Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:02:29 GMT

نگاهی به کارنامه آبه شینزو، نخست وزیر مستعفی ژاپن

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۳۶۰۶

نگاهی به کارنامه آبه شینزو، نخست وزیر مستعفی ژاپن

به گزارش ایرنا آبه طی دو هفته گذشته دو بار به بیمارستانی در توکیو مراجعه کرد که به گمانه زنی ها در مورد وخیم شدن وضعیت سلامتش دامن زد او می توانست یک سال دیگر نیز در این سمت بماند دوره او بعنوان رئیس حزب حاکم لیبرال دموکرات قرار بود در ماه سپتامبر سال آینده خاتمه یابد.

او در سال ۲۰۱۲ میلادی به یمن حمایت فراوان از حزب لیبرال دموکرات توانست به قدرت برسد آبه پنج سال پس از کناره گیری از این سمت در دوره پیشین نخست وزیری اش اهدافی در سر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولویت اول او شکوفا سازی اقتصاد کشور تحت یک خط مشی که آن را «آبه نومیکس» نامید، بود ژاپن شاهد نتایج این خط مشی بود بهای سهام افزایش یافت و نرخ اشتغال نیز بالا رفت.

آبه همچنین یک جنبش ملی برای میزبانی بازی های المپیک و پارالمپیک در توکیو را رهبری کرد این موفقیتی است که ژاپن هنوز امیدوار به جشن گرفتن آن است.

در عرصه دیپلماسی، آبه با رئیس جمهورهای آمریکا رابطه خوبی برقرار کرد او همچنین در نظر داشت یک توافقنامه صلح تاریخی با روسیه امضا کند که هنوز محقق نشده است.

در داخل کشور، آبه طرفدار پر و پا قرص اصلاح قانون اساسی کشور شد که پس از جنگ جهانی دوم تدوین شده بود از زمان اجرایی شدن قانون اساسی ژاپن در سال ۱۹۴۷ میلادی، تغییری در آن حاصل نشده است و آبه می گوید که زمان انجام این کار فرا رسیده است.

اما زمانی که او تعبیر دولت از قانون اساسی را تغییر داد تا در بر گیرنده حق دفاع از خود جمعی بشود، مباحثه شدیدی ایجاد شد به همین دلیل نتوانست روند تغییر قانون اساسی را آغاز کند.

آبه ائتلاف احزاب حاکم را به سوی پیروزی در شش مورد پیاپی انتخابات سراسری رهبری کرد و زمینه را برای شکستن رکورد طولانی ترین دوره قدرت آماده کرد اما با این وجود ادعاهای مربوط به فساد در سر راه او مانع ایجاد کرد از سال ۲۰۱۷ میلادی، مخالفان آبه ادعاهایی از اعمال نفوذ را متوجه او کردند که اولین آنها مربوط به معامله یک قطعه زمین می شد.

سپس مخالفان آبه او را متهم به استفاده از خزانه دولت برای سرگرم کردن هوادارانش در یک مهمانی سالانه تماشای شکوفه های گیلاس کردند اما احتمالا بزرگترین چالش برای او چالش جهانی بود شیوع جهانی ویروس کرونا دستاوردهای اقتصادی را تضعیف کرد و برگزاری المپیک را به تاخیر انداخت.

سابقه بیماری آبه

نخست وزیر آبه شینزو از نوجوانی به یک بیماری مزمن به نام کولیت زخمی مبتلا بوده است کسانی که دچار این بیماری می شوند، به خاطر التهاب دیواره روده بزرگ، از درد بدن شدید و اسهال مستمر رنج می برند.

آبه نخست در سال ۲۰۰۶ در سن ۵۲ سالگی، جوانترین نخست وزیر ژاپن پس از جنگ جهانی شد او حدود یک سال پس از آن به خاطر رنج بردن از مشکلات شدید بیماری از سمت خود کناره گیری کرد.

او در دسامبر۲۰۱۲ میلادی بار دیگر نخست وزیر شد و دومین کابینه خود را تشکیل داد به ظاهر وضعیت سلامتی او به خاطر داروهای تازه ای که التهاب را کاهش می داد، پایدار شده بود دوره نخست وزیری او به ۷ سال و ۸ ماه رسید.

اما منابع آگاه می گویند هنگامی که آبه در ماه خرداد برای معاینه پزشکی رفت، نشانه های غیرعادی در بدن او دیده شد به گفته آنها آزمایش هایی که در بیمارستان دانشگاه کیئو در ۲۷ مرداد از او گرفته شد نشان می داد که شرایطش بدتر شده است.

به گفته این منابع، آزمایشی که یک هفته پس از آن انجام شد نشان داد که داروها موثر بوده و شرایطش بهتر شده است اما پزشکان گفتند که آبه باید برای یک سال آینده از دارو استفاده کند.

آبه باور داشت که هرگز نباید بگذارد شرایط جسمی او بر قضاوت سیاسی اش تاثیر بگذارد و تصمیم گرفت که باقی ماندن در سمت نخست وزیری برایش دشوار است.

برچسب‌ها استعفا ژاپن شینزو آبه بیماری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استعفا ژاپن شینزو آبه بیماری استعفا ژاپن شینزو آبه بیماری قانون اساسی نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۳۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند

به گزارش قدس آنلاین، «محمد شیاع السودانی» امروز در افتتاحیه پنجمین دور کنفرانس کار کشورهای عربی در بغداد، خواستار اقدام جامعه جهانی برای توقف جنگ علیه غزه شد.

وی گفت: این کنفرانس در شرایط دشوار و استثنایی در سطح عربی و منطقه‌ای برگزار می‌شود. به گونه‌ای که نیروهای اشغالگر به تجاوزات علیه ساکنان غزه ادامه می‌دهند و با نقض قانون بین‌المللی، آداب و رسوم جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل، فلسطینیان را از غذا، دارو و سکونت امن محروم کرده‌اند.

نخست‌وزیر عراق همچنین جامعه جهانی را به ایفای نقش خود برای توقف این جنگ ظالمانه و عمل به مسوولیت انسانی و اخلاقی خود بر اساس قوانین و قطعنامه‌های بین‌الملی فراخواند.

 پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • کارنامه سه ساله به روایت اعضای شورای شهر اصفهان
  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم