Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:47:23 GMT

انتخابات پارلمانی مونته نگرو در سایه ویروس کرونا

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۹۹۲۵

انتخابات پارلمانی مونته نگرو در سایه ویروس کرونا

به گزارش ایرنا، در این انتخابات که نتیجه آن را بر اساس اظهارات تحلیلگران سیاسی منطقه نمی توان پیش بینی کرد، یازده لیست انتخاباتی یعنی شش ائتلاف حزبی و پنج حزب سیاسی برای ورود به ساختار جدید پارلمان به رقابت می پردازند.

در این انتخابات بنا بر اطلاعیه کمیسیون انتخاباتی مونته نگرو، ۵۴۰ هزار و ۲۶ رای دهنده می توانند با حضور در یک هزار و ۲۱۷ حوزه انتخاباتی در سراسر این کشور آرای خود را در صندوق های اخذ رای بیندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوزه های انتخاباتی در سراسر مونته نگرو از ساعت ۷ بامداد به وقت محلی ( نه و نیم به وقت ایران) برای رای دادن شهروندان واجد شرایط تا ساعت ۲۰ امشب باز خواهد بود.

با توجه به بیماری همه گیر ویروس کرونا، ستاد بحران مونته نگرو با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که اقدامات اپیدمیولوژی در تمامی حوزه های انتخاباتی مانند ضدعفونی کردن دست ها طی مراحل رای گیری و همچنین استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در محل اخذ رای اجباری است.

طبق داده های آخرین نظر سنجی انجام شده توسط سازمان تحقیقاتی افکار عمومی CEDEM، انتظار می رود در انتخابات پارلمانی پیش رو ۶۶ درصد افراد واجد شرایط رای دادن در حوزه های انتخاباتی برای رای دادن حاضر شوند و رای بدهند. بنا به همین نظرسنجی، لیست ائتلافی (قاطعانه برای مونته نگرو) که در صدر آن حزب «دموکراتیک سوسیالیست» به رهبری رئیس جمهور کنونی مونته نگرو قرار دارد، می تواند ۳۵.۳ درصد آرا را بدست بیاورد، حزب سوسیال دموکرتیک ۵.۳ درصد آرا و حزب بوشنیالک ۴.۸ درصد آرا را از آن خود کنند.

از احزاب مخالف نیز جبهه برای آینده مونته نگرو ۲۴.۷ درصد و ائتلاف شهروندی به نام «صلح از آن ملت ما» به رهبری حزب مونته نگرو دموکراتیک با ۱۶.۵ درصد آرا می توانند به ساختار جدید پارلمان راه یابند.

مونته نگرو از کشورهای بالکان غربی به شمار می رود که از سال ۲۰۱۷ رسما به‌عنوان بیست و نهمین عضو، به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست.

این کشور در نوامبر سال ۲۰۱۰ برای پیوستن به اتحادیه اروپا نامزد و در ماه ژوئن ۲۰۱۲ مذاکرات آن در مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز شد. با آنکه این کشور هنوز به عضویت اتحادیه اروپا در نیامده است اما یورو، پول واحد اروپایی، واحد پولی آن است.

مونته نگرو در همه پرسی ۲۶ می ۲۰۰۶ میلادی ( ۵ خرداد ۱۳۸۵) با کسب آرای ۵۵.۵ درصد به استقلال دست یافت و بدین صورت روند فروپاشی یوگسلاوی سابق که از ۱۹۹۱ شروع شده بود؛ با استقلال مونته نگرو کامل شد و این جمهوری پس از گذشت ۸۸ سال دوباره به استقلال دست یافت.

این کشور به لحاظ وسعت و جمعیت، کوچک ترین جمهوری یوگسلاوی سابق به شمار می رود که از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی اروپا واقع شده و مساحت آن ۱۳.۸۱۲ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۶۷۸ هزار و ۱۷۷ تن و پایتخت آن شهر «پودگوریستا» است.

مونته نگرو از جنوب شرقی با آلبانی، از جنوب غربی با دریای آدریاتیک، از غرب با کرواسی، از شمال غربی با بوسنی و هرزگوین و از شمال شرقی با صربستان هم مرز است.

مونته نگرو پنجاه و ششمین عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و ۱۹۲مین کشور عضو سازمان ملل است.

گروه قومی مونته‌نگرویی بزرگترین گروه قومی در این کشور است که ۴۴.۵ درصد ساکنان را تشکیل می دهد. پس از آنها، گروه قومی صرب‌ بیشترین جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

در مونته نگرو طبق سرشماری گذشته در ده سال پیش حدود ۱۷۸ هزار نفر یعنی ۲۸.۷۳ درصد از جمعیت مونته نگرو هویت شهروندی خود را صرب اعلام کردند.

مسلمانان ۲۰ درصد از جمعیت حدود ۶۷۰ هزار نفری مونته ‌نگرو را تشکیل می‌دهند که بیشتر شامل آلبانیایی‌تبارها و بوسنیایی‌تبارها هستند.

برچسب‌ها مونته نگرو انتخابات پارلمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مونته نگرو انتخابات پارلمانی مونته نگرو انتخابات پارلمانی مونته نگرو درصد آرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ مدیری به دلیل تخلفات انتخاباتی برکنار نشد

به گزارش «تابناک»، علیرضا فخاری روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در دور اول انتخابات در استان تهران چه در ایام تبلیغات شاهد رفتار قانونمندانه داوطلبین و همچنین مدیران و مردم بودند و در روز انتخابات نیز شاهد انتخابات پرشور، سالم و با امنیت بالا بودیم.

وی اظهار کرد: با توجه به وسعت و جمعیت در استان تهران گزارش بسیار اندکی به ستاد انتخابات مبنی بر تخلف ارسال شد که به تخلفات رسیدگی شد اما مدیران دستگاه‌های اجرایی با توجه به قوانین و مقررات انتخاباتی فعالیت داشتند و هیچ مدیری چه در دستگاه‌های اجرایی و چه در شهرداری و بخشداری و حتی فرمانداران تخلفات انتخاباتی نداشتند.

استاندار تهران ادامه داد: در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین شهرستان ورامین در روز جمعه برگزار خواهد شد و از حدود یک ماه قبل تمهیدات برگزاری منظم و با نهایت امنیت در استانداری و فرمانداری‌های تابعه این ۲ حوزه برگزار شد.

وی تاکید کرد: هم اکنون آمادگی خوبی از سوی ستاد انتخابات استان تهران وجود دارد و قطعا انتخابات دور دوم حتی از دور اول نیز با نظم و امنیت بهتری برگزار خواهد شد.

به گفته فخاری، در این دور دستگاه‌های تمام الکترونیک در کلیه شعبات اخذ رای وجود دارد و برای رفاه و آسایش و همچنین حفاظت از آرای مردم این دستگاه‌های تمام الکترونیک در خدمت مردم خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و ۱۶ نماینده از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و یک نماینده در حوزه انتخابیه شهرستان ورامین با رای مردم انتخاب خواهند شد.

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • هیچ مدیری به دلیل تخلفات انتخاباتی برکنار نشد
  • انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • پخش مناظره انتخاباتی دو کاندیدای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای اردبیل
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا
  • اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا آغاز خواهد کرد