Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-03@08:47:14 GMT

تعزیه مردم قرن ۱۳ در مصیبت امام حسین (ع) + تصویر

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۱۳۸۱

تعزیه مردم قرن ۱۳ در مصیبت امام حسین (ع) + تصویر

صراط: هنر نمایش یا تئاتر در ایران بعد از اسلام به علت منع مذهبی و مخالفت افکار عمومی جامعه دینی ایران با بسیاری از امور ذوقی و هنری تا اواخر قرن چهارم هجری به کلی منسوخ و متروک بود. برای اولین بار معذالدوله دیلمی (احمد پسر بویه) شاهنشاه دیلمی ایران (۳۵۶-۳۳۴ قمری) پس از تسلط بر بغداد، مرکز خلافت عباسی با وجود احساسات مذهبی خلیفه و فق‌های اهل سنت، دستور داد تا در آن شهر مجالس تعزیه سیدالشهدا در دهه اول محرم برپا شود، بازار‌ها بسته شد و مردم به علامت عزا لباس سیاه پوشیدند و از آن به بعد بود که این مراسم در اغلب شهرستان‌های ایران به خصوص در ساحلِ دریای خزر و در آذربایجان معمول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(شمیم، علی‌اصغر. تاریخ تحولات دوره قاجاریه، مهارت، تهران،۱۳۷۵. صص۴۱۴-۴۱۳)  
اجرای تعزیه‌گردان‌های طهران با لباس تعزیه

جعفر شهری در جلد دوم کتاب طهران قدیم به رسم‌الخط خود به توضیح چگونگی برگزاری دو تعزیه در تهران قدیم قرن ۱۳ پرداخته است:

شیر و فضه!

تعزیه شیر و فضه هم یکی دیگر از داستان‌های تعزیه بود به این صورت که، چون در شب روز عاشورا یعنی شب یازدهم نعش‌های شهدا بر زمین می‌ماند و "زینب"وحشت دریده شدن آن‌ها را از جانب سباع می‌کند، "فضه" کنیز خود را دستور می‌دهد تا به بیشه‌ای که در آن نزدیکی‌ها بوده رفته از جانبش به شیری که در آن منزل دارد بگوید که آمده عهده‌دار حفاظت اجساد کشتگان او بکند و فضه که در اینجا به جایش پسرک خوش بر و رویی است به (عماری شیر) داخل شده پیغام زینب را می‌رساند و بعد از مدتی که لازمه طول مذاکره با شیر است همراه شیر بیرون آمده به خدمت زینب می‌رسند.

تعزیه‌ای که در یکی از سال‌ها، در دسته چاله میدان که فضه به سراغ شیر می‌رود، چون پرده بیشه و پس می‌زنند شیر را که لش نکره‌ای بوده می‌نگرد که بر فضه آویخته جلو دهانش را گرفته، پسرک زیر چنگ و بالش تقلا می‌کند و چه بار‌ها هم که از این گونه ماجرا همچنین درباره قاسم و عروسی او اتفاق افتاده، فضه و عروس گرفتار حمله شیر و قاسم شده، رد و بدل پیغام عروسی حقیقی میانشان واقع شده بود.

تعزیه‌خوانی در کاروانسرای ارامنه، واقع در بازار پارچه‌فروش‌ها

عروسی ملاهادی


تا شوق مردم را نیز به دیدن این دسته‌ها و تعزیه‌ها نکوتر معلوم بکنیم ماجرای زیر را مثال می‌آوریم، بر اینکه "ملاهادی" نامی که یکی از تعزیه‌گردانان نامی تعزیه‌های معتبر مانند تعزیه تکیه‌دولت بود و به آن خاطر که از طفولیت با آن کار وارد و از قاسم‌خوانی و علی‌اکبرخوانی تا به عباس و امام‌خوانی رسیده، کل مراحل آن پشت سر گذارده، از زیر و بم و مسائل پشت پرده و مفاسد آن اطلاعات دقیق داشت.

در این دهه خانواده را از در و بیرون رفتن و پا از خانه بیرون نهادن ممانعت اکید می‌نموده و، چون این حبس و توقیف ممتد می‌شود، سالی عروسش دل به دریا زده از اسباب تعزیه لباس زینب آن را به تن کرده در ازدحام تعزیه‌خوانان خود را به جای زینبِ دسته جا زده یکی از شتران دسته را سوار شده روانه می‌شود که دست‌اندرکاران هم او گمان زینب واقعی می‌کنند تا طبق معمول به تکیه دولت و حضور شاه رسیده نوبت خواندن او می‌شود و، چون چندین بار تعزیه گردان بر او نهیب زده طلب ادای کلام می‌کند و درمانده می‌شود صدا بلند کرده، می‌گوید: "من زینب زیادی‌ام _ عروس ملاهادی‌ام" که شاه متوجه و سخت به خنده آمده علاوه بر انعام و خلعتی‌ای که برایش می‌فرستد، جهت متعلقات ملاهادی هم غرفه‌ای در تکیه مخصوص می‌کند. دیگر تا همچنین استظهار سالخوردگان را از بی آبرویی دسته‌چیان و برای خانواده‌ها زشتی تماشای دسته را ضمیمه کنیم.

این جمله‌ای بود که مادر‌ها و مادربزرگ‌ها در جواب عروس و دختر‌هایی که با صدای طبل و شیپور هیجان‌زده شده، برای تماشا چادر به سر انداخته یکدگر را صدا زده (آی دسسه!)، با بد لحنی برخورد دارنده می‌گفتند (هَوَنگتونو ببرین به همه‌ش برسین) و در صورت توانایی و قدرت برشان گردانده در خانه را تملیک (نوعی پشت‌بند در حیاط که می‌توانست با قفلی غیر سر خود قفل بشود) می‌کردند.

این هم شعری بود که سینه زن‌ها و افراد دسته ملاهادی بر او ساخته بودند که، چون مسیر حرکت طولانی شده یا معطلی زیاد می‌گردید، دَم گرفته، با زدن سینه می‌خواندند؛ (سنگک و آش رشته/ آملا ظهر گذشته //نون و پنیر و پسسه (پسته) / هلاک شدیم و خسسه// نون و پنیر و پونه /آملا گشنه مونه)

همراه چند سینه پشت هم: آمولا گشنه مونه، آمولا گشنه مونه

دسته‌ای از تعزیه خوان‌ها که مردهایشان نقش مردان و زنان کاروان کربلای حضرت حسین را ایفا می‌کردند
و بچه هایشان که در اسارت فرزندان خانواده امام می‌شدند
اشباه حضرت علی اکبر در سمت راست، در کنار عمویش حضرت عباس

منبع: شهری، جعفر. (۱۳۷۱). طهران قدیم، ج ۲. چاپ هفتم. نشر معین. تهران. صص ۳۹۵ _ ۴۰۴

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: تعزیه عزاداری امام حسین تعزیه خوانی صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۱۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مشاور معاونت پرستاری و نمایندۀ دفتر توسعۀ منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت به‌همراه جمعی از مدیران دانشگاه از پانسیون‌های پرستاران در حال احداث بیمارستان امام حسین (ع) تربت حیدریه بازدید کردند.

رئیس ادارۀ پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با اشاره به این‌که بازدید به‌منظور برآورد پیشرفت کاری طرح احداث، تکمیل و تجهیز پانسیون‌های پرستاری انجام شد، گفت: این طرح برای رفاه حال پرستاران به‌ویژه پرستاران غیر بومی که مشکلات عدیده‌ای برای اسکان در ایام ارائۀ شیفت در بیمارستان‌ها دارند، در حال اجرااست.

معصومه پاشایی افزود: امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم از سوی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، تکمیل مراحل باقی‌ماندۀ این پروژه سرعت بیشتری بگیرد تا هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

مدیر بیمارستان آموزشی درمانی امام حسین (ع) نیز در حاشیۀ این بازدیدگفت: ساختمان بخش‌های اداری، MRI، انکولوژی، زیست پرستار و زیست پزشک در اولویت پروژه‌های عمرانی دانشگاه قرار دارد که امیدواریم با افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌‎ها، گامی ارزشمند در جهت خدمت‌رسانی و پاسخ‌گویی هر چه جامع‌تر به مراجعین و ارتقای رضایت‌مندی کادر درمان به‌ویژه پرستاران عزیز برداشته شود.

فهیمه عطاریان با بیان این‌که تلاش کادر درمان و تیم مدیریتی و پشتیبانی این مرکز کسب رضایت‌مندی حداکثری مراجعین و پاسخ‌گویی جامع به نیاز‌های درمانی شهروندان محترم است، افزود: هم‌اکنون بیمارستان ۲۷۲ تخت‌خوابی امام حسین (ع)، پاسخ‌گوی خدمات درمانی مردم شهرستان تربت حیدریه و شهرستان‌های اطراف در بخش‌های ارتوپدی، جراحی عمومی و جراحی اعصاب، داخلی، بخش VIP، بخش چشم، گوش، حلق و بینی و بخش‌های مراقبت ویژه شامل اتاق عمل و ICU و همچنین خدمات پاراکلینیکی و تشخیصی و اورژانس است.

دیگر خبرها

  • دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود
  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • دسته‌روی روز شهادت امام جعفر صادق(ع) در بجنورد برگزار می‌شود
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • برنامه های دسته روی ویژه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در ایلام
  • برگزاری آئین دسته‌روی روز شهادت امام صادق(ع) در بجنورد
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود