Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@08:49:26 GMT

لبنان و انتظار برای ساعت‌هایی سرنوشت ساز

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۲۱۷۵

لبنان و انتظار برای ساعت‌هایی سرنوشت ساز

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، « امانوئل مکرون» ظهرامروز در تماس تلفنی با رئیس جمهوری لبنان ضمن اعلام اینکه فردا در بیروت خواهد بود با وی در باره آخرین تحولات سیاسی گفت وگو کرد.

مکرون که بر حمایت پاریس از تلاش ها برای تشکیل دولت جدید لبنان حمایت کرد ، دو روز بعد از انفجار بندر بیروت نیز به این کشور سفر کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«دیوید شنکر» معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم یک روز بعد از ورود مکرون به لبنان قرار است به بیروت سفر کند.

وی قرار است پیش از لبنان به قطر و کویت سفر کند.

این درحالی است که بعداز سفر اول مکرون، بلافاصله « دیوید هیل» سفیر اسبق آمریکا در لبنان و معاون کنونی وزیر امور خارجه در خاور نزدیک به عنوان فرستاده ویژه دولت ترامپ به بیروت سفر کرد و سخنان مداخله جویانه و تحریک آمیزش در لبنان به گسترش آشوب و حمله به اماکن دولتی وعمومی منجر شد.

درحالی که بازی با اسامی برای انتخاب نخست وزیر جدید لبنان ادامه دارد، روزنامه لبنانی « شرق» نوشت که مکرون نمی خواهد این بار با شکست سیاست هایش بیروت را ترک کند.

ریاست جمهوری لبنان فردا دوشنبه را موعد رایزنی های فراکسیون های پارلمانی با ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری این کشور برای معرفی نخست وزیر جدید تعیین کرده اما این در حالی است که تاکنون مذاکرات بین گروه های سیاسی در مورد نام نامزد نخست وزیری به توافق نرسیده اند به ویژه اینکه سعد حریری اعلام کرده است قصد ندارد، نخست وزیر لبنان شود.

منابع سیاسی بلند پایه فاش کرده اند که ابتکار عمل فرانسه عملاً به حذف سعد حریری از نامزدی نخست وزیری منجر شد بنابراین او هم این شرط را گذاشت تا نامزد نخست وزیری را معرفی کند و سپس گروه های سیاسی و فراکسیون های پارلمانی در باره انتخاب او بحث و گفت وگو کنند.

توافق شده است که رئیس حزب جریان السمتقبل نام یک یا دو نامزد را اعلام کند مشروط به اینکه متهم به فساد نباشند و نام آنها فراکسیون های بزرگ پارلمانی را تحریک نکند که واکنش منفی نشان دهند.

برخی منابع گفته اند که پاریس به نامزدی « تمام سلام» برای نخست وزیری جدید تمایل دارد اما او که پیشتر هم نخست وزیر لبنان بوده ، نپذیرفته است.

با این حال علاوه بر نواف سلام که بعید است جبهه مقاومت با آن موافقت کند اما همچنان یکی از گزینه های اصلی است. روزنامه الجمهوریه نوشت که همه منتظر اعلام موضع طرف های خارجی به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در راس آنها سعودی هستند.

اما ملاقات ناگهانی « ولید بخاری» سفیر سعودی در بیروت با سمیر جعجع در بحبوحه رایزنی گروه های سیاسی بار دیگر مداخله سعودی ها برای تاثیرگذاری بر روند انتخاب نخست وزیر جدید و تشکیل دولت لبنان را به نمایش گذاشت.

پس از آنکه سعد حریری نام خود را از چرخه معرفی نخست وزیری خارج کرد به شرط اینکه نام دیگری را پیشنهاد کند، ابهام در باره نخست وزیر آینده لبنان همچنان پابرجاست به ویژه اینکه نشست اخیر نخست وزیران سابق لبنان بدون صدور بیانیه ای پایان یافت.

الاخبار نوشت که جنبش امل و حزب الله همچنان بر نامزدی سعد حریری برای نخست وزیری لبنان تاکید دارد و « نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان همچنان در حال مذاکره با حریری است تا او را قانع کند.

نخست وزیر لبنان براساس ساختار سیاسی این کشور باید از میان شخصیت های سیاسی اهل تسنن لبنان انتخاب شود.

برخی منابع هم معتقدند که « ولید جنبلاط » رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی و « سلیمان فرنجیه» رهبر جریان مسیحی "المرده" لبنان هم از نخست وزیری سعد حریری حمایت می کنند هرچند مسیحیان فالانژ مانند « سمیر جعجع» مخالف هستند.

در حالی که در بیروت در محافل سیاسی و رسانه ای بحث ها حول نامزد نخست وزیری متمرکز است، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه در سخنانی قابل توجه از نگرانی های فرانسه در خصوص اوضاع لبنان سخن گفت و نسبت به وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.

مکرون گفت: اگر لبنان را در منطقه رها کنیم و اگر به طریقی آن را ترک کنیم تا در دست قدرت های منطقه ای فاسد گرفتار شود، جنگ داخلی شروع می شود و این هویت لبنان را تضعیف می کند.

وی با اشاره به « محدودیت های نظام طائفه ای در لبنان» افزود: اگر اصلاحات صورت نگیرد و با فساد مقابله نشود، اقتصاد لبنان فرو خواهد پاشید و تنها قربانی آن لبنانی ها خواهند بود که نمی توانند کشورشان را ترک کنند.

به گفته منابع آگاه ، همزمان با مذاکرات و رایزنی های فراکسیون های پارلمانی « بهاء حریری» برادر سعد حریری درصدد است با حمایت سعودی ها و اماراتی ها جو سیاسی و امنیتی لبنان را متشنج کند.

وی روز گذشته در مصاحبه با رسانه ای با عنوان« رسانه و جهانی سازی» نامزدی خود برای نخست وزیری لبنان را اعلام کرد و گفت که « دولتی تکنوکرات که فقط عامه پسند است، تشکیل نمی دهم بله قصد دارم لبنان را به شیوه دیگری رهبری کنم».

بهاء حریری از هماهنگی میان خود و کاردینال« بشاره راعی» سراسقف مسیحیان مارونی لبنان و افراد وابسته به آمریکا و سعودی و امارات که آنها را « جامعه مدنی» لبنان خواند ، پرده برداشت و گفت که درصدد تشکیل دولتی است تا بتواند با فساد در لبنان و سلاح حزب الله مقابله کند.

کاردینال راعی و نیروهای مورد حمایت آمریکا و سعودی ، رژیم صهیونیستی و امارات بر طبل تشکیل دولت بی طرف می کوبند و برخی خواستار پایان دوره مجلس کنونی و فراهم شدن پایان دوران ریاست جمهوری ژنرال« میشل عون» هستند تا بتوانند دولت مورد نظر خود را تشکیل دهند و امنیت رژیم صهیونیستی با خلع سلاح حزب الله و باز شدن دست حامیان تروریست های وهابی و صهیونیستی در اداره لبنان فراهم شود.

بهاء حریری با بیان این که « بعداز انفجار بندر بیروت و صدور حکم دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری نقشه سیاسی لبنان تغییر کرده است»، ادعا کرد که« بیشتر مسیحیان، سنی ها، جامعه مدنی و برخی ادیان دیگر ضد حزب الله هستند بنابراین امروز ما اکثریت هستیم».

دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری بعداز ۱۵ سال اعلام و تایید کرد که هیچ نشانه ای دال بر دست داشتن حزب الله لبنان و دولت سوریه در ترور رفیق حریری وجود ندارد.

وی گفت: همه کسانی که از ۱۵ سال قبل (زمان ترور رفیق حریری) تاکنون با حزب الله همکاری کرده اند باید از قدرت در لبنان خارج شوند.

براساس این گزارش، ۱۴مرداد ماه ساعت ۱۸انفجارمهیب بندر بیروت ، پایتخت لبنان را به لرزه در آورد ، این انفجار صدها کشته ، مجروح و مفقود برجای گذاشت ، صدها تن را بی خانمان کرد اما در حالی که مردم مبهوت ، ماتم زده و سوگوار بودند، بسرعت انگشت های اتهام به سوی مقاومت و دولت و ریاست جمهوری لبنان توسط ایادی آمریکا و متحدان منطقه ای آن نشانه رفت و هجمه های رسانه ای کلید خورد.

آنانی را که آمریکا در لبنان « جامعه مدنی» می خواند با حمایت های مالی متحدان منطقه ای آمریکا و رژیم صهیونیستی که امروز درصدد عبور از قضیه و ملت مظلوم فلسطین و ربودن گوی سبقت برای عادی سازی با این رژیم اشغالگرهستند، به خیابان ها بازگشتند و حمله های کور و آتش زدن به اماکن دولتی و مردمی را شروع کردند.

همزمان سرکردگان گروه های سیاسی محور آمریکایی ، سعودی و صهیونیستی بجای حمایت از دولت برای خاموش کردن آتشی که به جان لبنان و لبنانی ها افتاده بود، همچون آتش زنندگان اماکن دولتی و عمومی ، بدنبال مطامع سیاسی و امنیتی و دیکته های آمریکا و متحدان منطقه ای آن رفتند و خواستار خلع سلاح حزب الله و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی برای ساقط کردن دولت « حسان دیاب) و نیمه تمام ماندن دوره ریاست جمهوری ژنرال«میشل عون» که حاضر نشده است به مطالبات ضد مقاومت تن دهد، شدند.

آمریکا و متحدان لبنانی و منطقه ای حتی برای دستیابی به اهداف شوم خود با تحریم و فشارهای اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی لبنان درصدد برآمده اند تا ملت و دولت و رئیس جمهوری لبنان را برای خلع سلاح حزب الله با هدف تضمین تامین امنیت اسرائیل و فراهم کردن شرایط عادی سازی روابط با این رژِیم تحت فشار قرار دهند.

تیر آنها بجز وادار کردن حسان دیاب نخست وزیر لبنان به اعلام استعفای دولت لبنان به سنگ خورده به ویژه اینکه صدور رای دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری که آمریکا و متحدان منطقه ای و لبنانی آن بعداز ۱۵ سال برای تحت فشار قرار دادن مقاومت لبنان انتظار آنها را برآورده نکرد.

« سمیر جعجع» رهبر حزب « نیروهای لبنانی» که سردمدار تحرکات ضد مقاومت، دولت و رئیس جمهوری لبنان و تحریک مردم به آشوب و بلوا شده ، با صراحت اعلام کرد که هدف پایان دادن به دوران ریاست جمهوری ژنرال عون از طریق انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است تا شرایط برای اجرای دیکته های آمریکا به ویژه خلع سلاح حزب الله و تضمین امنیت رژیم صهیونیستی فراهم شود.

براساس گزارش خبرگزاری ملی لبنان، « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله  روز یکشنبه و در سخنرانی خود به مناسبت روز عاشورا اظهارداشت: امیدواریم فراکسیون های پارلمانی فردا دوشنبه در مشخص کردن نامی که قرار است دولت را تشکیل دهد ، موفق شوند زیرا ما به دولتی که توان اصلاحات و خدمت به مردم را داشته باشد، نیاز داریم.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه راه بیان و تحقق مطالبات مردم ، آشوب و شورش های خیابانی تحریک آمیز ومداخلات خارجی نیست و باید گفت وگوهای سازنده را گروه های سیاسی در پیش بگیرند،

دبیرکل حزب الله با تایید دعوت رئیس جمهوری فرانسه برای یک توافق سیاسی جدید در لبنان به شرط اینکه همه طرف های لبنانی را راضی کند، سوال کرد که اگر رئیس جمهوری ایران و یا رئیس جمهوری سوریه طرحی و ایده ای را برای توافق جدید در لبنان پیشنهاد کنند، چه اتفاقی در لبنان می افتد؟

درهمین حال ژنرال عون رئیس جمهوری لبنان قرار است امشب در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت یکصدمین سالگرد تشکیل « کشور بزرگ لبنان» با مردم لبنان سخن بگوید و در یک گفت وگوی خبری در باره آخرین تحولات سیاسی ، اقتصادی و امنیتی لبنان شرکت کند.

اکنون که نفس در سینه لبنانی حبس شده و این کشور در انتظار ساعت هایی سرنوشت ساز قرار دارد، آیا سعد حریری یا سیاستمدار دیگری مانند تمام سلام به عنوان نخست وزیر جدید دولت این کشور را تشکیل می دهد یا دولت حسان دیاب همچنان به عنوان دولت پیشبرد امور باید به کار خود ادامه دهد.
 

برچسب‌ها لبنان سید حسن نصرالله ایالات متحده آمریکا امانوئل مکرون میشل عون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لبنان سید حسن نصرالله ایالات متحده آمریکا امانوئل مکرون میشل عون لبنان سید حسن نصرالله ایالات متحده آمریکا امانوئل مکرون میشل عون فراکسیون های پارلمانی رئیس جمهوری لبنان خلع سلاح حزب الله ترور رفیق حریری نخست وزیر لبنان آمریکا و متحدان متحدان منطقه ای رژیم صهیونیستی گروه های سیاسی نخست وزیر جدید ریاست جمهوری تشکیل دولت نخست وزیری سعد حریری میشل عون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۲۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان | بی‌اخلاقی رسانه‌های بیگانه درباره نیکا شاکرمی

به گزارش همشهری آنلاین، پس از انتشار گزارش پُر ابهام و سؤال بی‌بی‌سی درباره مرگ نیکا شاکرمی، شاهد آن هستیم که عده‌ای از مخالفان جمهوری اسلامی که متأسفانه بعضی از آنان از منتسبین به این دختر نوجوان هستند، فرصت را غنیمت دیدند تا بار دیگر با بی‌اخلاقی‌های خود نفرت‌پراکنی‌های شخصی و سیاسی‌شان را در فضای مجازی عملی سازند و دست به افشاگری درباره یکدیگر بزنند. درباره برآمدن موضوع نیکا شاکرمی و برخی بی‌اخلاقی‌ها که رسانه‌های بیگانه یا نیروهای ضدجمهوری اسلامی در این بین مرتکب می‌شوند، با داوود طالقانی تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

سرگیجه رسانه‌ای در قبال نیکا شاکرمی

طالقانی در ابتدا گفت: در قبال موضوع نیکا شاکرمی ما با دو گونه برخورد و مواجهه، روبه‌رو هستیم. در مواجهه اول کسانی قرار دارند که روایت رسمی جمهوری اسلامی را پذیرفتند و از این منظر گزارشات مربوط به موضوع به فوت نیکا شاکرمی را از تریبون‌های رسمی نظام می‌پذیرند و موضع مشخص و معینی در این زمینه دارند.

وی افزود: اما از آن سو ما با یک نگرش مشوّش روبه‌رو هستیم. اساساً ما در فضای پساحقیقت حضور داریم که در آن این قدرت‌های سیاسی و سوگیری‌های مربوط به جدل‌های رسانه‌ای است که روایت از یک موضوع را در دست می‌گیرند. اگر قرار باشد، روایت رسانه جمهوری اسلامی را به خاطر اینکه وابسته به دولت ایران است یا رویکردی ایدئولوژیک دارد، کنار بگذاریم، به تبع این موضوع، ملزم هستیم که روایت رسانه وابسته به وزارت امور خارجه بریتانیا و رسانه‌های تغذیه شده از پول رژیم صهیونیستی را هم به همین دلیل کنار بگذاریم و نپذیریم؛ چراکه آنان هم وابسته بوده و به نوعی تریبون یک نگرش خاص محسوب می‌شوند. چه دلیل موجهی وجود دارد در چنین فضایی که هر دو روایت و رسانه، دارای سوگیری و ایدئولوژی مشخص هستند ما روایت یکی را پذیرفته و روایت آن دیگری را کنار بگذاریم؟

کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان

این تحلیلگر رسانه‌ای ادامه داد: مضاف بر آنچه گفته شد، اخیرا با توجه به گزارش بی‌بی‌سی بار دیگر موضوع نیکا شاکرمی و حتی بیان موضوعات خصوصی این دختر نقل مطبوعات و رسانه‌های بیگانه خارج از کشور و رسانه‌های غیر رسمی در فضای مجازی شده است. اینکه برخی از گروه‌های سیاسی برای پیگیری اهداف خود دست به افشا و انتشار مسائل خصوصی این دختر می‌زنند کاری غیر اخلاقی است. حتی گاهی این بی‌اخلاقی‌ها از سوی خویشان او صورت می‌گیرد. طبیعی می‌نماید که هر کس در خصوصی‌ترین زوایای زندگی‌اش با خانواده و خویشان خود دارای چالش‌هایی باشد؛ حال وقتی عده‌ای از این فرصت برای پیاده‌سازی عقده‌های سیاسی و پیگیری‌ نزاع‌های سیاسی استفاده کنند، کفتارهای سیاسی به حساب می‌آیند که از نام و تصویر این دختر می‌خواهند استفاده کنند.

دفاع جمهوری اسلامی از حقوق نیکا شاکرمی

طالقانی گفت: بیان این مسائل شخصی باید طبق قانون مورد برخورد قرار گیرد، کما اینکه جمهوری اسلامی تا به اینجای کار از حقوق این دختر دفاع کرده و برخی روزنامه‌نگاران که اطلاعات کذب را در این باره افشا کرده بودند را بازخواست کرد. البته لازم است این برخورد در موضوعات ولو درست نیز صورت پذیرد، چرا که مربوط به حوزه شخصی این دختر است.

کد خبر 849473 برچسب‌ها خبر ویژه رسانه‌ خارجی رسانه - سواد رسانه‌ای

دیگر خبرها

  • استقبال تهران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه
  • مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به قم اجرایی نشده است
  • کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان | بی‌اخلاقی رسانه‌های بیگانه درباره نیکا شاکرمی
  • قبض‌ برق میلیونی در انتظار کولر گازی
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی مذاکره‌کنندگان در قاهره است
  • اکثر معترضان اسرائیلی مخالف حمله زمینی به رفح هستند
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند
  • جهاد اسلامی: مذاکرات ساعت‌های سرنوشت‌سازی را طی می‌کند
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند