اربعین حسینی زمینه ساز وحدت بیشتر بین سنی و شیعه / انقلاب های طول تاریخ الهام گرفته از واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) است
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۸۰۹۹
علمای اهل سنت استان کردستان در گفتوگوهایی علاوه بر اینکه بر حفظ شعائر محرم و زنده نگه داشتن عزای حضرت اباعبدالحسین (ع) تأکید کردند، معتقدند احیای دین اسلام با شهادت دردانه رسول خدا (ص) صورت گرفته است و همه ما وظیفه داریم عاشورا را در طول تاریخ حفظ کنیم تا از انحراف امت اسلام جلوگیری شود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، 1400 سال از واقعه عاشورا میگذرد و هنوز هم ندای مظلومیت و حریت حضرت سیدالشهدا (ع) از گودال قتلگاه به گوش میرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علمای اهل سنت استان کردستان در گفتوگوهایی علاوه بر اینکه بر حفظ شعائر محرم و زنده نگه داشتن عزای حضرت اباعبدالحسین (ع) تأکید کردند، معتقدند احیای دین اسلام با شهادت دردانه رسول خدا (ص) صورت گرفته است و همه ما وظیفه داریم عاشورا را در طول تاریخ حفظ کنیم تا از انحراف امت اسلام جلوگیری شود.
اربعین حسینی زمینه ساز وحدت بیشتر بین سنی و شیعه است
ماموستا امین راستی امام جمعه موقت سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: در آستانه ماه محرم هستیم، ماهی که قرن های متمادی است که یادآور نهضت عاشورای حسینی می باشد، لذا باید از این ماه برای معرفی اسلام واقعی تلاش وافری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه محرم تنها متعلق به شیعیان نیست، بیان کرد: شیعه و سنی همگی برادرند و یک خدا، یک پیامبر و یک کتاب آسمانی دارند، لذا کسانی که به هر علت به دنبال ایجاد تفرقه بین این برادران دینی هستند نه تنها نباید آنها را مسلمان دانست، بلکه باید گفت که هیچ دینی ندارند و عده ای فتنه جو می باشند.
امام جمعه موقت سنندج گفت: خوشبختانه شاهد وحدت و برادری خوبی بین مردم سنی و شیعه در کردستان هستیم و اوج این وحدت در اربعین سال گذشته به نمایش گذاشته شد.
ماموستا راستی تصریح کرد: در سال گذشته به عینه همه دیدیم که مردم اهل سنت در کنار برادران دینی خود در موکب های حسینی، مشغول خدمت به زائرین امام حسین (ع) بودند.
این عالم اهل سنت گفت: لذا می توان گفت که مناسبت هایی همانند محرم و اربعین می تواند زمینه ساز وحدت بیشتر بین سنی و شیعه شود.
وی ادامه داد: تاریخ بشریت سرشار از مردانی بوده است که در مقابل ظلم و بیداد قد علم کرده اند ولی در این میان داستان عاشورا و مکتب امام حسین(ع) چیز دیگری است.
این عالم اهل سنت کردستان افزود: اگر نگاهی به کتب اهل سنت داشته باشیم در آنها به عینه به عظمت و حرمت ماه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی و حب اهل بیت علیهم السلام خواهیم رسید که این نشان می دهد که عشق به امام حسین خاصه یک مذهب یا دین خاص نیست.
ماموستا راستی بیان کرد: آیا تاکنون از خودمان پرسیده ایم که چرا بعد از گذشت 1400 سال از واقعه کربلا روز به روز نام و یاد امام حسین(ع) و نهضت عاشورا زنده تر و پویاتر از گذشته می شود؟!
وی تصریح کرد: علل زیادی در ماندگاری همیشگی نام امام حسین(ع) در تاریخ اسلام وجود دارد که از این میان می توان به تلاش حضرت برای احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر که در آن زمان به دست فراموشی سپرده شده بود، اشاره کرد و همچنین قیام امام حسین(ع) باعث گردید که امروز نام اسلام در سراسر جهان بشریت ماندگار شود، لذا باید گفت که اگر قیام امام حسین (ع) نبود، امروز اثر و نامی از دین اسلام وجود نداشت.
هدف اصلی قیام عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر است
ماموستا دکتر لقمان محمدیان امام جمعه اهل سنت شهرستان بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت امام حسین ( ع) و هفتاد و دو تن از یاران با وفایش اظهار داشت: چنانچه امام رضوان الله تعالی علیه فرمود این محرم و صفر است اسلام را زنده نگه داشته است ؛ عظمت عاشورا و محرم به قیام استکبار ستیزی و ظلم ستیزی امام حسین علیه السلام است.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) برای اعتلای کلمه حق و حاکمیت دین اسلام هستی خود را گذاشت، افزود: در آن زمان که ظلم و فساد حکومت یزید به اوج رسیده بود ، مردم مسلمان را بردگان خود می دانستند و عملاً در پی ضعف حقایق قرآن و سنت پیامبر صلوات الله علیه وآله وسلم بودند .
امام جمعه اهل سنت بیجار گفت: شخص رأس حکومت فاسد بود و شعائر الهی را حرمت نمی گرفت ، خواص جامعه درباری شده بودند و سرتسلیم در برابر ظالم پائین آورده بودند تا متاعی به دست آورند.
ماموستا محمدیان عنوان کرد: حضرت امام حسین علیه السلام و اهل بیت پاک و یاران با وفایش برای ماندگاری اسلام و دفاع از قرآن به پا خاسته و به حکم قرآنی امر به معروف و نهی از منکر عمل نمودند.
وی تاکید کرد: کسانی به جنگ سیدنا حسین علیه السلام آمدند که پیشانیشان جای سجده بود اما عاقبت به خیر نشدند ، زیرا گردن شبیه ترین شخص به پیامبر عزیزمان را شهید کردند ، شخصی را شهید کردند که پیامبر عزیز او را پاره تن خود می فرمود ، جای لب مبارک پیامبر عزیزمان را بر گردن نازنین سیدنا حسین علیه السلام با شمشیر زدند.
امام جمعه اهل سنت ادامه داد : امام حسین (ع) هستی خود را در این دنیا تقدیم کرد تا حق ماندگار باشد و در غیرت و شرافت بماند .
ماموستا محمدیان بیان داشت: هدف از قیام بزرگ عاشورا اعتلای توحید و ماندن دین و ناموس و آزادگی و رسوا شدن استکبار و ظلم و فساد بود.
وی با بیان اینکه هدف اصلی قیام عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر است ، اظهار داشت: قیام عاشورا درس بهشتی شدن و رنگ و صبغه الهی به خود گرفته است به همین دلیل است اگر کسی از جریان کربلا درس نگیرد جاهل و اگر کسی اشک نریزد منافق و اگر کسی راضی به این جریان باشد کافر است .
امام جمعه اهل سنت بیجار با تاکید بر اینکه کربلا مدرسه عشق و غیرت و جهاد و ایمان است ، بیان داشت: عاشورا مکتب هدایت و نجات و معرفت است.
ماموستا محمدیان اضافه کرد: امروز باید استکبار ستیز بود و پیرو ولایت بود تا عاشورایی شد، عاشورا را باید دانشگاه آدم سازی و کمال انسانی شدن دانست .
وی خاطر نشان کرد: پیروی و عشق به مکتب امام حسین علیه السلام موجب عزت و افتخار انقلاب اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس شد و اگر حاکمان دولت های اسلامی درس غیرت امام حسین (ع) را مشق کنند بی شک استکبار جهانی و یزیدیان زمان ذله خواهند شد و به زودی زانو خواهند زد .
امام جمعه اهل سنت بیجار گفت: دنیا بداند مردم ولایت مدار و مومن ایران اسلامی عاشورایی خواهد زیست و هیچگاه یک وجب از خاک سرزمینشان را تسلیم هیچ یزیدی نخواهند کرد و پیروزی و عاقبت ازآن عاشوراییان است.
اهل سنت به امام حسین (ع) و اهل بیت علیهم السلام ارادت ویژهای دارند
ماموستا عبدالرحمان خدایی امام جمعه بانه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم ، گفت: قیام امام حسین(ع) نماد عظمت و حقانیت دین مبین اسلام بود و این قیام سبب شد تا بسیاری از فتنهها و ترفندهای شوم دشمنان خنثی شده و به خودشان بازگردانده شود.
ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه بانه در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با بیان اینکه امام حسین(ع) متعلق به شیعه و سنی و همه انسانهای آزاده جهان است، اظهار کرد: جامعه اهل سنت به امام حسین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ارادت ویژهای دارند ، امام حسین(ع) تمام قد و با مقاومتی بینظیر مقابل دشمنان ایستادگی کرد و با نثار خون خود و ۷۲ تن از یارانش، دین اسلام را برای همیشه از گزند دشمنان بیمه کرد.
وی افزود: یکی از مهمترین تاکیدات قرآن و پیامبر اکرم(ص) رعایت وحدت در جامعه است که دلیل این امر این است که وحدت، اتحاد و یکپارچی مسلمانان اعم از شیعه و سنی سبب ناکامی دشمنان و ضعف آنان میشود.
ماموستا خدایی بیان کرد: هم اهل سنت و هم اهل شیعه معتقد است که امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت پیامبر اکرم ( ص) که به فراموشی سپرده شده بود و برای نرفتن زیر بار ذلت قیام کرده است.
وی در ادامه اضافه کرد: در تاریخ اهل سنت تکریم به اهل بیت(ع) و محبت و مودت به آنان سفارش شده و مردم اهل سنت چون برادران اهل شیعه ارادت خاصی نسبت به اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) و امام رضا(ع) دارند.
ماموستا خدایی با اشاره به اینکه در دین هیچ گونه تفاوتی بین شیعه و سنی نیست، افزود: ما در ناراحتی شیعه ناراحت و در خوشحالی آنان خوشحال می شویم این دشمنان هستند که تفرقه می اندازند که اهل سنت نسبت به اهل بیت غیر از این هستند در حالی که بی احترامی به اهل بیت در عقیده اهل سنت نیست.
امام جمعه بانه در پایان گفت: حادثه کربلا و قیام امام حسین (ع) حاوی درسها و پیامهای آموزندهای بوده و برای تمام مسلمانان نمونه و حجت است ،امام حسین (ع) برای اجرای عدالت و مقابله با ظلم در برابر استبداد و خودکامگی قیام کرد و جان مبارکش را در این راه فدا کرد؛ این قیام و جانباختگی برای مسلمانان و تمام انسانهای آزاده درس است.
انقلاب های طول تاریخ الهام گرفته از واقعه کربلا و قیام امام حسین است
ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه دهگلان درخطبه های نماز جمعه این هفته گفت: انقلا بهای صورت گرفته طول تاریخ بر علیه ظلم و ستم الهام گرفته از واقعه کربلا و شخصیت امام حسین (ع) است.
ماموستا عبدالسلام محمدی با اشاره به فریضتین امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: پیامبران الهی به عنوان سفیران وحی بعد از توحید امر به تقوی،پرهیزگاری و نهی از منکر در جامعه نموده اند.
وی افزود: ایستادگی در احیای دین اسلام و برپا کردن امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین اهداف قیام حضرت امام حسین (ع) و درس های بزرگ روز عاشوراست که امام حسین (ع) جان و هستی خود را برای حفظ و احیای دین اسلام فدا کرد.
امام جمعه دهگلان افزود: قیام امام حسین (ع) برای تمام انسانها در هر دین، مذهب و فرقه ای که باشند الگوی قیام در برابر حکام ظالم است و آن حضرت با این حرکت فداکارانه درس از خودگذشتگی و آزادی به همه انسانها آموخت.
وی در ادامه با اشاره به واقعه کربلا در سال 61 هجری گفت: امام حسین (ع) فرمودند که من برای سرکشی و حکومتداری به کربلا نیامده ام بلکه برای احیای دین جدم آمده ام که بدعت جایگزین سیره و روش پیامبر (ص) شده بود
ماموستا محمدی بیان داشت: انقلابهای که در طول تاریخ برعلیه ظلم انجام گرفته الهام گرفته از قیام واقعه کربلا و شخصیت امام حسین (ع) است.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: امر به معروف و نهی از منکر امام جمعه اهل سنت حسین علیه السلام احیای دین اسلام قیام امام حسین واقعه کربلا واقعه کربلا امام حسین امام حسین ع شیعه و سنی اهل بیت سنی و شیعه طول تاریخ اهل بیت ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۸۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تحریف تاریخ، تضعیف شیعه و باقی توطئهها
بسیاری از جنبشهای ایرانی که در برابر چیرگی غرب بهپا خاستند و بر ستم بیگانگان شوریدند به دلایلی یا در میان توده مردم پایگاهی نیافتند یا جنبشهایشان تکبعدی بود و گسترش چندانی نیافت، اما خیزش حسن صباح داستان دیگری است. او دارای ویژگیهای رهبرانه (کاریزما) بود و با تکیه بر باورها و آیینهای دیرین ایرانیان و آن بخشهای فرهنگی که همگرا با اسلام بود، توانست دولتی خودمختار، ویژه و متفاوت برپا سازد.
منش و رفتار دادگرانهاش به گونهای بود که به گفته دکتر باستانیپاریزی تا چند سده پس از او، بانوان آبادیهای منطقه الموت با درود فرستادن بر روان او، کارهایی مانند نخریسی را میآغازیدند. با دکتر مهدی علمیدانشور، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب که در ادیان و عرفان، گرایش ادیان ایران باستان و البته پژوهشگر تاریخ و کلام اسماعیلیه، آن رگ پنهانی را دردست گرفتیم که برآمدن حسن صباح وادامه جنبش او را برای مدتها بیمه کرد. در ادامه گفتههای این استاد ادیان و عرفان ایرانی را مرور میکنیم.
تداوم تحریف با ابزار سینما
اسماعیلیه بیگمان یک انحراف در روند اسلام و تشیع است و نمیتوان به عنوان جریانی مثبت با پذیرش از آن سخن راند، اما دستکم تا دورهای هماهنگ با نیازهای فرقه، منفعتطلبی و آز داعیان و خلفایشان در حاشیه شریعت پیش میرفته، اما در دوران معاصر از منفعتطلبی خود خارج شده و فراتر رفته به گونهای که با منفعت دیگران همسو شده و حرکت میکند؛ یعنی دیگران از آنها استفاده ابزاری میکنند. بیاغراق ویرانی، جاگزینی و دگرگونیها در تمام بناها، یادگارهای تاریخی و تغییرات شکلی و مرمت یا بازسازی که در شهر مقدس مکه انجام گرفته و میگیرد، توسط مهندسان و معماران مجموعه آقاخان است! یعنی دستهای کننده و راهانداز طرحهای وهابیت و استعمارند. مثلا رمی جمرات و تغییرات اخیرش با دست همین مجموعه آقاخان انجام شده و تقریبا تمام سازهها، آثار و بناهای تاریخی اسلامی را در عربستان و بهویژه مکه از آن هویت و شناسنامه خارج کردهاند! که دیگر هیچ هویت اسلامی روشنی ندارد و همانند یک بنای معاصر یا روزآمد به نظر میآید. به عقیده شخصی من، اسماعیلیه امروز کاملا از شناسنامه و بافت دیروزی خود خارج است و بر اساس نظرات دیگران و بهویژه کشورهایی شکل عوض میکند که آنجاها مستقر شده و جریانش را ادامه میدهد. اسماعیلیه به عنوان یک فرقه که براساس عدالت خواهی و مبارزه با ظلم زمانی با دولتهای بزرگ دست به گریبان میشد، هرگز از آقاخان و مجموعهاش درباره فلسطین چیزی شنیده نشده یا درباره آدمکشیهای اسرائیل هرگز نقد و واکنشی نشنیده و نخواهید شنید. تحریف تاریخ توسط سینما ساده و موثر است در فضایی که دیگر کتابخوانی رونقی ندارد، سینما که فضای جادویی، سحرانگیز و جذاب میآفریند بهراحتی مخاطبان را جذب میکند و در خواب مسئولان و دستاندرکاران ما، تاریخ و شخصیتها را به یغما برده و مصادره میکنند و...؟ مثلا همین سریال حشاشین هنگام پخش شبانه در رمضان در یکی از شبکههای تلویزیونی در مصر، فقط با دوسه ساعت فاصله زیرنویسهایش به زبانهای مختلف از جمله فارسی منقح، رسا و پیراسته در دسترس بود!
ماجرای ۶ امامیها
اسماعیل، پسر ارشد امام صادق (ع) بنابر برخی روایات در جوانی علاقه خود را به اندیشههای غلات نشان داده و با یکی از غالیان به نام ابوالخطاب در ارتباط بود. بامرگ زودهنگام ابوالخطاب درسال۱۳۸هجری، اسماعیل ازسوی همان مریدان مجذوب! به جانشینی برگزیده شد. مرگ زودرس در۱۴۵هجری گریبانگیر اسماعیل گردید. این حلقه، آزها و آرزوهایی داشتند و گمان میبردند پس از فوت امام صادق و جانشینی اسماعیل میتوانند به اهدافشان برسند که البته چنین نشد. امام صادق با فراست، هوشمندی و آرامش خاصی، طرفداران اسماعیل و ابوالخطاب را بهویژه به مراسم دفن اسماعیل فرامیخوانند و بارها در مسیر تشییع، کفن را از چهره جنازه کنار میزنند و هیچ جای شکی در مرگ پسرش برای کسی باقی نمیگذارند. این موضوع در حدود یک سده در پیله بود و انگار پوستاندازی میکرد و خود اسماعیلیه به این دوره، نام «ستر» یا مخفی دادهاند.
پیچ انحرافی
در نیمه سده سوم، فردی به نام حمدان ابن اشعث، مشهور به قرمط در کوفه به تبلیغ قائمیت محمد ابن اسماعیل به عنوان امام غایب پرداخت و خودش را نایب محمد به عنوان مهدی موعود نامید! همین حمدان شخصی به نام عبیدا... مهدی را برای تبلیغ به سوریه راهی کرد. ولی عبیدا... به تبلیغ برای خودش با عنوان مهدی پرداخت. حمدان هم داعیانی را فرستاد که از کار او جلوگیری کنند و عبیدا... ناگزیر از فرار به شمال آفریقا شد. در ادامه عبیدا... در سال ۲۹۷ هجری رسما حکومت فاطمیان را در مغرب بنیان نهاد و تا ۳۳۲ به یورش به اطراف میپردازد. بعد از او پسرش القائم بأمرا... و سپس خلیفه چهارم المعزالدین ا... است که دوران او مصر فتح و قاهره ساخته و پایتخت میشود، مسجد الازهر بنا میشود و عیدغدیر و عاشورا تعطیل رسمی میشود.
بزنگاه تاریخ
در ادامه خلفای فاطمی میرسیم به هشتمین خلیفه یعنی مستنصر بالله (که داستان سریال حشاشین برساختهای از دوران اوست). این خلیفه دو پسر داشت. احمد و نزار که بارها نزار پسر بزرگتر جانشین اعلام شده بود، اما بعد از مرگ خلیفه، بدرالجمالی وزیر به دلایلی با فوت خلیفه، احمد را جانشین اعلام میکند و نزار را به شکلی مشکوک به قتل میرساند.
صباح بینقاب
حسن صباح متولد قم است و در همان شهر با اسماعیلیان پیوند میخورد. زمان را به عقب برگردانیم؛ صباح چهرهای فوقالعاده کاریزماتیک دارد. او سراغ ردهبالاهای جامعه نمیرود، بلکه میان مردم و چوپانها و انسانهای بیپروا و جنگاور میرود و یارانش را از میان آنها برمیگزیند که از مرگ نمیترسند. به همین خاطر با وجود نیروی اندک هنگام رویارویی با لشکر صلیبیان با تاکتیکهای نظامی خود شکست سختی به صلیبیها وارد میسازد. صلیبیها که نمیتوانستند به شکست در برابر گروهی کمشمار اقرار کنند از حسن صباح یک چهره آنچنانی و فراواقعی و هراسآور و سپهشکن ترسیم میکنند که اغراقهای حشاشین، مینو، مواد مخدر و... زاییده تخیلات همینهاست که مارکو پولو ۱۴۰سال پس از حسن صباح از دیدههای خودش! از باغ بهشت و حشیش و حسن صباح و... گزارش میدهد. در حالی که اصلا وارد حوزه الموت هم نشده و دژ را ندیده، اما در فصلهای ۴۱تا۴۳ به گونهای سخن میپردازد که انگار با حسن صباح در دژ الموت زندگیها کرده! (نمونه معاصر چنین رفتاری همین کتاب خداوند الموت، پل المیر است که اصلا چنین نویسندهای وجود ندارد و... برای فروش کتاب توسط پدیدهای به نام ذبیحا... منصوری با تکیه بر خارجیپسندی ایرانیان جعل شده! اباطیل سریال حشاشین نیز به همین سان، زاییده ذهن صلیبیون و مارکو پولو بوده). حسن صباح اهل مطالعه، تهجد، زهد و دیانت و اواخر گوشهنشین بوده و با مردمان دادگرانه رفتار میکرده تا جایی که چند سده پس از او همچنان که در آغاز اشاره شد در آبادیهای الموت به روانش درود میفرستادند. در سریال حشاشین با برزک نامی طرفیم که بسیار خونریز و قصیتر از صباح است در حالی که در تاریخ از او با نام کیابزرگ امید یادشده. من قصدم تطهیر کردن حسن صباح نیست، اما تمام دوران زندگی او را که بررسی کردم حدود ۵۰ ترور با دستورش انجام شده. او با خلفای عباسی و امرای سلاجقه از آن رو اختلاف داشت که ایرانی نبودند. نخستین بار کتابهای دینی را با زبان فارسی نگاشت و بااین اصطلاح «محل به محل و امیر به امیر» به برانداختن سردمداران میپرداخت، زیرا نیروی نظامی پرشماری برای رویارویی مستقیم نداشت. هیچ کجای تاریخ از او دستوری برای قتل مردم (مثلا مردم اصفهان در حشاشین) داده نشده. هرچند کیابزرگ امید با بیپروایی به قتلهایی دست زد.
خدمت اسماعیلیه و خیانت آقاخانها
هوشمندی خواجه نصیر سرانجام به بستن پیمانی میان هولاکوخان و اسماعیلیه انجامید منتها هولاکو پیمانشکنی کرده با قتل عام اسماعیلیه حتی دژ را نیز با خاک یکسان میکند و آن همه کتابها و... برخلاف عهدنامه نابود میشود. دیگر صدای نزاریان خاموش میشود تا ۱۰۹۰هجری سپس دوران کریمخان زند که ابوالحسن علی امام چهل و چهارم نزاری از سوی او حاکم کرمان میشود و نزاریان کمکم قدرتی دست و پا میکنند. فتحعلیشاه قاجار نیز با حسن علیشام امام چهل و ششم نزاریان وصلت میکند و به او لقب «آقاخان» را میدهد و او را به حکومت کرمان میگذارد. اما این وصلت دوامی ندارد و بعد از مدتی با جنگ با هم میپردازند. در این جنگ آقاخانها شکست میخوردند و ناچار همین آقاخانیهای شکستخورده به خراسان بزرگ (افغانستان بعدها که از سوی استعمار انگلیس چنین نامی بر آن سامان دیکته شد) پناه میبرند. آنجاست که با انگلستانیهای دشمن ایران و حکومت مرکزی خراسان متحد شده با خوشخدمتیهاشان از سوی انگلیس به رهبرشان لقب «سِر» داده میشود. جالب است با شکست انگلیس از حکومت افغان، آقاخان به هند زیر چتر انگلیس میرود. سرانجام آقاخان سوم که متولد انگلیس و پرورده فرهنگ غرب است، به تخت مینشیند و مقر رهبری را از هند به انگلیس میآورد. اینها با ثروت هنگفتی که دست و پا کرده بودند به ملکه و انگلیس کمکها میکنند و لقبها و امتیازهایی میگیرند. تا در سال ۱۳۷۶ هجری با درگذشت آقاخان سوم، کریم آقاخان در ۱۹سالگی به امامت چهل و نهم نزاریان در لندن به تخت میرسد.
سفیدپوش دیروز، سیاهروی امروز
نکته مهم این است که در شریعت نزاری وقتی به آقاخانها میرسیم دیگر شریعتی وجود ندارد حتی آن قشر ظاهری هم دیده نمیشود و برای رفتارهای خلاف رفتار عرفی و شریعت چه توجیهها میکنند. سریال حشاشین به لحاظ تاریخی هم برای ما ایرانیها سندیت ندارد و شخصیتهای مهمی مانند خیام، غزالی و… آنقدر در آن منفعل و بیخاصیت به تصویر درآمدند که با آنچه در ذهن و تصور ماست، فرسنگها فاصله دارند. در واقع این مجموعه با وجود اینکه سریالی استاندارد و با کیفیت قابل قبول است، چیزی فراتر از یک مجموعه رمضانی و مناسبتی نیست. چرا که تاریخ مصرفدار و برای استفاده راهبردی در مقطع زمانی ساخته شده و بنا به ادعای سازندگانش تبدیل به سریالی تاریخی مستند و قابل ارجاعی نشده است. حشاشین متاسفانه سریالی تماما تحریف تاریخ، اما جذاب! است که در مصر ورشکسته با بودجه چندمیلیوندلاری با مسخ و تحریف چهار شخصیت ایرانی بر ضد ایران و ایرانی ساخته شده که هیچکدام هیچ ربطی به مصر نداشتند! این که چرا حسن صباح در این بازه زمانی به تصویر کشیده شده، دارای ابعاد و اهداف پنهان و مزورانه است.
تصویرسازی غلط به نفع جریان خاص
سریال حشاشین در ظاهر داستانی درباره خلافت عربها در سرزمینهای اسلامی است، اما بیشتر داستان آن در ایران در شهرهای بزرگ آن رخ میدهد. حتی شخصیتهای اصلیاش هم با اینکه در ظاهر عرب هستند و طبیعتا در یک سریال مصری به زبان عربی صحبت میکنند، اما زاده داخل مرزهای ایران هستند و یکی از آنها تبدیل به رهبر یکی از گروههای مخالف با خلیفههای عرب میشود. رخدادهای این سریال در یک بستر تاریخی در سده یازدهم اتفاق میافتد. حسن صباح در مخالفت با عباسیان که شعار و پوشش و پرچمشان سیاه است، رنگ سفید را برای پوشش و پرچمش برمیگزیند، اما در حشاشین سیاهپوش است بر پرچم سیاه هوادارانش شعار لا ا... الا ا... نقش بسته تا برای مخاطبان امروزی همه چیز یادآور و نشانه داعش و داعشیگری باشد.
سرمایهگذاری عجیب مصر در صنعت سرگرمی
مصر که درخرج یومیهاش مانده و دستش واقعا خالی است درچنین مقطعی با صرف بودجهای هنگفت حشاشین را برساخته، زیرا در پی آسیبزدن و کژنمایی اسلام سنتی و اسلام سیاسی و اخوانالمسلمین بوده [که حماس از این نحله است]تا در ماه رمضان و رونق تماشای سریالهای آیینی به مردم بقبولاند که حسن صباح، پدر داعش است! هرچند از مصر نمیتوان انتظار داشت شخصیتهای ما را درست و راست و بدون معناهای ضمنی ضد ایرانی نشان دهد. شما «وعده صادق» و پیامدهایش را بسنجید! اسرائیل دقیقا از همین میترسد از اسلام سیاسی! که جرأت میکند یک قدرت را که به تعریف خودشان بزرگ است، پوشالی بشمارد. در حالی که کشورهای عربی ذلیلانه با اسرائیل همپیمان میشوند و عربستان مخفیانه به راه سازشکاری میتازد! نکته آزارنده تحقیر بزرگان ما از سوی مصر سرسپرده است. سریال حشاشین تحقیر فرهنگ بزرگ و تمدن سترگ ماست. در این بازه مهم تاریخی چرا هوشیاری به خرج نمیدهیم؟ خواجه نصیرالدین طوسی که کشوری را نجات داد را در این سریال ببینید چگونه تصویر شده؟ چرا خود ما از این همه شخصیتهای بزرگ فیلم فاخر نمیسازیم و اجازه میدهیم دشمنان ما این چنین تاریخ و فرهنگ و تمدن و چهرههایمان را با بیپروایی و دروغزنیهایشان تاراج کنند؟
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی