Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@17:12:57 GMT

کرونا سوغات مسافران از شمال تا جنوب

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۳۴۴۹

کرونا سوغات مسافران از شمال تا جنوب

گروه ایران زمین - پیش از آنکه خبر ممنوع شدن سفر در روز عاشورا و تاسوعا به مازندران منتشر شود مردم شال و کلاه کرده و جاده های هراز و چالوس را پشت سر گذاشته بودند. خبر ممنوعیت هم نه تنها جاده‌های منتهی به شمال را خلوت نکرد که آمارهای پلیس نشان از هجوم مردم به جاده‌ها داد.

 در حالی که پلیس منتظر ترافیک بالای این جاده‌ها در روز ششم شهریور بود مردم جاده‌های منتهی به سه استان شمالی را در روز پنجم آخرین ماه تابستان قفل کرده بودند و  ترافیک تنها در محور تونل کندوان به عدد ۳۵ کیلومتر رسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسافران دیروز در راه بازگشت به تهران نیز محور هراز_ چالوس را یکطرفه کردند. صف مردمی هم که در فرودگاه مهرآباد منتظر دریافت بلیت برای رفتن به کیش بودند آه از نهاد بسیاری از شهروندانی که در پنج _ شش ماه گذشته سفرهای غیرضروری را از سبد خانوار حذف کرده بودند برآورد. صف سفر به کیش آنقدر متراکم بود که انگار هرگز واژه فاصله اجتماعی به گوش مشتاقان سفر به این جزیره نرسیده بود و خبری از تلفات جانی کرونا به آنها داده نشد. در تعطیلات گذشته هم این دو مسیر یعنی سواحل شمالی و جنوبی کشور لبریز از مسافر شد که سوغات آنها موج دوم کرونا بود. آن موج مرگ‌های روزانه را سه رقمی کرد و از عدد ۲۰۰ نفر در روز بالاتر برد. براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هریک درصد افزایش تردد، 1.9 دهم درصد احتمال ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند. حال این سؤال پیش می‌آید آیا در دو هفته آینده موج جدید کرونا به کمین ایرانی‌ها خواهد نشست؟
«منصور علی زارعی» نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس در انتقاد از تشدید مسافرت‌های مردم به شهرهای شمال کشور می‌گوید: «عزاداری‌های شهر مازندران هر ساله بسیار با شکوه بود و با راه افتادن دسته‌ها به خیابان، جمعیت عزادار زیادی را به برون از خانه ها می‌کشاند. این سبک عزاداری‌ها امسال تعطیل شد تا از شیوع ویروس پیشگیری کند اما مسافرت‌ها به این شهرها مشکلاتی را به وجود آورده است.»
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با بیان اینکه «قبل از تعطیلات از مردم خواستیم که به شهرهای شمالی سفر نکنند» می‌گوید: «مردم به این نکات گوش نکردند. با اینکه ورود به ساحل دریاها ممنوع بود اما عده زیادی به ساحل رفتند. وضعیت شیوع کرونا قبل از تعطیلات قرمز نبود، اما تجمع اخیر مسافران وضعیت را وخیم خواهد کرد.» او از تب سنجی مقطعی در ورودی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: «در ورودی بعضی از شهرها به‌صورت مقطعی تب‌سنجی و کنترل صورت می‌گیرد اما این حجم از کنترل اصلاً کافی نیست.»
 گیلان همچنان در وضعیت قرمز
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم می‌گوید: «گیلان بیش از دوماه است که در وضعیت قرمز قرار دارد و در این مدت بارها به هموطنان توصیه کرده و از آنان خواسته‌ایم به این استان مسافرت نکنند اما توجه نکرده‌اند رفتاری کاملاً غیراخلاقی که تبعات سنگینی می‌تواند برای مردم استان و خودآنان در بر داشته باشد.»
آبتین حیدرزاده به ایرنا می‌گوید: «تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان گیلان به‌دلیل بیماری کووید ۱۹ از مرز ٣٧٠ نفر عبور کرده و نسبت به روزهای گذشته این آمار در حال افزایش است.»
به گفته او زمانی که مسافرت‌ها آغاز می‌شود در عین آنکه تعدادی مسافر در بیمارستان‌ها داریم، مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها در استان افزایش می‌یابد این در حالی است که امکانات بهداشتی، درمانی گیلان پاسخگوی این شرایط نیست.
همایون سامه نجف‌آبادی ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به افزایش مسافرت‌ها به دنبال تعطیلات محرم از افزایش مبتلایان به کرونا در دو هفته آینده خبر می‌دهد. او هم مقصد این مسافرت‌ها را استان‌های شمالی می‌داند.
چادر زدن برخی از مسافران در پارک‌ها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز گله ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در پی داشت. او از بستری شدن ۷۵ بیمار جدید در روزهای گذشته در این بیمارستان خبر می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: «هم اکنون بیش از ۳۵۰ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شهرستان‌های گیلان بستری هستند.متأسفانه ۱۵ نفر از بیماران جدید، مسافرانی هستند که از سایر استان‌ها به گیلان سفر کرده‌اند.»
به گفته او برخی از مسافران در پارک‌ها اصول بهداشتی از جمله ماسک زدن و شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری فیزیکی را جدی نمی‌گیرند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بیمارستان ها مسافرت ها جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۳۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور

سازمان هواشناسی در پی ادامه فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های همرفتی برای روز‌های شنبه (هشتم اردیبهشت) و یکشنبه (نهم اردیبهشت) هشدار هواشناسی سطح زرد صادر کرد.

به گزارش ایرنا، این سامانه بارشی مخاطراتی همچون رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و بارش تگرگ در نقاط مستعد را به همراه خواهد داشت.

فعالیت این سامانه در روز شنبه در استان‌های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه جنوبی اصفهان، یزد و شمال و شرق استان‌های خوزستان و هرمزگان و برای روز یکشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، شمال و غرب و شرق هرمزگان و جنوب کرمان خواهد بود.

احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری‌شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی از جمله اثراتی است که این سامانه می‌تواند به همراه داشته باشد.

در نتیجه به احتیاط در سفر‌ها به‌ویژه برون‌شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌شود.

علاوه بر این سامانه دیگری با اثر افزایش گرادیان فشاری از روز شنبه تا دوشنبه در کشور فعالیت خواهد داشت که اثراتی از قبیل وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک را به همراه دارد.

این سامانه در روز شنبه جنوب خراسان رضوی، جنوب و شرق سمنان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان، در روز یکشنبه خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق استان‌های سمنان و کرمان و در روز دوشنبه جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان را در برخواهد گرفت.

اثراتی همچون کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال در پی فعالیت این سامانه به وقوع می‌پیوندد.

در نتیجه به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه می‌شود.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • هشدار به مسافران شمال؛ این جاده ۳ روز مسدود است
  • رسم مهمان‌نوازی مردم اهواز از مسافران + فیلم
  • پرتاب ۳۰ موشک به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی
  • هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • نقل، سوغات معروف شهر ارومیه
  • ترافیک سنگین در محورهای شمال شرق پایتخت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود