Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تبعیض در ارائه مراقبت به سلامت به دلیل سن بالای آن‌ها، تبعیض سنی نامیده می‌شود. تبعیض سنی می‌تواند به صورت رفتارهای مثبت یا منفی نسبت به سالمندان بروز پیدا کند. این تبعیض یکی از مهم‌ترین چالش‌های مراقبت از سالمندان است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران ۶۵ ساله و بالاتر هستند و پیش‌بینی می‌شود که جمعیت بالای ۶۰ سال ایران در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰ درصد کل جمعیت برسد. 

با توجه به اینکه بیشتر افراد در ایران با مفهوم تبعیض سنی آشنایی ندارند و برخی مراقبان به دلیل ناآگاهی نسبت به این مفهوم، به صورت تبعیض‌آمیز با سالمندان رفتار می‌کنند، پژوهشگران با بررسی منابع به تحلیل مفهوم تبعیض سنی پرداختند. 

سعید مهری و فرحناز محمدی شاه‌بلاغی به همراه همکارانشان در گروه پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی ایران و گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگرانی بودند که در این مطالعه همکاری داشتند. 

برای انجام این پژوهش، پایگاه‌های داده داخلی و خارجی در بازه زمانی ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۸ جستجو شد و پژوهشگران با بررسی مقالات یافت‌شده، درنهایت ۲۰ مقاله که با معیارهای موردنظر مطابقت داشتند را استخراج کردند.

 طبق یافته‌های این مطالعه، تبعیض سنی می‌تواند آشکار یا آگاهانه و غیرآشکار یا ناآگاهانه باشد. مثلا این باور که «سالمندان همیشه از سلامت خود شاکی هستند»، مثالی از تبعیض آشکار یا آگاهانه است. همچنین «سوال نپرسیدن در مورد روابط جنسی از سالمندان» می‌تواند تبعیض غیرآشکار یا ناآگاهانه باشد. چرا که مراقبان و پرستاران از این رفتار خودآگاهی ندارند. 

بررسی مقالات همچنین مشخص کرده که تبعیض سنی می‌تواند جنبه مثبت یا منفی داشته باشد. مثلا اولویت دادن به سالمندان در زمان تجویز درمان یا مراقبت، تبعیض مثبت است، ولی بروز برخی رفتارها با سالمندان به دلیل این تصور که افراد با سن بالاتر «از نظر افتاده یا بی‌اعتبار» هستند، تبعیضی منفی است. 

بررسی‌ها نشان داده که گاهی سالمند با اعمال، رفتار و گفتار خود باعث به وجود آمدن تبعیض نسبت به او می‌شود. برای مثال اگر سالمندی بر این باور باشد که برای دریافت درمان‌های جدید و پیشرفته خیلی پیر شده و نیازی به آن ندارد، نوعی تبعیض علیه خود است. همچنین گاهی تبعیض از سوی افراد گروه‌های سنی دیگر بر سالمندان اعمال می‌شود. برای نمونه اگر پرستاری در زمان مراقبت از چند بیمار، سالمندان را در اولویت دوم مراقبت قرار دهد، تبعیض در مراقبت ایجاد می‌شود. 

به گفته پژوهشگران، این مطالعه برای اولین‌بار مفهوم تبعیض سنی در ایران را روشن و واضح کرده است و می‌تواند مبنایی برای پژوهش‌های بعدی برای پیشگیری و بهبود کیفیت مراقبت‌های ارائه‌شده به سالمندان باشد. 

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که تبعیض سنی می‌تواند جنبه مثبت و منفی داشته باشد. گاهی افراد تبعیض را به صورت آگاهانه و گاهی ناآگاهانه اعمال می‌کنند و در برخی موارد رفتار خود سالمند باعث بروز تبعیض می‌شود و به دلیل سن، خود را مستحق دریافت درمان نمی‌داند و گاهی رفتار دیگران تبعیض‌آمیز است. 

نتایج این مطالعه به صورت مقاله مروری با عنوان «واضح‌سازی مفهوم تبعیض سنی در نظام سلامت» در فصل‌نامه علمی پژوهشی «سالمند» منتشر شده است. 

کد خبر 544688 برچسب‌ها سلامت بهداشت روانی جامعه خانواده سالمندی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت بهداشت روانی جامعه خانواده سالمندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۹۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم

 علی خیور اظهار کرد: جشنواره نوجوان سالم یکی از مهمترین برنامه های طرح یاریگران زندگی است که مبنای آن پیشگیری از خشونت ، استعمال مواد مخدر ، اعتیاد و رفتارهای پرخطر است.

وی ترویج شیوه های  زندگی سالم و پیشگیری از رفتارهای پرخطر را از مهمترین موضوعات این جشنواره عنوان کرد و افزود : اکنون مهمترین اصل مورد قبول در حوزه تعلیم و تربیت ، اصل پیشگیری است که یکی از اهداف این جشنواره است.

خیور ادامه داد: این جشنواره در تمامی مدارس استان با مشارکت ۶۵۴۶ دانش آموز و ۹۶ همکار فرهنگی در سیستان و بلوچستان برگزار شد که از مجموع ۵۲۱۰ اثر دریافتی ، ۴۰۰ اثر به دبیرخانه استانی و ۱۶ اثر به مرحله کشوری راه یافتند.

 دراین مراسم از نفرات برتر سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم تجلیل به عمل آمد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • آیت‌الله محمدی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است
  • پاسخ سپاهان به شکایت پرسپولیس
  • باشگاه سپاهان: هواداران بانوی پرسپولیس رفتار ناشایست داشتند
  • اجرای ترمیم روکش آسفالت محور اسپاین به سمت برج مراقبت فرودگاه امام
  • اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان 
  • آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟