Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

تخت‌های بیمارستانی بخش کرونا در حال تکمیل شدن است

جلیل کوهپایه‌زاده اصل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه مقابله با بیماری کرونا اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از نظر دارو و تجهیزات حفاظتی دچار مشکل یا کمبود خاصی نیست، اما به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی توسط برخی و انجام رفتار‌های پرخطر نظیر سفر‌های غیر ضروری در ایام تعطیلات تخت‌های بیمارستانی در حال تکمیل شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه بعد از ۶ ماه مقابله با بیماری کرونا کادر درمان خسته و فرسوده شده است، افزود: ما باید برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سطح استان تهران فکری اساسی کنیم و برنامه دقیقی داشته باشیم تا به دلیل تراکم دانش آموزان و دانشجویان مسئله‌ای در زمینه انتقال ویروس کرونا به وجود نیاید.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: متاسفانه در حوزه بهداشت وضعیت استان تهران اصلا مناسب نیست علاوه بر آن امکانات بهداشتی در برخی از شهرستان‌های استان هم وضعیت خوبی ندارد.

کوهپایه زاده تاکید کرد: برای سال تحصیلی جدید باید ما به سمت آموزش مجازی برویم، کلاس‌ها باید به صورت الکترونیکی برگزار شود و معتقدم که آموزش الکترونیکی می‌تواند باعث رعایت دقیق فاصله گذاری اجتماعی شود و از هر گونه تجمع محصلان در کلاس‌های درس جلوگیری کند.

برای حمایت از کادر درمان مردم به سفر نروند

علیرضا رئیسی معاون بهداشت  وزارت بهداشت درباره وضعیت استان بوشهر اظهار کرد: جلسه ستاد استانی با حضور استاندار و اعضا ستاد برگزار شد، در این جلسه تصمیمات خوبی گرفته شد. با توجه به روند بیماری که در بوشهر وجود دارد این استان در وضعیت قرمز بوده و در حالت هشدار قرار داشته است.

او افزود: بعد از تصمیمات خوبی که در ستاد گرفته شد، به ویژه با تاکیدی که بر روی اجرای رعایت پروتکل‌ها بود، در حال حاضر استان بوشهر به وضعیت ثبات رسیده است، اما به این معنی نیست که وضعیت خوب شده است.

رئیسی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که می‌تواند موجب موفقیت و کاهش بیماری شود، رعایت پروتکل‌ها از طرف مردم استان بوشهر است، با گزارشی که امروز داده شد میزان رعایت پروتکل‌ها به طرز قابل قبولی در حال افرایش است و باید این روند ادامه پیدا کند تا بتواند در کنترل و پیشگیری بیماری موثر باشد.

افتتاح دو کارخانه جدید داروسازی در هفته آینده

محمد رضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت: زادروز محمد زکریای رازی روز داروسازی نامگذاری شده است خدمات داروسازان را هم در بخش خدمت و داروخانه‌ها و هم در صنعت داروسازی شاهد هستیم. حتی در ایام تعطیل نوروز همکاران داروساز سر کار بودند و خدمات لازم را قطع نکردند . در این ایام با اینکه هنوز داروی قطعی برای درمان کرونا در دنیا معرفی نشده است، اما هر دارویی که برای درمان این بیماری موثر بوده در فاصله کوتاهی در کشور تولید شده است و حتی مواد اولیه آن‌ها نیز در کشور تولید شده است.

او ادامه داد: در کشور ما با تلاش‌های انجام شده در سال‌های بعد از انقلاب ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در گروه‌های مختلف تولید می‌شود. بسیاری از اقلام با تکنولوژی بالا را از رادیودارو‌ها گرفته تا نانودارو‌ها و دارو‌های بایوتکنولوژی در کشور تولید می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان زیادی در کشور در حوزه داروسازی فعالیت می‌کنند، افزود: مدعی هستیم هر داروی جدیدی که در دنیا معرفی شود داروسازان کشور می‌توانند طی دو سال آن را تولید کنند.

او اظهار کرد: اینکه همیشه گفته می‌شود ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز در کشور تولید می‌شود و سه درصد تولید نمی‌شود به این دلیل است که سه درصد امروز با سه درصد چند سال پیش فرق می‌کنند و این سه درصدی‌ها همیشه دارو‌های جدیدی هستند که وارد فهرست دارویی کشور شده اند و برای تولید آن‌ها نیازمند زمان هستیم.

شانه ساز بیان کرد: خیلی از دارو‌هایی که در ۵ سال گذشته وارد می‌کردیم هم اکنون به تولید خودمان تبدیل شده و در مواردی اقدام به صادرات این دارو‌ها می‌کنیم. متوسط سن جوانان ما که در شرکت‌های دانش بنیان تولید دارو فعالیت می‌کنند زیر ۳۵ است که نوید یک نسل رو به رشد و آینده دار در حوزه دارو سازی را می‌دهد.

سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت گفت: در این مورد عدد قطعی نمی‌توانیم بگوییم چراکه تعداد قابل توجهی از افراد که ویروس وارد بدن‌ها می‌شود ممکن است بی علامت باشند و گاهی مطالعات نشان می‌دهد تا ۳۰ درصد افراد واکنش دفاعی اولیه را هم را نداشته باشند.

حقدوست اظهار کرد: در صد قابل ملاحظه‌ای از بیماران کرونایی علائم سطحی و کوتاه دارند و درصدی از آن‌ها بیماران سرپایی هستند، در نتیجه از اینکه ویروس وارد بدن چند نفر شده است اطلاعاتی نداریم و فقط از طریق مدل ریاضی برآورد انجام می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شروع پاندمی کرونا به اوایل دی برمی‌گردد، گفت: برآورد‌ها با توجه به بررسی‌های مولکولار اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که از آبان ماه این ویروس در کشور‌های مختلف وجود داشته است، اما هنوز متقن نیست.

حقدوست اظهار کرد:  سعی داریم براساس مصوبه ستاد کرونا ۱۵ شهریور آغاز آموزش رسمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باشد و با همان شیوه ترم قبل یعنی مجازی پیش برویم. در مواردی آموزش تلفیقی خواهیم داشت. البته با توجه به شرایط فعلی و اعلام نتایج کنکور، عمده ورودی جدید از کنکور به بهمن ماه منتقل می‌شود و تلاش می‌کنیم دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی زودتر فارغ التحصیل شوند و به نوعی به خلوت شدن دانشکده‌ها کمک شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره نحوه مواجهه با بیماری کرونا در ایام پاییز گفت: ویروس کرونا خیلی خطرناک است و باید به آن توجه داشته باشیم و عوارض اجتماعی را هم در نظر بگیریم، پیش بینی بنده این است که کرونا می‌تواند از بیماری خیلی خفیف تا شدید وارد شود و ما در این شرایط یک وظیفه داریم که آن هم جلوگیری از سفر، ماسک زدن و پرهیز از اجتماعات است.

اضافه شدن بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی به کشور

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموش پزشکی  اظهار کرد: هرچه داریم از تربیتی است که از امام حسین (ع) یاد گرفته‌ایم و به قول سردار سلیمانی ما ملت امام حسین هستیم که شهادت، افتخار بزرگی برای ما است.

او افزود: تعداد تخت‌های بیمارستانی و زیرساخت‌ها بهبود پیدا کرده و ماندگاری طبیب در مناطق کم برخوردار افزایش داشته است. در بحث مقابله با کرونا در اوج تحریم‌ها همکارانم در سراسر ایران یک حماسه بزرگ خلق کردند و من به این عزیزان افتخار می‌کنم.

نمکی بیان کرد: همکارانم کار‌های بزرگی در زمینه مقابله با کرونا انجام دادند که تاریخ این اقدامات را ثبت خواهد کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: امسال با همت همکارانم شاهد پربارترین سال بعد از انقلاب در توسعه زیر ساخت‌ها بودیم. در سال جاری ده هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی و ۲ هزار تخت آی سی یو به نظام سلامت اضافه می َشود که بیشتر در مناطق کم برخوردار است.

او افزود: پزشک خانواده، سیستم ارجاع و ما در هفته آینده سلامت دیجیتال را رقم می‌زنیم. تاکنون ۴۰۰ مرکز بهداشت عشایری را راه اندازی کرده‌ایم.

نمکی ادامه داد: امسال بیشترین مجوز جذب نیروی انسانی بعد از انقلاب را خواهیم داشت.

امکان ویزیت از راه دور برای بیماران در مناطق کم برخوردار

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت  اظهار کرد: بعد از گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا در کشور، به رغم تلخی‌هایی که در از دست دادن بیماران و کادر درمان داشته‌ایم، توانسته‌ایم زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء خدمات به مردم را فراهم کنیم. با همکاری شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌ایم در این مدت ۱۵۰۰ تخت ویژه بیماران مبتلا به کرونا با تجهیزات دستگاه تنفس مصنوعی را راه اندازی کنیم و سایر خدمات تشخیصی را توسعه دهیم.

او بیان کرد: همزمانی کرونا و آنفلوآنزا در فصل پاییز و زمستان سال جاری بسیار دشوار و نگران کننده است. به همین منظور مقرر شده تا پایان سال، ۱۴ هزار تخت بیمارستانی فراهم شود تا در این دو فصل با مشکل کمبود تخت بیمارستانی مواجه نشویم.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به همکاری ستاد اجرایی فرمان امام در راه اندازی خدمات کلینیک‌های مجازی در کشور گفت: امکان ویزیت از راه دور برای بیماران در مناطق کم برخوردار فراهم شده است. همچنین برای بعضی از مشاوره‌های تخصصی پزشکی و درمانی در بیمارستان‌های کوچک، این امکان به صورت از راه دور فراهم شده است.

جان بابایی افزود: پاسخ دهی سریع به خدمات رادیولوژی، سی تی اسکن و ام آر آی، برای مناطق محروم، از دیگر اقدامات راه اندازی تله مدیسین است.

قیمت اکتمرا ایرانی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد

حیدر محمدی مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و با بیان اینکه قیمت اکتمرای ایرانی مشخص شد، گفت: ارزانترین اکتمرا یا توسیلیزومب در دنیا ۵۴۰ یورو قیمت دارد و ما در سازمان غذا و دارو اکتمرا ایرانی را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت گذاری کردیم.

محمدی با اشاره به توزیع اکتمرا ایرانی در بیمارستان‌ها بیان کرد: توزیع اکتمرای ایرانی از پنج شنبه هفته قبل در بیمارستان‌ها آغاز شده است و توزیع آن در بیمارستان‌ها ادامه دارد.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره صادرات اکتمرا بیان کرد: ظرفیت تولید در حال افزایش است و ما تا زمانی که نیاز داخل کشور تامین نشود اجازه صادرات نمی‌دهیم.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به توزیع محموله‌های بعدی رمدسیویر ایرانی در بیمارستان‌ها تصریح کرد: توزیع ۳۰ هزار عدد رمدسیویر از پنج شنبه هفته قبل آغاز شده است همچنین ۵۰ هزار عدد رمدسیویر هم از امروز در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.

محمدی با اشاره به قیمت داروی رمدسیویر برای درمان بیماران مبتلا به کرونا توضیح داد: قیمت داروی رمدسیویر وارداتی بین یک میلیون ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزار است.

محرم از سفر به زادگاه و شهر‌های زیارتی خودداری کنید

 ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: بعد از کنکور سراسری حجم سفر‌ها و دور همی‌ها ممکن است افزایش پیدا کند. از عزیزان می‌خواهیم صبوری کنند و بدانند که این قبیل اقدامات موجب شیوع بیشتر بیماری کرونا می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ذات مردم ما با مراسم‌ عزاداری عجین شده است و همه ایرانیان از اهل تشییع گرفته تا اهل سنت و اقلیت‌های مذهبی با مراسم‌ عزاداری این ماه خو گرفته اند، مقام معظم رهبری، مراجع تقلید ایران، مراجع مستقر در نجف و حتی سید حسن نصرالله صریح اعلام کرده اند که عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی خلاف شرع است.

حریرچی ادامه داد: بسیاری از مردم ایران در دهه اول محرم به زادگاه خود سفر می‌کنند، درخواست داریم افراد از سفر به زادگاه خود و اماکن زیارتی خودداری کنند و به حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا (ع) اعلام کرده ایم که برگزاری مراسم ممنوع است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نگرانی ما از مناطق سفید و کم شیوع است، بیان کرد: در این مناطق ویروس کرونا کمتر وارد شده است و مردم ساکن در این مناطق، دانش آموزان و کنکوری‌ها که مدت‌ها در قرنطینه بودند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند.

حریرچی تاکید کرد: مهم‌ترین نکته استفاده از ماسک است و از مردم می‌خواهیم نکات بهداشتی را رعایت کنند، این ویروس مغز ندارد، اما خیلی پیچیده عمل می‌کند و رمز موفقیت آن تجمع افراد است. مسافرت، تجمع‌ خانوادگی در کنار دریا، تجمع در مسیر جاده چالوس، پاساژ گردی، مراسم عزاداری بدون رعایت بهداشت، جشن حافظ و به طور کلی هر نوع تجمعی آلودگی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا در ایران وزارت بهداشت مناطق کم برخوردار سازمان غذا و دارو بیمارستان ها تخت بیمارستانی کشور تولید وزارت بهداشت بیماری کرونا ویروس کرونا راه اندازی علوم پزشکی راه دور یک میلیون هزار تخت دارو ها سه درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۹۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حیات طیبه در خودنمایی نسیت، بلکه در اخلاص و پاکی است

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان شهر اصفهان گفت: حیات طیبه، پاک و مطهر در خودنمایی نیست بلکه در اخلاص و پاکی است، اگر برای خدا کار کرده و دنبال مقام نباشیم، اتفافات بزرگی ابتدا برای خودمان خواهد افتاد، سپس شاهد اثرگذاری آن خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجید نادرالاصلی امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در مراسم آئین تکریم و معارفه چند تن از مدیران شهرداری اظهار کرد: زودتر از آن که فکر کنیم دیر می‌شود، سرلوحه و جلودار ابراز رضایتمندی مردم مدیریت شهری است که با تمام ارکان زندگی مردم سروکار دارد.

وی با اشاره به اهمیت اخلاص در خدمت‌رسانی مدیران افزود: اخلاص خون شهید زاهدی کاری کرد که پس از آن عملیاتی انجام شد و دنیا را مبهوت خود کرد، عملیاتی که زودتر اطلاع‌رسانی شد، اما آسیب جدی وارد کرد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان شهر اصفهان با بیان اینکه حیات طیبه، پاک و مطهر در خودنمایی نیست بلکه در اخلاص و پاکی است، گفت: اگر برای خدا کار کرده و دنبال مقام نباشیم اتفاقات بزرگی ابتدا برای خودمان خواهد افتاد، سپس شاهد اثرگذاری آن خواهیم بود.

نادرالاصلی با تاکید بر اهمیت امیدآفرینی در جامعه، تصریح کرد: کارهای خوب را خوب انجام دهید و خوب به مردم نشان دهید، به خاطر خدا تبلیغ کنید، امروز افتخار می‌کنیم که عملیات پروژه مترو با تمام قصه‌ها با چندین میلیارد بودجه در این دوره پیگیری شد.

وی با بیان اینکه توقع داریم تا مردم که به‌عنوان صاحب و ارباب ما هستند دیده شوند، ادامه داد: این اقدام به دست مدیران در حوزه مناطق کم‌برخوردار و سایر حوزه‌ها و دستگاه‌ها می‌تواند خود را نشان دهد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان شهر اصفهان با بیان اینکه حدود سه سال گذشته مجموعه مدیریت شهری اتفاقات خوبی رقم زد، اما مردم ما بیشتر از این حق دارند، گفت: به‌عنوان کسانی که می‌توانیم امیدآفرین برای مردم باشیم وظیفه سختی داریم، خداوند به شما مدال افتخار داده است و حتماً رضایت خدا را به همراه دارد، اما باید تلاش بیشتری انجام شود.

کد خبر 747909

دیگر خبرها

  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • شرایط وخیم بیماران بیمارستان کمال عدوان غزه
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • حیات طیبه در خودنمایی نسیت، بلکه در اخلاص و پاکی است
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان