Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با نزدیک شدن به فصل پاییز، فصل شیوع ویروس آنفلوانزا نیز آغاز می‌شود. با این حال، شیوع آنفلوانزا در سال جاری با سال‌های گذشته تفاوت دارد چراکه جهان امسال شاهد شیوع مرگبار ویروس کرونا است. محققان درباره تلاقی شیوع ویروس آنفلوانزا و کووید ۱۹ در فصل پاییز هشدار می‌دهند، بخصوص آنکه این دو بیماری دارای علائم مشترک هستند و هر دو ریه‌ها را درگیر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جان لینچ، متخصص بیماری‌های عفونی مرکز سیاتل آمریکا در این باره گفت: یکی از علائم کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند از دست دادن حس بویایی و چشایی است و پزشکان از این علائم می‌توانند به راحتی افراد مشکوک را شناسایی کنند. با این حال، این علامت با بیماری آنفلوانزا مشترک است. از این رو، با آغاز فصل پاییز شناسایی افراد مبتلا به کرونا و افراد مبتلا به آنفلوانزا کار دشواری است و این دو بیماری علائم نزدیک بسیاری به یکدیگر دارند.

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار آمریکا، کووید ۱۹ و آنفلوانزا دارای علائم مشترک زیادی مانند سرفه، بی‌حالی و عطسه هستند. همچنین داشتن تب، تعریق و مشکلات تنفسی در مبتلایان به این دو بیماری بسیار شبیه به هم است.

محققان می‌گویند هم ویروس کرونا و هم آنفلوانزا می‌تواند بدون وجود علائم در فرد منتقل شود. با این حال، تنها تفاوت این دو در زمان بروز علائم است. دیده شدن علائم ابتلا به آنفلوانزا در افراد، یک تا ۴ روز پس از ابتلا رخ می‌دهد، این در حالی است که مبتلایان به کرونا معمولاً ۵ تا ۷ روز پس از ابتلا علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند.

دانشمندان تاکید دارند علائم ویروس کرونا با سرعت بیشتری فرد را درگیر می‌کند. با این وجود، بسیار سخت است که میان افراد مبتلا به کرونا و آنفلوانزا از روی زمان بروز علائم تفاوت قائل شد. از این رو، فرض نخست پزشکان این است که هر کس علائم رایج کرونا را از خود نشان داد، به کووید ۱۹ مبتلا شده است مگر آنکه پس از انجام آزمایش، تست کرونای وی منفی اعلام شود. متخصصان می‌گویند در حال حاضر هیچ راهکار علمی برای تشخیص میان ابتلای فرد به ویروس کرونا و آنفلوانزا از راه مشاهده ظاهری و علائم فرد وجود ندارد.

دانشمندان آمریکایی می‌گویند به دلیل آنکه نمی‌توان این دو بیماری را از هم تشخیص دارد، بهترین کار این است که مردم حتماً واکسن آنفلوانزا بزنند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های عفونی آمریکا به همین دلیل دستور تولید حجم بالایی از واکسن آنفلوانزا برای واکسیناسیون مردم را صادر کرده است.

تنها امید متخصصان این است که بتوان با عرضه گسترده تست کرونا، با سرعت زیاد تفاوت ابتلای افراد را تشخیص داد و افراد بیمار را برای کنترل شیوع کووید ۱۹ قرنطینه کرد. متخصصان تاکید دارند علاوه بر شباهت علائم این دو بیماری، راه‌های مقابله با آن‌ها نیز یکسان است. از این رو، بهتر است مردم هم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا و هم ابتلا به آنفلوانزا فاصله اجتماعی را رعایت و در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند.

تاکنون ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تن در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، ۱۸۲ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. دولت آمریکا در حال همکاری با شرکت مدرنا، غول داروسازی آمریکا برای تولید واکسن کرونا است. برآورد می‌شود نسخه اولیه واکسن این شرکت ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود. دولت آمریکا با پیش خرید ده‌ها میلیون دوز از این واکسن امیدوار است بتواند واکسیناسیون عمومی را از ماه ژانویه آغاز کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا ویروس آنفلوانزا دو بیماری ویروس کرونا کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۵۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور

دکتر حسام‌الدین علامه با بیان اینکه آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، افزود: حدود ۱۵ درصد افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه زخم‌های مزمن ۳ دسته «عمده» و یک دسته «نادرتر» دارند، اظهار کرد: زخم‌های دیابتی در صدر دسته «عمده» قرار می‌گیرند؛ زخم‌های دیابتی، زخمی است که در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا به این بیماری در گذر زمان، ابتدا «نوروپاتی» و سپس زخم ایجاد می‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت از پای خود به خوبی مراقبت نکنند، در وهله نخست به «نوروپاتی» یعنی کاهش حس محیطی پا و در وهله دوم به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه زخم‌های عروقی دومین عامل ابتلا به زخم‌های مزمن هستند، اظهار کرد: زخم‌های عروقی به ۲ دسته «ایسکمیک» (شریانی) و «وریدی» تقسیم می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که دیابت یکی از عوامل اصلی ایجادکننده زخم‌های شریانی است. همچنین زخم‌های وریدی به دلایل نارسایی‌های عروق وریدی مانند «واریس» ایجاد می‌شود. چاقی، نارسایی‌های قلبی‌عروقی و برخی از سرطان‌ها که در سیستم «لنف ادم» اختلال ایجاد می‌کنند نیز سبب ابتلا به زخم‌های مزمن وریدی می‌شوند.

علامه با بیان اینکه سومین عاملی که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود، زخم‌های «فشاری» یا «بستر» هستند؛ افزود: طبیعی است که تعداد سالمندان یک جامعه با افزایش شاخص امید زندگی زیاد می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار داریم بیماری‌هایی که منجر به استراحت مطلق سالمندان می‌شود به ویژه در سالمندانی که سکته کرده‌اند و دارای اختلالات حرکتی هستند و یکجانشین شده‌اند، منجر به زخم بستر یا فشاری شود. همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و به ناچار در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند، اغلب دچار زخم مزمن می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره زخم‌های مزمن «نادر» نیز گفت: برخی از سرطان‌ها منجر به زخم‌های مزمن می‌شوند که این زخم‌ها جزو موارد نادر زخم‌های مزمن هستند. همچنین برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌توانند زخم مزمن ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه برآورد‌ها بیانگر این است که حدود ۰.۸ تا ۱.۵ درصد از افراد جامعه به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد از دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند. در حال حاضر، ۷ میلیون دیابتی در کشور زندگی می‌کنند؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور و احتمال ابتلای ۱۵ تا ۳۴ درصدی دیابتی‌ها به زخم پای دیابتی باید گفت به شرط در نظر گرفتن دیابت اثبات شده در حداقل ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، آنگاه حدود ۵۰ درصد از این افراد به «نوروپاتی» مبتلا می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی منجر به بی‌حسی ناحیه پا می‌شود؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نه تنها متوجه تروما و آسیب‌های وارده به پا نمی‌شوند، بلکه فرایند درمان بیماری به دلیل مشکلات حسی و خون‌رسانی نامناسب کاهش می‌یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز، گفت: حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد از این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع یک بند انگشت تا قطع کامل پا می‌شود. با توجه به جمعیت افراد دیابتی کشور و آمار و ارقام مربوط به قطع عضو زخم پای دیابتی می‌توان گفت، حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور به صورت سالانه درجاتی از قطع عضو پا را تجربه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • علائم فشار خون بالا
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟