Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@08:15:29 GMT

ریسک ۱۳۲ درصدی مرگ بیماران دیابتی بر اثر مشکلات قلبی

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۵۴۰۵

ریسک ۱۳۲ درصدی مرگ بیماران دیابتی بر اثر مشکلات قلبی

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرکامران نیکوسخن، دیابتولوژیست و مدیرعامل انجمن دیابت ایران، در حاشیه رویداد اینکرتین سامیت (INCRETIN SUMMIT)، در مورد تغییر رویکرد جهانی درمان دیابت، اظهار داشت: از حدود دو سال پیش بر اساس بیانیه مشترک انجمن دیابت اروپا و آمریکا دو تغییر عمده در درمان دیابت حاصل شده است.

وی ادامه داد: اول آنکه درمان دیابت دیگر بیماری محور نیست بلکه باید به صورت بیمار محور انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی اینکه درمان هر فرد دیابتی بر اساس سن، وزن، شیوه زندگی، نوع دیابت و عوارض آن، شرایط اجتماعی و اقتصادی و بیماری‌های زمینه‌ای که فرد دارد با بیمار دیابتی دیگر متفاوت است و این موضوع باید مدنظر پزشکان و بیماران قرار گیرد. دوم آنکه در سال‌های گذشته هدف از درمان دیابت فقط کنترل قند بود، در صورتی که اگر فقط قند افراد دیابتی کاهش یابد از مشکلات قلبی و عروقی بیماران دیابتی کم نمی‌شود. بر اساس آمار منتشر شده در اطلس اخیر فدراسیون بین‌المللی دیابت که بر اساس بررسی حدود ۱۰۰ مطالعه انجام گرفته افراد دیابتی به طور میانگین ۳۲ درصد گرفتار مشکلات قلبی عروقی، ۲۱ درصد گرفتار مشکلات عروق کرونر، ۱۰ درصد گرفتار انفاکتوس قلبی و ۷.۶ درصد گرفتار سکته مغزی می‌شوند.

نیکوسخن خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس همین آمار، افراد دیابتی نسبت به افراد غیر دیابتی ۱۶۰ درصد ریسک مشکلات عروق کرونر، ۱۲۷ درصد ایست قلبی، ۵۶ درصد خونریزی مغزی و ۱۳۲ درصد ریسک مرگ‌ومیر ناشی از مشکل قلبی عروقی بیشتری دارند. بیماری‌های قلبی عروقی در زنان دیابتی سبب کاهش ۵.۸ سال و در مردان دیابت سبب کاهش ۶.۴ سال از طول عمر آنان می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این آمار، دیابت در حقیقت دیگر بیماری قند نبوده بلکه یک بیماری قلبی محسوب می‌شود که یکی از تظاهرات آن بالا رفتن قند خون است. لذا امروزه مراقبت از قلب و عروق مهم‌ترین مسئله در افراد دیابتی است.

این دیابتولوژیست گفت: در حال حاضر بر اساس مطالعات انجام شده نشان داده شده که دو خانواده دارویی جدید دیابت سبب کاهش مشکلات قلبی و عروقی افراد مبتلا به دیابت می‌شوند. خانواده اول، داروهایی هستند که مشابه هورمون روده عمل کرده و به‌صورت تزریقی همانند قلم انسولین استفاده می‌شوند. خانواده دوم داروهایی هستند که سبب دفع قند از ادرار می‌شوند. مصرف این خانواده دارویی به طور هم‌زمان سبب دفع آب و نمک اضافی از ادرار شده و بدین طریق سبب کاهش فشار خون نیز می‌شوند. این خانواده دارویی به‌صورت خوراکی هستند. این دو خانواده تأثیرات مثبت در کاهش عوارض قلبی و عروقی دیابت دارند.

نیکوسخن با اشاره به اینکه متأسفانه این دو دارو در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیست، گفت: در صورتی که سازمان‌های بیمه‌گر این دو دارو را تحت پوشش قرار دهند به نفع آنها خواهد بود، چرا که نه تنها از آمار مشکلات قلبی و عروقی مانند سکته‌های قلبی و مغزی و جراحی‌های قلب باز کاسته شده و سبب افزایش طول عمر افراد دیابتی می‌شود بلکه در اقتصاد سلامت و اقتصاد خانواده نیز حائز اهمیت است‌.

وی خاطرنشان کرد: در کنار ضرورت توجه به این دو دارو توسط مسئولان و پزشکان، بیماران دیابتی هم باید مراقب فاکتورهای خطر ابتلاء به مشکلات قلبی و عروقی مانند افزایش چربی و فشارخون، استعمال سیگار و چاقی و عدم مصرف آسپرین باشند.

کد خبر 5011855

منبع: مهر

کلیدواژه: دیابت بیماری های قلبی و عروقی ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز پزشک سیما سادات لاری روز داروساز سعید نمکی محرم 99 آمار کرونا علیرضا زالی دانشگاه علوم پزشکی تهران کووید 19 پلاسما سازمان غذا و دارو داروسازی مشکلات قلبی و عروقی افراد دیابتی درمان دیابت درصد گرفتار سبب کاهش بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۵۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ­ رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: دو سازمان بیمه گر بیش از ۲۶ همت بدهی به داروخانه‌ها دارند و مدت بدهی‌های این بیمه‌ها به بیش از ۱۰ ماه رسیده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   احمدی ادامه داد: آخرین پرداخت‌های سازمان‌های بیمه گر مربوط اواسط سال قبل است. این در حالی است که سازمان غذا و دارو یک ماه قبل از کاهش کمبود‌های دارویی صحبت کرد رئیس اداره پایش مصرف دارو غذا و دارو در این باره گفت: کاهش ۶۷ درصدی در کمبود‌های دارویی داریم و از ۱۴۶ قلم دارو که کمبود داشت به ۱۱۲ قلم دارو رسیده ایم. همچنین در این هفته­ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در خصوص علل کمبود دارو در کشور گفت: بخش کمی از پوشش ما به تفاوت ارز دارو از بیمه‌ها پرداخت شده که در بروز کمبود‌های دارویی نقش مستقیم دارد موضوعی که به تامین منابع آن از بانک مرکزی هم در بروز آن تاثیر داشته است.

دیگر خبرها

  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • ضرب و شتم پرستار در بیمارستان این شهر
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران