Web Analytics Made Easy - Statcounter

«کاظم خاوازی» روزدوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به جذابیت‌های بخش کشاورزی،  افزود: رصد مسائل کشور حاکی از دستگیری بخش کشاورزی در زمان تنگنا و فشارهای ناخواسته است و بخش زیادی از موضوع اقتصاد بدون نفت شاید از طریق این بخش قابل تحقق باشد.

وی بیان ‌داشت: با این وجود، بخش کشاورزی در سال‌های گذشته مغفول مانده و متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها به آن توجه نشده است، در حالی که توجه ویژه به آن می‌تواند تضمین‌کننده آینده همه فرزندان این رمز و بوم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان‌کرد: ‌به جرات می‌توان گفت در جهان، هیچ کشوری به اندازه ایران پتانسیل آبزی‌پروری ندارد، همچنین سرزمین‌های ناشناخته‌ای مثل استان سیستان و بلوچستان داریم که می‌تواند قطب تولید میوه‌های گرمسیری باشد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی مظلوم واقع شده، به بخش صنعت اشاره کرد و گفت:‌ اگر همان‌قدر که به صنعت خودروسازی داخلی توجه شده بود به ظرفیت‌های تولید ادوات و ماشین‌آلات مورد نیاز بخش کشاورزی توجه می‌شد، می‌توانستیم در تولید محصولات، همچنین بهره‌وری آب ارتقای فوق‌العاده‌ای داشته باشیم.

خاوازی، با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در دولت «تدبیر و امید» در بخش کشاورزی، به ارتقای ضریب مکانیزاسیون از ۱.۲ در ابتدای دولت به ۱.۸ در حال حاضر اشاره کرد و گفت: ‌در هفت سال گذشته بیش از ۱۱ هزار تراکتور در کشور تولید شد، اما کشاورزان هنوز برای دریافت امکانات این‌چنینی در صف و نوبت هستند.

وی خواستار احداث ده‌ها کارخانه تولید تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی در کشور به منظور ورود سریع‌تر فناوری به بخش کشاورزی شد و گفت: در مجموع، نگاه جامع و کامل عملیاتی و اجرایی نسبت به این بخش در مقایسه با سایر بخش ها ضعیف است، در حالی که می‌تواند تاثیر زیادی در اشتغال‌زایی و صادرات داشته باشد.

این عضو کابینه دولت تاکیدکرد: ‌امکانات زیادی از جنگل، مرتع، آب، خاک، زراعت، بیابان و حتی آب در اقیانوس هند در اختیار داریم که هر یک از آنها می‌تواند منابع عظیمی از اشتغال، ارزآوری و درآمدزایی برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه گستره فعالیت وزارت جهادکشاورزی از اعماق اقیانوس تا نوک قله کوه‌ها و دل جنگل‌ها است، خاطرنشان‌کرد: ‌در موضوع گیاهان دارویی ایران می‌تواند یکی از قطب‌های بزرگ جهان باشد، همچنین با توسعه زراعت چوب می‌توان فاضلاب‌ها را جذب کرد و ارزآوری داشت.

خاوازی بیان‌داشت: ذخایر عظیمی در خلیج‌فارس، دریای‌عمان و دریای خزر داریم که به آنها توجه نشده است، در حالی که محیطی مناسب در تولید جلبک و آبزیان هستند که هر یک از آنها علاوه بر تغذیه، در علم پزشکی نیز کاربرد داشته و منشایی برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی است.

وزیر جهادکشاورزی، به حجم عظیم نقدینگی کشور اشاره کرد و گفت: جذب این نقدینگی می‌تواند علاوه بر سرمایه‌گذاری در بخش، به ارتقای نشاط و شادابی جامعه کمک کند.

وی بیان‌داشت:‌ این در حالی است که به‌طور مثال میوه عناب و نحوه استفاده از آن هنوز در کشورمان به خوبی شناسانده نشده، در استفاده از زرشک و زعفران و بازاررسانی آنها مشکل داریم و در  بخشی همچون ماهیان زینتی ظرفیت بالایی برای صادرات به خارج از کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث آبخیزداری اتفاقات بسیار مثبتی در سال‌های گذشته رخ داده، به برنامه های بیابان‌زدایی  و زراعت چوب -که یکی از آرزوهای همه مسوولان بوده-  اشاره کرد.

کاهش فشار به جنگل‌ها با اجرای زراعت چوب

وزیر جهادکشاورزی گفت: امسال زراعت چوب در گستره ای به وسعت حدود ۳۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده تا فشار بر جنگل‌ها کاسته شده و مساله توقف برداشت و تنفس جنگل که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید زیادی داشتند، تحقق یابد.

وی با تاکید بر اینکه کارهای زیادی در بخش کشاورزی  انجام شده که باید به اطلاع مردم ایران برسد، افزود: باید ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف را به خوبی منعکس کنیم تا سرمایه‌گذارها تشویق به حضور در این بخش شوند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی محمدرضا نوروزپور هفته دولت پتروشیمی توسعه ایران جهش تولید اختصاصی ایرنا مدیرعامل ایرنا کاظم خاوازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محمدرضا نوروزپور هفته دولت پتروشیمی توسعه ایران جهش تولید اختصاصی ایرنا مدیرعامل ایرنا کاظم خاوازی وزارت جهاد کشاورزی محمدرضا نوروزپور هفته دولت پتروشیمی توسعه ایران جهش تولید اختصاصی ایرنا مدیرعامل ایرنا کاظم خاوازی بخش کشاورزی زراعت چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۴۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد

رئیس جهاد کشاورزی مازندران از اجرای تجهیز و نوسازی ۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان بین ۲۱۰ هزار هکتار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بابک مؤمنی عصر امروز_یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در برنامه زنده رادیویی «رادیو سراسری گفت‌وگو» با اشاره به اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری این استان اظهار کرد: بزرگترین طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مازندران در شهرستان آمل در حال اجراست.

وی با بیان اینکه تجهیز اراضی با محوریت اراضی شالیزاری در حال اجراست و متوسط مالکیت اراضی شالیزاری ۰.۷ هکتار است، تاکید کرد: تجهیزات و امکانات در اختیار این مزارع قرار ندارد و ابعاد قطعات مهندسی شده و هندسی نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه با توجه به حرکت کشاورزی به سمت اقتصادی و هوشمندانه، باید اراضی کشاورزی ما اقتصادی و مهندسی شده باشد، اظهار داشت: این طرح با الگوگیری از کشور ژاپن در ایران اجرا شد و یک نظام تحویل و مدیریت آب با محوریت آب و آبیاری و زهکشی اراضی در هر یک از قطعات اجرایی شد که مصرف نهاده‌ها را مدیریت بهینه می‌کند و انقلابی در مدیریت مزارع به‌وجود می‌آورد.

مؤمنی این طرح را زیرساختی و مهم دانست و گفت: از ۲۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان ۶۰ هزار هکتار تاکنون تجهیز و نوسازی شد و سرعت اجرای این پروژه با توجه به محدودیت منابع کند است و باید با جدیت و شتاب بیشتری دنبال شود.

وی با بیان اینکه به دنبال توسعه و ارتقا این طرح هستیم که بتوانیم سامانه‌های کم فشار آبیاری و انتقال آب با لوله را هم در این طرح اجرا کنیم، تصریح کرد: آب‌بندان را در بالادست مزارع و در پایین دست مزارع نیز بازچرخانی آب را داریم تا منجر به کاهش تلفات آب را داشته باشیم.

این مسؤول با اشاره به اینکه با توجه به اینکه انتقال آب و زهکشی اراضی در مزارع سنتی اراضی شالیزاری وجود نداشت طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری به صورت کامل و با همه ملحقات طرح در روستای نوایی محله فریدون‌کنار اجرایی شد، خاطرنشان کرد: این طرح به عنوان یک پایلوت ملی است تا در جایگاه یک کار ترویجی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 750896

دیگر خبرها

  • استفاده از کدام کنسروها ممنوع است؟
  • امکان ذخیره حدود ۱۲ میلیون متر مکعب آب در ابرکوه
  • اختصاص بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مکانیزاسیون کشاورزی به گیلان
  • خشک شدن دریاچه ارومیه چالش جدی در شهرستان شبستر است
  • مدیر کل هنرهای نمایشی منصوب شد
  • پرداخت ۹۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مکانیزاسیون کشاورزی در گیلان
  • رفع ۳۲ مورد حادثه انسداد فاضلاب درپی بارندگی‌های اخیر ایلام
  • بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد
  • رفع ۳۲ مورد حادثه انسداد و پس زدگی فاضلاب در شهر ایلام
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد