Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود وعده مسئولان برای اتمام عملیات آبرسانی فاز دوم بخش غیزانیه تا پایان مردادماه، اما هنوز اخباری مبنی بر این موضوع منتشر نشده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛* بیش از سه ماه از رسانه‌ای شدن موضوع بی‌آبی بخش غیزانیه و اعتراضات مردمی این منطقه گذشته است.
بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع، آغاز عملیات آبرسانی به این بخش مطرح شد و گروه‌های جهادی و خیّرین بسیاری پای کار آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
هر چند غیزانیه فقط مشکل آبرسانی ندارد و در بخش‌های دیگر از قبیل آموزشی، بهداشتی، بیکاری و درصد اشتغال، معیشتی و... هم در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد، اما جدی‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر با آن مواجه است، بی آبی است. غیزانیه در ۴۰ کیلومتری مرکز استان خوزستان واقع شده و بیش از ۲۸ هزار نفر جمعیت دارد و دارای ۸۵ روستا است و ۱۸۰ حلقه چاه نفت در آن قرار دارد که روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنند.  
سوم خرداد بود که صبر مردم غیزانیه به پایان رسید و با انسداد جاده ترانزیتی اهواز-امیدیه، اعتراض خود را بلند فریاد زدند. اعتراضات مردمی غیزانیه و انسداد جاده ترانزیتی اهواز-امیدیه، سوم خرداد ۱۳۹۹ اتفاق افتاد.
البته برخی مناطق غیزانیه از شبکه انتقال آب هم بی بهره بودند و عملا آبرسانی در این بخش انجام نمی‌شد و مردم ناچار بودند با پرداخت هزینه‌ای گزاف، آب شرب و مصرفی خود را تامین کنند. دامداری و کشاورزی، شغل اصلی مردم غیزانیه بود، اما بی آبی حتی امان دام‌ها را هم بریده بود و آبی وجود نداشت که از طریق آن، کشاورزی صورت گیرد.     بسیاری از دام‌ها بر اثر این بی آبی تلف و زمین‌های کشاورزی بایر و خشک شدند و این موضوع معیشت اهالی غیزانیه را تحت تاثیر قرار داد. تنها راه حل این مشکل، اجرایی کردن عملیات آبرسانی به غیزانیه بود که اکنون در حال انجام است. ۲۴ خردادماه فاز نخست پروژه آبرسانی به این بخش افتتاح شد و قرار بر این بود که ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته و ۱۸ روستا به صورت ۱۰ ساعته آبرسانی شود که تا حدودی این مهم اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید: از آب هم مضایقه کردند / آب تنها خواسته مردم سخاوتمند غیزانیه! غیزانیه همچنان تشنه است / آیا واقعا وعده مسئولان برای آبرسانی انجام شد؟
به گفته شریعتی، استاندار خوزستان، در فاز دوم این طرح که قبلا از مجتمع آبرسانی کم‌توره تامین آب می‌شد و شامل ۳۳ روستا در شرق بخش غیزانیه می‌شود، بنا بود آبرسانی از طریق مجتمع رامشیر صورت گیرد و تا پایان مرداد قرار بود به اتمام برسد.     شریعتی ۵ مردادماه هم در آیین آغاز عملیات اجرایی فاز سوم طرح آبرسانی به روستا‌های غیزانیه گفته بود که تامین آب شرب غیزانیه در فاز اول، یک ماه پیش به پایان رسید و پس از فاز اول، با توجه به نیاز منطقه، فاز دوم آبرسانی نیز آغاز و عملیاتی شد. این فاز به مراحل پایانی رسیده و ۱۰ کیلومتر باقی مانده و ۱۸ کیلومتر از مجموع ۲۸ کیلومتر از صفیره تا نزهه اجرا شده است و تا پایان مردادماه امیدواریم این ۱۰ کیلومتر نیز به پایان و آب را به نزهه برسانیم. استاندار خوزستان پنجم مردادماه وعده داد: عملیات آبرسانی فاز دوم غیزانیه تا پایان مرداد ۱۳۹۹ به اتمام می‌رسد.
گفتنی است، عملیات آبرسانی فاز سوم هم با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و بنیاد مستضعفان پنجم مردادماه کلید خورده که این فاز شامل جنوبی‌ترین نقاط این بخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت آبرسانی در غیزانیه / دریغ از یک قطره آب شرب! عملیات آبرسانی غیزانیه به کجا رسید؟
در این راستا، سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) استان خوزستان طی چند روز گذشته، بازدیدی سرزده از روند آبرسانی به روستا‌های غیزانیه داشته و به بررسی مراحل اجرای پروژه انتقال آب به این بخش محروم پرداخت.   در این بازدید اعلام شده که فاز سوم خط لوله انتقال آب غیزانیه که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه در حال احداث است، طی هفته آینده به پایان می‌رسد.   هر چند که طبق زمان بندی قبلی، فاز سوم پروژه انتقال آب غیزانیه به طول ۳۰ کیلومتر، بنا بود طی ۴۵ تا ۶۰ روز به پایان برسد؛ که با اقدام جهادی و شبانه‌روزی در کمتر از یک ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.     همچنین در این بازدید، تداوم آبرسانی با تانکر و حفر چاه آب در روستا‌های مختلف غیزانیه توسط بسیج سازندگی مورد تاکید و پیگیری قرار گرفت.   لازم به ذکر است که برای آبرسانی پایدار به روستا‌های غیزانیه باید هر ۳ فاز پروژه انتقال آب به این بخش به اتمام برسد.   با این اوصاف منابع خبری و فعالان رسانه‌ای نیز هیچ خبری از پایان فاز دوم خط لوله انتقال آب غیزانیه که طول آن کمتر از نصف فاز سوم است، منتشر نکردند.
حالا همه چشم‌ها و اخبار متوجه استانداری، وزارت نفت و شرکت آب و فاضلاب خوزستان است،چرا اجرای گام دوم طرح آبرسانی به غیزانیه نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار بود که قرار شد ۱۰۰ میلیارد ریال آن توسط وزارت نفت و بقیه توسط شرکت آب و فاضلاب خوزستان تامین شود.  
ناگفته نماند که این آبرسانی فقط به منظور تامین آب مورد نیاز احشام، استحمام، شستشو و... مورد استفاده قرار می‌گیرد و آشامیدنی و قابل شرب نیست.
در این راستا پیگیری‌های خبرگزاری دانشجو، برای ارتباط گیری با مسئولان در زمینه آخرین وضعیت از عملیات فاز دوم ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غیزانیه آبرسانی غیزانیه مناطق محروم خوزستان منطقه محروم بی آبی استاندار خوزستان غلامرضا شریعتی بی آبی غیزانیه اعتراضات مردمی عملیات آبرسانی انتقال آب عملیات آب تا پایان فاز سوم فاز دوم بی آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۴۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر شرکت آب و فاضلاب نیشابور گفت:کمبود چند ساله آب شرب روستای میرآباد مازول در بخش مرکزی نیشابور رفع شد.
جعفر تمیز افزود: با توجه به کمبود آب و جیره‌بندی چاه آبرسانی روستای میرآباد مهندسی مجدد این چاه در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: چاه آبرسانی روستا با نوسازی لوله آبده، کابل برق رسانی، الکتروپمپ و تابلو برق با اعتباری بالغ بر ٢۱ میلیارد ریال تجهیز و وارد مدار بهره‌برداری شد.
تمیز افزود: با اجرای عملیات تجهیز چاه آبرسانی روستای میرآباد آبدهی چاه از ٧/۵ لیتر به ٢٠ لیتر بر ثانیه افزایش و مشکل چندین ساله کمبود آب ١٢٠٠ مشترک این روستا رفع شد.

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ طرح عام‌المنفعه توسط بسیج سازندگی اردبیل عملیاتی شده است
  • رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور
  • بررسی روند عملیات اجرایی آبرسانی به ۲ روستای بوکان
  • بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی
  • اجرای ۷۰ برنامه فرهنگی و محرومیت زدایی در هفته بسیج سازندگی
  • آبرسانی بسیج سازندگی به ۵۰۸ روستای استان اردبیل + فیلم
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد