Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:16:30 GMT

رسم ترکمن‌های اهل سنت گلستان در عاشورا

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۳۰۹۸

رسم ترکمن‌های اهل سنت گلستان در عاشورا

حاج آخوند امان گلدی حنفی همزمان با عاشورای حسینی در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسین (ع) اظهار داشت: نبی مکرم اسلام به صراحت مسلمانان را به دوست داشتن اهل بیت توصیه کرده است و به عنوان مسلمان وظیفه داریم که توصیه و دعوت را اجرا کنیم.

امام جمعه اهل سنت گمیشان اضافه کرد: اهل سنت به اصل محبت به اهل بیت عصمت و طهارت و جایگاه شخصیتی امام حسین اعتقاد دارند هر چند که شیوه ابراز محبت و علاقه آنها نسبت به سیدالشهدا (ع) با شیعیان متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آخوند حنفی گفت: در همین راستا خواندن نماز نافله، دادن صدقه، پختن انواع نان و طعام، فرستادن صدقه به مساجد و خواندن دعا و قرآن برای ارواح مطهر شهدای کربلا از جمله آیین‌های ترکمن‌های استان گلستان در دهه اول محرم است.

به گفته وی قوم ترکمن مراسم سوگواری صدقه عاشر آی (نذری ماه محرم) را طی دهه اول این ماه در نقاط مختلف استان گلستان از جمله شهرستان گمیشان برگزار می کنند که یکی دیگر از جلوه های ارادت اهل سنت به اولاد نبی مکرم اسلام است.

وی تاکید کرد باید از هر وسیله‌ای برای نشان دادن علاقه و محبت به خاندان حضرت محمد (ص) و سلاله وی بهره مند شویم و محرم و همراهی با آیین بزرگداشت شهدای کربلا یکی از این فرصت ها است.
وی با بیان اینکه زنان و مردان اهل سنت با عمق جان نسبت به اهل بیت رسول الله علاقه دارند، گفت: اهل سنت غالبا در روز عاشورا روزه گرفته و ثواب آن را به اهل بیت تقدیم می‌کنند.
امام جمعه گمیشان ادامه داد: از جمله مصداق‌های دیگر ارادت ترکمن‌های گلستان به اهل بیت سفر به آستان مبارک قزل امام یا امام رضا در اول زندگی مشترک زنان و مردان ترکمن است که در همین راستا طی سالهای اخیر همراهی تعدادی از اهل سنت ترکمن را در راهپیمایی اربعین هم شاهد بودیم و همه اینها بیانگر عشق قلبی به اولاد رسول الله است.
آخوند حنفی گفت: امام حسین (ع) و یارانشان در مسیر احیای دین مبین اسلام، حق گویی و عدالت و حقیقت طلبی در برابر باطل ایستادگی کردند و به شهادت رسیدند و نباید اجازه داد این سمبل حق خواهی فراموش شود.

برچسب‌ها مدارس علوم ديني اهل سنت ترکمن ماه محرم گمیشان گلستان امام حسین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس علوم ديني اهل سنت ترکمن ماه محرم گمیشان گلستان امام حسین مدارس علوم ديني اهل سنت ترکمن ماه محرم گمیشان گلستان امام حسین اهل بیت امام حسین اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۳۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز فعالیت ستاد اربعین دستگاه‌های وابسته به وزارتخانه در سیستان و بلوچستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سیدمحمدرضا حسینی اظهار  داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان دروازه شرقی حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) طی سالیان اخیر پذیرای خیل عظیم زائران پاکستانی اربعین حسینی است که وظیفه داریم به نحو مطلوب شرایط را برای استقبال از زائران امام حسین(ع) فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته با تشکیل قرارگاه مرکزی اربعین در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برنامه‌ریزی برای استقبال، اسکان و پذیرایی از زائران اربعین حسینی در چند نقطه کشور، اقدامات خوبی صورت گرفت که در سال جاری تقویت خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در فرصت محدود باقیمانده، دستگاه‌های تابعه وزارتخانه باید در قالب ستاد اربعین فعالیت خود را آغاز و نسبت به اتخاذ شرایط مطلوب برای میزبانی هرچه بهتر از زائران پاکستانی ابا عبدالله الحسین(ع) اقدام کنند.

حسینی گفت: نشر و گسترش معارف امام حسین(ع) در سراسر گیتی وظیفه تک تک محبین و علاقمندان به مکتب اهل بیت علیهم السلام است که میزبانی شایسته از زوار ابا عبدالله و تسهیل شرایط برای زیارت از جمله راه‌های گسترش معرفت حسینی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • برگزاری مراسم گرامیداشت فردوسی ترکمن‌ها در همه شهرستان‌های گلستان
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • ۱۷ نقطه از گلستان میزبان برنامه‌های دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی است
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر ایرانی قوم ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر شعر ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد