Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:04:23 GMT

نمادسازی محرم با آیین عزاداری شمع پایلاما

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۲۷۴۶

نمادسازی محرم با آیین عزاداری شمع پایلاما

به گزارش ایرنا، آیین‌های عزاداری ماه محرم همه‌ساله در تبریز و آذربایجان شرقی با شور و شوق خاص مردم برگزار می‌شود و عاشقان آن حضرت، ارادت و تجدید میثاق خود را مستحکم‌تر می‌کنند؛ امسال نیز در شرایط کرونایی، عزاداران حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی، عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبریز، خاستگاه تشیع و مرکز تبلور و تجلی شور و عشق حسینی و میراث‌دار فرهنگ عاشورایی در کشور است و بر همین اساس مراسم ماه محرم در این شهر سرشار از نشانه‌ها و نمادهاست که آیین «شمع گردانی» نیز یکی از زیباترین این آیین‌های تجلی یافته به شمار می‌رود.

آیین های عزاداری تیمچه مظفریه تبریز، مشعل گردانی روستای شیشوان عجب شیر، تخته زنی روستای فیروزه سالار آذرشهر، شاخسی-واخسی(شاه حسین-وای حسین) تبریز، علم گردانی روستای سیه سران جلفا، شبیه خوانی شهر بخشایش ، علم بندی و الله الله حسینای شهرستان مراغه و شمع گذاری ( شمع پایلاما) از جمله آیین های عاشورایی هستند که تاکنون از آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

بنا بر روایتی امام حسین (ع) و یارانش از مکه تا کربلا در ۴۱ منزل اتراق‌ می‌کنند و عزاداران شهر تبریز به تاسی از این روایت در روز تاسوعا، مراسم پخش و روشن کردن ۴۱ شمع در ۴۱ مسجد شهر را برپا می‌کنند.

در این آئین که از بعد از نماز ظهر تاسوعا آغاز شده و تا غروب ادامه می یابد، عزاداران در مساجد مختلف با روشن کردن شمع که در حقیقت نذری آنها محسوب می‌شود، عشق و ارادت خود را نشان می‌دهند.

در این روز برخی از عاشقان اباعبداله الحسین (ع) که نذرشان برآورده شده، نیز با پای پیاده این آیین شمع گذاری را برگزار می کنند.

برخی خانواده ها نیز به نیت های مختلف برای نوزادانشان نذر شمع می گویند و هر سال تا ۷ سالگی فرزندشان به اندازه قد او شمع روشن می کنند.

برچسب‌ها ماه محرم آذربایجان شرقی تاسوعای حسینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم آذربایجان شرقی تاسوعای حسینی ماه محرم آذربایجان شرقی تاسوعای حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، شاگردان محرم نویدکیا در شرایطی موفق به کسب پیروزی در ضربات پنالتی مقابل پیکان شدند که هواداران رفسنجانی استقبال خوبی در مقایسه با دیدارهای قبل از بازی خانگی مس داشتند و در برتری این تیم تاثیرگذار بودند.

با وجود اینکه بارش شدید باران در شهر رفسنجان وجود داشت، اما هواداران تیم مس 120 دقیقه شاگردان محرم نویدکیا را تشویق کردند و در پایان بازی هم جشن ایسلندی به راه انداختند.

هواداران مس رفسنجان که در نیم‌فصل اول به‌شدت نگران اوضاع این تیم بودند و احساس خطر می‌کردند، با حضور محرم نویدکیا دوباره به سکوهای ورزشگاه خانگی خود برگشتند و استقبال جالب توجهی در دیدار روز گذشته برابر پیکان داشتند تا صعود تیمشان به جمع هشت تیم برتر جام حذفی را جشن بگیرند.

حضور محرم نویدکیا و عملکردشان در 11 دیدار گذشته با هدایت این سرمربی که هیچ شکستی نداشتند، موجب شده تا تماشاگران مس رفسنجان امید بیشتری به این تیم پیدا کنند و مطمئنا در دیدارهای خانگی بعد هم استقبال بیشتری خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» در اتاق تبریز برگزار شد
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور
  • از کابوس سقوط تا صعود به یک چهارم جام حذفی/ تیم محترم «محرم»
  • آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم
  • شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)