Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@22:08:05 GMT

رشد ۶۳ درصدی صادرات ایران به اوراسیا/ واردات ۱۵ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۱۸۰۷۴

رشد ۶۳ درصدی صادرات ایران به اوراسیا/ واردات ۱۵ درصد کاهش یافت

‍‍‍‍‍‍

رئیس سازمان توسعه تجارت از افزایش ۶۳ درصدی صادرات ایران به کشور‌های عضو مجمع اقتصادی اوراسیا خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید زادبوم گفت: از 5 آبان 98 تا آخر خرداد امسال, 383 میلیون دلار صادرات به اوراسیا داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن, 63 درصد رشد داشت ضمن اینکه واردات ما از اوراسیا که بیشتر کالا‌های اساسی است در این مدت یک میلیارد و 120 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل, 15 درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مجمع اقتصادی اوراسیا شامل 5 کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان است که این کشور‌ها با حجم مبادلات تجاری 900 میلیارد دلاری به ویژه در شرایط کنونی برای ما بسیار مهم هستند افزود: موافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا هم اکنون موقت است و ما این موافقنامه را با 860 قلم کالا به مدت یکسال اجرا می‌کنیم، اما از سال دوم یعنی 5 آبان 99 وارد مذاکرات برای تجارت آزاد می‌شویم.

زادبوم گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند اگر رقم واردات ما بیش از یک میلیارد دلار است یعنی ما به طرف مقابل تخفیف دادیم در حالیکه موافقنامه به دو شکل است یعنی برخی از اقلام را تخفیف گرفتیم و برخی از اقلام را طرف اوراسیایی تثبیت تعرفه کرده است لذا ما حدود 20 درصد اقلام را به طرف اوراسیایی تخفیف دادیم و حدود 80 درصد اقلامی است که تثبیت تعرفه شده است یعنی از سایر کشور‌ها هم با همین تعرفه می‌توانستیم وارد کنیم.

وی افزود: موافقنامه موقت تجارت آزاد نشان می‌دهد که ادامه کار ما برای تجارت آزاد بسیار مثبت است و فضا و ظرفیت خوبی در این باره وجود دارد، اما افزایش صادرات ما به اوراسیا با مشکلاتی هم مواجه است به طور نمونه زیرساخت‌های لجستیک، جاده ها، دروازه‌های مرزی، حمل و نقل و کشتیرانی ما به سمت روسیه و قزاقستان نیاز به توسعه دارد که اگر نتوانیم همزمان با افزایش تجارت با اوراسیا زیرساخت‌های لجستیک خود را تقویت کنیم این تخفیف در تعرفه‌ها فایده زیادی نخواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: موضوع دوم میان دو طرف ایرانی و اوراسیایی، تامین مالی است یعنی هم صادر کننده ایرانی و هم صادر کننده اوراسیایی باید بتوانند از خط‌های اعتباری خاصی برای توسعه تجارت استفاده کنند.

زادبوم گفت: موضوع سوم همسان سازی و انطباق استاندارد‌های ما و اوراسیا در بخش صنعتی و بخش قرنطینه گیاهی، حفظ نباتات و دامپزشکی است که با تشکیل کارگروهی در حال پیگیری است.

وی افزود: تیرماه گذشته کارگروه مشترک با وزیر تجارت اوراسیا برگزار و اتفاقات، دستاورد‌ها و مشکلات موافقنامه موقت تجارت آزاد را از 5 آبان سال گذشته تاکنون تحلیل و بررسی کردیم. تصمیم گرفتیم با بررسی این مشکلات قبل از آبان 99 برای موافقنامه تجارت آزاد آماده شویم که این مذاکرات بر اساس شیوه نامه میان ایران و مجمع اقتصادی اوراسیا حداکثر می‌تواند دو سال به طول بیانجامد.

زادبوم حجم تجارت کنونی ایران و مجمع اقتصادی اوراسیا را حدود 2/5 میلیارد دلار بیان کرد و گفت: پیش بینی ما این است اگر تجارت آزاد را با کشور‌های اوراسیا اجرایی کنیم حجم تجارت ما با اوراسیا می‌تواند به 4 برابر کنونی یعنی 10 میلیارد دلار در 4 تا 5 سال آینده افزایش یابد که البته بخش عمده‌ای از آن می‌تواند صادرات ما باشد ضمن اینکه واردات ما هم بیشتر کالا‌های اساسی است.

وی افزود: هدفگذاری برای افزایش مبادلات با اوراسیا یعنی افزایش مبادلات با کشور‌های همسایه,، زیرا سه کشور از 5 کشور اوراسیا با ایران همسایه هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در شرایط تحریمی تمرکز ما افزایش سهم تجارت با کشور‌های همسایه است ادامه داد: در سال 97 صادرات ما به کشور‌های همسایه‏، 54 درصد از کل صادرات و در سال 98 حدود 60 درصد بود که در سال 99 هدفگذاری کردیم تا این میزان به 71 درصد برسد که اگر این روند ادامه یابد با توجه به نزدیکی مردمان این کشور‌ها به همدیگر و وجود مرز‌های زمینی و آبی این موضوع می‌تواند بسیاری از نقشه‌های تحریمی را نقش بر آب کند.

زادبوم گفت: بیشترین اقلامی که در آن رشد صادرات به اوراسیا داشتیم محصولات کشاورزی بود به طور نمونه در 8 ماه گذشته حدود 83 میلیون دلار سیب درختی به محدوده اوراسیا صادر کردیم ضمن اینکه پسته، کیوی، کشمش، فلفل فرنگی، خیار، خرما، کاهو، گل کلم و فرش عمده کالا‌های صادراتی به اوراسیا بود.

وی افزود: این در شرایطی است که از 15 اسفند سال گذشته تا آخر اردیبهشت امسال بیش از 20 مرز زمینی ما به علت کرونا بسته بود و این میزان صادرات فقط از طریق مرز‌های دریایی به اوراسیا اتفاق افتاد ضمن اینکه صنایع غذایی به ویژه صنایع کنسروی و صنایع حلال، بیشترین رشد صادراتی به اوراسیا را داشت. 

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,78/CT12 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ هشدار درباره شوک جدید ارزی و افزایش شدید تورم با تک نرخی شدن ارز ۲ رویترز: کشتی ایرانی ۱۴۰۰۰ تن آلومینا در ونزوئلا بارگیری کرد ۳ جزئیات طرح گشایش اقتصادی مجلس/قادری: طرح دولت درآمدهای نفتی دولت آینده را پیشخور می‌کند ۴ عرضه ۵ محصول ایران‌خودرو در طرح پیش فروش شهریور+اسامی خودروها و شرایط ثبت‌نام ۵ چرا "ترک فعل" زنگنه و آخوندی باید پیگرد قضایی شود؟ ۶ توضیحات بنیاد مستضعفان درباره اتفاقات روستای ابوالفضل اهواز ۷ قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۶/۰۷ ۸ قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۶/۰۶؛آخرین قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شد مهمترین اخبار اقتصادی جزئیات طرح گشایش اقتصادی مجلس/قادری: طرح دولت درآمدهای نفتی دولت آینده را پیشخور می‌کند هشدار درباره شوک جدید ارزی و افزایش شدید تورم با تک نرخی شدن ارز «معجزه آبخیزداری»| ارزانترین و موثرترین راه‌حل مشکل کم‌آبی سیستان و بلوچستان چیست؟ تدوین لایحه جدید برای قانون جامع آب/ ایران در ۴دهه اخیر کار بزرگی در بخش تولید مواد غذایی انجام داده است مهمترین اخبار تسنیم نمکی: کاش ابزاری فراتر از خواهش و التماس داشتم تا به دلیل ترددهای بی‌‌رویه مضطرب نمی‌‌شدم واکنش سخنگوی وزارت خارجه به خیال‌پردازی‌های پامپئو درباره بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران جان بولتون: دولت ترامپ با راه اندازی مکانیزم ماشه "احمق" به نظر می‌رسد آخرین آمار کرونا در ایران| فوت ۱۱۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته انجام پروازهای داخلی با تمام ظرفیت در شرایط کرونایی/ تب‌سنجی در فرودگاه‌ها لغو شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجمع اقتصادی اوراسیا میلیارد دلار توسعه تجارت تجارت آزاد کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۸۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد کانادا غافلگیر شد

کانادا با کاهش صادرات طلا در ماه مارس، با کسری تجاری غافلگیرکننده مواجه شد و این انتظارات را تقویت کرده است که بانک مرکزی کانادا دلایل بیشتری برای کاهش هزینه‌های استقراض در ماه ژوئن داشته باشد.

به گزارش ایسنا، داده‌ها نشان داد که کانادا در ماه مارس کسری تجاری غیرمنتظره‌ای به میزان ۲.۲۸ میلیارد دلار کانادا (۱.۶۶ میلیارد دلار) ثبت کرد که بزرگترین کسری در ۹ ماه گذشته بود، زیرا صادرات سریع‌تر از واردات کاهش یافت.

اداره آمار کانادا اعلام کرد که کل صادرات در ماه مارس ۵.۳ درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش صادرات طلای خام از بالاترین رکورد در ماه فوریه بود، در حالی که واردات ۱.۲ درصد کاهش یافت که به دلیل تجهیزات الکترونیکی و سنگ‌های فلزی و مواد معدنی غیرفلزی بود.

تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز مازاد تجاری ۱.۵۰ میلیارد دلار کانادا را در ماه پیش‌بینی کرده بودند. داده‌ها نشان داد که اقتصاد کانادا پس از رشد کمتر از حد انتظار در فوریه، احتمالاً در ماه مارس متوقف شده است که نشانه‌ای از کاهش سرعت است که انتظارات را تقویت می‌کند که بانک کانادا دلیل بیشتری برای کاهش هزینه‌های استقراض در ژوئن داشته باشد.

بانک کانادا از جولای گذشته نرخ بهره را نزدیک به بالاترین حد در ۲۳ سال گذشته یعنی پنج درصد نگه داشته است، اما انتظار می‌رود که اولین کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره به دلیل کاهش تورم نزدیک شود.

کاهش صادرات در ماه مارس با کاهش در ۹ بخش از ۱۱ محصول صادراتی، به سریع‌ترین نرخ از فوریه ۲۰۲۳ رسیده است. صادرات محصولات معدنی فلزی و غیرفلزی که شامل زیرشاخه طلا می شود، در ماه مارس ۱۷.۴ درصد کاهش یافت. نفت خام پنجمین کاهش خود را در شش ماه گذشته به ثبت رساند و به کاهش صادرات محصولات انرژی در ماه مارس کمک کرد.

کاهش واردات نیز گسترده بود و هفت بخش از ۱۱ محصول کاهش را ثبت کردند. اداره آمار کانادا عنوان کرد که واردات تجهیزات و قطعات الکترونیکی و الکتریکی در ماه مارس ۸.۱ درصد کاهش یافت، در حالی که سنگ‌های فلزی و مواد معدنی غیرفلزی با ۲۹.۲ درصد کاهش به ۱.۳ میلیارد دلار در ماه مارس رسید که پایین‌ترین میزان از سپتامبر ۲۰۲۱ است.

طبق گزارش رویترز، از نظر حجمی، کل صادرات در ماه مارس ۴.۷ درصد کاهش یافت، در حالی که کل واردات ۱.۲ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • اقتصاد کانادا غافلگیر شد
  • واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا