Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@17:18:33 GMT

موج شور و عشق عزادران حسینی در آئین‌های محرم ۱۴۴۲ جزایر خلیج‌فارس

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۶۰۸۷

موج شور و عشق عزادران حسینی در آئین‌های محرم ۱۴۴۲ جزایر خلیج‌فارس

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها– عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در جزایر خلیج فارس، محرم امسال را علیرغم شیوع کرونا با شیوه‌های خاص و با شور و عشق ویژه نسبت به خاندان نبوت برپا کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دفتر جزایر خلیج فارس ، علیرغم شیوع کرونا، مردم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، آئین‌های ویژه ماه محرم به ویژه در روز تاسوعای حسینی را در جای جای جزایر خلیج فارس برگزار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه خیابان‌ها، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها به دلیل سلامت جان عزاداران در برابر ویروس کووید 19 همانند سال‌های گذشته مملو از جمعیت نیست، اما عاشقان امام حسین (ع) از چند روز مانده به ماه محرم با سیاهپوش کردن محلات، مساجد، سردرب ادارات، حسینیه ها و تکایا و برافراشتن پرچم عزا بر سردرب خانه‌هایشان و نصب شعار "باز این چه شورش است که در خلق عالم است – باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است" در قالب کتیبه‌ها و بنرها به پیشواز برنامه‌های عزاداری رفته و ارادت قلبی خویش را به ساحت مقدس آقا امام حسین اعلام کرده‌اند.

با کاروان حسینی تا اربعین| بشارت سیدالشهداء(ع) به ظهور امام زمان(عج) در شب عاشورا عرض ارادت اهالی رسانه همدان به سیدوسالار شهیدان/ برپایی مراسم تعزیه در عمارت نظری به همت اصحاب رسانه+ تصاویر هیئت‌های مذهبی استان مرکزی پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت می‌کنند

امام جمعه شهرستان قشم در رابطه با عزاداری‌های امسال گفت: حفظ جان انسان‌ها از امور مهمی است که اسلام عزیز بر آن تاکید دارد و در شرایط شیوع ویروس کرونا، مردم با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی آئین‌های عزاداری را برگزار می‌کنند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین میثم تارم در همین راستا اظهار داشت: عشق به حسین بن‌علی(ع) و قیام تاریخ‌ساز کربلا ریشه در تاریخ و فرهنگ ارادتمندان به خاندان نبوت اعم از شیعه و اهل سنت در ایران اسلامی دارد و امسال به‌واسطه شیوع کرونا این آئین‌ها در جزایر خلیج فارس همانند دیگر نقاط کشور در شرایط ویژه و با شور و حال خاصی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: مردم مومن و مسلمان جزایر جنوب کشور همه ساله در ایام محرم و صفر به ویژه در برپایی آئین‌های تاسوعا و عاشورا، شور و حالی وصف‌ناپذیر از عزاداری را به نمایش می‌گذاشتند که بسیاری از مردم ایران را مجذوب عزاداری‌های خود می‌کردند.

به گفته امام جمعه شهرستان قشم، امسال 20 هیئت عزاداری در قشم با رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی فعالیت دارند و در بیشتر خانه‌ها نیز مردم مجالس خانگی عزاداری را با شور وصف ناپذیر خود برپا کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه عزاداری امام حسین(ع) تعطیلی ندارد، افزود: امسال بر خلاف سال‌های گذشته که آئین‌های تاسوعا و عاشورا در یک منطقه خاص برگزار می‌شد، شاهد برپایی این آئین‌ها در نقاط مختلف شهرهای قشم و درگهان و روستاها با رعایت پروتکل‌های ستاد کرونای کشور هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین تارم از توزیع غذای طبخ شده در خانه‌ها توسط موکبان اربعین در راستای کمک‌های مومنانه به مردم نیازمند هم به عنوان دیگر اقدامات روزهای عزاداری در قشم نام برد.

به راستی عزاداری‌های مردم جنوب کشور و جزایر خلیج فارس با شیوه‌های خاص خود و لهجه شیرین مردم این دیار، تفاوت بزرگی را در مقایسه با دیگر عزاداری‌ها به همراه دارد.

یکی از آئین‌های ویژه مردم قشم در ماه محرم به حمل علم شمشیری که منصوب به امام اول شیعیان است مربوط می‌شود که از مسجد علی بن ابیطالب(ع) شهر قشم تا روستای حمیری در 11 کیلومتری این شهر حمل می‌کنند.

عزاداران قشمی در ماه محرم هر سال این آئین با قدمت 900 ساله که به جا مانده از ساکنان موسوم به حیدرآبادی جزیره قشم است را باشکوهی خاص برگزار می‌کنند.

در این مراسم،  عزاداران با پای پیاده علم شمشیری را به روستای حمیری در فاصله 11 کیلومتری شهر قشم می‌برند و بعد از ظهر در میان استقبال زنان و مردان بار دیگر علم را به مکان اصلی‌اش باز می‌گردانند.

عزاداری‌ها در دیگر جزایرخلیج فارس اعم از کیش، هنگام و ابوموسی هم امسال با رعایت کامل دستورالعمل‌های ستاد کرونای کشور با عشق مثال زدنی به خاندان پاک نبوت در حال برگزاری است و در روز تاسوعا فریادهای عمو عمو العطش عزادران حسینی از بلندگوهای مساجد، حسینیه‌ها و تکایا پخش می‌‌شود و مردم عزادار این جزایر اعم از شیعه و اهل سنت و زن و مرد، پیر و جوان از داخل منازل خود، دلشان را به یاران با وفای حسین بن علی(ع) و سقای تشنه لب کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) گره زده و از خدای خود برای شفای بیماران به ویژه بیماران کرونایی دعا می‌کنند.

جای عزاداری مردم ولایی جزیره هرمز و عشق ورزی آنان به ساحت پاک خاندان نبوت که همه ساله به عنوان یکی از عزاداری‌های خاص جنوب کشور از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد هم بسیار خالی است.

مردم شهید پرور هرمز امسال عزاداری‌های خود را به صورت فشرده و دایره وار برگزار نکردند اما عشق و ارادت خودشان را به امام حسین (ع) و یاران باوفایش به ویژه در آئین تاسوعا با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک با نوحه خوانی‌های خاص برگزار نموده‌اند.

امیدواریم با برچیده شدن ویروس منحوس کرونا، بار دیگر شاهد عشق و ارادت مردم نقاط مختلف کشور در قامت عزاداران حسینی در جای جای میهن اسلامی از جمله جزایر خلیج فارس باشیم.

انتهای پیام/7558/ف

R7558/P/S6,1433/CT7 بیشتر بخوانید... آغاز حرکت دسته‌های عزاداری پر شور مسلمانان پاکستان به مناسبت فرا رسیدن تاسوعای حسینی محفل عزاداری امام حسین(ع) در آسایشگاه جانبازان اصفهان به روایت تصویر جلوه‌ای از شور و شعور حسینی در مراسم عزاداری محرم کردستانی‌ها + تصاویر قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... آغاز حرکت دسته‌های عزاداری پر شور مسلمانان پاکستان به مناسبت فرا رسیدن تاسوعای حسینی محفل عزاداری امام حسین(ع) در آسایشگاه جانبازان اصفهان به روایت تصویر جلوه‌ای از شور و شعور حسینی در مراسم عزاداری محرم کردستانی‌ها + تصاویر پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ عزاداری با سبک و سیاق خاص در حسینیه آقاسید جمال قزوین/ چراغ روضه‌ای که بعد از گذشت ۱۳۸ سال هنوز روشن است+ فیلم ۲ گزارش| دلجویی ‌جوانان اهوازی از مردم روستای ابوالفضل / استمداد مردم روستا از رئیس قوه قضائیه برای رفع مشکل ۳ کرونا توشه تلخ مسافران شمال/ جاده‌های مازندران همچنان مملو از غیربومی‌ها/ مردم منتظر افزایش آمار فوتی کرونا باشند ۴ جانشین فرمانده ناجا: قاچاق خط قرمز پلیس است/ تصمیمات جدید و قاطعی برای جلوگیری از قاچاق خواهیم گرفت+ فیلم ۵ نوکری متفاوت یک مداح قزوینی برای امام حسین(ع) / بیمارستان ولایت قزوین محفل روضه باب‌الحوائج(ع) شد + فیلم ۶ گزارش| ایران اسلامی در عزای علمد‌ار کربلا / مردم شور و شعور حسینی را نمایش گذاشتند / حرم رضوی سوگوار تاسوعای حسینی ۷ سنگ سابق مرقد امام حسین(ع) بر مزار حاج قاسم + فیلم ۸ حلقه ماتم تعزیه‌خوانان کرمان "به وقت حاج قاسم" / ادای احترام به ‌سیدالشهدای مقاومت + فیلم و عکس مهمترین اخبار استانها ماجرای اتفاقات اخیر روستای ابوالفضل اهواز چیست؟ + فیلم گزارش| ایران اسلامی در عزای علمد‌ار کربلا / مردم شور و شعور حسینی را نمایش گذاشتند / حرم رضوی سوگوار تاسوعای حسینی گزارش| دلجویی ‌جوانان اهوازی از مردم روستای ابوالفضل / استمداد مردم روستا از رئیس قوه قضائیه برای رفع مشکل مراسم عزاداری اتباع افغانی در شب تاسوعای حسینی برگزار شد + فیلم مهمترین اخبار تسنیم امشب فریاد "لبیک یا حسین" در آسمان ایران طنین‌انداز می‌شود گزارش| ایران اسلامی در عزای علمد‌ار کربلا / مردم شور و شعور حسینی را نمایش گذاشتند / حرم رضوی سوگوار تاسوعای حسینی ویدئوکلیپ «عبرت‌های عاشورا» منتشر شد سخنگوی وزارت خارجه: ثبات قدم ایران در مقاومت در برابر سلطه ریشه در فرهنگ عاشورا دارد پخش مستند یار کربلایی "حاج قاسم" از تلویزیون درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شور و شعور حسینی جزایر خلیج فارس تاسوعای حسینی ایران اسلامی امام حسین ع عزاداری ها ماه محرم آئین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۶۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگارش داستان امام قلی خان قهرمان مبارزه با استعمار در خلیج فارس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که با حضور پرویز امینی نویسنده و صاحب اثر مجموعه «کودکی نامداران» برگزار شد، کارشناسان و مربیان مراکز کانون هرمزگان نیز حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می‌شود
  • ورود سامانه بارشی به هرمزگان و تلاطم دریا در خلیج فارس
  • نگارش داستان امام قلی خان قهرمان مبارزه با استعمار در خلیج فارس
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود
  • جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت
  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگان‌ها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزه‌های اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود