Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@21:16:00 GMT

مفهوم «براعت استهلال» در دعای عرفه سیدالشهدا (ع)

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۴۲۴۷

مفهوم «براعت استهلال» در دعای عرفه سیدالشهدا (ع)

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین صفوی در دومین جلسه از سلسله نشستهای عرفان سید الشهدا اظهار داشت: دعای عرفه امام حسین (ع) سه بخش دارد که هر بخش دارای چندین فراز است که بخش اول «براعت استهلال» را شامل می‌شود؛ بخش دوم رکن اصلی است و بخش سوم جمع بندی و اختتام دعاست.

وی افزود: «براعت استهلال»، یکی از صنایع معنوی علم بدیع است که به معنای آغاز کردن نظم یا نثر با کلماتی زیبا و ساده و روشن است که با اشاره‌ای لطیف و متناسب به مقصد و مقصود اصلی رهنمون باشد، چنانکه خواننده ادامه آن را دریابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرازهای بخش براعت استهلال در دعای عرفه

نویسنده کتاب عرفان ثقلین با اشاره به فرازهای بخش براعت استهلال در دعای عرفه تصریح کرد: براعت استهلال دارای هفت بخش و چهار پیام مرکزی است. در بخش یک، به توحید فعلی خدا نسبت به کائنات و ابنای بشر را اشارت می‌کند واینکه همه حمدها فقط شایسته اوست چراکه او مبدا همه خلایق، خیرات و برکات است.

وی تاکید کرد: امام حسین (ع) در این بخش از دعای عرفه می‌فرماید که «خدای را سپاس که برای حکمش برگرداننده‌ای و برای بخششش بازدارنده‌ای و همانند ساخته‌اش ساخته هیچ سازنده‌ای نیست و او سخاوتمند وسعت‌بخش است، انواع مخلوقات را پدید آورد و ساخته‌ها را با حکمتش محکم نمود، طلیعه‌ها بر او پوشیده نمی‌ماند و ودیعه‌ها نزد او ضایع نمی‌شود، پاداش‌دهنده هر سازنده و بی‌نیازکننده هر قناعت‌گر و رحم‌کننده بر هر نالان و فرو فرستنده سودها و نازل‌کننده کتاب جامع با نور درخشان است.»

وی با اشاره به اینکه بخش دوم یعنی رکن اصلی دعای عرفه به بیان ارتباط خدا با انسان می‌پردازد، افزود: امام حسین (ع) در این بخش خدا را شنونده دعاها و دورکننده بلاها و بالابرنده درجات و کوبنده گردنکشان توصیف می‌کند و می‌فرماید که «؛ پس معبودی جز او نیست و چیزی با او برابری نمی‌کند و چیزی همانندش نیست و اوست شنوا و بینا و لطیف و آگاه و بر هر چیز تواناست»

تسبیح و تنزیه خداوند دعای عرفه

نویسنده ساختار معنایی مثنوی معنوی به بخش دیگری از براعت استهلال که بر تسبیح و تنزیه خداوند دلالت دارد، اشاره‌ای کرد و توضیح داد: در این بخش براعت استهلال در دعای عرفه، پیام مرکزی است؛ چراکه تنزیه (رتری و تعالی خدا نسبت به آفرینش) و تقدس اسماً الهی را مطرح و تنزیه الهی، نعمت‌های بیکران الهی و وظیفه شکرگزاری سالک را بیان می‌کند. در واقع خداوند همه چیز یک سالک حسینی است.

حجت الاسلام والمسلمین صفوی با تاکید بر اینکه نام‌های نکوی خدا مقدس است، گفت: عرفا با عبارت‌های گوناگون درباره اسماً و صفات حق مطالب متعالی و بلندی بیان کرده اند ک ه در کتاب «عرفان ثقلین» ابعادی از تنزیه الهی و وحدت وجود الهی را با الهام از دعای عرفه ام حسین تبیین کرده ام؛ امام حسین در این بخش فرموده استکه «پس ای خدایا منزهی تو، منزهی تو، که آفریننده ای، و بازگرداننده ای، و ستوده ای و بزرگواری، نام‌هایت مقدس است و نعمت‌هایت بزرگ. خدایا کدامیک از نعمت‌هایت را به شماره آورم و یاد کنم، یا برای کدامیک از عطاهایت به شکر برخیزم درحالی که پروردگارا، بیش از آن است که شماره گران برشمارند، یا اینکه یاد دارندگان در دانش به آنها برسند»

کد خبر 5010975

منبع: مهر

کلیدواژه: دعای عرفه محرم 99 محرم 99 هفته دولت ویروس کرونا مراسم عزاداری ماه محرم شیراز بوشهر آمار کرونا کرمانشاه شیوع کرونا گرگان شهرکرد قزوین مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین دعای عرفه امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۴۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش رحمت الهی را در حرم شاهچراغ ببینید+ فیلم

خبرنگار ما از بارش رحمت الهی در حرم شاهچراغ ویدئویی را برای شما مخاطبان ضبط کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • بارش رحمت الهی را در حرم شاهچراغ ببینید+ فیلم
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)