Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@07:51:22 GMT

مردم سیستان و بلوچستان کربلایی شدند

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۹۳۹۶

مردم سیستان و بلوچستان کربلایی شدند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، روز عاشورای امسال نیز با وجود نگرانی از شیوع ویروس کرونا باز هم با حضور گسترده پیر و جوان، کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر سیستان و بلوچستان برگزار شد تا بار دیگر مردم این استان ارادت خود را به ساحت مقدس ابا عبدالله الحسین (ع) نشان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز روزی است که نه فقط آدمیان بلکه ملائک نیز بر مظلومیت حسین (ع) و اهل بیت و یارانش ناله سر می‌دهند. برای عاشقان حسین (ع) فرقی نمی‌کند در خانه باشند یا در هیئت؛ در خلوت خود باشند یا در میان جمع چراکه از داغ عاشورا حرارتی در دل دارند که هیچگاه سردی نمی‌گیرد. سالیان سال از این واقعه می‌گذرد، اما هنوز هم وقتی نام عاشورا به میان می‌آید چشم‌ها برای باریدن کم می‌آورند و سینه‌ها از شدت ناراحتی در حرارت می‌سوزد.

مردم سیستان و بلوچستان همچون سراسر ایران اسلامی امروز کربلایی شدند و بار دیگر عشق و ارادت خود نسبت به خاندان پیامبر (ص) را به نمایش گذاشتند. عزاداری امروز اگر چه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه بود، اما همچنان شکوه و عظمت داشت.

امروز هم مانند روز گذشته مردم عزادار زاهدان در نقاطی که مشخص شده بود با زدن ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی حاضر شدند و در سوگ شهادت مظلومانه سید الشهدا (ع) و یاران باوفایش گریستند.

میدان امام حسین (ع) زاهدان نیز امروز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صف‌های وحدت در نماز ظهر عاشورا مزین شد نمازی که روزی به امامت حسین بن علی (ع) و جماعت یاران معدودش در دشت کربلا اقامه شد و امروز پس از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال در ظهر عاشورا در نقاط مختلف ایران اسلامی با خیل عظیم عاشقان آن حضرت برپا می‌شود.

گلزار شهدای گمنام در بلوار سپهبد شهید سلیمانی (مسجد ابوذر)، آستان مقدس شهدای گمنام در بلوار خرمشهر، گلزار شهدای زاهدان واقع در انتهای خیابان مولوی، گلزار شهدای گمنام مهرشهر، مسجد پیامبر اعظم (ص)، مسجد الزهرا (س) بلوار آزادگان، مسجد علی بن ابیطالب (ع)، مسجد الغدیر بلوار شهید مزاری، گلزار شهدای گمنام شهرک جهاد و رضویه زاهدان از جمله نقاط مشخص شده برای برگزاری مراسم عزاداری در روز عاشورای حسینی بود.

علاوه بر زاهدان در تمامی شهر‌ها و روستا‌های سیستان و بلوچستان نیز عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش پس از ۱۰ روز به اوج خود رسید و هر کس با هر چه در توان داشت، زمینه عزاداری را فراهم کرد.

همچنین امروز در اکثر خانه‌های این شهر نیز با برپایی روضه‌های خانگی و مقتل خوانی شور حسینی زنده نگه داشته شد تا کسانی که نتوانستند در مجالس عزاداری شرکت کنند، از ثواب اشک ریختن برای مظلومیت سید الشهدا و یاران باوفایش بی نصیب نمانند.

سال‌های گذشته پخت حلیم نذری در روز عاشورا یکی از رسوم مردم سیستان و بلوچستان بود، اما امسال به سبب نگرانی از شیوع ویروس کرونا مردم شکل نذورات خود را تغییر دادند و هزینه‌ای را که برای این کار اختصاص داده بودند صرف خرید ماسک و اقلام بهداشتی برای نیازمندان کردند.

امشب نیز قرار است تا مراسم شام غریبان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز گلزار شهدای گمنام واقع در بلوار خرمشهر زاهدان با حضور عاشقان حسینی (ع) برگزار شود.

واقعه کربلا یا واقعه عاشورا، نبرد امام حسین (ع) و یارانش در کربلا با سپاه کوفه که برای یزید بن معاویه دومین حاکم اموی می‌جنگیدند. این واقعه که در روز دهم محرم سال ۶۱ قمری و به دنبال بیعت نکردن امام حسین (ع) با یزید رخ داد به شهادت آن امام و یارانش و نیز اسارت اهل بیتش انجامید.

این واقعه دلخراش‌ترین واقعه در تاریخ اسلام دانسته شده است و از این‌رو شیعیان بزرگترین مراسم عزاداری خود را در سال‌روز آن برگزار می‌کنند و به سوگواری می‌پردازند.

حاکم مدینه تلاش کرد از امام حسین (ع) برای یزید بیعت بگیرد از این‌رو حسین بن علی (ع) برای گریز از بیعت، شبانه از مدینه خارج شد و به طرف مکه حرکت کرد. در این سفر، خانواده امام حسین، شماری از بنی‌هاشم و برخی از شیعیان ایشان را همراهی می‌کردند.

امام حسین (ع) حدود چهار ماه در مکه ماند در این مدت نامه‌هایی از اهالی کوفه به دست او می‌رسید که از او خواسته بودند به کوفه برود. با توجه به احتمال ترور امام حسین در مکه به دست عاملان یزید و نیز دعوت کوفیان ایشان در روز ۸ ذی‌الحجه راهی کوفه شد و پیش از رسیدن به کوفه، از پیمان‌شکنی کوفیان باخبر شدند و پس از آن‌که حر بن یزید راه را بر کاروانش بست، به سمت کربلا رفت و در آنجا با لشکری روبه‌رو شدند که عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد را به فرماندهی آن منصوب کرده بود.

این ۲ سپاه در ۱۰ محرم معروف به روز عاشورا با هم جنگیدند. پس از آن که امام حسین (ع) و یارانش شهید شدند لشکریان عمر بن‌سعد، با اسب بر بدن آنان تاختند.

همچنین در عصر روز عاشورا سپاه یزید به خیمه‌های امام حسین (ع) حمله کرد و آن‌ها را آتش زده و سپس بازماندگان را به اسارت برد.

سپاهیان عمر بن سعد سر‌های شهیدان را به نیزه زدند و به همراه اسیران به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد و از آنجا به شام نزد یزید بردند.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم ماه محرم عاشورای حسینی محرم 99 سیستان و بلوچستان گلزار شهدای گمنام روز عاشورا امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطبه های نماز جمعه نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا  و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌‌های مقام معظم رهبری و فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی است.

 نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: حرکت دانشجویان کشورهای غربی برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری و نشان دهنده این است که حرف حق جای خود را باز خواهد کرد.

 آن هم دانشجویانی که مسلمان نیستند و چه بسا این حرکت بازتاب همان نامه‌ها باشد و نشان دهنده این است که حرف حق جای خود را باز خواهد کرد و راه خود را پیش خواهد برد.

 به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت:  یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای ارتقا علمی، فرهنگی و رشد اقتصادی جامعه اسلامی است.

امام جمعه زاهدان ضمن اشاره به ۲۵ شوال تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) عنوان کرد: امام صادق(ع) نمونه انسان کامل، پیشتاز، پیش‌رو و یک نمونه عالی برای بندگی صالح و شایسته خدا بود که دوست و دشمن به عبادت، زهد، علم، اخلاق، عرفان و معنویت ایشان شهادت دادند.

وی گفت: به واسطه اینکه سن امام صادق(ع) بیشتر از سایر ائمه بود به نام شیخ‌الائمه شناخته می‌شوند و ایشان در سن۳۱ سالگی به امامت رسیدند و ۳۴ سال امامت داشتند و در سن ۶۵ سالگی به دست منصور دوانیقی به شهادت رسیدند. وی گفت: ما باید از امام صادق(ع) درس بگیریم و در جهت تقویت وحدت، اتحاد و انسجام امت اسلامی و نیز تقویت مکتب اهل بیت(ع) و ترویج معارف مکتب اهل بیت(ع) با فرستادن فرزندان مستعد خود به حوزه‌های علمیه تلاش کنیم تا با معارف اسلام آشنا و در برابر هجوم دشمنان از اسلام ناب دفاع کنند و مبلغ شایسته‌ای باشند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و تبریک روز معلم با اشاره به عملیات وعده صادق عنوان داشت: عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بود و ایران اسلامی توان نظامی، دفاعی، علمی و اطلاعاتی خود را به رخ دشمنان جهان اسلام کشید و با اقتدار کامل این عملیات را انجام داد و دل مسلمانان و آزادی خواهان جهان را شاد کرد.نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان بیان داشت: در عرصه بین‌المللی همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند جریان فلسطین و غزه در صدر اخبار است خصوصا در این روزها که دانشجویان و دانشگاهیان آمریکا و اروپا هم به طرفداری از مردم غزه به میدان آمده اند و علیه رژیم غاصب صهیونیستی شعار می‌دهند و می‌بینیم که چه برخوردهایی با آن‌ها ‌می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • هوای سیستان بارانی شد + فیلم
  • ورود عمره گزاران دو استان به فرودگاه بین المللی زاهدان
  • سیستان بارانی شد
  • خطبه های نماز جمعه نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان
  • دفاع دانشجویان از مردم فلسطین نشان‌ می‌دهد حرف حق جای خود را باز می‌کند
  • آزمون حفظ قرآن در سیستان و بلوچستان برگزار شد
  • کنایه معنادار نماینده زاهدان به مولانا عبدالحمید /مردم نگران هستند/علت حملات تروریستی چندماه اخیر چیست؟
  • ظرفیت علمی و پژوهشی استادان سیستان و بلوچستان باید بالفعل شود
  • نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان
  • کشف ۱۰۰ میلیارد اخلال در نظام اقتصادی در زاهدان