه‌ای باشد، در ظلمت نادانی قابل مشاهده است و توان مشتعل کردن سایر برافروختنی‌ها و نورانی ساختن جهانی را دارد و بیراه نیست که معرفت و علم را بهترین داشته و سرمایه و عالم و اندیشمند را بالاترین جایگاه برای بشر متصور شده‌اند.
اسوار در آثار دیگری که به بهانه روز و روزگار معلم خلق کرده، به مشکلات و موانع معمولی زندگی معلمان شریف نیز نقبی زده و نقدی وارد کرده است و در یکی از این کاریکاتورها، معلمی را نشان می‌دهد که با وجود استقبال از دانش‌آموز و دسته گلش به مناسبت روز معلم، دغدغه‌هایی از جنس معاش و معیشت در ذهن دارد، اما دانش‌آموز کم‌خبر از مشکلات معلم، با تبسم و با تمام وجود از مربی خود قدردانی می‌کند.
کاریکاتور دیگری که از اسوار در این روز‌ها در اردبیل به نمایش در آمده است، تصویرگر شغل دوم برخی معلمان عزیز است که اغلب بعد از بازنشستگی به مشاغلی همچون رانندگی تاکسی با سایر شغل‌ها مبادرت می‌ورزند تا کمک حالی برای امرار معاش آنها باشد.
این هنرمند می‌گوید: آثاری در موضوع تنظیف شهری و نقش شهروندان و شهرداری‌ها در آن را به شکل کاریکاتور آفریده است و به زودی برای فرهنگ‌سازی در این رابطه در نمایشگاهی در اردبیل به نمایش گذاشته خواهد شد.
اسوار افزود: متولد ۱۳۵۰ در روستای قره داغلو شهرستان پارس‌آباد هستم و از دانشکده علمی و کاربردی خبر اردبیل در رشته کارشناسی روابط عمومی و امور رسانه فارغ‌التحصیل شده‌ام، شغلم آزاد است و از سال ۷۰ کاریکاتور می‌کشم و درآمدی از این هنر ندارم بلکه به خاطر تعلق خاطر و عشق به این هنر به آن می‌پردازم.
وی بیشتر سوژه‌های اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هنری کار می‌کند و آثارش در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اردبیل و نشریات استانی بار‌ها منعکس شده است و پیشتر، آثاری از او با موضوع «اعدام نتانیاهو در آینده‌ای نزدیک» متاثر از جنایات و کشتار وحشیانه اسرائیل در غزه و فلسطین و همچنین کاریکاتوری با مضمون «نتانیاهو در دسترس» که به عملیات وعده صادق و زهر چشم سپاهیان دلاور از رژیم غاصب اشاره داشت، منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرم‌ها
  • آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • سیمای معلم در آثار کاریکاتوریست اردبیلی
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟