Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@15:46:44 GMT

مجلس یازدهم تاثیری در انتخابات 1400 دارد؟

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۴۷۹۰

مجلس یازدهم تاثیری در انتخابات 1400 دارد؟

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: اصولگرایان می‌گفتند برجام بسیار بد است و باید از آن خارج شویم. اکنون آمریکا از برجام خارج شده و شما هم مجلس را در دست دارید، چرا از آن خارج نمی‌شوید؟

محمدرضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، با اشاره به مباحثی که منتقدان دولت درباره عملکرد دولت مطرح می‌کنند و نادیده گرفتن آثار تحریم از سوی این طیف اظهارداشت: اینکه اصولگرایان می‌گویند تحریم‌ها اثری بر اقتصاد ایران ندارد، این سخن را از روی عمد می‌گویند زیرا آنها تاثیر تحریم‌ها را می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمی‌گویم همه مشکلات ما ناشی از تحریم است و می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم و در یک سال باقی مانده از عمر دولت هم می‌توانیم که کارنامه بهتری به‌جا گذاریم. ولی واقعیت این است که تحریم‌ها ما را به گوشه رینگ برده است.

استاندار پیشین سمنان گفت: با همسایگانی مانند عراق که حق حیات به گردن آنها داریم هم با احتیاط و زحمت مراوده و معامله می‌کنیم. اصولگرایان می‌خواهند همه مشکلات را گردن دولت بیندازند که دولت را ناکارآمد معرفی کنند. در دوره اول بعد از ۶۳ سال و زمانی تراز صادرات و واردات مثبت شد و برای دومین بار به خودکفایی گندم رسیدیم.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: روحانی همان روحانی دولت اول است فقط تعدادی از وزرای دولت عوض شده است. دوستان اصولگرا حاضرند برای یک دستمال قیصریه‌ را به آتش بکشند و فکر می‌کنند از این راه به مقصودشان می‌رسند، ولی متوجه نیستند که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.

مخالفان دولت روحانی، نه مخالفان برجام

وی افزود: اصولگرایان می‌گفتند برجام بسیار بد است و باید از آن خارج شویم. اکنون آمریکا از برجام خارج شده و شما هم مجلس را در دست دارید، چرا از آن خارج نمی‌شوید؟ نادیده گرفتن تلاش‌های محمدجواد ظریف مانند انکار خورشید است. اولین خاصیت برجام این بود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شد. مخالفان برجام، هدفشان برجام نبوده و نیست، آنها مخالف دولت روحانی هستند، چون گزینه‌های رییس جمهوری آنها در سال ۹۲ و ۹۶ رای نیاورد، هنوز ناراحتند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: تندروها تلاش کردند دولت را ناکارآمد جلوه دهند و حرف‌هایی می زدند که از رادیوهای بیگانه می شنیدیم. مثل دو لبه یک قیچی، یک لبه آن دشمن خارجی و لبه دیگر مخالفین داخلی به هم کمک می‌کنند دولت را ساقط کنند و از بین ببرند.

وی ادامه داد: می‌گفتند برجام به زیان ایران است و باید آن را پاره کنیم، آمریکا که از آن خارج شد، سروصدا راه انداختند که چرا آمریکا خارج شده است. باید از آنها پرسید اگر برجام توافق بدی بود که باید از خروج آمریکا خوشحال می‌شدید و اگر خوب بود چرا از ابتدا مخالف آن بودید؟

 این فعال سیاسی با بیان اینکه شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل از ثمرات برجام بود، افزود: اعضای شورای امنیت با رای منفی یا ممتنع خود این پیام را به آمریکایی‌ها دادند که در صورتی می‌توانند از ظرفیت شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کنند که عضو برجام باشند.

وی ادامه داد: اصولگرایان حاضر نیستند این رسوایی بزرگ آمریکا را ناشی از توان سیاست خارجه و تیم وزرات خارجه معرفی کنند و از کنار آن می گذرند. در طول تاریخ هیچ کشوری موفقیت دیپلماتیک شبیه به این به دست نیاورده است که یک کشور جهان سومی در مقابل ابرقدرت‌ها دور یک میز بنشیند و امتیازی بگیرد و در آخر رییس‌جمهور آمریکا اعتراف کند ایران سر ما کلاه گذاشته است.

مجلس یازدهم سرنوشت ۱۴۰۰ را رقم نمی‌زند

مجلس یازدهم تا چه میزان می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را رقم بزند؟ خباز در پاسخ به این پرسش بیان کرد: هر مجلسی تاثیر خود را بر انتخابات ریاست جمهوری دارد ولی لزوما نمی‌تواند سرنوشت انتخابات را به نفع جریان خود تغییر دهد. نمونه روشن آن پیروزی رییس دولت اصلاحات در سال ۷۶ در مقابل شیخ ناطق نوری بود.

وی افزود: اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان اصولگرای مجلس پنجم در حمایت از ناطق نوری امضا جمع کردند و هم قسم شدند ولی پیروزی را رقیبش به دست آورد. بنابراین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری الزاما وابسته به نقش جناح اکثریت مجلس نیست. ولی در عین حال ناکارآمدی مجلس یازدهم در یک سال باقی مانده در شکست کاندیدای اصولگرا در ۱۴۰۰ تاثیر دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه همه آرای نمایندگان در حوزه انتخابیه‌شان به سبد کاندیدای  مورد حمایت آنها وارد نخواهد شد، گفت: حمایت یک‌دست مجلس یازدهم از نامزدی در ۱۴۰۰ بی‌اثر نیست ولی سرنوشت انتخابات را رقم نخواهد زد.

خباز در مورد شرایط اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ گفت: مردم از اصلاح‌طلبی رویگردان نیستند فقط از بعضی اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند. چون بد عمل کردند و نظر مردم از آنها برگشت. اما اصلاح‌طلبی قابل برگشت نیست بلکه یک اندیشه و مانند خورشید است. شاید برای مدتی ابر جلوی خورشید را بگیرد ولی در نهایت خورشید پدیدار می‌شود.

وی یادآورشد: اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات اسفند سال ۹۸ دچار سرخوردگی شده‌ و خیلی زود پیروزی‌های سریالی ۹۲، ۹۴ و ۹۶ را فراموش کردند، از طرفی مردم هم نگران و ناراحتند.

 اصلاح طلبان کاندیدایی معرفی کنند که انگ و برچسب به او زده نشود

نماینده پیشین مجلس درباره برنامه و نقشه راه اصلاح طلبان  گفت: اصلاح‌طلبان باید یک مانیفست تعریف کنند و به مردم بگویند مثلا ما اقتصاد و یا دیگر مسائل کشور را از نقطه A به نقطه B می‌بریم و ضمانت اجرایی آن را هم بدهند. باید با توجه همین ساختار و زیرساخت‌ها هم به مردم وعده بدهند.

 خباز اظهارداشت: اصلاح طلبان باید یک برنامه در همه ابعاد ارائه و چهره‌ای برای ۱۴۰۰ معرفی کنند. کسی که کمتر به او انگ و برچسب زده باشند و کمترین بهانه را به مخالفان اصلاحات بدهد. اصلاح‌طلبان به اتفاق از آن شخص حمایت کنند، در چنین شرایطی کاندیدای اصلاح‌طلبان رای می‌آورد.

 وی اضافه کرد: از هیچ شخص اصلاح‌طلبی برای ۱۴۰۰ نام نمی‌برم، اگر من  از شخص خاصی یاد کنم از همین الان مخالفان پروژه تخریب او را کلید می‌زنند. محوریت جمع کردن همه طیف‌های اصلاح‌طلب حتماً باید رییس دولت اصلاحات باشد و غیر از او کسی نمی‌تواند احزاب اصلاح طلب را دور هم جمع کند. به نظرم اصلاح‌طلبان باید گروه تلفیق را در مرکز تشکیل و از دل آن یک مانیفست قابل اجرا خارج کنند و اگر محور آن رییس دولت اصلاحات باشد،  همه به آن تن می‌دهند.

عضو شورا مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: در چنین مجموعه ای برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهادهای مختلفی خواهد آمد، فرد و چهره مورد نظر توسط مجموعه منتخب از سراسر کشور هر کدام که برنامه، ظرفیت رای‌آوری و محبوبیت بیشتری داشته باشد انتخاب شود، ضمنا باید راستی آزمایی شود کدام شخص به مانیفست اصلاح‌طلبان وفادار است.

اخبار مرتبط انتخابات 1400 کاندیدای روحانی خواهد داشت؟ تصمیم لاریجانی برای انتخابات 1400 چیست؟ کارگزاران به دنبال ائتلاف با اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 آخرین وضعیت اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 از زبان محمود صادقی

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا اصولگرایان برجام محمدجواد ظریف ناطق نوری محمدرضا خباز انتخابات 1400 سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ریاست جمهوری اصلاح طلبان انتخابات 1400 مجلس یازدهم معرفی کنند آن خارج خارج شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۴۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!

جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخش اصلی از عاملیت و ترک فعل‌ها بوده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که خداحافظی با اقتصاد زیر زمینی، تولید زیر تیغ واردات یارانه ای، چالش ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای و یک صندلی و چندین مدعی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

برخی اصلاح طلبان در اقدامی مزورانه در حالی در رسانه های خود از تبدیل شدن امید در ایران به امری مناقشه آمیز سخن به میان می‌آورند که بررسی‌ها نشان می‌دهد ادعاهای آنان مبتنی بر پیمایش های دهه ۹۰ یعنی دولت مورد ائتلاف آنان می‌باشد.

آغاز این کنش‌ها با توییت سعید حجاریان تئورسین اصلاحات درباره «امید» در سیاست و جامعه آغاز شده است، روزنامه آرمان امروز نوشته است:

سعید حجاریان، تئوریسین و فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی می‌دانم. این فعال سیاسی اصلاح طلب، اخیرا توئیتی منتشر کرده و در آن نوشته بود: «دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن چماقی بود به بار شیشه مملکت؛ مسئله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح ها و اقدام های در پیش هم ضربات مهلک تری هستند. تداوم این تفکر در دولت چهاردهم آخرین چماق است بر بار شیشه و دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشته است:

این سخنان وی با واکنشی را به همراه داشت که عنوان کرده بود دیگر بار شیشه‌ای نمانده که بخواهد حفظ شود. حجاریان در پاسخ به این نقد، توئیتی دیگر در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و در آن نوشت: منتقدی مجرب نقدی بر این پست نگاشته و بیان کرده اند: «چیزی باقی نخواهد ماند» گزاره ای آخرالزمانی است؛ یعنی چیزی متصور نیست که برای حفظ اصلاح اش تلاش کنیم. پاسخ اینجانب: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی می‌دانم.

بررسی‌ها در این رابطه بیانگر آن است که اصلاح طلبان با طرح این ادعا که ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، تاکید می کنند، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را می‌گستراند.

اصلاح طلبان همچنین با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی معنادار به پیمایش امید در جامعه پرداخته و می‌نویسد:

امید در ایران به امری مناقشه‌آمیز و پرابلماتیک و مساله اجتماعی مبدل شده است، امید در ساختار اجتماعی باید تولید ‌و بازتولید شود اکنون ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را می‌گستراند. در دهه اول هزاره سوم شاخص نیکبختی در ایران از صد کشور پنجاه و چهار بوده و اکنون به هفتاد تنزل یافته است.

در ادامه این یادداشت آمده است:

شوربختانه در پیمایش‌های متعدد ملی دیگری نیز تایید شده است، ازجمله در پیمایش ملی سرمایه اجتماعی (۱۳۹۵) که پنداشت‌های مردم در حوزه مولفه‌های سرمایه اجتماعی را ارزیابی نموده است، نشان می‌دهد که ۸۰درصد مردم درخصوص موفقیت نظام در حل مشکلات ارزیابی در حد کم و خیلی کم داشته‌اند و تنها یک درصد در حد زیاد و خیلی زیاد امید به توان نظام در حل مشکلات داشته‌اند. یا در شاخص ارزیابی نسبت به روند آینده جامعه در سه قلمرو رفاه، وحدت و همدلی و فقر یافته‌های امیدبخشی حاصل نشده است.

اصلاح طلبان با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.
اصلاح طلبان در حالی مدعی پیمایش ها در خصوص شرایط ناامیدی در جامعه هستند که این پیمایش ها در بازه زمانی ۳ دهه گذشته به ویژه دهه ۹۰ بوده که از قضا جریان اصلاحات خود بخش مهمی از سیاستگذاری و روند اجرایی کشور هم در دولت اصلاحات و هم به انحای دیگر در دولت روحانی بر عهده داشته است.

این موضوع زمانی اهمیت می یابد که در یابیم جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخشی از این ساختار و شرایط مورد ادعای آنان در حقیقت بخشی از عاملیت و ترک فعل های آنان بوده است.

اصلاح طلبان همچنین بدون اشاره به کاستی ها و انتقادات وارده به دولت های مختلف در پیگیری برنامه های توسعه، معطل نگاه داشتن کشور به دلیل مذاکرات خارجی و ...بوده اند که حتی عالی ترین مقامات کشور نیز انتقاداتی به عدم پیشرفت در دهه ۹۰ مطرح کرده و نسبت به تعلل ها، کم عملی ها و بی عملی ها انتقاد کرده بودند. این در حالی است که این بخش از اصلاح طلبان تلاش دارند طی یک کنش سیاسی- رسانه ای اقدام به فاکتور کردن کم کاری ها به نام حاکمیت می باشند، هدف از این اقدام فضاسازی خاص برای حضور در عرصه انتخابات پس از تحریم آن است.

دیگر خبرها

  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • محمودزاده: پرونده چای دبش لاپوشانی شد، در پرونده کاظم صدیقی هم کوتاهی شد /چرا تا قبل از عذرخواهی صدیقی ورودی به پرونده زمین خواری در ازگل نشد؟
  • محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!