Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-05@23:50:04 GMT

تحولات واردات‌وترخیص کالاهای اساسی

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۵۲۶۵

بعد از رایزنی‌ها و توافق های صورت گرفته در راستای تسهیل ترخیص کالاهای اساسی، طی پنج ماه اول سال جاری حدود ۱۰ میلیون تن کالای اساسی و ضروری ترخیص شده که این یک رکورد محسوب می‌شود. ناطقان: در ماه‌های گذشته گزارش گمرک نشان داد که حدود ۶ میلیارد دلار کالا اساسی و تولیدی در گمرک‌ها وجود دارد که ۳.۵ تا ۴ میلیون تن آن را کالاهای اساسی تشکیل داده که به دلایل مختلف ترخیص آنها با مشکلات و موانعی مواجهه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




بعد از اعلام موانع پیشروی ترخیص کالاهای اساسی و پیشنهاداتی برای رفع آن در قالب گزارشی از سوی گمرک ایران به رئیس جمهور  و مواففت با کلیات آن، طی جلساتی بین دستگاه های زیربط  دستورالعمل‌های مربوط به تسیهل  ترخیص کالاهای اساسی اجرایی و به تدریج بخشی از این کالاها در مرحله ترخیص قرار گرفتند.


یکی از مسائل مربوط به ترخیص کالاها مشکلات ارزی و دریافت اعلامیه تامین ارز بود چرا که بخش زیادی از این کالاها در صف ترخیص ارز قرار داشتند و تا هنگامی که اعلامیه تامین ارز آنها دریافت نمی‌شد امکان ترخیص از سوی گمرک وجود نداشت، از این رو طی مصوبه‌ای قرار بر این شد تا تمامی کالاهای اساسی به محض دریافت مجوز و اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری امکان ترخیص فوری داشته باشند. در  عین حال که در رابطه با کالاهای غیر اساسی نیز به تشخیص وزارت صمت ترخیص فوری صورت بگیرد.


بعد از آن هم  در رابطه با پنج قلم کالای اساسی به میزان ۲.۵ میلیون تن تصمیم دیگری گرفته شد؛ به طوری که کالاهای ذرت، دانه‌های روغنی، سویا، جو  و روغن خام بدون دریافت اعلامیه تامین ارز و کد رهگیری از بانک امکان ترخیص فوری پیدا کردند.


بعد از اقدامات صورت گرفته تازه ترین گزارش ارونقی -معاون فنی گمرک ایران- نشان می‌دهد که در پنج ماه اول امسال بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی و ضروری از گمرکات ترخیص شده است مه ارزش این میزان از کالای ترخیص شده حدود  ۴.۷ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.


اما در موردکالاهای تولیدی و غیر اساسی با وجود پیگیری های صورت گرفته هنوز ترخیص فوری آنها صورت نگرفته و احتمالا بارتوافق بین دستگاه ها و رفع موانع این کالا ها نیز امکان ترخیص سریع پیدا کنند.

این در حالی است که آمار نشان می دهد که کالاهای غیر اساسی غیرکانتینری دارای وزنی معادل سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده و اکثر آنها مواد اولیه مربوط به خطوط تولیدی، ماشین آلات و تجهیزات مربوط به پروژه ها و اقلام واسطه ای تولید و یا سرمایه ای هستند. منبع: ایسنا برچسب ها: تحولات ، واردات ، صادرات ، ترخیص کالاهای اساسی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تحولات واردات صادرات ترخیص کالاهای اساسی ترخیص کالاهای اساسی اعلامیه تامین ارز امکان ترخیص ترخیص فوری میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۵۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون مدرک تخصصی قرآن کریم در استان سمنان برگزار شد

محمد دلالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: آزمون مرحله اول طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم همزمان با سراسر کشور در استان سمنان برگزار شد.

وی با بیان اینکه این آزمون جمعه ۱۴ اردیبهشت برگزار شده است، افزود: این آزمون در شهرستان‌های شاهرود به نشانی خیابان فروغی، خیابان طالقانی سالن شهید سلیمانی و در سمنان به نشانی بلوار ولیعصر خیابان بعثت روبروی پارک سنگی و مجتمع فرهنگی ولایت برگزار شده است.

رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه حافظان قرآن کریم در رشته‌های ۱۰ جز، ۲۰ جز و ۳۰ جز در این آزمون شرکت کردند افزود: پس از قبولی در مرحله اول که به صورت کتبی برگزار می‌شود سپس حدود دو ماه دیگر مرحله دوم به صورت شفاهی برگزار خواهد شد.

دلالی با بیان اینکه پذیرفته شدگان مرحله اول و دوم حائز دریافت مدرک تخصصی در سه، چهار و پنج خواهند شد که معادل دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس است، تاکید کرد: افراد متقاضی دریافت درجه دو و یک نیز به مرحله سوم و چهارم آزمون راه پیدا کرده و پس از قبولی مدرک معادل کارشناسی ارشد و دکتری دریافت خواهند کرد

کد خبر 6095512

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • ورود نخستین محموله خودروهای هیبریدی به قشم
  • روش ثبت نام وام 100 میلیون تومانی بانک آینده به صورت غیرحضوری
  • ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در لرستان
  • ذخیره سازی ۱۵۲۰ تن گوشت و مرغ منجمد در لرستان
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • شهردار تهران: تخصیص ارز واردات ۲ هزار خودرو برقی توسط بانک مرکزی صورت می گیرد
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • محدودیت سختگیرانه در ترخیص کالاهای ملوانی خسارت به بار می آورد
  • آزمون مدرک تخصصی قرآن کریم در استان سمنان برگزار شد