Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی گفت: معمولا در تشکیلات احزاب، مسئول روابط بین‌الملل نیز وجود دارد اما برخی از احزاب به علت اینکه در این زمینه فعالیت پررنگی ندارند، مدیرکل روابط عمومی و روابط بین‌الملل را در هم ادغام می‌کنند، لذا برقراری روابط بین‌المللی از طرف احزاب هیچ منع و مشکل قانونی ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ با انتشار اخباری مبنی بر دیدارها و نشست‌های حزب موتلفه اسلامی با سفرا و مقامات کشورهای خارجی این سوال مطرح می‌شود که غیر از حزب موتلفه اسلامی، سایر احزاب نیز ارتباطات بین المللی دارند یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمد هاشمی»، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و از جمله پایه‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، در پاسخ به این سوال به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در قانون احزاب منعی برای ارتباطات بین‌المللی وجود ندارد همچنان که در اساسنامه هر حزب و تشکیلاتی به بحث روابط بین‎الملل اشاره شده است. به عنوان مثال بنده زمانی که در حزب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردم مسئول روابط بین‌الملل بودم.

این فعال سیاسی افزود:  معمولا در تشکیلات احزاب، مسئول روابط بین‌الملل نیز وجود دارد اما برخی از احزاب به علت اینکه در این زمینه فعالیت پررنگی ندارند، مدیرکل روابط عمومی و روابط بین‌الملل را در هم ادغام می‌کنند، لذا برقراری روابط بین‌المللی از طرف احزاب هیچ منع و مشکل قانونی ندارد.

هاشمی در توضیح چگونگی از سرگیری روابط بین‌المللی احزاب تصریح کرد: این روابط معمولا از دو راه برقرار می‌شود؛ یک راه این است که یکی از نمایندگان کشوری که در ایران حضور دارد از طریق وزارت امور خارجه ایران درخواست می‌کند که می‌خواهد با اعضای حزب جلسه برگزار کند، وزارت خارجه بررسی می‌کند و در صورت صلاحدید این درخواست را تائید می‌کند و جلسه برگزار می‌شود.

مسئول روابط بین‌الملل حزب جمهوری اسلامی ادامه داد: طرف خارجی در این جلسات به دنبال جمع‎آوری اطلاعاتی نظیر فعالیت حزب، اعضای حزب و برنامه‌های آن است. گاهی در همین روابط پذیرفته می‌شود که هیئتی از یکی از احزاب داخلی بنابر دعوت حزب کشور مقابل، به آن کشور برود و احزاب با یکدیگر ملاقات کنند.

هاشمی در توضیح کانال دیگر برقراری روابط میان احزاب داخلی با مقامات یا احزاب سایر کشورها خاطرنشان کرد: راه دوم شکل‌گیری روابط بین‌المللی احزاب، درخواست حزب ایرانی برای برقراری رابطه است به این ترتیب که حزب ایرانی از طریق وزارت امور خارجه از حزب همتای خود در کشور دیگر درخواست برقراری رابطه می‌کند. در حقیقت حلقه واسطه میان گروه‌ها و احزاب دو کشور وزارت امور خارجه است.

این فعال سیاسی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی حزب جمهوری اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه در اوایل انقلاب سوالات زیادی در مورد انقلاب میان احزاب و گروه‌های سیاسی سایر کشورها مطرح بود و تمایل داشتند راجع به انقلاب بیشتر بدانند، در این دوران احزاب کمکی برای وزارت امور خارجه محسوب می‌شدند.

هاشمی در پاسخ به اینکه با توجه به اشاره شما به فعالیت‌های بین‌المللی احزاب در ابتدای انقلاب، آیا حزب جمهوری اسلامی در نامه امام به گورباچف و تقدیم این نامه به مقامات شوروی نقشی داشت، خاطرنشان کرد: بله اعضای حزب در این قضیه فعال بودند اما به دلیل اینکه امام (ره) نمی‌خواستند قضیه حزبی شود، افراد را به عنوان یک شخص نه عضو یک حزب، برای تقدیم نامه به گورباچف انتخاب کردند. امام (ره) حتی در متن حکم نخست‌وزیری مهندس بازرگان نوشتند که وی «بدون وابستگی حزبی» برای این سمت انتخاب شده است.

مسئول روابط بین‌الملل حزب جمهوری اسلامی ادامه داد: سیاست و استراتژی امام به این صورت نبود که به حزب یا تشکیلات وابسته باشند، لذا با افراد کار می‌کردند، از همین جهت امام (ره) برای تقدیم نامه به گورباچف، آیت‌الله جوادی آملی، خانم دباغ و  محمدجواد لاریجانی که کارمند وزارت امور خارجه بود، را انتخاب کردند، امام (ره) حتی خانم دباغ که عضو حزب جمهوری اسلامی بودند را به خاطر شخص خودش انتخاب کردند.

 هاشمی در واکنش به اینکه بنابراین احزابی نظیر کارگزاران نیز پتانسیل برقراری رابطه با مقامات سایر کشورها و احزاب آنها را دارد، یادآور شد: حزب کارگزاران سازندگی از ظرفیت برقراری روابط بین‌المللی برخوردار است و در تشکیلات خود مسئولیتی برای آن تعریف کرده است. 2/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انقلاب حزب جمهوری اسلامی حزب کارگزاران روابط بین الملل قانون برقراری روابط بین الملل مسئول روابط بین الملل حزب جمهوری اسلامی روابط بین المللی وزارت امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۷۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت:  جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • کره شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • تغییر عرصه بین‌الملل به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل