Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که مرکز پژوهشهای مجلس تاکید کرده میانگین نرخ رشد ۸ سال اخیر صفر درصد بوده است، سازمان برنامه معتقد است، طی دوره ۱۳۹۱-۱۳۹۸رشد سالانه تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۰.۶درصد بوده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا  مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی مبنی بر اینکه  متوسط نرخ رشد اقتصادی از سال 1391 تا سال 1398 صفر درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا سازمان برنامه و بودجه معتقد است، دولت طی 2 سال اخیر با حوادث غیرمترقبه زیادی مانند سیل و زلزله و اخیراً اپیدمی کرونا که از لحاظ حجم و میزان خسارات بسیار گسترده بود نیز مواجه بوده است و ناگزیر به تامین منابع مالی برای جبران خسارات وارده به مردم و تاسیسات زیربنایی نیز شده‌است. یکی از دغدغه‌های همیشگی دولت، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کاهش فقر مطلق است. به این صورت که منابع لازم برای حذف فقر مطلق و کمک به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی را افزایش داد. فلذا منابع کاهش فقر مطلق که 4 سال قبل صفر بود به مرور افزایش پیدا کرد؛ به‌نحوی‌که این منابع در سال جاری حدود 10 هزار میلیارد تومان دیده شده است. آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها و نوسانات اقتصادی می‌طلبید دولت، حمایت‌های مالی و معیشتی خود را در وسعت گسترده‌تری به جامعه ارائه کند.

دولت سعی نمود علی‌رغم محدودیت‌های مالی نسبت به این موضوع غفلت نورزد. تخصیص 60.8 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی در سال 1398 ازجمله اقدامات مهم دولت بود. با هدف استمرار فعالیت‌های عمرانی و تأمین زیرساخت‌ها در سال جاری برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 67 هزار میلیارد تومان منظور شده است. با اولویت‌بندی طرح‌ها سعی شد با اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، هر چه سریع‌تر خدمات حاصل از این طرح‌ها به مردم تقدیم شود.

در نتیجه اقدامات فوق، تولید غیرنفتی کشور در سال 1398بهبود یافت و مطابق آمار بانک مرکزی از منفی 18 درصد در سال 1397 به 1٫1 درصد افزایش یافت. آمارهای مرکز آمار نیز کاهش شدت منفی بودن تولید غیرنفتی در سال 1398 نسبت به سال 1397 را نشان می‌دهد.

تولید غیرنفتی مرکز آمار در سال 1397 منفی 3/1 درصد بود که در سال 1398به منفی6/0 درصد کاهش یافته است. علی‌رغم مشکلات و تبعات ناشی از تحریم‌ها، دولت توانسته است نرخ بیکاری را کنترل کند و 430 هزار اشتغال جدید در سال 1398 ایجاد کند. 

 باوجود تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های 1391 و1392 سپس اعلام تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا از سال 1397، به استناد آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، طی دوره 1391-1398رشد سالانه تولید ناخالص داخلی بالغ بر 0.6درصد بوده است. مرکز آمار ایران مثبت بودن رشد اقتصادی را تایید و حتی بالاتر از ارقام بانک مرکزی اعلام کرده است. نکته قابل‌توجه بالا بودن رشد اقتصاد غیرنفتی است که توسط هر دو نهاد آماری کشور تایید شده است. انتظار می‌رود عملکرد اقتصاد کشور با توجه به واقعیت و شرایط موجود کشور مورد نقد و تحلیل قرار گیرد و نمی‌توان صرفاً با بیان اهداف کمی توسعه، بدون توجه به این‌که آیا الزامات مورد نظر برنامه محقق شده است یا نه؛ قضاوت کرد.

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77/CT4 واژه های کاربردی مرتبط رشد اقتصادی بیشتر بخوانید... عضو کمیته صنایع مجلس:‌ آماده کردن زیرساخت‌ها حداقل‌ترین کار برای رشد اقتصادی است رئیس مرکز آمار: اشتغال و رشد اقتصادی رابطه یک به یک ندارند قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... عضو کمیته صنایع مجلس:‌ آماده کردن زیرساخت‌ها حداقل‌ترین کار برای رشد اقتصادی است رئیس مرکز آمار: اشتغال و رشد اقتصادی رابطه یک به یک ندارند واژه های کاربردی مرتبط رشد اقتصادی پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ هشدار درباره شوک جدید ارزی و افزایش شدید تورم با تک نرخی شدن ارز ۲ رویترز: کشتی ایرانی ۱۴۰۰۰ تن آلومینا در ونزوئلا بارگیری کرد ۳ جزئیات طرح گشایش اقتصادی مجلس/قادری: طرح دولت درآمدهای نفتی دولت آینده را پیشخور می‌کند ۴ عرضه ۵ محصول ایران‌خودرو در طرح پیش فروش شهریور+اسامی خودروها و شرایط ثبت‌نام ۵ قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۶/۰۷ ۶ چرا "ترک فعل" زنگنه و آخوندی باید پیگرد قضایی شود؟ ۷ قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۶/۰۶| قیمت طلا کاهش یافت ۸ قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۶/۰۶؛آخرین قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شد مهمترین اخبار اقتصادی جزئیات طرح گشایش اقتصادی مجلس/قادری: طرح دولت درآمدهای نفتی دولت آینده را پیشخور می‌کند هشدار درباره شوک جدید ارزی و افزایش شدید تورم با تک نرخی شدن ارز «معجزه آبخیزداری»| ارزانترین و موثرترین راه‌حل مشکل کم‌آبی سیستان و بلوچستان چیست؟ تدوین لایحه جدید برای قانون جامع آب/ ایران در ۴دهه اخیر کار بزرگی در بخش تولید مواد غذایی انجام داده است مهمترین اخبار تسنیم نمکی: کاش ابزاری فراتر از خواهش و التماس داشتم تا به دلیل ترددهای بی‌‌رویه مضطرب نمی‌‌شدم روضه‌خوانی رهبر انقلاب برای حضرت علی‌اکبر(ع) دستور رئیس جمهور به "آذر جهرمی" برای تحویل سیم‌کارت دانش آموزی گفتگو|ایزدی: آمریکا در سیاست خارجی پایبند به قانون جنگل است/ ادعای پمپئو کاملاً بی اساس است واکنش سخنگوی وزارت خارجه به خیال‌پردازی‌های پامپئو درباره بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رشد اقتصادی رشد اقتصادی درصد بوده رشد اقتصادی مرکز آمار سال 1398 نرخ رشد طرح ها سال 1397

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۸۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم

حسن روحانی اظهار داشت: آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم.

به گزارش سایت حسن روحانی، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با یادآوری وعده‌های مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راه‌اندازی سریع همه کارگاه‌های تعطیل‌شده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم.

وی گفت: «در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده در حالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود، اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تک‌رقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سال‌هایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم، اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.»

دیگر خبرها

  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • خلجی: بانی اصلی تورم ۶۰ درصدی مدعی تورم شده است
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • غزه در دویست و نهمین روز جنگ؛ ۳۴۵۹۶ شهید، تخریب ۹۵ درصد تاسیسات و فقر ۹۰ درصدی
  • رشد نرخ فقر در غزه به ۹۰ درصد | خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ غزه
  • افزایش ۴ درصدی ترددها در جاده های کرمان
  • افزایش نرخ فقر در غزه به ۹۰ درصد/ خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ غزه
  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد
  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها