Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@08:30:59 GMT

تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۱۶۰۹۴

تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( هفتم شهریور ) به شرح زیر است:

اب در کربلا نایاب شد
۱۳۸۱ سال پیش در چنین روزی هشتم محرم سال ۶۱ هجری قمری آب در خیمه‌های امام حسین علیه السلام در سرزمین گرم کربلا نایاب شد. "خوارزمی" در مقتل الحسین و "خیابانی" در وقایع الایام نوشته‏‌اند که در روز هشتم محرم امام حسین (ع) و اصحابش از تشنگی سخت آزرده خاطر شده بودند؛ بنابراین امام (ع) کلنگی برداشت و در پشت خیمه‏‌ها به فاصله ۱۹ گام به طرف قبله، زمین را کند، آبی گوارا بیرون آمد و همه نوشیدند و مشک‌ها را پر کردند سپس آن آب ناپدید شد و دیگر نشانی از آن دیده نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
هنگامی که خبر این ماجرا به عبیداللّه‏ بن زیاد رسید، پیکی نزد عمر بن سعد فرستاد که: "به من خبر رسیده است که حسین چاه می‏‌کند و آب به دست می‏‌آورد، به محض اینکه این نامه به تو رسید، بیش از پیش مراقبت کن که دست آن‌ها به آب نرسد و کار را بر حسین و یارانش سخت بگیر". عمر بن سعد به دستور وی عمل کرد. گفتگوی امام حسین (ع) با عمر سعد  ۱۳۸۱ در چنین روزی هشتم محرم سال ۶۱ هجری قمری امام حسین علیه السلام مردی از یاران خود به نام "عمرو بن قرظه" را نزد ابن سعد فرستاد و از او خواست تا شب هنگام در فاصله دو سپاه با هم ملاقاتی داشته باشند. شب هنگام امام حسین (ع) با ۲۰ نفر و عمر بن سعد با ۲۰ نفر در محل موعود حاضر شدند. امام حسین (ع) به همراهان خود دستور داد تا برگردند و فقط برادر خود "عباس" و فرزندش "علی‏‌اکبر" را نزد خود نگاه داشت. عمر بن سعد نیز فرزندش "حفص" و غلامش را نگه داشت و بقیه را مرخص کرد. در این ملاقات عمر بن سعد هر بار در برابر سؤال امام (ع) که فرمود: آیا می‏‌خواهی با من مقاتله کنی؟ عذری آورد. یک بار گفت: می‏‌ترسم خانه‏‌ام را خراب کنند. امام (ع) فرمود: من خانه‏‌ات را می‏‌سازم. ابن سعد گفت: می‌‏ترسم اموال و املاکم را بگیرند. امام فرمود: من بهتر از آن را به تو خواهم داد، از اموالی که در حجاز دارم. عمر بن سعد گفت: من در کوفه بر جان افراد خانواده‌‏ام از خشم "ابن زیاد" بیمناکم و می‏‌ترسم آن‌ها را از دم شمشیر بگذراند. حضرت هنگامی که مشاهده کرد عمر بن سعد از تصمیم خود باز نمی‏‌گردد، از جای برخاست در حالی که می‌فرمود: تو را چه می‏‌شود؟ خداوند جانت را در بسترت بگیرد و تو را در قیامت نیامرزد. به خدا سوگند من می‏‌دانم که از گندم ری نخواهی خورد. ابن سعد با تمسخر گفت: جو، ما را بس است. پس از این ماجرا، عمر بن سعد نامه‌‏ای به عبیدالله‏ نوشت و ضمن آن پیشنهاد کرد که حسین (ع) را رها کنند، چرا که خودش گفته است که یا به حجاز برمی‏‌گردم یا به مملکت دیگری می‏‌روم. عبیداللّه‏ در حضور یاران خود نامه ابن سعد را خواند، "شمر بن ذی الجوشن" سخت برآشفت و نگذاشت عبیداللّه‏ با پیشنهاد عمر بن سعد موافقت کند. درگذشت مرعشی نجفی
۳۰ سال پیش در چنین روزی، هفتم شهریور سال ۱۳۶۹ هجری شمسی آیت الله العظمی «سید شهاب الدین مرعشی نجفی»، از مراجع تقلید مسلمانان جهان در ۹۶ سالگی به رحمت ایزدی پیوست و در کتابخانه عظیم خویش در شهر مذهبی قم، به خاک سپرده شد. این عالم ربانی، فقه، اصول فقه، حدیث، تفسیر، کلام و مبانی اخلاق را در حوزه‌های علمیه شهر‌های کاظمین و نجف ـ در عراق ـ فرا گرفت و پس از کسب درجه اجتهاد به پیشنهاد آیت ا... حائری یزدی، در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق مشغول شد. آیت ا... مرعشی نجفی در قم نیز از مطالعه غافل نماند و دانش خود را در زمینه‌های عرفان، علوم عقلی، ریاضیات، شیمی و ادبیات و بویژه علم رجال وسعت بخشید. وی در مبارزات علما و روحانیون علیه رژیم شاه، همواره یار و همراه حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی بود. از مرحوم آیت ا... مرعشی نجفی تالیفات متعددی در زمینه فقه، اصول فقه، حدیث، رجال و عرفان به یادگار مانده است. از مهمترین یادگار‌های آیت الله مرعشی نجفی، تاسیس کتابخانه عمومی در قم است که در نوع خود کم نظیر است و در آن، بیش از سیصد هزار جلد کتاب نگهداری می‌شود. درگذشت سید ضیا الدین طباطبایی
۵۱ سال پیش، در روز هفتم شهریور سال ۱۳۴۸ هجری شمسی «سید ضیاء الدین طباطبایی» سیاستمدار وابسته ایرانی درگذشت. وی در سال ۱۲۶۸ ش در شیراز در جنوب ایران متولد شد و به تحصیل علوم جدید و تاحدی علوم دینی پرداخت. طباطبایی همچنین توانست زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و روسی را فراگیرد. در دوران انقلاب مشروطه، وی به ظاهر از مشروطه طلبان بود و چند روزنامه چاپ کرد که هرکدام به دلیلی تعطیل شد. مشی سیاسی سید ضیاءالدین طباطبایی که تا آخر عمر به آن وفادار بود، حمایت از سیاست‌های استعماری انگلیس در ایران بود. به همین دلیل در کودتای انگلیس در سال ۱۲۹۹. ش وی در کنار رضا خان نقش اصلی را بازی می‌کرد و از سوی احمد شاه، آخرین شاه سلسله قاجار به نخست وزیری برگزیده شد. اما سیاست‌های اشتباه وی و رقابت رضا خان با سید ضیاء، باعث سرنگونی او پس از سه ماه شد. با این حال طباطبایی در طول تاریخ سیاسی دوران پهلوی، همچنان به عنوان فرد مورد اعتماد انگلیس مطرح بود و هیچگاه در جهت منافع ملتش حرکت نکرد. امضای قرارداد صلح بین یاسر عرفات و اسحاق رابین
۲۷ سال پیش در چنین روزی ۲۸ اوت سال ۱۹۹۳ میلادی قرارداد صلح بین «یاسر عرفات» رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین و «اسحاق رابین» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی امضاء شد. بیل کلینتون پس از انتخاب شدن به ریاست جمهوری امریکا در سال ۱۹۹۲ م، برقراری صلح در خاورمیانه و آشتی بین اعراب و اسرائیل را به عنوان نخستین اولویت سیاست خارجی خود اعلام نمود و اسحاق رابین، نخست ‏وزیر رژیم صهیونیستی و یاسرعرفات، رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین را برای انجام مذاکرات صلح به واشینگتن دعوت کرد. یاسر عرفات و اسحاق رابین به دنبال مذاکرات طولانی در واشنگتن که در حضور رئیس جمهور امریکا انجام شد، سرانجام در روز ۲۸ اوت سال ۱۹۹۳ م قراردادی را امضا کردند که به موجب آن، سازمان آزادی بخش فلسطین، موجودیت رژیم صهیونیستی را پس از گذشت ۴۵ سال از تأسیس آن، به رسمیت شناخت و اسرائیل نیز متقابلاً متعهد شد که اداره امور بخشی از مناطق اشغالی فلسطین از جمله نوار غزه را به فلسطینی‏‌ها واگذار نماید. قرارداد رابین و عرفات، هم در اسرائیل و هم در میان فلسطینی‏‌ها با مخالفت های شدیدی روبرو شد و اعتراضات بسیاری را برانگیخت. سازمان‏‌های مبارز فلسطینی به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل را در ازاء امتیازات ناچیزی که به فلسطینی ‏ها داده شده بود خیانت به آرمان فلسطین خواندند و صهیونیست ‏های افراطی هم، رابین را به خاطر واگذاری بخشی از اراضی اشغالی به فلسطینی ‏ها به خیانت متهم کردند. علی‏رغم این توافق، اسرائیل به تعهدات خود عمل نکرد و در سال‏‌های بعد، همچنان تجاوزگری خود را ادامه داد. پرتاب اولین موشک قاره پیما
۶۳ سال پیش در چنین روزی ۲۸ اوت سال ۱۹۵۷ میلادی اولین موشک قاره ‏پیما توسط دانشمندان شوروی پرتاب شد. چهل روز بعد (۴ اکتبر ۱۹۵۷) دانشمندان شوروی با موشک قاره پیما، نخستین سفینه فضایی جهان به نام «اسپوتنیک ـ ۱» را در مدار زمین قرار دادند و باعث تحسین جهانیان شدند و اعلام داشتند که ظرف کمتر از سه سال انسان در مدار زمین و تا ۵ سال دیگر یک سفینه در مدار ماه قرار خواهند داد که به هر دو وعده عمل کردند. برخی مفسران روزنامه‌ها در همان روز نوشته بودند؛ با توجه به این که شوروی دارای بمب اتمی و هیدرژنی است، اگر استالین زنده بود، دیگر در بمباران اتمی انگلستان و آمریکا درنگ نمی‌کرد. استالین چهار سال پیش از این آزمایش درگذشته بود.         

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سال پیش در چنین روزی اسحاق رابین مرعشی نجفی عمر بن سعد امام حسین ابن سعد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دو مرکز خرید در کهگیلویه/مراکز خرید شبانه روزی است

علی بخش شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در سطح استان ۹ مرکز خرید راه اندازی شده که از این تعداد ۲ مرکز خرید گندم و کلزا متعلق به کهگیلویه است

وی با بیان اینکه تجهیزات لازم در مراکز خرید فراهم شده است، خاطر نشان کرد: کشاورزان در مورد تحویل محصول مازاد بر مصرف خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

مدیرکل تعاون روستایی استان تاکید کرد: سعی بر آن است در جهت رفاه حال کشاورزان مراکز خرید در کهگیلویه به صورت شبانه روزی فعال شود.

شجاعی با اشاره به ثبت اراضی کشاورزان در سامانه کشت خاطر نشان کرد: به کشاورزانی که قرارداد خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند به ازای هر تن از مزرعه تا مرکز خرید مبلغ میزان ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: تشویقی در نظر گرفته شده به ازای هر تن به فردی تعلق می‌گیرد که محصول خود را بنام خود در سامانه کشت قراردادی ثبت کند.

کد خبر 6097712

دیگر خبرها

  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • روزی که آلوز ستاره تراکتور نبود! (عکس)
  • راه اندازی دو مرکز خرید در کهگیلویه/مراکز خرید شبانه روزی است
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تزکیه و تعیلم اصلی‌ترین کار همه امامان
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • روزی به فرزندانم می‌گویم کنار کروس بازی کردم
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)