روزگار عزاداری بینالطلوعین
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۹۷۵۹
همشهری آنلاین_ بهاره خسروی:
ناصرالدین شاه در طول نیم قرن سلطنتش سفرهای زیادی به ینگه دنیا داشت که دستاورد همه این گشتوگذارها، فرنگی کردن دربار بود. ساخت تکیه دولت در جنوب غربی شمسالعماره هم یکی از این دستاوردها بود. ناصرالدین شاه در سفرهای اروپایی خود با سالنهای تئاتر و نمایش آشنا شد و تصمیم گرفت تا در دارالخلافه سالنی شبیه بزرگترین سالن تئاتر سلطنتی انگلستان، رویال آلبرتهال لندن، بسازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زمانی که گزینه ساخت تکیه دولت بر روی کاغذ آمد تهران حدود 40تا 50 تکیه داشت که با گذر زمان تعداد آنها به 70 تا 80 تکیه رسید. اما تکیه دولت به دلیل نوع معماریاش نسبت به تکیههای حیاط شاهی و میرزاآغاسی بیشتر مورد توجه مردم بود. دستور ساخت این تکیه سال 1247صادر شد و دوستعلی خان معیرالممالک سرپرست ضرابخانه به مدت 5 سال با هزینه 150 هزار تومان آن را ساخت. هیئت شاعر قجری
در واقع با روی کار آمدن قاجارها تعداد تکیهها در تهران افزایش پیدا کرد و بسیاری آیینهای مذهبی مانند شبیهخوانی، تعزیه، مرثیهخوانی، مقتلخوانی، روضهخوانی، زنجیرزنی و شاخ سین(شاه حسین) به آیینهای عزاداری محرم اضافه شد و بهعنوان یک سنت باقی ماند. یکی از هیئتهای قدیم تهران که از دوره قاجار به یادگار باقی مانده است، تکیه رضاقلیخان هدایت در محله عودلاجان است. این هیئت متعلق به «رضاقلی خان» ادیب، شاعر و تذکرهنویس دوره قاجار بود که آن را در خانهاش راهاندازی کرد. رضا قلی خان قبل از تأسیس دارالفنون در عمارت خود مدرسه دینی داشت که این مدرسه با تأسیس دارالفنون تعطیل شد. تکیه رضاقلی خان در محله سادات از مهمترین مراکز تجمع اهالی و همسایهها به مناسبتهای مختلف علاوه بر ماه محرم و صفر در روزگار خودش بود تا اینکه در دوره پهلویها در جریان مدرنسازی تهران و خیابانکشی بخش بزرگی از این تکیه از میان رفت و بقایای مسجد و تکیه رضاقلی خان در خیابان شهید مصطفی خمینی، چندین بار مرمت و بازسازی شده است.
قدیمیترین تکیههای تهرانوقتی صحبت از نخستین و قدیمیترین تکیههای پایتخت به میان میآید، تکیه 200 ساله سادات در صدر قرار میگیرد؛ تکیهای که با گذشت 2 قرن هنوز به عزاداران چای زغالی و نان قندی میدهد و گاهی هم با قهوه از آنها پذیرایی میکند. «نصرالله حدادی» نویسنده، پژوهشگر و تهرانشناس، درباره نخستینهای تکیههای تهران توضیح میدهد: «تکیه سادات اخوی، تکیه آقا اشرف در محله عودلاجان، تکیه سنگلج و تکیه چالهحصار،تکیه دولت، تکیه نیاوران، تکیه حصار بوعلی و تکیه تجریش از نخستین تکیههای تهران بودند.»
تهران، ایران کوچک با آیین مختلف عزاداریبا انتخاب تهران بهعنوان پایتخت کمکم به شهری مهاجرپذیر با خردهفرهنگهای مختلف تبدیل شد. این خردهفرهنگها طبیعتا آیینهای متفاوتی در مراسم عزاداری محرم به همراه داشت. نصرالله حدادی درباره آداب مختلف عزاداری در تهران قدیم توضیح میدهد: «بسیاری از آیینهای مختلف عزاداری محرم در واقع مراسم قومیتهای مختلف ساکن در پایتخت است. برای مثال مراسم دمامهزنی مربوط به جنوبیهاست و ما در تهران چنین مراسمی نداشتیم. گلمالی متعلق به خرمآبادیها، زنجیرزنی و قمهزنی ویژه آذریها و قمهزنی مخصوص عربزبانهای مقیم تهران است. چون تهران از خرده فرهنگهای مختلف تشکیل میشود. مجموع این عزاداریها و آیینها را به تهرانیها نسبت میدهند.»
عزاداری با نیتهای متفاوتبرپایی هیئت و برافراشتن پرچم عزاداری امام حسین(ع) یکی از افتخارات بزرگ و مهم ایرانیها محسوب میشود. به گفته حدادی برخی رجال حکومتی برای مشروع جلوه دادن بسیاری از رفتارهای خود و برای عوام فریبی این مراسم را برپا میکردند. این تهرانشناس درباره این دست افراد توضیح میدهد: «در تهران معمولاً 3 دسته افراد پرچم عزاداری امام حسین(ع) را برپا میکردند و خرج میدادند. یک دسته ثروتمندان و سیاسیون بودند که برای موجه جلوه دادن اعمال ناصواب خود در محرم هیئت راه میانداختند و عزاداری میکردند. هیئتی مانند پاشاخان معروف به امیر بهادر، از مخالفان سر سخت مشروطه، که در خانهاش هیئت برپا میکرد. از هیئتهای سیاسیون در تهران قدیم محسوب میشد. دسته دوم اصنافی مانند بزازها، خراطها، اتاقسازها، کفاشها و...بودند که تکیه راه میانداختند.» اما دسته سوم پهلوانان اهالی گود و کباده و افراد وجیه در محلههای خوشنام بودند. مانند هیئت اکبر خان یا مردم عادی که اغلب برای رضای خدا و ابراز ارادت به خاندان آلاللهو سیدالشهدا(ع) تکیه برپا میکردند. این دستههای عزاداری مختص مردم کوچه و بازار بود که مخلصانه برای مظلومیت خاندان پیامبر عزاداری میکردند. حاج نایب آقا هم که پهلوان محلی بود و برای رفاه حال مردم روزگار خود بازارچهای را در راسته میدان شاهپور قدیم ساخته و پرداخته بود، در همین محل حسینه و تکیهای داشت که کلیه مخارج را خود و دیگر پهلوان و اهالی محل تقبل میکردند.
ممنوعیت عزاداری در دوره رضاخانپهلوی اول که قدرت را به دست گرفت، اجرای برخی مراسم مذهبی از جمله تعزیه، راهاندازی دستههای سینهزنی و عزاداری را ممنوع اعلام کرد. اما عشق ممنوعیتبردار نیست. به همین دلیل برای روشن نگه داشتن چراغ عزاداری ماه محرم مردم عزاداری بینالطلوعین را راه انداختند. حدادی درباره این سبک از عزاداری اینطور توضیح میدهد: «با توجه به سختگیری حکومت پهلوی بین سالهای 1306 تا 1314 و سختتر از آن بعد از ماجرای رفع حجاب که سختگیری بیشتری به عمل میآمد، عزاداریها در ساعاتی به عمل میآمد که مأموران نظیمه و بعدها شهربانی کمتر عزاداران را مورد آزار قرار دهند. این عزاداری به بینالطلوعین معروف است.» بر اساس روایات مردمی در سالهای ممنوعیت عزاداری، این آیین بهصورت مخفیانه از چند ساعت مانده به نماز صبح و طلوع آفتاب در زیرزمین خانهها شروع میشد و از شب همه بانیان هیئت به فکر تهیه نان و چای صبحانه عزاداران بودند. مراسم با اقامه نمازجماعت صبح و خوردن صبحانه در ساعت اولیه روز به پایان میرسید. این مراسم همانطور که گفته شد به بینالطلوعین معروف بود و تا سالها و روی کار آمدن پهلوی دوم و آزاد شدن اجرای مراسم عزاداری ادامه داشت.
منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: محله پهلوی همشهری محله تاریخ بافت تاریخی تهران پایتخت ماه محرم ناصرالدین شاه بین الطلوعین توضیح می دهد تکیه دولت ماه محرم تکیه ها آیین ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۹۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دباغ : در سفر بارزانی درباره هماهنگیهای امنیتی رایزنی شد
نماینده اقلیم کردستان عراق، سفر نیچروان بارزانی به ایران را مهم ارزیابی کرد و هماهنگیهای امنیتی برای مبارزه با گروههای تروریستی را یکی از محورهای اصلی این سفر دانست. - اخبار بین الملل -
« ناظم دباغ» در گفتوگو با خبرنگار بینالملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به سفر «نیچروان بارزانی » رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران محور گفتوگوهای او با مقامات بلندپایه ایران را اصلاح و تقویت روابط دوجانبه دانست و اظهار داشت: گسترش روابط اقتصادی بازرگانی میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان ، حل و فصل مشکلات موجود، تامین امنیت ایران و حکومت اقلیم کردستان عراق ، هماهنگی در روابط سیاسی و نقش تهران و اربیل در تامین امنیت ایران و عراق از جمله محورهای مذاکرات رئیس اقلیم کردستان عراق و هیئت همراه وی با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران بود.
وی در پاسخ به این پرسش «آیا درباره حضور گروههای تروریستی که امنیت ایران را به خطر میاندازد نیز در این سفر صحبت شد؟ » اظهار داشت: آن جزئیاتی که منظور شماست، مطرح نشد ولی هماهنگی در چارچوب هیئت شورای عالی امنیت عراقی به ریاست قاسم الاعرجی، رئیس شورای عالی امنیت ملی عراق انجام شد.در این هیئت وزیری از اقلیم کردستان عراق حضور دارد. این هیئت بر اجرایی شدن توافقات (امنیتی ) میان ایران و عراق نظارت دارد.
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیاننماینده اقلیم کردستان عراق در تهران درباره تشکیل کمیته امنیتی میان تهران- بغداد و اربیل گفت: این کمیته امنیتی تشکیل شده و یک سری از مسائل ضروری را اجرایی کرده است و توافقاتی که در این کمیته صورت گرفته، اقلیم کردستان عراق بدانها پایبند است.
وی در خصوص ارزیابی خود از سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران گفت: این سفر یکی از سفرهای مهم و با ارزش نچیروان بارزانی به ایران بود که با هدف تقویت روابط دوجانبه صورت گرفت.
انتهای پیام/