Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- هرچند در سایه شوم کرونا امسال محرم متفاوتی در قم برگزار می‌شود اما همه اقوام مختلفی که در قم ساکن هستند خود را ملزم به برگزاری مجالس امام حسین(ع) می‌دانند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، شهر مقدس قم را باید شهر 72 ملت دانست، شهری که به برکت بارگاه کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه(س) اقوام و نژادهای متنوعی با زبان‌های مختلفی در آن ساکن هستند؛ هرساله چند روز مانده به ماه محرم ماه حزن و اندوه اهل‌بیت(ع) شهر قم حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدن سبک‌های مختلف عزاداری، زبان‌های مختلف و رسوم متنوع در ماه محرم، قم را به یک حسینیه بزرگ و یا به عبارتی گنجینه‌ای از عزاداری‌های متنوع تبدیل کرده که در زیر بیرق امام حسین (ع) به ندای «هل من ناصر ینصرونی » او لبیک گفته و به زبان‌های مختلف بر مصیبت او و اهل‌بیتش عزاداری می‌کنند.

هرساله با آغاز محرم تکایا و مساجد و حسینیه‌های سرتاسر شهر قم سیاه‌پوش می‌شود، حال فرق ندارد تکیه یزدی‌های مقیم باشد، لرها، آذری‌زبانان، عرب‌زبان‌ها و یا افغانستانی‌های مقیم قم مهم عشق و ارادتی است که زیر این پرچم یک‌صدا ندای لبیک یا حسین (ع) را ندا می‌دهد.

هرساله آلاله‌ها و چهل‌چراغ‌های حسینیه کربلایی‌ها و یا مشق شمشیر نجفی‌ها؛ مشعل گردانی‌های آن‌ها و یا دسته پرجمعیت و هیئت چهل اختران شور حسینی را در شهر کریمه اهل‌بیت(س) دوچندان می‌کرد ولی در سایه شوم شیوع بیماری کرونا امسال باید محرم متفاوت‌تری احساس کرد محرمی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ اما کرونا نتوانست ارادت به اهل‌بیت (ع) را در دل‌ها سرد و یا عزای امام حسین (ع) را تعطیل کند.

چرخی در سطح شهر قم می‎زنم حال از گذر خان و تکیه‌های اطراف حرم مطهر گرفته تا باجک و نیروگاه و .... از تکیه ترک‌زبان‌ها و آذری‌ها گرفته تا یزدی‌ها و کربلایی‌های مقیم قم با مصاحبه‌های میدانی از پیر غلامان آن‌ها پی می‌برم امسال هم عاشقان حسینی آماده یک‌شور حسینی هستند اما همگی خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند.

عزا بلا را رفع می‌کند

به گذرخان از گذرهای قدیمی شهر قم وارد می‌شوم، این گذر در دل خود چندین حسینیه و خانه تاریخی را برای برگزاری سنت عزاداری برای امام حسین (ع) را جای‌داده است به یاد می‌آورم سال گذشته همین زمان برای گرفتن گزارشی از سنت و آیین‌های عزاداری حسینیه معروف نجفی‌ها به این مکان آمدم، چندین ایستگاه صلواتی در این مکان بیرون حسینیه برپا بود؛ ایستگاه چایی و قهوه عربی ولی امسال به خاطر شرایط موجود جای خود را به مواد ضدعفونی و دادن ماسک به عزاداران تغییر داده است.

از یکی از پیر غلامان معروف حسینیه باب گفت‌وگو را باز می‌کنم پیر غلامی که از 7 سالگی سعادت غلامی ارباب را گرفته نامش حیدر پرهیزگار است از او درباره آیین‌های معروف نجفی‌ها در محرم می‌پرسم می‌گوید: وقتی از سوی رژیم ظالم بعث به دلیل داشتن ریشه ایرانی و محب علی بودن از عراق به ایران رانده شدیم نخستین کار ما احداث یک حسینیه برای عزاداری بود؛ اکنون بیش از 50 سال از عمر این حسینیه می‌گذرد و فارس و عرب و ترک و همه زبانی در این حسینیه زیر بیرق اباعبدالله (ع) عزاداری می‌کنند.

به گفته وی، در شب‌های ششم، هفتم و هشتم ماه محرم مشعل‌هایی را روشن و در خیابان‌ها و میدان‌ها به‌ویژه مکان‌های مقدس می‌گردانند، آیین حجله گردانی قاسم بن الحسن (ع) و مشق شمشیر آیین‌های سنتی هستند که با وجود گذشت چندین سال دوری از شهر نجف هنوز نسل در نسل برگزار می‌شود در این شب‌ها از شب اول تا سیزده محرم چندین تن قیمه مخصوص نجفی توزیع می‌شود.

کرونا و عزاداری متفاوتی در قم

از این پیرغلام درباره عزاداری امسال و تفاوت آن با سال‌های گذشته می‌پرسم، از او درباره شیوه برپایی مراسم تاسوعا و عاشورا هم سؤال می‌کنم گریه می‌کند و درحالی‌که اشک در چشمان خود دارد عنوان می‌کند: ما دست کادر درمانی را می‌بوسیم و برای آن‌ها و همه بیماران دعا می‌کنیم  هرسال تاسوعا و عاشورا چندین تن قیمه امام حسین که به قیمه نجفی معروف است پخت کرده و توزیع می‌کردیم امسال به خاطر کرونا در زیرزمین این حسینیه بسته‌های معیشتی و ماسک و پد بهداشتی به مناطق کم برخوردار توزیع می‌کنیم.

استاندار بوشهر: مراسم عزاداری سنتی در استان بوشهر برگزار نمی‌شودامام جمعه همدان:مراسم عزاداری محرم باید مردم را نسبت به هدف امام حسین(ع) حساس کندمراسم عزاداری دهه اول محرم در حرم حضرت معصومه(س) به روایت تصاویر

این حسینیه و حال و هوای آن را پشت سر می‌گذارم به سمت یکی از کوچه‌های خیابان تاریخی آذر می‌روم یک تکیه ساده و بی‌آلایش حسینی توجه مرا به خود جلب می‌کند در یک کوچه تاریخی که تازه آب‌وجارو شده تعدادی بانوی افغانستانی با رعایت فاصله اجتماعی بر روی یک فرش ساده نشسته و با توجه به مداحی یک مداح اهل‌بیت(ع) به زبان پشتو اشک ماتم می‌ریزیند.

منتظر می‌شوم مداحی تمام شود باب گفت‌وگو را با یک بانوی افغانی باز می‌کنم او خود را فاطمه معرفی می‌کند از او درباره این نوع عزاداری می‌پرسم، بیان می‌کند: هرساله دهه اول محرم دریکی از خانه‌های این کوچه مراسم باشکوه خاصی برگزار می‌شد و از شب تاسوعا تا صبح روز عاشورا مراسم بود و بانوان هم گرداننده این مراسم بودند اما امسال با توجه به شرایط در کنار این خانه تعداد اندکی حضور دارند.

بیشتر هیئت‌های معروف شهر قم امسال با شرایط خاصی محرم و عزای امام حسین (ع) را برگزار می‌کنند، امسال نذر بیشتر هیئت‌های مذهبی به سمت دستگیری از نیازمندان، نذر ماسک و توزیع بسته‌های معیشتی و یا غذای تبرکی امام حسین(ع) به سمت محلات کم برخوردار هدایت شده است.

انتهای پیام/453/ ز

R7854/P/S6,62/CT6 بیشتر بخوانید... دعای ندبه محصول عزاداری بر سیدالشهداء را چگونه معرفی می‌کند؟ قم| نظر تخصصی حوزه سلامت معیار تصمیم‌گیری‌هاست/عزاداری سیدالشهداء یک مسئله اعتقادی و مردمی است مراسم عزاداری دهه اول محرم در حرم حضرت معصومه(س) به روایت تصاویر قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... دعای ندبه محصول عزاداری بر سیدالشهداء را چگونه معرفی می‌کند؟ قم| نظر تخصصی حوزه سلامت معیار تصمیم‌گیری‌هاست/عزاداری سیدالشهداء یک مسئله اعتقادی و مردمی است مراسم عزاداری دهه اول محرم در حرم حضرت معصومه(س) به روایت تصاویر پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ توضیحات بنیاد مستضعفان درباره اتفاقات روستای ابوالفضل اهواز ۲ تابستانِ بارانی در سیستان و بلوچستان/ احتمال سیلابی‌شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی وجود دارد ۳ گزارش| اعتراض متقاضیان طرح مسکن ملی؛ قیمت‌ها عادلانه نیست ۴ مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در ساخت پروژه ریلی رشت به آستارا / تجهیز کارگاه آغاز شد ۵ گزارش ویدئویی| طنین‌‌ ندای یا حسین(ع) در کوچه‌ها و محلات گیلان / اینجا محرم حال و هوای دیگری دارد ۶ گزارش|کمیابی قند در نصف‌جهان از شایعه تا واقعیت؛ افزایش چراغ خاموش نرخ قند در سایه نبود نظارت ۷ عرضه سهام «دارا دوم» در بورس / استراتژی تشکیل صف خرید موجب افزایش قیمت سهام شد ۸ هشداری که جدی گرفته نشد؛ احتمال افزایش چشمگیر بروز کرونا مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| فیبر نوری "هوایی" پدیده نادر خاص قصرقند / قطعی اینترنت و آنتن‌دهی همدم همیشگی ۱۸۰۰۰ نفر در «تلنگ» گزارش ویدئویی| طنین‌‌ ندای یا حسین(ع) در کوچه‌ها و محلات گیلان / اینجا محرم حال و هوای دیگری دارد تسنیم گزارش می‌دهد؛ پایان انتظار ۱۰ ساله ورزش بابلسر با افتتاح سالن ورزشی روستایی تقدیر عضو مجلس خبرگان رهبری از هیئت‌های مذهبی/ عزاداران جلوه‌های شور و شعور حسینی را به نمایش گذاشتند مهمترین اخبار تسنیم نمکی: کاش ابزاری فراتر از خواهش و التماس داشتم تا به دلیل ترددهای بی‌‌رویه مضطرب نمی‌‌شدم واکنش سخنگوی وزارت خارجه به خیال‌پردازی‌های پامپئو درباره بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران جان بولتون: دولت ترامپ با راه اندازی مکانیزم ماشه "احمق" به نظر می‌رسد آخرین آمار کرونا در ایران| فوت ۱۱۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته انجام پروازهای داخلی با تمام ظرفیت در شرایط کرونایی/ تب‌سنجی در فرودگاه‌ها لغو شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دهه اول محرم مراسم عزاداری حضرت معصومه س حال و هوای امام حسین زبان ها اهل بیت شهر قم حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۸۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه آبرسانی به شهر ارکواز ملکشاهی امسال تکمیل می شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدی ظهر دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل آبفای استان ایلام بیان کرد: یکی از مهمترین خدمات زیرساختی، زیرساخت‌های آب و فاضلاب است.

محمدی با تاکید بر اینکه به رغم تلاش‌های صورت گرفته، هنوز فاصله زیادی با ایده آل ها داریم، تصریح کرد: در حوزه زیرساختی و در بحث شبکه توزیع، دچار فرسودگی هستیم به گونه‌ای که علاوه بر پرت آب، خدمات رسانی را علی الخصوص در فصل گرما با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرعامل آبفای استان اظهار داشت: با پشتیبانی شرکت مهندسی آبفای کشور، حمایت‌های استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی بتوانیم مشکلات زیرساختی را مرتفع نماییم.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شرکت اشاره نمود و یادآور شد: پروژه‌ها و برنامه ریزی های خوبی در جهت خدمت رسانی هرچه بهتر، طراحی و در حال اجرا هستند که امیدواریم با تزریق به موقع اعتبارات بتوانیم شاهد افتتاح پیش از موعد آنها در راستای ارائه خدمات در خور هم استانی‌های گرامی باشیم.

وی در خصوص پروژه آبرسانی به شهر ارکواز ملکشاهی گفت: این پروژه با حدود ۱۱ سال قدمت هنوز به بهره برداری نرسیده هر چند اقدامات خوبی انجام شده است از جمله خطوط انتقال، برق رسانی و مخازن احداث شده و در این پروژه فقط احداث تصفیه خانه آب مانده است که با توجه به اینکه ابن پروژه مشکل اعتباری ندارد امسال شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.

مدیرعامل آبفای استان در خصوص پروژه‌های جهاد آبرسانی اظهار داشت: در سال جاری در قالب این پروژه، ۶۹ روستا تعریف شده که از این تعداد تاکنون ۴ روستا تکمیل و به بهره برداری رسیده است که با اجرای کامل این پروژه، مشکل کم آبی یا تنش آبی روستاها مرتفع خواهد شد.

محمدی، سقایی زائرین اباعبدالله را افتخار مردم استان برشمرد و تصریح کرد: در این خصوص نیازمند نگاه و اعتبارات ویژه هستیم چراکه فاضلاب شهرستان مهران جوابگوی جمعیت ۳۰۰ هزار نفری در روز نخواهد بود که برای تصفیه خانه فاضلاب مهران نیازمند بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی در خصوص زیرساخت‌های مسکن ملی گفت: اقدامات خاصی انجام شده اما به دلیل محدودیت منابع نیازمند اعتبارات ملی هستیم تا در اجرای این پروژه با مشکل مواجه نشویم.

در ابتدای این مراسم، محمدسبحان حسنی معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام گفت: کارهای خوبی در حوزه تامین آب صورت گرفته اما مشکلاتی در شبکه‌های فرسوده به ویژه در شهر ایلام وجود دارد که نیازمند تامین اعتبارات است.

همچنین قاسمی معاون بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: قبول مسئولیت در شرکت‌های آب و فاضلاب یک نوع ایثار است.

وی ادامه داد: موفقیت حاصل نمی‌شود جز با تلاش و کوشش و همکاری و همیاری همه نیروها که می‌طلبد اقداماتی از قبیل هوشمند سازی شبکه. کاهش آب بدون درامد در شهرها و مخصوصاً در روستاها، پهنه بندی و زون بندی، نشت یابی شبکه و فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب را سرلوحه برنامه‌های خود به عنوان مدیریت تقاضا قرار دهیم.

لازم به ذکر است پرویز ناصری مدیرعامل سابق آبفای استان در ابتدای این مراسم ضمن تبریک به محمدی، گزارشی از عملکرد دوره تصدی خود را ارائه کرد.

کد خبر 6092226

دیگر خبرها

  • گردهمایی بزرگ دختران دانشجو در قم برگزار می شود
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • مراسم بزرگداشت مرحومه خانم معصومه حائری ویژه خانم ها/ 5شنبه، حسینیه شماره2 جماران
  • پروژه آبرسانی به شهر ارکواز ملکشاهی امسال تکمیل می شود
  • دینامو بدون محرمی صدرنشین کرواسی شد