Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن شاهمحمدی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز با بیان این که یکی از مکان های مذهبی، تاریخی و باستانی شهر کرج تکیه اعظم کلاک است، گفت: این مکان محلی مقدس برای مردم این منطقه، شهرستان کرج و استان البرز است که تاریخ آن به دوره قبل و بعد از اسلام باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این مکان باستانی و تاریخی زمانی یکی از معابد و پرستشگاه های مهرپرستی و زمانی آتشکده معروفی بوده است.

بیشتر بخوانید

گویش البرزی، با تاریخچه ای به بلندای تاریخ ایران توتک، سوغات ناشناخته البرز/ مسیر تلخ ثبت‌ملی سوغات شیرین حکایت عجیب گورستان رزکان‌نو کرج/ اشیای چندهزارساله راز فرهنگ هزاره اول را بر ملا کرد

شاهمحمدی با بیان این که در کتاب اوستا، اولین کتاب ما ایرانیان آمده است که کلاک زادگاه زرشت و نیاکانش است، گفت: بعد از ظهور دین مبین اسلام و استقبال مردم ایران از آن و رسمی شدن مذهب شیعه در دوران صفویه، از این مکان برای برپایی مراسم عزاداری ائمه اطهار(ع) و اجرای تعزیه واقعه کربلا استفاده می شده است.

او افزود: این مکان در بالاترین سطح روستا و در وسط آبادی و در کنار مکان مقدس دیگری به نام امامزاده تقی علیه السلام و در کنار چشمه ای با آب گوارا به نام چشمه عبدالله خان و همچنین کنار یکی از آثار تاریخی منطقه به نام قلعه دختر که از دژهای دیده بانی و دفاع این دیار بوده قرار دارد که مجموعه‌ای تاریخی و گردشگری را به وجود آورده است.

این البرز پژوه گفت: مراسم تعزیه خوانی سنتی کلاک که از تقدس خاصی برای اهالی آن برخوردار است نسل به نسل توسط اهالی خوش ذوق و متدین کلاک در مکان تاریخی تکیه اعظم و در ایام محرم و صفر برگزار شده است اما متاسفانه در سال‌های اخیر به علت فرسودگی بنای این تکیه و احتمال ایجاد حادثه برای عزاداران، بنای قدیمی تکیه تخریب و بنای جدید با اصول مهندسی ایرانی-اسلامی در همان مکان ساخته شده است.

او افزود: تعزیه سنتی کلاک در تاریخ یکم شهریورماه ۱۳۹۶، با شماره ۱۴۴۲ به ثبت میراث ناملموس در فهرست آثار ملی رسیده است.

انتهای پیام/د.خ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تعزیه خوانی آثار ملی آثار باستانی البرز شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۱۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست

صدیف بدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تبریک روز جهانی کارگر اظهار کرد: مقام معظم رهبری با انتخاب عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» برای سال جدید نقشه راه توسعه کشور را برای یک سال آینده ترسیم کردند که مهمترین ضلع تحقق این شعار نیروی کارگران است.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی حاصل از فروش بیشتر نفت برای توسعه کشور چاره کار نیست، خاطرنشان کرد: با سازماندهی تولید در کشور و برداشتن گام های اساسی در این زمینه می توان عرصه را بر فعالیت های مولد اقتصادی باز کرده و زمینه رشد و توسعه را فراهم آورد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیل در روند تولید باید همراه با بها دادن به نیروی کار و قشر کارگران باشد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۵ هزار نفر نیروی کار بیمه شده اجباری در واحدهای تولیدی اردبیل مشغول به کار هستند که باید تلاش کنیم با رونق دادن به بخش تولید این میزان را افزایش دهیم.

بدری توسعه مبتنی بر تولید پایدار را یادآور شد و بیان کرد: کارگران سختکوشی که در جبهه خودکفایی کشور تلاش می کنند باید مولفه جهش تولید را با کارآمدی بیشتر هدفگذاری کنند تا زمینه توسعه روزافزون فراهم آید.

وی جامعه کار و کارگری را شریف ترین جامعه در روند بهبود اقتصاد کشور نام برد و گفت: امروزه یکی از پیش زمینه‌های توسعه پایدار تمرکز بر تولید است که ضروری است تا با محوریت واحدهای تولیدی و ارتقای زیرساخت‌های اشتغال زمینه پیشرفت اقتصادی و افزایش ثروت مردم منطقه را فراهم آوریم.

کد خبر 6094572

دیگر خبرها

  • (ویدئو) توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست
  • تکیه خاتون‌آبادی، محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • حکایت تسنیم از دانش‌آموزانی که رنج علم دارند + فیلم
  • تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • ترافیک سنگین صبحگاهی در آزاد راه کرج تهران