Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه ساله هیئت وزیران مصوبه تعرفه آب و برق را به وزارت نیرو ابلاغ می‌کند به طوری که امسال این مصوبه هیئت وزیران با توصیه رئیس جمهور، وزارت نیرو را در افزایش سالیانه تعرفه آب و برق که هر سال مقداری نسبت به سال قبل اضافه‌تر می‌شد به رقم ۷ درصد محدود کردند.

این در حالی است که رضا اردکانیان وزیر نیرو در این باره گفت: از ۲ سال پیش هیئت وزیران با توصیه رئیس جمهور، وزارت نیرو را در افزایش سالیانه تعرفه آب و برق که هر سال مقداری نسبت به سال قبل اضافه‌تر می‌شد به رقم ۷ درصد محدود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: یعنی وزارت نیرو بیشتر از ۷ درصد که در سایر کالاها بیش از این رقم  افزایش مرسوم است، حق افزایش قیمت نخواهد داشت و حتی به کسانی که از الگوی مصرف چه در آب چه در برق کمتر مصرف کنند پاداش هم پرداخت می کند.

۸۵ درصد از مشترکان زیر ۴۰۰ کیلوات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند

بررسی و ارزیابی اطلاعات قبض مشترکان مناطق عادی کشور نشان می‌دهد ۸۵ درصد از مشترکان زیر ۴۰۰ کیلوات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند و ۱۵ درصد باقی‌مانده نیز مصرف برق بالای ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه داشته و به‌عنوان مشترکان پرمصرف شناخته می‌شوند. نکته قابل توجه، اما این است که در بین مشترکان پرمصرف حدود یک درصد از مشترکان نیز وجود دارد که مصارف برق آن‌ها به‌صورت بسیار غیر متعارف بوده، به‌طوری که متوسط مصرف آن‌ها بیش از ۱۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه است. اگر چنانچه قیمت برق متوسط قیمت برق صادراتی به کشورهای همسایه ۵/ ۹ سنت در نظر گرفته شود، با احتساب قیمت دلار سامانه سنا، یارانه برق این یک درصد از مشترکان بسیار پرمصرف بیش از یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان در ماه خواهد بود.

همچنین به اعتقاد کارشناسان صنعت آب، در بخش آب نیز پایین بودن نرخ باعث شده تا مشترکان خانگی بدون در نظر گرفتن الگوی مصرف، صرفه‌جویی را چندان جدی نگیرند که این موضوع باعث شده سرانه مصرف آب در ایران روند صعودی داشته باشد. به‌طوری که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، سرانه مصرف آب شرب در ایران هم‌اکنون ۲۲۰ لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر است که این رقم در برخی از کلان‌شهرهای کشور مانند تهران به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه‌روز رسیده است. ناظران این سرانه مصرف بالا را به ارزان بودن قیمت آب نسبت می‌دهند.

برق گران نشده است

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به رقم پرداختی قبوض برق برای برخی از مردم، گفت: به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم و به هیچ عنوان افزایش چند برابری قیمت قبوض برق صحت ندارد.

او ادامه داد: این رقم بالای افزایش قیمت برای استفاده از کولرهای گازی در فصل گرما است در غیر این صورت تحت هیچ شرایطی ما رقم ناگهانی برای مردم لحاظ نمی‌کنیم.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: مردم هم اگر از نحوه قبوض خود گله مند هستند می‌توانند با مراجعه به سایت ساپا از نحوه محاسبه قبوض خود با خبر شوند.

میزان مصرف آب هر ایرانی به ۱۵۷ لیتر در روز رسید

از سوی دیگر کارشناسان ارزیابی کرده‌اند که مصرف سرانه آب در بخش خانگی در ایران به‌طور متوسط در طول سال ۱۵۷ لیتر در روز به ازای هر نفر است که شامل پنج لیتر آشامیدن، ۱۰ لیتر پخت‌وپز، ۵۰ لیتر حمام و شست‌وشو، ۲۰ لیتر لباسشویی، ۱۵ لیتر ظرف‌شویی، ۳۰ لیتر مصارف بهداشتی، ۱۰ لیتر نظافت خانه و ۱۷ لیتر مصارف متفرقه است.

قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای وزارت نیرو در خصوص تعرفه محاسبه قبوض آب گفت: تعرفه آب مصوبه هیئت وزیران است که هرساله  محاسبه و سپس برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.

او ادامه داد: میزان مصرف آب در بخش خانگی برای خانوارهایی که کاهش مصرف داشته باشند ۷ درصد محاسبه و برای خانوارهایی که بیش از حد مصرف داشته باشند این عدد دو برابر و با حدود ۱۵ درصد محاسبه می‌شود.

این در حالی است که محاسبه تعرفه فاضلاب باید به صورت پلکانی  انجام شود که متاسفانه گزارش های رسیده از جانب مردم خلاف این جهت را نشان می‌دهد به طوری که شرکت آب و فاضلاب گویا به صورت پلکانی محاسبه نمی‌کند.

در این باره قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در واقع این کار براساس هر شهر محاسبه و متفاوت است.

کسر کارمزد دفع فاضلاب در قبوض آب مشترکان 

محمدرضا بختیاری مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران در این باره گفت: در قبوض آب، هزینه دفع فاضلاب درج شده است، کارمزد دفع فاضلاب برای تمامی مشترکانی که به تأسیسات انتقال فاضلاب وصل هستند محاسبه می‌شود که این رقم ۷۰ درصد از میزان آب‌بها است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران  تصریح کرد: نحوه محاسبه کارمزد دفع فاضلاب با افزایش دوره تغییری نمی‌کند و همواره ۷۰ درصد مبلغ آب‌بها محاسبه می‌شود؛ بنابر این امکان اینکه در قبوض شما هزینه دفع فاضلاب بیشتر از هزینه آب مصرفی عنوان شده، وجود ندارد.

بر اساس مصوبه دولت که به وزارت نیرو هم ابلاغ شده است از ابتدای اردیبهشت‌ماه، بهای آب شرب و برق تمامی مشترکان سالانه به میزان هفت درصد افزایش می‌یابد و از ابتدای خرداد تا شهریورماه هم سالانه ۱۶ درصد به خالص صورت‌حساب آب و برق مصارف خانگی مشترکان بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود که جمع این رشد تعرفه بالغ بر ۲۳ درصد برای مشترکان پرمصرف خواهد بود. مطابق با جزئیات اعلام شده افزایش ۱۶ درصدی تعرفه برق بدمصرفان در بازه چهارماهه (خرداد تا شهریور) اجرایی خواهد شد.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1426848

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: وزارت نیرو برق نیروگاه برق درصد از مشترکان هیئت وزیران ساعت در ماه دفع فاضلاب وزارت نیرو تعرفه آب آب و برق مصرف آب ۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۵۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت تصویب شد/ حداقل بگیران ۳۵ درصد

قدس آنلاین: سخنگوی دولت در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: به پیشنهاد وزارت کار، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز در هیئت دولت تصویب شد و حقوق حداقل‌بگیران ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: به عنوان مثال یک فرد بازنشسته دارای همسر که یک فرزند داشته باشد، بالای ۱۰ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت و البته سایر سطوح هم افزایش ۲۲ درصد و یک مبلغ ثابت دارند.

سخنگوی دولت در ادامه بیان کرد:  شش‌ماه از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد دریا می‌گذرد و قرار شده بود دولت برنامه‌ی اجرایی آن را تدوین کند. این برنامه تفصیلی و زمان‌بندی‌شده در دولت به تصویب رسیده است. سازوکار اجرا و وظایف هر دستگاه مشخص شده و ۴۰ حکم دارد و مبتنی بر یک سند است.

بهادری‌جهرمی  اظهار داشت: آیین‌نامه‌ای با پیشنهاد وزارت کار در راستای اجرایی‌سازی یکی از سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی برای ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان به تصویب رسید. با این مصوبه هماهنگی، کارآمدی و انسجام در خدمت‌رسانی‌های حمایتی جوامع تحت پوشش نهادهای حمایتی را خواهیم داشت.

وی درباره برنامه دولت برای کمک به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: با تصویب هیئت دولت، فعلاً مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان به‌صورت تنخواه در اختیار استاندار و وزارت کشور قرار خواهد گرفت تا در سطح استان هزینه شود؛ البته خسارات بیشتری رخ داده و پس از برآورد نهایی، کمک‌ها مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • تامین ۲.۵ تا ۳ درصد برق کشور در نیرو‌گاه شهید مفتح
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • کاهش ۶۰ درصدی مصرف ازن با بهره‌گیری از سامانه نانو حباب در فرایند تصفیه آب
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت تصویب شد/ حداقل بگیران ۳۵ درصد
  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • حداقل حقوق بازنشستگان 35 درصد افزایش یافت
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟