Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@10:09:01 GMT

کرمانشاه در سوگ سقای دشت کربلا

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۴۲۶۸

کرمانشاه در سوگ سقای دشت کربلا

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم محرم امسال حال و هوایی دیگر داشت، شیوع بیماری کرونا و وجود وضعیت قرمز و هشدار در بسیاری از استان های کشور باعث شد تا امسال مراسم عزاداری با شیوه جدیدی برگزار شود.

امسال به جای اینکه هر محله ای یک یا چند هیات عزاداری داشته باشد، منازل مردم تبدیل به هیات شد و بسیاری از شهروندان با برافراشتن پرچم های عزا بر سر منزل خود، آن را تبدیل به یک حسینیه خانوادگی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روز تاسوعای حسینی که متعلق به قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) است صدای نوحه و مرثیه خوانی در بیشتر منازل و حتی خودروهای عبوری به گوش می رسد.

شاید معروفترین نوحه سروده شده برای حضرت عباس «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، سقای حسین سید و سالار نیامد» باشد که دل هر انسان آزاده ای را می لرزاند.

وفاداری عباس آن زمانی حتی برای دشمنان نیز ثابت شد که به طلب آب و برای رفع عطش کودکان خیام امام حسین (ع) به دل دشمن زد و به شط فرات رسید، آن زمانی که به آب دست یافت اما از آن ننوشید.

تاسوعا روز بزرگ علمداری است که خود را در مهلکه خطر می اندازد، دستانش را قطع می کنند و عمود آهنی بر فرق سرش می زنند اما از عهد خود با برادر دست نمی کشد.

تاسوعا روز بزرگ سقایی است که وقتی برادر را بر پیکر صدپاره خود می بیند از او می خواهد که تا جان در بدنش است او را به خیمه گاه باز نگرداند چرا که نمی خواهد شرمنده نگاه طفلان تشنه شود.

کرمانشاه در روز تاسوعا و در آستانه فرا رسیدن عاشورای حسینی یکپارچه عزادار سقای دشت نینواست و چه بسیار حاجتمندانی که علمدار کربلا را بین خود و خدایشان واسطه قرار داده تا حاجاتشان برآورده شود.
براساس گزارش های دریافتی بیشتر هیات های مذهبی و عزاداری شهرها و روستاهای استان کرمانشاه برخلاف سال های گذشته در همان منطقه خود به عزاداری و سینه زنی پرداختند و از تجمع های بزرگ پرهیز کردند.

لقب باب الحوائج زیبنده حضرت عباس (ع) است

نماینده کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با تسلیت ایام عزاداری ماه محرم، در خصوص فضایل حضرت عباس (ع) به خبرنگار ایرنا گفت: فضیلت علمدار دشت کربلا به قدری است که خداوند متعال ایشان را باب الحوائج قرار داده است، صفت و لقبی که برازنده ایشان است.

آیت الله امان نریمانی ادامه داد: بدون شک حضرت ابوالفضل العباس (ع) یکی از درهای رحمت الهی است که هرکس به آن متوصل شود این در به روی او گشوده شده و حاجتش را اگر به صلاح او باشد برآورده می کند.

وی تصریح کرد: اینکه حضرت عباس با باب الحوائج شده نتیجه جهاد خالصانه در راه خداوند و دفاع از آرمان ها و اعتقاداتی است که اسلام پایه ریزی کرده است.

نماینده کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری یادآوری کرد: وفاداری قمر بنی هاشم به برادر موضوعی است که تا روز قیامت جوانمردان می توانند آن را برای خود مشق کنند.

آیت الله نریمانی تصریح کرد: ادب و احترام خاصی که حضرت عباس (ع) برای برادرشان امام حسین (ع) قائل بودند نیز موضع دیگری است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت، در روایات متعدد آمده که ایشان همواره حضرت سیدالشهدا را به اسامی مانند مولای من، سرور من، امام من و ... صدا می کردند.

وی گفت: حضرت عباس (ع) در روز عاشورا با جانبازی هایی که برای اسلام و امام حسین (ع) کردند حق برادری را به خوبی به جا اوردند و برای کودکان تشنه به دل دشمنان زد تا برایشان آبی تهیه کند اما سرانجام به همین خاطر توسط دشمنان دستانش بریده شد و فرق سرشان شکافته شد تا ایثار و شجاعت و مردانگی را به حد اعلای خود رسانده باشد.

آیت الله نریمانی در پایان گفت: امام صادق (ع) در وصف حضرت عباس فرموده اند که «عموی مـا عـباس دیده ای تـیزبین و ایمانی استوار داشت و همراه جدمان حسین(ع) جهاد کرد و از امتحان سرافراز بیرون شد تا سرانجام به شهادت رسید»، این سخن کـوتاه و پرمفهوم امام نشان از مقام رفیع و اهمیت عـمل علمدار عـباس(ع) در کـربلا دارد.

ولایتمداری شاخصه ممتاز علمدار کربلا

یکی از مدرسان حوزه و دانشگاه نیز ولایتمداری را شاخصه ممتاز و کم نظیر علمدار کربلا دانست و گفت: ایشان از همان ابتدا تا لحظه شهادت در رکاب ولی زمان خود استوار و ثابت قدم ماند و جانش را فدای امام خود کرد.

حجت الاسلام «عبدالله کریمی» در گفت و گو با ایرنا افزود: بصیرت، ولایتمداری و حق شناسی حضرت عباس (ع) به قدری بود که وقتی با امان نامه دشمن در شب عاشورا مواجه می شود نه تنها احساس خرسندی و شادی به او دست نمی دهد بلکه بسیار ناراحت و مضطرب شده و آن را با قاطعیت پس می زند.

وی ادامه داد: حضرت عباس چه آن زمانی که برای کودکان به دنبال آب رفت و چه زمانی که به آن دست یافت ولی ننوشید ولایتمداری خود را ثابت تا به همه بفهماند وفاداری او به برادر تمام شدنی نیست.

این کارشناس مذهبی در ادامه به برخی از القاب حضرت عباس اشاره و اظهار کرد: یکی از این القاب «عبد صالح» است که در زیارت نامه ای که از امام صادق (ع) و خطاب به حضرت عباس وارد شده است می خوانیم «السلام علیک یا عبدالصالح»، موضوعی که نشان می دهد علمدار کربلا چه جایگاه رفیعی در نزد ائمه اطهار و معصومین داشته است.

حجت الاسلام کریمی در پایان گفت: حضرت عباس (ع) با آن که خودشان از نظر علم، تقوا، شجاعت، فضیلت و شخصیت اجتماعی درجه بالایی داشتند اما همواره مطیع محض امام و مولای خود بود و آن گونه عمل می کردند که امامشان می خواست تا به دیگران درس زمان شناسی، بصیرت و ولایت پذیری داده باشد.

برچسب‌ها ماه محرم هیأت عزاداری کرمانشاه پروندهٔ خبری کرونا و آیین های محرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم هیأت عزاداری کرمانشاه ماه محرم هیأت عزاداری کرمانشاه علمدار کربلا حضرت عباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۴۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور

اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی می‌نشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمی‌شناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمی‌کشند اما کسانی که او را می‌شناسند و ارزش او را می‌شناسند و مقام او را می‌دانند منتظر او می‌مانند.

کسانی که امام زمان را نمی‌شناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفته‌اند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».

بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند. 

البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی می‌خواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناخته‌اند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می‌ شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است می‌تواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد. 

در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده می‌شود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش می‌آید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آن‌ها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».

آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

حجت‌الاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان  اظهار کرد: نشانه‌هایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سال‌های سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.

همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی می‌باشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق می‌افتد.

پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانه‌ها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانه‌ها و علامت‌ها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی می‌شوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان می‌شود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن می‌زنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانه‌ای است و به راحتی نمی‌شود هر پدیده‌ای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبی‌ها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم می‌خورد.

بر اساس دکترین انقلاب و اندیشه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آن‌ها را به سمت قضیه مهدویت هدایت می‌کند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.

اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره می‌خورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا می‌کند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینه‌سازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.

متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمان‌سازی جهانی مهدویت مانده‌ایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملت‌ها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونه‌ای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصه‌هایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.

متأسفانه ما نتوانستیم پایه‌ای‌ترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمان‌سازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را می‌شنوند سؤال در ذهن آن‌ها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.

بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که می‌گوید دشمنان اسلام می‌خواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهان‌های خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.

این آیه شریفه نشان می‌دهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.

انقلاب اسلامی در نقطه‌ای ظهور کرد که نظریه‌پردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمی‌تواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آن‌ها القا شده است.

انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دین‌گرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومت‌ها و بیداری‌هایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود می‌آیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمده‌اند و اگر نبود این تکیه‌گاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمی‌گرفت.

لذا مهم‌ترین وظیفه‌ای که می‌توان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایت‌ها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع می‌تواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • انجام ۲ پرواز به مقصد مدینه منوره
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟